Kyllä ratikka olisi tarvittu Tampereella jo aika päiviä sitten

Monille se on kuulemma aivan tarpeeton, ja kallis  no niin voisin  itsekkin kyllä sanoa koskapa tuskinpa se asuin alueelleni tulee koskaan

Mutta on sille käyttöä monelle muulle,  ja on nopea liikkumis muoto tosin kyllä siitäkin hiilijalanjälki tulee .

Mutta varmuudella paljon pienempi kun kaikista busseista tulisi eikä sähkö bussitkaan ole vailla tuota jälkeä .

Ja lukumääriltään tukkisi aivan samoin keskustan liikennettä kun nyt tekee diesel bussit joista tulisi vielä muutkin  päästöt mukaan .

Ja ratikkaa ei suinkaan rakeneta vain n 10 v käyttöön sille voi povata käyttö ikää n 50 v 100 vuoteen .

Tuolla 50 v käyttöajalla menisi koko kalusto uusiksi n 5 kertaa nykyisillä busseilla .

Suomeksi tuo tarkoittaa viisi kertaa n 150 bussia jotka olisi hankittava elikkä suomeksi sanottuna 750 bussia .

Sadan vuoden mukaan busseja tulisi  1500 kpl

Etteipa ne kumipyörät aina ole oikea ratkaisu,  maaseudulla  on selviö ettei siellä tule toimeen ilman omaa autoa, esim vaikkapa Teiskon Aitolahden alueet, vaikka Tamperetta ovatkin

Tampereella se on monasti tarpeeton .

Muutaman mökki reissun vois tehdä vaikkapa taksilla, ja olisi edullisempi kun oma auto konsanaan .

Ylläpito kustannuksiin kun sen vertaa oman auton kohdalla seommoro tepivaari  Kirjoitti Teuvo Mast

Jaa käyttäen:


23 vastausta artikkeliin “Kyllä ratikka olisi tarvittu Tampereella jo aika päiviä sitten”

  1. Tarpeettoman kallis se on, kun sitä todellisuudessa voi käyttää 10-15% tamperelaisista ja ne 85-90% joutuvat sen kuitenkin maksamaan.
    Lisäksi se asuntojen arvonnousu koskee sitä 10-15% asukkaista ja loppuja koskee arvonlasku.
    Se lienee sitä ”tasa-arvoa”…

  2. Katsotaan. Lähtökohtaisesti raideliikenne on ihan fiksu ratkaisu kasvavaan kaupunkiin, mutta en usko että koskaan tätä tulen käyttämään enkä ole varma onko se paras ratkaisu. En silti usko että se ihan surkeinkaan idea on.

    Epävarmalla linjalla olen, mutta katsotaan mitä saavat aikaan.

  3. Juhak niin joudutaan maksaan tunnelikin joka Tampereelle tehtiin Samoin Areenan menee nyt n 60 miljoonaa .
    Ja kyllä ratikkaa tulee käyttään suurempi osa tamperelaisista . terv tepivaari

    1. Areenaan menee jo nyt 110-120 miljoonaa, koska SRV:lle annettiin rakennusoikeudet vähän yli 9€ hintaan, kun se ranta-Tampellassa maksoi päälle 900€.
      Tämä tarkoittaa sen 60 miljoonan päälle 50-60 miljoonaa lahjoitusta pois Tampereen kaupungin kassasta lisättynä tuohon 60 miljoonan nimellishintaan.

  4. Tepillä oli oikea näkökulma asiaan.

    Bussien tuoma melu ja saaste erityisesti kevään hiekojen poistamisen aikaan( joita ei hoideta ajallaan) tekee Tampereesta ilman saateiseimmaksi kaupungiksi koko Suomessa.

    Nyt saadaan samalla yhdellä ”yskäisyllä” kaikolämpö, viemärit, vesi, kaapeloinnit ja kadut kuntoon- eläköön ratikka.

    Jo, tuota nupulakiveäkin ollaan ihmetelty vuosikymmenet, nyt saadaan niillekin oikea perusta.

  5. Aikoinaan 70-luvulla oli saksalainen pariskunta kysynyt metroa Lahdesta Helsinkiin. Yksi laitapuolen kulkija oli opastanut pariskunnan maanalaiseen kusikäymälään joka sijaitsi pikkutorilla nykyisen toriparkin kohdalla. Vielä muutama vuosi sitten yksi yrittäjä piti tuon vanhan käymälän kohdalla metro-baaria, joka oli viihtyisä ja josta sai hyviä oluita, mutta hän joutui siirtämään yrityksensä pois toriparkin tieltä.

  6. Vogoni noin on asia kaikkia ei kaikki tule käyttään minäkään en käytä mm kirkkoa en areenaa huonon kesän vuoksi en tänä kesänä käynyt paltsulla kun neljä kertaa .
    Kotona sain katsella sadetta ikkunasta enkä kastunut . terv tepivaari

  7. Juhak kokonais summa on siinä mitä tuolle kerrtoitkin 110-120 miljoonaa .
    kunta siitä maksaa tuon 60 miljoonaa tän hetkisen mukaan siitä miksi se tule meneen ei kukaan vielä tiedä .
    Ja mieluummin salpausselän rakentajille kun Yitille, voi tulla jopa laadukas rakennus . terv tepivaari

  8. Noissa kärpäsissä tulee vielä kärpäslauma jotenka ei tuo vogonin kertoma ihan tuulesta tempastu kyllä ole .
    Saattaa hyvinkin toteutua kuten linja ylöjärvelle ainakin kirkolle asti . terv tepivaari

  9. Ehkä sitten, kun tulee niitä VR;n kilpailijoita, niin otetaan uusvanhat ”lättähatut” käyttöön. Ne saattaisivat pysähtyä paikallisasemillakin. Nyt junat paahtavat toistasataa ohi aseman.

    Elämä on pelkkää hölmöilyä kun täälläkin piti rakentaa uusi lukio nimenomaan asemalle junan takia. Junat eivät ole pysähtyneet vuosiin ja nyt puretaan sitä kouluakin homeen takia. Sitä minäkin olen käynyt aikanaan.

    Anteeksi,Tepi, että poikkesin täysin aiheestasi.

  10. Pentti olen sitä mieltä että mun blogilla olen sallinut poikkeamiset koska monasti on että jotkut muutkin asiat ovat tärkeitä tuoda julki
    Ettei niitä nurkan takana mutista .
    No ratikka ei varmaan tule koskaan sinne asti mutta tuo uusi lättähattu vois tulla mahdolliseksi . terv tepivaari

  11. Aikoinaan kun menin ”lättähatulla” Lahdesta Helsinkiin, niin matka tuntui kestoltaan iäisyydeltä. Pysähtyi jokaisella ”maitolaiturilla” ottamaan matkalaisia kyytiin.

Vastaa