Auton merkkikorjaamo vai yleiskorjaamo ?

Esimerkki:

Vasen takavalo sanoi itsensä irti – eli mikään valo ei siinä yksikössä palanut; jarru, parkki, peruutus- ja sumuvalo. Vein viereiselle yleiskorjaamolle. Testeri päälle, näytti, että vika on siellä vasemmissa takavaloissa, hah- hah. Rassasivat, uusivat polttimot. Sitten se toimi päivän.  Eli uusittiin polttimotkin, joissa ei ollut vikaa. Työ ja polttimot 100 € . Taas auton oma  indikaattori kertoi, että nuo asiat, joista kerroin ovat edelleen epäkunnossa.

Suosittelivat autosähköliikettä, koska heillä ei ole kunnon autosähköosaamista.

Nyt ajattelin, että vien sen Veholle maksoi mitä maksoi. Itse selvitin saman automerkin ja tyypin autopalstoilta, mistä vika saattaa johtua – löytyi.  Panin viestin Veholle ja olivat jo testaamatta samaa mieltä. Vika oli maajohdon hapettumisessa, josta kulki virta kaikkiin näihin valoihin.

Veho kaiken lisäksi uusi lampuston pohjan, ei polttimoita enää. Töineen 120 €.

Lisäksi tämä yleiskorjaamo oli sählännyt etu-umpion korkeussäädössä polttimon vaihdon yhteydessä ja asentanut huonosti polttimon tiivisteen, jolloin kosteus pääsi umpion sisälle. Veholla kuivasivat umpion ja uusivat tiivisteen. Sekin kuului  samaan hintaan.

Tämän jälkeen en käytä yleiskorjaamoja missään, paitsi öljyn jne. nesteiden vaihdossa ml. jarrupalat.

Säästät rahaa ja vaivaa kun käytät merkkikorjaamoa mainitsemissani asioissa. Ja tulee kerralla kuntoon.

HYVÄ VEHO !

PS. on tietenkin hyvä, jos on itsellä eri automerkkien rassaamisesta kokemusta. Mutta aikansa kutakin ja,  eihän näihin uudehkoihin autoihin itse voi tehdä paljon mitään.

 

 

 

Jaa käyttäen:


12 vastausta artikkeliin “Auton merkkikorjaamo vai yleiskorjaamo ?”

  1. Kovin tuttua, paitsi, Suomessa ei saatu kaasuongelmaa kuntoon; Eestissä Autospirit (Fiat merkkihuolto), sai tunnissa homman kuntoon ja uusittiin samalla paineen tunnistin; 110€.

  2. Minun kokemukseni yleiskorjaamoista ovat toistaiseksi varsin hyvät.
    Tosin vien auton sinne tiettyä asiaa laitettavaksi ja uudet osat itse hankittuna.
    Samoin teetän päästötestit niissä, koska mahdollinen säätö onnistuu samalla.
    Tulee halvemmaksi kuin Veho tai Laakkonen osineen.

    1. Ranskikset aloittivat aikanaan villityksen, missä puskuri piti purkaa irti pelkän ajovalon lampun vaihtamiseksi.
      Sama typeryys on jatkunut monessa muussa asiassa ja kaikissa autoissa, missä on hehkulamppuja kojelaudassa, pitää se mittaristo purkaa lampun vaihtamiseksi.

        1. Tuo pitää paikkansa erään ranskalaisen automallin kohdalla täysin eli siinä polttimon vaihtamiseksi on irroitettava puskuri ja umpio.
          Valitettavasti asiasta on jo niin monta vuotta, että en muista mallia.

          1. P.S. Umpion vaihtohan ei ole enää pariin kymmeneen vuoteen onnistunut monessakaan merkissä ilman puskurin irroittamista.

    2. Niilo osta kunnon uusi Mersu ( ei C-sarjaa) tai Toyota, voisi olla sulle hyvä, koska niissä vikoja ei näytä olevan. Tai Citroen 12- v ruostumattomuustakuulla ja konetakuulla, Uudetkin Mersut ruostuvat pystyyn.

  3. Itse käytin aika suurta, ketjuun kuuluvaa yleiskorjaamoa aika pitkään. Se loppui sitten, kun meinasi henki lähteä. Silloisen Volvon toinen etupyörä meni ajossa poikittain, onneksi vauhti oli hiljainen, oli kääntymässä risteyksessä.

    Muutamaa viikkoa aikaismmin oli katsastusmies antanut korjausmääräyksen oikeanpuoleisesta vetoakselin nivelen suojakumista. Vaihdatin sen siis kyseisessä yleiskorjaamossa. Sitä vaihtaessa joutuu irroittamaan pultin, joka pitää etupyörän suorassa. Hinautin auton Volvon merkkikorjaamolle ja pyysin analyysin. Pulttia ei löytynyt, joten ensin ajattelin, että mutteri oli unohtunut ja pultti siksi pudonnut. Korjaaja kyllä vakuutti sen kiristäneensä ja sanoi, että sen on täytynyt katketa. Kysyin tietenkin, voiko se siis katketa uudestaankin, korjaaja ei siihen osannut vastata.

