Hoitajamitoituksesta sopu.

Hallitus on päässyt sopuun vanhusten ympärivuorokautisen hoidon hoitajamitoituksen nostamisesta 0,7 hoitajaan vanhusta kohti ja hyvä niin, mutta pari kysymystä kyllä nousee mieleeni.

Karkea kustannusarvio on 200 miljoonan  euron luokkaa vuositasolla, joka on tarkoitus rahoittaa:

”Ylen tiedon mukaan puuttuvat rahat otetaan suurelta osin sosiaali- ja terveysministeriön omasta budjetista. Ministerien neuvotteluissa on löydetty uudelleen kohdennettavaa rahaa muun muassa lääkehuollon tehokkaamman järjestämisen sekä alkuperäislääkkeiden rinnakkaisvalmisteiden laajemman käytön avulla.

Lisäksi hallitus pyrkii tehostamaan sosiaali- ja terveydenhuollon ostopalvelusopimuksia niin, että rahaa pystyttäisiin kohdentamaan hoitajamitoitukseen. Myös digitalisaatiota pyritään hyödyntämään sosiaali- ja terveydenhuollossa nykyistä tehokkaammin.”

Uskon mallin olevan merkittävältä osalta mahdollinen ainakin läähuollon osalta, mutta ei aivan yksinkertainen ja saatavaa hyötyä on hankalaa arvioida. Ajatus itsessään on kuitenkin hyvä.

No sitten tämä kuuluisa digitalisaatio, josta on tullut jonkinlainen ihmelääke melkein mihin tahansa asiaan ja terveydenhuollossa se on lähinnä tarkoittanut painajaista painajaisen perään ja ihan pirusti hukkaan heitettyä aikaa.

Jäljellä on vielä yksi todella iso ongelma nimittäin tarvitaan ainakin 4400 uutta hoitajaa, eikä tuo luku riitä kuin alkuun, kun otetaan huomioon väestökehitys.

Mistäs ne sitten mahdetaan löytää?

 

59 Replies to “Hoitajamitoituksesta sopu.”

  1. https://www.aamulehti.fi/a/cb30125b-4f73-48c2-ada8-462f13962bbf?c=1522737894164

    ”Mitoituksesta tulee aiottu 0,7 hoitajaa vanhusta kohti, ja mitoitus tulee sitovasti voimaan keväällä 2023. ”

    Hienoa, että hallitus on vihdoin lähes vuoden jahkailujen jälkeen saanut tehdyksi päätökseen asian, minkä hoitaminen ministeri (sd) Kiurun mukaan ennen vaaleja vaati vain muutaman tunnin työn.

    Tämä on eräs niistä uuden hallituksen ns. tempuista. Nyt tehdään laki josta kaikki ”viulut maksaa” seuraava hallitus! ”Osta nyt, maksa neljän vuoden kuluttua”.

    Sama logiikka näyttää olevan muissa julkistetuissa suunnitelmissa piilotettuna mukaan eli tehdään hienoja päätöksiä ja niiden hoitaminen jätetään seuraavan hallituksen vastuulle.

  2. Ei hallitukset mitään maksa kulut menee aina veronmaksajilta ja itse maksan eläkkeestäni sen verran paljon veroja ettei tarvitse kertoilla satuja
    Ettei eläke ukko maksa mitään veroja kyllä maksaa ja paljon maksaakin terv tepivaari

    1. Et sitten ymmärrä näköjään mitään.
      Rahat toki maksavat veronmaksajat, kuten kaiken muunkin.
      Sen sijaan muut seuraukset ja poliittiset vastuut menevät seuraavan hallituksen niskaan, kun hommaa ei pystytä toteuttamaan päätöksen mukaisesti.
      Nykyhallitus siis luistaa hoitamasta omia päätöksiään, mikä ei demujohtoisen hallituksen toiminnassa yllätä.
      P.S. Muistaakseni joku tepi joskus sanoi, että pääministeri ”päättää” ja pääministeripuolue johtaa hallitusta, joten tämä on sitten demujen tyypillisesti harrastamaa kusettamista.

