Huomioita politiikasta.

Rajat voidaan jo nyt tarvittaessa sulkea. Eiku raja-asemat voidaan jo tarvittaessa sulkea. Eiku raja-asemat voidaan vähintään yhtä lukuunottamatta tarvittaessa sulkea.

Yksinkertaistettuna, sen enempää rajoja kuin raja-asemiakaan ei voida kokonaan sulkea olemassa olevan lainsäädännön mukaan.

Hallituksen seuraava kriisinäytelmä on jo ovella sillä kanta EU-taksonomiaan pitäisi muodostaa joulukuun alkupuoleen mennessä, ellei sitä siirretä vaikkapa lisääntyvän koronan vuoksi aluevaalien yli.

Ministeri Kiuru suhtautuu kriittisesti valmiiseen, yksityisen kehittämään digiklinikkaan, joka on jo käytössä testattu ja hyväksi havaittu ja niinpä valtio varaa 400 miljoonaa euroa vastaavan julkisen sektorin digiklinikan kehittämiseen.

Julkisen sektorin tietojärjestelmäprojektit / tilaukset ovatkin olleet varsinaisia menestystarinoita.

Tärkein viimeiseksi, ”bikinikuvat ovat aivan normaaleja”.

34 vastausta artikkeliin “Huomioita politiikasta.”

  1. Rajaa valvotaan asein.
    Kyllä piikkilangat ovat ainoastaan eläimiä varten.
    Kunnon miinakenttä on tehokkain ensiapu ja se pysäyttäisi jopa karhut.
    Kameravalvonnalla voidaan laskea tulijoiden määrää ja todeta tulopaikka,
    joten siinä tapauksessa voisi olla toinen vyöhyke jossa otettaisiin kiinni,
    mutta mitä sen jälkeen?

    1. Raja-asioista ja valmiuslakien uudistamisesta hallitus vastaa välikysymykseen, joten siitä kuullaan sitä kautta, mutta tuo EU-taksonomia on asia, josta on odotettavissa värikkäitä ulostuloja, onhan hallituspuolueista Keskusta ja Vihreät täysin vastakkaisilla linjoilla.

      Asia on vaikea erityisesti Keskustalle, Vihreiden linjaus ei yllätä, mutta miten nämä sovitetaan yhteen?

      Ruotsin hallitus pystyi nopeasti linjaamaan kielteisen kannan, mutta Suomen hallitus ei yrityksistä huolimatta osaa sanoa EI, vaikka se on ainoa järjellinen kanta.

      1. Poliitinen ”vastuu” ja ideologinen potaska johtavat hallitusta.
        Mitään ei voida päättää, kun minipuolue punavirheet ajavat ideologiaansa läpi tosiasioista välittämättä.

  2. Joku toimittaja tässä totesi että vaikka miten tiukkoja ollaan, kriisiaikana yllättävän paljosta voi joustaa. Esimerkiksi Uudenmaan rajan sulkeminen joka tapahtui vuosi sitten. Ei taatusti jotain mitä voisi normaalisti tehdä.

    Kysymys on ehkä enemmän siitä, koemmeko me turvapaikanhakijoiden vyöryn rajoille kriisinä vai ei.

  3. Sen verran politiikasta, että rajat menevät säppiin ihan varmasti ja vaikka huomenna, jos niin päätetään ja ilman persujen välikysymystehtailua, jolle muut jo nauravat kuin naurismaan aidoille.
    Toinen huomio oli Tampereen budjettivaltuustosta, että ilman muutosyrityksiä sen hyväksyivät kaikki muut. Persujen kymmenen muutosesitystä taputettiin penkin alle ja päästettiin paskaiset naurut päälle.
    Persuille annetuilla äänillä ei ole mitään virkaa Tampeella paitsi ip-lehtien lööppit.

    1. Heikki, olet yksinkertaisesti väärässä rajojen suhteen ja välikysymyksen takana on koko oppositio. Tampereen kuntapolitiikasta en sano muuta kuin, että lakimiehille vaikuttaa punikit aiheuttavan työtä mielikuvituksellisilla tulkinnoillaan ja sille jos jollekin nauretaan koko maassa.

