Vihreät ristiriidat.

Kuten olemme saaneet huomata, kilpailu ilmastopoliittisista tavoitteista erityisesti liikenteen suhteen on noussut aivan uusiin mittoihin näin vaalikevään lähestyessä.

Varsinkin SDP ja Vihreät ovat lähteneet nokittelemaan toisiaan siitä kumpi esittää korkealentoisempia näkemyksiä ja Vasemmistoliitto komppaa vähän molempia sen minkä ehtii kisassa huomiota samaan.

Joitain ihan yksinkertaisia ristiriitoja kuitenkin ponnahtaa silmille, kun seuraa tätä sinällään virkistävää kamppailua paikasta auringossa.

Kun annat erittäin voimakkaan tuen autoilun sähköistämiselle, niin miten voit samaan aikaan jopa vielä voimakkaammin vastustaa kaivosteollisuutta?

Aivan sama ongelma koskee toki myös esim. tuulivoiman merkittävän lisärakentamisen kannattamista, jonka yhteydessä myös avohakkuiden täyskiellon ajaminen vaikuttaa hieman hassulta.

Entä seuraava:

Vihreät tukee joukkoliikenteen kehittämistä, kuten tunnin junaa Turkuun, nopeampaa päärataa, investointeja itärataan ja kaupunkiliikennettä raiteille.”

Kuulostaa ihan hyvältä, joukkoliikennettä tulee kehittää, mukavia rautatiehankkeitakin on kiva edistää ja erityisen mielenkiintoinen on ”kaupunkiliikennettä raiteille” esitys.

Mitä muuta se voi tarkoittaa kuin ratikoita ja jos se tarkoittaa niitä, niin ihan rehellisesti, montako kaupunkia Suomesta löytyy joissa se olisi oikeasti järkevää?

Kaikki kuitenkin aina maksaa jotain, eikä luopuminen ”fossiilista energiaa tukevista yritystuista” taida ihan kattaa kaikkea ihanaa, varsinkin kun kukaan ei konkreettisesti esitä paljonko niistä nyt sitten irtoaa valtion pohjattomaan kassaan.

 

Jaa käyttäen:


18 Replies to “Vihreät ristiriidat.”

  1. Ilmastohössötys on kiva aihe heittää hetulaa. Mutta ketä se hyödyttää Suomessa. Ei ketään, sillä Suomi on jo hoitanut leiviskänsä maapallon mitassa. Miksi meidän pitäisi kurittaa itseämme, kun suuret maat polttaa hiiltä sen kun kerkiävät, kuten Saksa. Kun ensin Kiina, Intia ja Austraalia panevat asiansa kuntoon, niin sitten katsotaan mitä pieni pikkartainen Suomi voisi tehdä. Austraalia on pelkästään hiilen varassa ja omassa etsitään jatkuvasti uusia kaivospaikkoja.

    1. Yllättäen kun mainitaan eniten saastuttavia maita niin itänaapurimme unohtuu listalta muiden joukosta.

      On toki aina positiivista kun päästöjä luontoon pyritään vähentämään, mutta kun samaan aikaan suuressa naapurissamme eletään / ollaan eletty kuin siat pellossa niin pienen Suomen teoilla ei maailmaa pelasteta.

      Pitää kyllä tunnustaa, että olen hieman odotellut milloin Putinin johdolla, suurin juhlamenoin Avtomobili Volžkogo Avtomobilnogo Zavoda julkistaa ensimmäisen patteriladan.

  2. Juupajuu. Näitä suuria on enemmänkin, mutta kyllä ne kaikki hyvin tiedetään. Niistä tämä pallomme ilmaston saastuttaminen pitää ekaksi lopetta ja vasta sitten tulla pikkuriikkisen Suomen kimppuun. Toisaalta se Suomen iliman pilluu on ihan kotikutoista. Se pölinä meinaan.

    1. Pointtini avauksessa on ristiriidat, joita yritin nostaa esille.

      Sähköautojen voimakas edistäminen ei sovi mitenkään yhteen vielä voimakkaamman kaivosteollisuuden vastustamisen kanssa ilman, että ässänä hihassa on akkuteknologia, josta muut eivät vielä ole kuulleet.

  3. Lisäksi mahdollisesti kaupunkiseutujen rautateiden lähiliikennettä, mikä pk-seutua lukuunottamatta on ollut täysin mahdotonta viime vuosikymmeninä, johtuen VR:n (onneksi purkautuvasta) monopolinakkisuojasta tapahtuvasta amatööripuuhastelusta.

    ———————————————————————————————-

    Peliteoreettisesti ilmastonmuutoksen hoitaminen ihmisten toimesta on lähes mahdotonta, koska minkään yksittäisen maan ei kannata tehdä yhtään mitään. Eiköhän tässä kattella globaalisti ihan rauhassa näennäishuolestuneesti sitä miten luonto homman hoitaa, ja aletaan hätäisesti hutkimaan vasta siinä vaiheessa jos paska osuu kunnolla tuulettimeen ja on auttamatta jo liian myöhäistä.