  3. Kyllä minä ymmärrän mutta en ole varma että juhak ymmärtää yhtään mitään kerro mitä hallitus maksaa
    Se muuten ei maksa mitään mieti sitä kun tuijotat omaa napaasi
    Pääset siinä jo sellaseen asiaan joka kertoo maksumiehet ja naiset myös useampi eläke ukko kuuluu maksajiin
    Kyllä olen sanonut näin että pääministeri vastaa aina viime kädessä kaikesta mutta tekikös kataine aikanaan niin ei vaanluikki kesken kaiken rysseliin
    Ja teki velkaa n 40 miljardia meille kansana
    Sellanen kokoomuslainen se oli ajoi pelkästään omaa etuaan ei kansan missään kohtaa ja se kansaa ei ole n 20 % kansaosa terv tepivaari

    1. teuvomast: ”Kyllä olen sanonut näin että pääministeri vastaa aina viime kädessä kaikesta.”

      Yksikään poliitikko ei ole koskaan joutunut vastaamaan mistään virheestä. Kun hallitus vaihtuu, vastuuvapautus tulee ministereille automaattisesti.

  4. Mutta se mistä nyt teemme hoitajat joita pitää saada aika moinen lauma Suomi kun ei maksa heille ne menee Norjaan jossa heille maksetaan melkoisen paljon enempi
    Ja aina voi vaihtaa alaa ei sitä kukaan voi estää silloin jos niin tekee joku työ muuttuu pakko työksi jollekkin allalle
    Onko se oikea suunta no ei ole terv tepivaari

  5. ”Kyllä minä ymmärrän mutta en ole varma että juhak ymmärtää yhtään mitään kerro mitä hallitus maksaa”
    ”Viulut maksaa” on kuvaannollinen ilmaisu siitä, että vastuu asian toteuttamisesta – ja haukut, kun se ei onnistu – siirtyy seuraavalle hallitukselle.

    http://www.parkkinen.org/aasinsiltoja.html

    MAKSAA VIULUT
    Maksaa tai joutua maksamaan toisten puolesta. KÄYTETÄÄN MYÖS TARKOITTAMAAN, ETTÄ JOKU KÄRSII TOISTEN EDESTÄ!!!!!!!!!!

    Netistä löytyy tietoa, jos ei itse ymmärrä…

    1. EI ole vikaa mun ymmärryksessä se vika on juhak oolla tuollaset on asian määritteet
      Mutta valtio taikka hallitus ei maksa yhtään mitään aina ne viulut maksaa veronmaksaja netistä löytää myös paljon valetta terv tepivaari

      1. Seli-seli, kun et tuollaisia yleisesti käytettyjä lausahduksia edes ymmärrä.
        Kukaan ei ole sanonut, että hallitus maksaa rahassa mitään, joten lopeta selittelysi.

        1. Tämä blogi avaus on hoitaja tilanteesta ei ole tehty Teuvo Mastista pysy blogi aihiossa
          Minä en selitä yhtään mitään kaikki tuo on omasta päästäsi tullutta puppua jolle ei isoa arvoa voi antaa
          Kyllä sulla oli tuolla aaiemmin että hallitus maksaa ettei se kuitenkaan oe minun keksimää terv tepivaari

          1. Kun et ymmärrä, niin et ymmättä ja jatkat vaan jänkkäystä, kuten aina.
            Se siitä ja kanssasi jänkkäämisestä tällä kertaa.

            1. Etpä tada itse ymmärtää ettei tämä blogi avaus ole minusta vaan hoitaja asioista
              Minun ymmärrykseni on hyvällä tasolla toisin kun juhak joka on metsikössä kokonaan
              Ja siinäpä olet jänkännyt jo pitemmän aikaa minä en sitä tee terv tepivaari

  6. Hoitajia voidaan tuoda Venäjältä, nämä sotilaskoulutuksen saaneet hoitajat voi hoitaa samalla maanpuolustuksen, kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Eikä maksaa tarvitse kuin murto-osan verrattuna kotimaiseen työvoimaan. Kotimaiset hoitajat voidaan irtisanoa.

  7. No taikka ihan mistä vaan kielitaidottomina se olisi Suomen terveyden hoidolle tappotuomio ei käy laatuun lainkaan terv tepivaari

  8. Ole tässä päivän mittaan yrittänyt selvittää mitä hallitus nyt ihan oikeasti esittää ja miten esitys rahoitetaan, enkä ikävä kyllä voi todeta muuta kuin sen, että aika hataralla pohjalla esitys ja sen rahoittaminen on, mutta ehkä budjettiriihi sitten joskus antaa vastauksia.

    1. No johan oli esitys Kiurulta, ajoin ihan kauheaa kuunneltavaa ja paljon jäi kyllä ihmeteltävää, että näinköhän tuota ollaan ihan loppuun saakka mietitty.

  9. Mitä enemmän suunnitelman rahoittamisesta tulee tietoa niin sitä enemmän se alkaa muistuttamaan hölmöläisten peiton jatkamiselta.

    No ehkä kehysriiheen mennessä kaikkein hölmöimmät epäkohdat ollaan tunnistettu.

    1. Kirjoitan kunnes Kyuu tahi Pentti asettaa kirjoituskieltoon, mutta lukeminen ja kommentointi on täysin vapaaehtoista.

    1. No en nyt ainakaan lähtisi leikkaamaan kela korvauksia yksityisistä lääkäripalveluista, nimittäin jos sen seurauksena edes osa lääkäriä tarvisevista siirtyy hakemaan palvelua julkiselta puolelta niin seurauksena on aivan helvetilliset jonot ja palveluiden saannissa eriarvoisuuden valtava lisääntyminen.

      Gynekologiset potilaat on pakko ohjata suoraan keskussairaaloihin, kun terveyskeskuksissa ei osaamista alalle ole.

      En myöskään voi ymmärtää sitä logiikkaa miten hoitajamitoituksen seurauksena aivan vääjäämättä kustannukset kasvavat, mutta hallituksen odotusten mukaan yksityisen sektorin tulee tuottaa palvelut nykyistä halvemmalla.

      Kyllä minä sen ymmärrän, että ideologia määrittelee suuntaa, mutta joku järki pitäisi siitä huolimatta olla mukana.

      Jos tarkoituksena on lopettaa yksityiset terveydenhoitopalvelut niin kyllä kannattaa sitten löytää sitä rahaa ihan pirun paljon enemmän kuin 200-300 miljoonaa.

      Aivan yksinkertainen fakta on se, että rahaa pitäisi pumpata lisää sektorille, eikä pelkästään siirrellä nykyistä summaa, varsinkin jos uhkana on nykyisin hyvintoimivien osien alasajo.

      Olen aika varma siitä, että valtion budjetissa on turhempaakin kuin sote.

  10. Tuo vaadittava rahamäärä on pudonnut nyt 130 miljoonaan euroon. Uskoo ken tahtoo. Näin kertoivat juuri A-talkissa Katri Kulmuni ja Li Andersson.

    Rahat on helppo kuulema helppo saada apteekkien katteista ja yksityispuolen kelakorvauksista. Lisäksi STM:n 15 miljardin budjetista löytyy järjestelyvaraa. Näin arvon ministerit kertoivat.

    Jos rahaa otetaan STM:n sisältä, niin olisi oikeudenmukaista kertoa, mistä kohteista vastaavasti leikataan.

    Ps. Onko ministerin arvolle sopivaa tokaista julkisessa keskustelussa keskustelun yhdelle osapuolelle; ”Tuo on paska puhetta” No Li Anderssonin arvolhin tuo näköjään sopi.

  11. Hirveää kritiikin paisuttelua kela-korvauksista, jotka koskevat vain harvoja ohituskaistalaisia suoraan yksityiselle erikokslääkärille.
    Hoitajat hoitajien hommiin muut omiinsa jne..
    Hyvä, että välietappi saavutettiin. Ideologiahömppä on persujen omaa hömppää.

    1. No mitä sitten kukin pitää paisutteluna, väite ”harvoista ohituskaistalaisista” on kuitenkin yksinkertaisesti väärä.

        1. Osittain totta, mutta usein aiheesta.
          Sosialistisessa systemissä pitää ensin mennä terkkarille, joka päättää, pääsetkö lääkäriin.
          Sen jälkeen saat ajan kuukauden päähän yleislääkärille, joka sitten mahdollisesti antaa lähetteen erikoislääkäriin.
          Sen jälkeen odotat taas kuukauden erikoislääkärille.
          Vaikka koko ajan olet tiennyt, että vaivasi vaatii sen erikoislääkärin, odotat kiltisti ja maksat jokaisesta käynnistä.
          Tuon takia yksityiselle mennään, jottei vaiva tarpeettomasti pahene tuon odotusajan vuoksi.
          Mahdollisiin tarvittaviin tutkimuksiin pääseminen saattaa kestää kuukausitolkulla, ja niihin pääsemistä koitetaan välttää, ”kun ne ovat niin kalliita”.
          Eräällä tuttavallani kesti useita kuukausia päästä kuvauksiin, missä sitten havaittiin kasvain haimassa.
          Havaintohetkellä se oli melkoisen pieni.
          Sen jälkeen kesti yli puoli vuotta, ennenkuin lääkärit päättivät ottaa koepalan.
          Sen jälkeen todettiin, että kyseessä oli syöpä ja kesti taas muutaman viikon, ennekuin leikkauksesta päätettiin.
          Sitten, kun leikattiin, todettiin, että kyseessä olikin ollut varsin nopeasti edennyt syöpä ja koko haima jouduttiin poistamaan.
          Jos tutkimukset ja leikkaus olisi tehty nopealla aikataululla, olis haimaa jäänyt sen verran, että tuttavani ei olisi joutunut lopuksi elämäänsä syömään kaikenlaisia ruuansulatuslääkkeitä ja piikittämään monta kertaa päivässä insuliinia.
          Toki hyvä, että hän ei kuollut, mutta sosialistisessa viivyttelysysteemissä seurauksen ovat usein vakavat ja viiveet edes normilääkäriin pääsyssä aiheuttavat massiiviset kulut, kun viivyttelyn vuoksi potilas joutuu erikoissairaanhoitoon ja joskus kuoleekin sen takia.

  12. Niin, Kiuru sanoi paljon muutakin, kun suorana tiedostustilaisuutta kuuntelin, mutta kokoluokasta saa kuvan hyvinvointiala HALIn toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakankaan kirjoituksesta:

    ”Rajakangas toteaa, että Kela-korvaus on äärimmäisen kustannustehokas julkisen talouden näkökulmasta. Esimerkiksi yli kolme miljoonaa lääkärivastaanottoa vuonna 2018 maksoivat yhteiskunnalle noin 56 miljoonaa euroa.

    – Julkisen sektorin tuottamana kustannus olisi ollut vähintään nelinkertainen. Hallitus asettaa esityksensä myötä valtavan lisähaasteen jo nyt talousvaikeuksissa kamppaileville kunnille. Kela-korvausten leikkaamisella hallitus vaikeuttaa entisestään sote-uudistuksen keskeisten tavoitteiden saavuttamista. Eikö hallitus ymmärrä lainkaan päätöstensä syy- ja seuraussuhteita, Rajakangas ihmettelee.”

    https://www.verkkouutiset.fi/eiko-hallitus-ymmarra-paatostensa-seurauksia/

    1. No kyllä mittaluokka kertoo sen, että kyse ei ole pelkistä kolikoista, mutta onneksi sentään suun terveydenhoito on jätetty suunnitelman ulkopuolelle.

