Suola

On oikein käytettynä tärkeä ravintoaine, väittävät nuo terveysfasistit sitten mitä tahansa. Ylenmääräinen käyttö on tietysti vahingollista, en sitä kiellä. Suolaton ruoka ei ole mielestäni mistään kotoisin ja voin esimerkkinä tässä sanoa että yksi perhetuttumme kuoli suolanpuutteeseen, kun hän ei syönyt mitään, missä on milligrammaakaan suolaa. Vietiin huonossa kunnossa sairaalaan, jossa häntä oli liian myöhäistä auttaa. Sinne menehtyi.

Mitä enemmän ihminen harrastaa liikuntaa tai ruumiillista työtä, niin suolaa tarvitsee ravinnon mukana. Kesähelteillä, kun nestettä poistuu paljon kehosta, kannattaa vesipulloon laittaa muutama rae merisuolaa, niin minä ainakin teen ja olen tehnyt ja terveenä olen pysynyt.

 

14 Replies to “Suola”

  1. Kun ihminen hikoilee, samalla katoaa kaikkia suoloja, mitä ihmisessä on.
    Kaikenlaisia”kevytoloja” ja vastaavia juomalla jää poistunut natrium saamatta ja pidemmällä välillä nestetasapino sekoaa.
    Vain Vichy, Värska ja Saskia sisältävät oikealla tavalla kaikkia suoloja, mitä pitää hikoilun jälkeen saada takaisin.
    Muut ovat sekundaa.

  2. Suola rasva ja sokeri ovat oikein käytettynä ihmiselle tarpeen sanokoot rehun syöjät siihen mitä hyvänsä
    Itse käytän hartvallin viccyä ja saskiaa ruoka juomana
    Mutta syön tarpeellisen määrän punaista lihaa ja voin hyvin terv tepivaari

  3. Mutta kun se ”vissykin” on nykyisin melkein suolatonta, ennen se olikin toista.

  4. Vissyä on suolalla, ja sitten kivennäisvesiä ilman. Vissyä menee kyllä itsellä, toisaalta hikoilen aika usein kun pistän vauhtia päälle.

    En oikeastaan suolaa tarvi juuri mihinkään ruokaan, tottakai sitä tulee muun lomassa mutta ei tule lisättyä. Paitsi ranskalaiset perunat ja kananmuna. Ne kaksi ilman suolaa eivät vaan toimi.

  5. Suolan saannista ei tarvitse olla huolissaan, sitä ängetään joka h**tin ruokaan. Jos on verenpaine koholla niin ei kannata ainakaan itse lisätä suolaa enää mihinkään ruokaan. Itsellä’ni on verenpaine sillä hilkulla onko rajoissa, yläpaine 130-14 ja alapaine 80-90 joten suolalla on merkitystä. On todella vaikea löytää vähäsuolaisia ruokia ja jos menee ravintolaan niin joskus sitä on suorastaan kaadettu ruokaan. Suolainen ruoka on ollut himoni, metwurstit, salamit ja aurajuustot ovat olleet herkkujani, nyt niitä ei juuri mene paitsi noita makkaroita joskus pizzan päällä. On yllättävää, miten paljon juustossakin on suolaa.

    Jos on ollut kovassa rasituksessa ja hikoillut paljon niin kannattaa toki veden lisäksi juoda vaikka mehua tai kivennäisvettä, mutta kokemukseni mukaan ei natriumia silloinkaan tarvita, eiköhän sitä ole kehossa varastossa aika paljon. Pelkkää vettä juomalla voi kyllä saada vesimyrkytyksen eli laimentaa nesteitään liikaa. Mutta jos nyt joku pelkää suolan puutetta kovan hikoilun jälkeen niin voi syödä vaikka palan leipää, suolaa siihenkin on laitettu aika paljon.

    Toisaalta jos ei ole kohonnut verenpaine niin antaa mennä vaan suolaista ruokaa. Söisin itsekin jos voisin, mutta mieluummin vähemmän suolaa kuin verenpainelääkkeet.

    1. Kaikki on suhteellista.
      Kun ei syö valmisruokia ja itse laittaa suolansa, pysyy joku tolkku asiassa.
      Tokimeikkeleissä ja juustossqkin on suolaa, mutta niitä ei kuitenkaan määrättömästi hotkita.
      Kovan rasituksen jälkeen on saatava natriumia, kuten muitakin suoloja, koska sitä on poistunut hikoillessa.
      Ei kehon suolavarastoilla korvata poistunutta mitenkään, vaan sen tilalle on tuotava uutta.
      En sinun kokemuksistasi tiedä, mutta omien kokemusteni perusteella se natriumin puute saa ihmisen aika heikkoon kuntoon ja esimerkiksi normaalin suolan korvaaminen kaliumenemmistöisellä suolalla (pansuola) aiheuttaa jopa tasapaino-ongelmia.
      Tästä on tutkittua tietoa.
      Leivän syönnillä ei todellakaan korvata suolan puutetta, koska sitä pitäisi ahmia suuret määrät eikä kaikissa leivissäkään ole suolaa suuria määriä.
      Kun verenpaine on suunnilleen 75-80/125-130 ilman lääkityksiä, ei todellakaan tarvi suolaa varoa.

