Nyt kaikki autoja vaihtamaan

Hurja laskelma Suomelle v. 2025 ilmastopolitiikan työryhmä teki työtä käskettyä.
Vaihdamme 2 miljoonaa autoa sähköautoksi. US tänään.
Dieselautot pois joita ovat kaikki raskaan liikenteen ajoneuvot ja linja-autot
sekä osa henkilöautoja – tilalle sähköautot?
Samaan aikaan ainakin vielä tuetaan kivihiilen käyttöä – no autot eivät kulje kivihiilellä
paitsi jos niille uusille sähköautoille sähköä tuotetaan kivihiilellä,
kun se ydinvoimalan valmistuminen näkyy edelleen viivästyvän.
Mikä sotku tulee akkuteollisuudesta – kaivetaan maaperää sadaksemme akkumateriaalia?
Sähköautojen latausasemia tulee saada tienvarteen toki se lataus kestää joten
matkanteko tulee kestämään.
Voiko työnantajalle soittaa että myöhästyn pari tuntia töistä sillä olen lataamossa?

13 vastausta artikkeliin “Nyt kaikki autoja vaihtamaan”

  1. Kenenkähän älyn väläys tämä koko touhu on ? Ei onnistu. Realismiakin saisi olla. Nyt kaikki ostamaan vanhoja merkkiautoja kuten Amazon, amerikkalaiset, Rover, Hillman, Mersut paremmasta päästä, Jeepit jne… Niiden arvo tulee nousemaan potenssiin, kun ja jos. tämä touhu alkaa.

  2. https://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoainevero

    ”Sähköajoneuvojen tekemä lovi veron tuottoon
    Vuonna 2018 Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla on ehdottanut, että polttoaineveron tuoton alenema paikataan tienkäyttömaksuilla ja kiinteistöveron korotuksella. Etla mainitsee että paikannusteknologian avulla tien käytön hintaa voitaisiin säännellä ruuhkan mukaan.”

    ————————-

    Pihtiputan mummon alv-maksut kohoavat, sähkön hinta nousee, sähkökatkot lisääntyvät.
    Ja hiilipäästöt ilmaan lisääntyvät etenkin talvella, jolloin polttomoottorin kokonaishyötysuhde ylittää lauhdevoimalan hyötysuhteen, eikä voimaloiden hiilidioksidi liukene kasvien käyttöön vaan päästetään korkeiden piippujen avulla yläilmakehiin. Autojen pakokaasu jäisi alemmaksi ja saattaisi talvellakin sitoutua maastoon.

  3. Vihreistön toiminta vain lisää ilmakehän hiilipäästöjä. Ei heillä ole kokonaisnäkemystä.

    ————————————

    Tässä pieni yksityiskohta:

    Kun Suomen impivaaralainen autoilee metsissään, jää raskaasta hiilidioksidista merkittävä määrä välittömästi kasvuston käyttöön. Kasvusto kärsii hiilidioksidin alhaisuudesta parhaan kasvukauden aikana.

    Vihreistö haluaa pöläyttää hiilidioksidit yläilmakehiin voimalaitosten pitkien piippujen avulla, koska vihreistö on puolipöljää ja sivistymätöntä.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Hiilihappo

    ”Ilmakehän lisääntyneistä hiilidioksidipitoisuuksista seuraa, että meriveteen imeytyy yhä enemmän hiilidioksidia. Hiilidioksidin ja veden reagoidessa syntyvä hiilihappo muodostaa edelleen bikarbonaatti- (HCO3−) ja karbonaatti-ioneja (CO32−) vapauttaen happamoittavia vetyioneja, mistä aiheutuu merien happamoitumista.”

    Myös talvella impivaaralaisten autoilijoiden hiilidioksipäästöistä merkittävä osa jää maastoon veteen liuenneena. Hiilidioksidia vapautuu kasvien käyttöön ilmojen lämmettyä ja kasvukauden alettua.

    Mutta vihreä pöljäistö levittää turistimatkoillaan ja pitkillä voimalaitospiipuillaan hiilet yläilmakehiin lisäämään kasvihuoneilmastoa. Ja hiilipäästöjen kokonaismääräkin kasvaa.