    1. Ilmastonmuutoksen hoitaminen ihmisten toimesta on mahdotonta, koska mikään ihmisen tekonen ei vaikuta aurinkoon, minkä toiminta säätelee ilmastonmuutosta.
      Toki kaikenlaatuinen saastuttaminen pitää laittaa aisoihin, mutta silloin pitää aloittaa yhteisin voimin sieltä, missä se on merkittävintä ja siirtyä sitten pienempiin.
      Ilmastonmuutoksen kanssa taas ei ole mitään tekemistä tuolla muoviroskan kerääntymisellä meriin.
      90% siitä tulee kymmenestä Aasian ja Afrikan joesta, joten tässä vaiheessa kaikki resurssit pitäisi keskittää niihin ja siellä asuvien roskaamiseen.
      Fossiilisista polttoaineista on turha vouhkata, kun suuret maat polttavat hiiltä holtittomasti ja Kiinakin avaa kymmeniä hiilivoimaloita vuosittain.
      Lisäksi kaikenlaisen kiinakrääsän ja viherhihhuleiden suosimien eksoottisten ruoka-aineiden kuskaamiseen käytettävistä rahtilaivoista 15 suurinta päästää enemmän päästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä.
      Sama koskee maailman kaikkia nautaeläimiä, joiden metaanipäästöt vaikuttavat enemmän kuin kaikkien autojen CO2-päästöt.

  4. Taisipa jopa eräs liikemies toppuutella sähköautoja sillä akkumateriaalista pula ja kaivostoimintaa ei muutenkaan katsota hyvällä.
    Koko touhu toisi valtavastilisää mm tasaveroja joka suistaisi pienituloiset yhäsyvemmälle ahdinkoon.

    1. Eiväthän ne pienituloiset niistä sähköautoista mitään veroja maksa, kun eivät niitä edes kykene hankkimaan.
      Ymmärtääkseni se kaivostoimintakaan ei lisää mitään tasaveroja, vaan maksaa veroa ainakin jonkin verran.

      1. Kuinka moni täällä voi ostaa 100 000€ sähöauton tuosta vaan… Sillä niillä 30 000€ sähköauto kipoilla ei tee mitään, eihän niihin mahdu kuin terveiset.

        Niin. Pistetäänkö jokainen meistä vanha auto paaliin huomenna ja tehdään 100 000€ ekoteko 🤣🤣🤣🤣

  5. Näin Saksassa – vihreät saivat ydinvoiman alas, tilalle ruskohiili

    https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.213907
    Saksa korvaa ydinvoimaa halvalla ruskohiilellä – tuulesta ja auringosta ei ole ollut haastajiksi
    17.11.2017

    Hiiltä louhitaan valtavista avokaivoksista. Ydinvoiman väheneminen on korvattu fossiilisilla polttoaineilla.
    *
    Otteita:

    Maan energiavarannoista yli 40 prosenttia on ruskohiiltä.
    Ruskohiilen kaivaminen avokaivoksissa on halpaa, eikä ruskohiili saakaan Saksan valtion tukea.

    .
    RWE:n mukaan ruskohiilestä pystytään tuottamaan yhtiön voimalaitoksissa sähköä kolmen sentin kilowattituntihinnalla.
    Se on suunnilleen sama kuin Pohjoismaiden pörssissä myydyn sähkön tukkuhinta.

    Kaivoksen tieltä on siirretty 45 000 ihmistä, ja kokonaisia kyliä rakennetaan uudelleen.

    Suurilla Niederaussemin voimalaitoksilla lähellä Garzweileria on käynnissä laitosten uusiminen.
    Neljä kertaa 300 megawatin vanhat laitokset suljetaan, ja tilalle tulee 1 100 megawatin laitos, jonka kustannusarvio on 1,2 miljardia euroa. Laitosten näkyvin osa on jäähdytystorni, jonka sisään mahtuisi tornista näkyvä kuuluisa Kölnin tuomiokirkko.
    Sen tornit ovat lähes 160 metriä korkeat.

  6. ”A two-megawatt wind turbine weighs about 250 tonnes, including the tower, nacelle, rotor and blades. Globally, it takes about half a tonne of coal to make a tonne of steel. Add another 25 tonnes of coal for making the cement and you’re talking 150 tonnes of coal per turbine. Now if we are to build 350,000 wind turbines a year (or a smaller number of bigger ones), just to keep up with increasing energy demand, that will require 50 million tonnes of coal a year. That’s about half the EU’s hard coal–mining output.”

    https://www.spectator.co.uk/2017/05/wind-turbines-are-neither-clean-nor-green-and-they-provide-zero-global-energy/

  7. Vihreiden agenda on etsiä aihe jolla voi pelotella, ennen se oli ydinvoima, ei onnistunut, milloin metsät katoo, milloin ilmasto paahtuu, näillä ei ole ensimmäistäkään fiksua agendaa.

    1. Vihreiden agendalla on yllättävän usein yllättävän vähän tekemistä vihreyden kanssa.

      1. Sepä se, pelottelu tuntuu olevan tärkein tehtävä ja huuhaa visiot tulevaisuudesta

        1. On niin kivaa pitää meteliä asioista, misrä ei mitään ymmärrä, ja sitten illalla nauttia toiselta puolelta maapalloa tuotua punaviiniä ja kehua aikaansaannoksiaan toisille samanlaisille.

          1. shemak huivi kaulalla, partioaitan 300€ paita päällä, kamomillateetä pannussa, visioineen päivineen, lähin metsä on puisto jonne mennään sähköpyörällä …

Kommentoi