    2. Norppa kohtuudella suolaa ei ole vaivaa joka verenpaine tuo rasvaa hyvällä mitalla ja nivelet on kunnossa
      Punaista lihaa joka on tarpeen solujen kunnossa pidolle
      Mutta kuten Herra Ylppö aikanaan sanoi syökää ja juokaa kaikkea mutta kohtuudella ja usein päivässä
      Muistaakseni Herra Ylppö eli lähes 102 vuotiaaksi ja jos olen kuullut oikein kuoli pudottuaan hoitopöydältä terv tepivaari

  6. Monasti mm alkoholistin kuolisyy on on natriumin loppuminen kehossa ja se johtuu että he oksentavat sen krapuloissaan ulos
    Monasti he joutuvat tippaan jos ehtivät sairaala hoitoon asti toiset ei ehdi ja noutaja saapuu monasti vielä ennen aikasesti keskimäärin naisilla n 55 v ja miehillä n 57 v
    Mutta noissa tapauksissa on kyse suurkuluttajista alkoholin suhteen terv tepivaari

  7. Graavikala ilman suolaa, suolakurkku ilman suolaa, uudet perunat ilman suolaa, yleensä höyrytetyt kasvikset suolattomia- yök, kananmunat ilman suolaa, leikkeleet ilman suolaa, suolaton makkara, hapankaali ilman suolaa, kasvisten väri keitettäessä ilman suolaa.
    Älkää nyt vaan leikkiä laskeko, ilman suolaa ihminen kuolee nälkään jo vastenmielisellä ruoalla.

  8. Tuo suolan korvaaminen; hyviä ja maukkaita suolan korvaajia ovat, sitrushappo, sitruunan kuori, tuoreet yrtit, kuten basilika, timjami, minttu, tilli, ruohosipuli yms.
    Paistoin tänään muikkupihvejä, aivan ilman suolaa; tilliä, sitruunankuorta ja ruohosipulia. Vaimokin väitti maistuneen herkulliselta.
    En mikään antisuolaaja ole mutta, vain joissain ruuanlaittosysteemeissä suola on välttämätön, esim venäläinen aito suolakurkku ja nesteen poistaminen lihasta, esim mm kuivavalmistus, kuten ilmakuivatut tuotteet.

  9. Keskimäärin ihmiset saavat Suomessa suolaa monta grammaa enemmän kuin tarvitsisivat. Jokaisen kannattaa mitatata tai mittauttaa verenpaineensa ja jos se on yli 90/140 tai kotona mitattuna 85/135, pienen istuskelun ja rauhoittumisen jälkeen, niin harkita haluaako alentaa sitä mm. vähentämällä suolaa ruuastaan vai alkaako popsia lääkkeitä. Kohonnut verenpaine ei yleensä tunnu missään mutta kun sw jatkuu vuosia niin verisuonien kimmoisuus vähenee, ke kovettuvat ja aivo- sekä sydäninfarktin riski kohoaa.

    Itse olen juossut puolimaratoneja ja Pirkan hölkkiä ja hikoillut muutenkin joskus kuin sika, mutta suolaa en ole erikseen sen jälkeen tarvinnut. Tosin en nyt osaa sanoa onko sitä lisätty niihin matkalla tarjottuihin kuntojuomiin joita mehun lisäksi tulee hörpättyä. Mutta suolan vähentämisen olen kokenut vaikeaksi koska sitä työnnetään jopa makeisiin tuotteisiin. Leivässäkin on yleensä 1.1 prosenttia suolaa, vähäsuolaisia tuotteita saa etsiä kiven alta. Juustoista kotimainen Emmental ja ruisleivistä Fazerin Real ovat sellaisia ja kalaan mausteeksi käytettävää sitruunapippuria saa onneksi ilmsn lisättyä suolaa.

    Suomalaisten maku on toteutettu suolaan ja omassa suussakin suolainen ja rasvainen ruoka maistuu parhaalta. Suolan lisäämisestä on helpoin luopua, kananmunaan tai kaurapuuroon sitä ei tarvita eikä maku siitä kärsi. Vähän sama juttu kuin että joskus lisäsin kahviin sokeria mutta parissa viikossa totuin juomaan ilman enkä enää olisi edes huolinut sitä sokerin kanssa.

  10. Otanpa vähän sanojani takaisin. Kuntojuomissakin suolaa näkyy olevan noin 1.5 granmaa litrassa ja hikoillessa natriumia tarvitaan. Mutta muuten suomalainen saa suolaa ruuastaan noin 10 grammaa päivässä kun natriumin tarve olisi vain 1,3 grammaa ja maksumi viisi grammaa. Joten hikoillessa ankarasti suolaa kannattaa ottaa kohtuudella mutta muuten sitä tulee riesaksi asti. Niinhän blogin avaajakin sanoi, lähdin vähän liian kärjekkäästi kommentoimaan kun itse yritän vähentää suolan määrää ja se on aika vaikeaa.

Kommentoi