  4. Jos otetaan rinnakkain kaksi täysin samankaltaista autoa, sähkömoottori versus bensamoottori, kestää kolme vuotta ennenkuin sähköauto pääsee samalle tasolle CO2 päästöissä, laskennallisesti. Käytännössä se on paljonkin pidempi aika. Onko silloinkaan lupa ajaa enää niinkään vanhalla autolla. Siis aika älytöntä touhua.

    Nyt.saa vanhasta autosta tonnin ja se kertaa kymmenen, että saa edes jonkinlaisen uuden ropposen. Onko siinä sitten mitään järkeä ja varsinkaan köyhällä varaa. Koko touhun maksajia ovat maalaiset ja tarkoitus kai onkin autioittaa maaseutu. Pimitetään se ilmastotalkoiden nimen taakse.

  5. Suomessa pitäisi myydä n 300 000 uutta autoa vuodessa ja uuden auton ostajan pitäisi vaihtaa autonsa uuteen taas 3 vuoden välein (toteutuu lähinnä leasing autoissa joissa 90 000 km / 36 kk sopimus), autovero pitäisi poistaa.

    Mikään tästä ei toteudu, tätä vauhtia mitä nyt tehdään autokanta vain vanhenee.

  6. Minulla on melkein 25 vuotta vanha auto edelleen käytössäni, eikä ole pienintäkään aikomusta luopua siitä. Ei haittaa vaikka nostavat polttoaineveroa ja/tai auton käyttömaksua – minä vaan ajelen vanhalla.

    Voin ajaa erittäin huonoja teitä ja metsässäkin tarvitsematta välittää jos oksat raapivat auton kylkiä ja kattoa tai välillä kolahtaa kiveen. Kun tulee huonon näköinen kohta johon voisi jäädä kiinni, niin lisää vauhtia.

    Uudella kalliilla autolla niin ei voisi tehdä.

  7. Kun alkavat vaikeuttaa bensa/dieselautojen käyttöä, siirrytään häkäpönttöautoihin eikä polttoaine lopu.

  8. Näin puolueet vastaavat suunnitelmiin kieltää bensa- ja dieselautojen myynti 2035 – ”Emme pelasta ilmastoa sillä, että halvaannutamme liikkumisen Suomessa” https://www.is.fi/politiikka/art-2000005931345.html

    Eli halvaannutetaan liikkuminen Suomess jotta muut maat saa liikkua vapaasti, varsinkin Venäjä, Kiina, Yhdysvallat jne…

    Jos en tietäisi luulisin koko CO pelleilyn olevan Pahkasika lehdestä.

  9. Paljonko päästöjä auton valmistuksesta ja paljonko hukkapäästöjä ennenaikaiseen auton tuhoamiseen.
    No kielletään vielä lentäminen koneilla jotka eivät lennä sähköllä.

    1. Kerosiini voitaneen korvata metaanilla lentokoneissa:

      https://tieku.fi/maailmankaikkeus/avaruuslennot/lomalento-aurinkokuntaan-lahtee-pian

      ”SpaceX:n uusi Raptor-moottori on tähänastisista rakettimoottoreista painoonsa nähden voimakkain.
      Mars on liikenteen solmukohta

      Rakettimoottori toimii nestemäisellä metaanilla ja hapella. Kumpaakin voidaan tuottaa naapuriplaneettamme Marsin kaasukehästä.”

      ———————–
      Metaania voidaan käyttää paitsi rakettimoottoreissa niin myös kaasuturbiineissa.

      Jos lentokoneissa siirryttäisiin metaanin käyttöön, niin ei tarvitsisi tislata nykyistä määrää maaöljyä lentokonekerosiinin saamiseksi, jolloin sivutuotteena saatavaa bensiiniäkin tulisi vähemmän.

      Bensiinin ylitarjonnan loppuessa voitaisiin siirtyä metaaniin myös liikennekäytössä.

      Vihreistö ei liene esittänyt teoriaa, mihin ylijäämäbensiini käytettäisiin sähköautojen lisääntyessä.

  10. Autoverotus mistä tilalle ellei sähköautoja veroteta?
    Trafi sai sitten myös autokaupalle häiriön rekisteröinnin eivät onnistu sähköisesti?

  11. Sähkömopo keulii kirjoittaa Aamulehti.
    10% päästöt liikenteestä ja ne poistamalla saadaan maa katastrofin partaalle.
    Tulevissa vaaleissa pitänee huomioida.

Vastaa käyttäjälle Marko Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *