Lentovero

IL tänään.
Eduskunnassa ei lämmetä lentoverolle.
Kukas nyt omia verojaan haluaisi nostaa
ja toisaalta edustajien palkka on niin pieni ettei siitä voi maksaa ylimääräistä lentoveroa?
No ei kaikki edustajat lennä mutta tässäkin nähdään se ilmasto josta puhutaan ilman tekoja.
Lentovero sinänsä koskisi juuri niitä varakkaampia joilla olisi varaa?
Sensijaan puuhataan tasaveroja jotka rasittavat eniten vähävaraisia.
Kansalaisaloitteen vähäinen merkitys tuli täten näytetyksi.

17 vastausta artikkeliin “Lentovero”

  1. Minulle tuo lentovero on vieras. Viimeksi olen lentokoneella matkustanut 70-luvun alussa. En tarvitse lentoliikennettä mutta en yhtään lisäveroakaan soisi kehiteltävän, niitä kun mielestäni riittävästi on.

  2. Lentokerosiinin hinnassa ei liene polttoaineveroa. Joten kerosiinin hinta voitaisiin kolminkertaistaa.

    Lentoturismi voitaisiin lopettaa tykkänään. Iömadton lämpöön vaikuttamisen perusteella arvioiden on lentelypäästön haittakertoin moninkertainen autoilupäästöön nähden.
    En ole nähnyt tieteellisiä arvioita siitä, missä määrin autoilupäästöt nousevat taivaalle. Äly ei liene tutkintaan riittänyt.

    Äly ei liene myöskään auton polttomoottorin kokonaishyötysuhteen määrittämiseen eri sääolosuhteissa. Arvelisin kokonaishyötysuhteeksi yli 20:n asteen pakkasessa yli 60%.

  3. Suurin saastevero pitää panna laivaliikenteelle. Ne vasta paskamyllyjä ovat kaikin mittarein. Pakokaasuja tonneittain pelkästään Ruotsinristeilyillä päivittäin saati septien tyhjennys , onneksi maihin, saati ruokahävikki. Muut tyhjentävät septipaskat jopa mereen. Lennot sentään ovat kontrolissa.

    1. Nykyään laivat täällä päin käyttävät vähärikkistä polttoainetta. Ehkä olisi tullut halvemmaksi muuttaa ne hybrideiksi:
      20% öljyä+80% metaania.

          1. Typpioksidi on merkittävä ”ilmastokaasu”. Tuota yhdistettä kai tarkoitettiin, kun sanottiin typen päästöjen alentuneen metaanivaihtoehdossa 85%.

            Luulisi, että avomerellä seilaavan laivan päästön vaikutuskerroin olisi huomattavasti suurempi kuin metsuri-Simon Nivan päästöjen kerroin.

  4. Tallinkin Megastar on käyttänyt jo kolme vuotta LNG:tä ja seuraava laiva tulee myöskin LNG-laivaksi, joten edistystä tapahtuu hiljalleen.
    Suurin ongelma Itämerellä ovat nämä valtavat risteilyalukset, jotka dumppaavat mereen septitankkinsa ja kuriin ei tunnuta saavan. Turistielinkeino on mahtava tekijä.

      1. Mitäs mainostamista siinä; normaali laivadiesel konvertoitu nesteytetylle maakaasulle.
        Tuo kaasukäyttöisyys ei tänä päivänä, ei laivoissa, jos ei autoissakaan mikään ihmettelyn aihe sen paremmin kuin mainostamisen aihe liene.
        Varsin tuttu laiva minulle noin matkustajan näkövinkkelistä.

  5. Minun lentotahdilla, eli noin kaksi kertaa vuosikymmenessä, ei ole mitään ketunkaan väliä maksanko silloin parikymppiä enemmän.

    Sen sijaan sillä voi olla väliä, jos muutos tehdään niin että sen johdosta maamme menettää tuhansia työpaikkoja ja miljoonien verotuloja.

  6. Suomen Eduskunta on usein seurannut mitä ruotsalaiset tekevät – kas kun ei tässä asiassa

    ***
    https://yle.fi/uutiset/3-11046945

    Vero ja häpeä saivat ruotsalaiset vähentämään lentämistä – Suomessa läpi mennyt kansalaisaloite pyrkii samaan

    Euroopassa ainakin Ranska, Saksa ja Hollanti aikovat verottaa lentämistä entistä enemmän.

  7. 15 suurinta konttilaivaa tuottaa enemmän päästöjä kuin koko maailman autokanta.
    Suuret laivat kuriin ja pikaisesti.
    Risteilylaivoille miljoonan sakko per laiva joka kerta, kun eivät tyhjennä septitankkiaan satamassa.

  8. Lentovero olisi typerä koska se ei pakota lentoyhtiöitä vähentämään päästöjä. Tasaverohan se olisi, rikkaalle muutama kymppi ei haittaa, köyhälle kyllä varsinkin jos on perheellinen. Köyhien lentäminen siis vähenisi, näyttää sopivan hyvin Vasemmistoliitolle.

  9. Jos lentovero tulisi Suomeen, niin hintataso varmaan olisi samaa luokkaa kuin Ruotsissa.

    Ruotsin lentovero on mielestäni aika pelleilyä – lukuun ottamatta matkoja Thaimaahan [39.38 euroa per henkilö ]

    **’
    https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punktskatter/flygskatt.4.41f1c61d16193087d7f1239.html?q=flygskatten
    *
    https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punktskatter/flygskatt/skattesatserforflygskattperland.4.41f1c61d16193087d7f2acc.html

    Skattesatser för flygskatt per land
    [ Lentovero maittain ]

    Kanarian saaret: 62 kr
    Suomi 62 kr
    USA 260 kr
    Thaimaa 416 kr [39.38 euro ]
    *
    1 kr = 0.0946637 euro

Vastaa käyttäjälle Kalle Pohjola Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *