Autokannan uusiutumiseen on pitkä ja kivinen tie.

Ei vaikuta autokanta uusiutuvan Suomessa, pikimminkin vanhentuvan.

https://www.verkkouutiset.fi/pian-kaytossa-miljoona-vahintaan-15-vuotta-vanhaa-autoa/#09b401d7

”– Autokannan keski-iän kasvun pysähtyminen edellyttäisi, että noin viisi prosenttia autokannasta vaihtuisi vuosittain uuteen. Tämä tarkoittaisi noin 140 000 henkilöauton vuosittaista ensirekisteröintimäärää ja nykyistä suurempaa kierrätettävien autojen määrää. 2010-luvulla ensirekisteröintien määrä ei kertaakaan kasvanut näin korkeaksi, vaan parhaimmillaan päästiin 126000 henkilöautoon vuonna 2011”

Pitäisikö jotain tehdä vaiko ei, en tiedä.

Joillakin on varaa vaihtaa uuteen vaikka joka vuosi, mutta toisaalta on niitäkin, joilla olisi varaa, mutta eivät vaihda, kun eivät koe sitä tarpeelliseksi.

Päästöt tietenkin vähenisivät ja liikenneturvallisuus paranisi uusiutumisen myötä, mutta eipä tuo vanha auto tuossa pihassa paljon päästele, eikä aiheuta suurempaa onnettomuusriskiä.

 

6 vastausta artikkeliin “Autokannan uusiutumiseen on pitkä ja kivinen tie.”

  1. Tuohon auton vuosittaiseen myyntiin ja sen vähyyteen vaikuttaa eniten hallituksen poukkoileva ja ennustamaton verotus.

    1. Ei vaikuta, uudet menevät kaupaksi uusien kohderyhmille. Kysymys on n. 4 vuotta vanhemmista käytetyistä, joiden kauppa käy hyvin. Ja liian kalliista sähköversioista, joden latausongelmat ovat jatkuva päänsärky.

  2. Pahin pelkoni on, että vihreistö yrittää romutusmaksuilla houkutella väestön velkaantumaan niin maan perusteellisesti, ettei riitä enää rahaa asuntojen remonttiin.

    Nyt ei kannata ostaa uutta autoa muutenkaan, koska tekniikka energiaratkaisuineen on kehitysvaiheessa. Nykyiset sähköautot luultavasti vanhenevat viidessä vuodessa.

    Vihreitten älyllä saadaan kivasti aikaan taloustaantuma. Heidän tarkoituksenaan näyttää olevan suunnata inehmojen rahat ulkomaiseen tuotantoon, kuten sähköautoihin, joka rahoitetaan velalla ja joka ihanasti tuhoaa mahdollisuudet nostaa kotimaisen tuotannon kysyntää. Tulee työttömiä ja työttömyyskulut antavat ihanan tilaisuuden valtion velan kasvattamiseen.

  3. Suomessa oltiin 2000 luvun alussa n 150 000 uuden auton myynti vauhdissa/ vuosi. Pikkuhiljaa euro alkoi nostamaan hintoja sekä autojen elektroniikka yms ”kehitys”.

    Nyt saat 30 000€ pikku kipon (hybrid, sähkö yms mallin) auton jolla voi ajaa alle 300 km sen ollessa täysi sähköverkko, eikä näille ole suurkaupungeissa kuin muutama latauspaikka. Perheautot samassa luokassa maksaa alkaen 60 000€.

    Huollot näissä kaikissa on merkkiliikkeessä, suolaisia hintoja edellyttäen vain niissä huoltamiseen, muut ei juuri edes ymmärrä, automekaanikko on vanha ammattinimike, nyt on oltava sähköautomekaanikko yms asiantuntija, autojen toimintaintamatka on lyhyt ja talvella surkea.

    Sähköautoja hinataan enemmän pois teiden varsilta koska milloin loppuu virta, milloin elektroniikka reistailee. Onnettomuustilanteessa ne on pommeja joita palokunta ei voi nykiä, jos se palaa se saa palaa loppuun.

    Sähköauton vakuutusmaksut on vuodessa paljon kalliimmat kuin normaalin, siitä ei muuten edes puhuta…

    Takuun ollessa monasti sen akuston kestävä eli n 8 vuotta/jokin km määrä oletetaan että sakki vaihtaa uuden ennen sitä….noh ostaisitko n 8 vuotta vanhan auttamattomasti vanhentunutta tekniikkaa olevan sähköauton jossa takuut loppu ja akuston yms osien vaihto on varmasti edessä sekä auton toimintamatka ei ole enää sitä mitä ennen….

    Kun vaikka 10 vuotta sitten seurattiin kuinka pitkälle pääsee diesel/bensa versiolla, sekä kuinka edullisesti, nyt seurataan missä voi ajaa ja milloin on seuraava lataus ja tunnin kahvitauko tehtävä….

    Uuden sähköauton valmistamiseen menevä ”hiilijalanjälki” on sama kuin ajaisi diesel autolla 150 000km.
    Suomalaisten osuus hiilijälenjälestä maailmassa on n 0,013%. Kun puhutaan kaikesta mitä me jätämme jälkeemme kulutuksessa.

    Semmottii…

  4. Huomioikaa muuten kun aina kun puhutaan Suomessa uusien autojen rekisteröinnistä / vuosi siinä määrässä on myös liikkeiden rekisteröimät esittelyautot sekä loppuvuonna ”pakkorekisteröidyt” autot jotta maahantuoja saa nostettua reksiteröintitilastoja/ autoliike pääsee bonuksiin/ co-päästöluokat muuttuu myös jolloin auto on pakko rekisteröidä ettei verot nouse yms syitä. Eli todellinen myytyjen määrä on huomattavasti pienempi….numeroistahan voidaan puhua mutta olen tämän livenä nähnyt ja nähnyt niitä oikeita numeroita paljonko niitä kuluttajille menee, se oli huolenaihe viime laman 2008 jälkeen ja nyt se on jatkuva huolenaihe, vaiettu asia.

Kommentoi