    Kuluttajansuojalain mukaan kyseinen yleiskorjaamo sai itse korjata virheensä eli laittoivat sinne uuden pultin, hoitivat kyllä sen asian erittäin hienosti maksaen kaikki kulut ja tehden korjaukset, en vaan enää kyennyt luottamaan siihen.

    Sitten sama suojakumi piti taas vaihtaa. En edelleenkään käyttänyt -enkä käytä- merkkikorjaamoa, mutta uusi korjaamo oli erikoistunut Volvoihin ja sen omistaja oli ollut vuosikaudet töissä Volvon merkkikorjaamolla ennen kuin perusti omansa, siis Volvo asiantuntija. Vaihtaessaan suojakumia hän ihmetteli, miksi sinne oli laitettu tavallinen pultti, kun piti olla vahvistettu. Selvisi siis katkeamisen syy: yleiskorjaamolla ei vaan osattu laittaa siihen kuuluvaa vahvistettua pulttia, vaan onnettomuuden jälkeenkin oli laitettu tavallinen pultti. Jos se pultti olisi katkennut moottoritiellä, jonne olin kohta menossa, niin en ehkä tänne kirjoittelisi. Kun etupyörä menee auton alle poikittain, voi meno olla kovassa vauhdissa aika hurjaa.

    Nykyiseen korjaamoon olen ollut tyytyväinen, omistaja tuntee Volvot ja tietää milloin kannattaa käyttää alkuperäisosaa ja milloin selviää tarvikeosalla eikä tuntikorvaus ole yhtä suolainen kuin merkkikorjaamolla.

  4. Tarttui tuohon Norpan viimeiseen lauseeseen silmäni, yritän hiukan perustella. Toki joskus merkkikorjaamoiden hinnat ovat korkeampia, mutta sille on syynsä. Yleensä eri töiden hinnat ovat kiintohinnoiteltuja, silloin ei ole merkitystä tekeekö asentaja töitä tunnin, vaiko kaksi.

    Jälleenmyyjä joutuu tekemään sopimuksen maahantuojan kanssa, joka velvoittaa paljon asioita. Esimerkiksi pitää asentajan osallistua koulutukseen. Niitä on nykyautoissa niin paljon, että melkein niinkuin yksi asentaja olisi jatkuvasti poissa töistä. Se on erittäin kallista, pitää maksaa asentajan matkarahat, hotellit ja päivärahat ja kaiken hän on poissa tuottavasta työstä. Koska jälleenmyyjän pitää varautua niihin kaikkein pahempienkin vikojen korjaukseen tarvitaan erikoistyökalut, jotka ovat todella kalliita pienten valmistussarjojen vuoksi. Niihin menee helposti tuhansia euroja vuodessa.

    Tiedon siirto maahantuojan / tehtaan välillä ei ole halpaa sekään, siinä liikkuu paljon tietoa netissä joka tulee suljetuilla kanavilla.

    Tässä nyt muutama esimerkki, asioita on vaikka miten paljon, jotka vaikuttavat merkkikorjaamoiden hintoihin. Enkä suinkaan tarkoita, etteikö niitä vahinkoja ja osaamattomuuksia tapahdu heillekin. Aika vaikea tuntea kaikki automallit, harvinaisemmatkin. Saattaa olla, ettei niistä osu paikkakunnalle kuin yksi kappale, siihenkin vaan on varauduttava.

  5. Jäi tuossa mainitsematta yksi tärkeä fakta, merkkikorjaamo käyttää aina alkuperäisosia, joilla on takuu, sekä sopivuuden ja keston suhteen. Nykyään on kilpailu tehnyt sen että monesti tarvike voi olla jopa kalliimpi. Sitä ei siis kannata ostaa tarkistamatta ensin hintoja.

  6. Riippuu täysin osasta tietenkin, kannattaako käyttää alkuperäisosaa vai tarvikeosaa. Ns. alkuperäisosa voi olla samanlainen härpäke kuin tarvikeosakin, siihen on vaan lätkäisty automerkin tarra. Ja joissain osissa ei kestävyys ole niin olennainen asia, etteikö tarvikeosa kelpaisi. Jos ajatellaan vaikka auton alustan osia, niin niissä ei laadusta kannata tinkiä. Mutta jos kyseessä on vaikka pakoputken osa tai sisustuksen osa niin tarvikeosa voi palvella yhtä lailla. Ja tarvikeosissa on myös laadukkaita, esimerkiksi Boschin valmistamia osia. Veikkaan, että sellainen voi joskus olla alkuperäisosaa laadukaampikin. Esimerkiksi vaikka Boschin akku tai ns, Volvon akku, joka saattaa ollakin tien kenen valmistama.

    Korjaamoissa asiantuntemus on tärkeää, kuten omassa esimerkissänikin totesin, mutta kun esimerkiksi kerran kysyin hintaa öljyn ja suodattimen vaihdolle Volvon merkkikorjaamolta, niin hinta oli aivan posketon. Myös automerkkeihin erikoistuneista ei-merkkikorjaamoista löytyy eroja ja kokemusten perusteella niistä valikoituu se, johon on tyytyväinen.

Kommentoi