      Sama toki olisi perusteltua tehdä jo mainitsemani gynekologian suhteen kuin myös silmälääkärien, niitä palveluita ei vaan yksinkertaisesti ole saatavana julkisella sektorilla edes välttämätöntä määrää.

      Lääkehuollosta on varmasti saatavissa rahoitusta, mutta ei sekään nyt ihan niin yksinkertainen asia ole kuin mitä Kiuru sen esittää ja samalla tarvii rukata apteekkilain lisäksi myös lääkelakia ja pohtia uudelleen lääkevalvonta.

      No kevään kehysriihi antaa selvennyksiä hallituksen rahoitussuunnitelmaan.

      1. Juupa juu ja suun terveydenhoito…
        EiI Tampereella saa kuin harvat ja valitut – tavallinen eläkeläinen pääsee hoitoon vain akuuttitapauksessa ja se siitä

        1. Ja Tampereella on pieni etuoikeutettujen joukko, joka pääsee alta aikayksikön lääkäriin ja hammaslääkäriin yksityiselle kaupungin eli muiden jonottamaan joutuvien kustannuksella.

  13. No, missä se pihvi nyt on ?
    Tätä terveydenhuolto on ollut jo vuositolkulla.
    Nyt puhuttiin ensin 0,7 mitoituksesta.
    Ja sitten kelakorvauksista.
    Ja nyt se on kommenteissa laajentunut kokonaisuuteen.

    Mitä eroa sotessa kokonaisuutena nyt siis on vrt. 5 vuotta sitten ? Mitään muita päätöksiä ei ole tietääkseni tehty.

    1. Terveydenhuolto on kokonaisuus ja kun uutta luodaan olemassa olevan budjetin sisällä niin kaikki vaikuttaa kaikkeen.

      Nyt Kiuru on linjannut, että leikkaus yksityislääkärien vastaanotoista on 45 miljonaa euroa ja se on Kiurun mukaan ainoastaan pieni osa. Tämäkin on hyvä muistaa vastaisuudessa, että lähes kolmanneksen leikkaus on pieni, viime hallituskaudella jo prosenttikin oli katastori oli kyse sitten mistä tahansa.

      Paljon jää lääkehuollon ja digitalisaation varaan rahan keräämisessä, ehkä jopa liian paljon, tai no usko on kova niin mikäs siinä.

  14. Hallituksen toimintamalli asian tiimoilta on varsin mielenkiintoinen, mutta ei suinkaan yllättä:

    ”Epäjohdonmukaisella käsittelyjärjestyksellä on vaikutusta edustajien mahdollisuuksiin käsitellä asiaa täysistunnossa.

    – Asiantuntijalausunnot sekä kuulemisten sisältö ovat salaisia mietinnön julkaisemiseen asti, eikä niihin voi viitata täysistunnossa. Käsittelyjärjestyksestä seuraa tilanne, jossa valiokunnassa istuvat edustajat eivät voi lähetekeskustelussa kysyä tai esittää perusteltuakaan kritiikkiä asioista, jotka joku asiantuntijoista on nostanut esiin valiokuntakäsittelyssä.”

    https://www.suomenuutiset.fi/perussuomalaiset-hallitus-tukkii-opposition-suut-hoitajamitoituksen-kasittelyjarjestyskikkailulla/

    1. Mitä kukakin sitten pitää oikeana toimintapana on mielipidekysymys. Jos ei ole kanttia käsitellä asioita avoimesti niin sitten niitä kannattaa peitellä ja sulkea myös asiantuntijalausunnot pois laajemmasta keskustelusta, ettei suurimmat ongelmat tule julki suorassa lähetyksessä eduskuntasalissa.

      Nyt varmasti pitää päästä maaliin, mutta hallituksella ei vaan taida olla eväitä asian maaliin saattamiseksi, jos olisi, niin ei asioita joutuisi peittelemään.

    2. Demokratia näyttää olevan jollekulle kirosana ja demokratian vastainen toiminta ihailtavaa.
      Ei voi kuin ihmetellä tällaista ditatuurin ihannoimista.

      1. Kieltämättä hieman sellaista eri mieltä olevien puheoikeuden kieltämistä on ilmassa, mutta kukin tavallaan.

        1. Kyllä demokratia vaikuttaa tuottavan aivan mulle kuin persuille ongelmia ja tuo loppu on aivan puuta heinää.

        2. Enpä ole havainnut, että perussuomalaiset olisivat sulkemassa ketään pois demokraattisesta päätöksenteosta. Perussuomalaisia on kyllä yritetty kammeta marginaaliin, mutta se on osoittautunut hieman hankalaksi, kun eduskuntapaikkoja on lähes neljäkymmentä.

          Kyllä salailu ja avoimuuden puute on aivan muiden puolueiden heiniä. Kuinka avointa oli aikoinaan esim. Kreikka -vakuuksista tiedottaminen. Salaisuuden verho oli paksu. Ei edes kansanedustajille haluttu avoimesti antaa tietoja. Esimerkkejä löytyy lukuisia.

              1. Kyllä tuo persukammo on kamala tauti, kun se hävittää terveen järjen ja koko suhteellisuudentajun ja johtaa demokratian halveksimiseen….

  15. Palaan taas aiempaan avaukseeni, syystä, että ihmettelen suuresti sitä missä nyt ihan oikeasti mennään.

    Todellisuus on se, että kuntasektori on irtisanonut satoja sote-alan työntekijöitä ja lisää on todennäköisesti tulossa, vähintäänkin lomautusten muodossa, kun samaan aikaan rakennetaan hoitajamitoitusta, ilman, että sille olisi olemassa rahoitusta ja, että julkisen palvelutuotannon painetta kasvatetaan hallituksen toimilla.

    Pääministeri Marin totesi viime torstain kyselytunnilla ”On kuitenkin käynyt ilmi, kuten hyvin myös tiedämme, että tähän ei olla osattu varata hallitusohjelmaneuvotteluissa riittävästi resursseja. ”, jee jippii!

    Ilmaista sitä sun tätä, toisen asteen koulutusta, hoitaja-aikoja jne. hienoja esityksiä, ei siinä mitään, mutta jostain se raha ja tekijät pitää löytyä.

    Hallituksen ohessa Kokoomuksen ajama terapiatakuu, ehdottomasti hyvä ja kannatettava ajatus, ja vaikka Kokoomuksen vaihtoehtobudjetista löytyy esitykselle myös raha(kunhan leikataan muualta), niin mistä Kokoomus ne tekijät löytää?

    Ikävä kyllä tämä saattaa järkyttää, kielitaidottoman työvoiman tuonti ei ratkaise ongelmaa.

    Hallitus suunnittelee samaan aikaan myös sotu-uudistusta ja hallituksessa on puolue, joka, yrittäjien vastustamisen lisäksi, vastustaa sotu-uudistuksen työllisyyttä lisäävää näkökulmaa.

    Siis ihan oikeasti luitte oikein, vastustaa sotu-uudistuksen työllisyyttä lisäävää näkökulmaa.

    Olen varmasti turhaan huolissani siitä mihin suuntaan hallitus Suomea vie ja toivonkin, että huoleni tehdään turhaksi asiaperustein.

  16. Ojasta allikkoon. Yhä useampi hoitaja laitoksiin -> kotihoito kärsii -> josta yhä vaikeampi päästä laitoksiin, koska hoitajamitoitus. + hoitajia ja massia ei tähän uudistukseen ole olemassa.

    1. Perinteistä demu-vihervasuri-politiikkaa.
      Tosiasiat halutaan salata, koska ne ovat epämiellyttäviä.
      ”Läpinäkyvyys” nykyhallituksella on salausta kaikin keinoin.

Kommentoi