      1. Häkkänen ja kokoomus kompastui omaan ansaansa, kun Häkkänen laiminlöi edellisen lainvalmistelun pohjoisen pakolaisinvaasion ajoita Venäjältä vastaavaan uhkaan.
        Mykkänen taas KOKO itärajan piikkilangoittamisessa, jolle taas rajavartiolaitos nauroi partaansa täysin epärealistisena äänten kalasteluna.

        Punkit jäivät jo aikaa sitten itärajan taakse, mutta rääväsuurasistit, ääripersut aiheuttavat vaivaa koko Suomen oikeusjärjestelmälle.

        1. Minä taas olen täällä naureskellut ja piereskellyt pitkän aikaa niin, että on silmiä kirvellyt. Alkavat tapetit olla jo vähän ruskeat.

          1. Ei ripuli aikaan kannata päästellä ilman housuja voi tapetit tärveltyä terv tepivaari

        2. Heikki, kerrohan nyt miten Häkkänen laiminlöi lainvalmistelun ja kerrohan samalla miksi se olisi estänyt Marinin hallituksen tarttuvan lainvalmisteluun, kuten se puolitoistavuotta sitten lupasi ?

          Propagandalle on aina otollista maaperää, kun mielipide vaihtuu samaa vauhtia kuin valtaapitävät, eikä omaa ajattelua juuri ole.

          Mykkänen tosiaan esitti aika jyrkän kannanoton, mutta rajavartiolaitos ei nauranut vaan:

          https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008405056.html

          Punkeista en tiedä, mutta ehkä punikit jäivät tosiaan ”rajan taakse” jos sitä katsotaan vaikkapa Nokialta.

          Ääri sitä sun tätä, moittii ihan todellinen ääriajattelija.

          1. Minähän olen hyvin sopuisa ihan kaikkien kanssa, jotka ovat samaa mieltä kanssani.
            Mutta erityisesti nautin niistä, jotka ovat kanssani ihan eri mieltä kuten persut. Ne koettelee kyllä huumorin ymmärtämisen ylärajaa, kuinka noin pöljiä voi ihan puolueeksi saakka olla.

            1. Miten olisi Karjalainen, jos kerrankin vastaisit esitettyihin kysymyksiin?
              Vai onko perinteinen tilanne – et pysty vastaamaan…

              1. Juhak, odotatko verkkotrollin vastaavan kysymyksiin?

                Itse ajattelen, että mikäli nämä purkaukset edes hetkeksi helpottavat niin hyvä nin.

            2. ”Minähän olen hyvin sopuisa ihan kaikkien kanssa, jotka ovat samaa mieltä kanssani.”

              Niin, et ehkä ymmärrä kuinka paljon tämä kertookaan sinusta, aivan kuin sokeasti ihailemasi pääministeri Marin ei ymmärtänyt mitä hän itsestään kertoo osallistumalla ”Yökylässä” ohjelmaan, mutta ylimielisyys yhdistää, ikävä kyllä se ei välttämättä säväytä muita kuin hölmömpiä.

              1. Niin, koko sekava ”haulikkoavauksesi” osoitti, miten kaiken vastustaminen on persujen mielenrakenteen pääteema; ei ratkaisujen ehdottaminen, koska niitä ei ole.

                1. Raja-asiat ovat juuri työn alla mutta, jos tarve tulee ne menevät kiinni salaman nopeasti jo nykylaein. Myös hallituksella on ollut Häkkäsen keskeneräisen työn jälkeen hiukan muitakin hommia pari vuotta.
                2. EU- taksonomia koskee metsiä tai luonnon kokonaissuojelua. Mm. metsien teollisuuspohjaista taksonomiaa, avohakkuita jne.. halutaan Suomessa ajaa läpi, vaikka puunjalostus on jo kääntynyt massapuutuotannolta jalostetumpaan muotoon.
                3. Julkinen ja yksityinen toimivat vast`edeskin yhteistyössä julkisen ostaessa palveluja yksityiseltä laajenevassa määrin. Eiköhön se tuo myös tieto-osaamista tehokkaamaksi kokonaisuuden kannalta. Julkinen puoli ei ole siinä ollut mitenkään malliesimerkki hankinnoissan ja osaamisessaan. Kiuru sitä ei yksin päätä.
                Olen itse siihen ehottanut ihan oikeasti ns. ”tiedon valatien” mallia, jossa yhteen pääväylään yhdistetään, eri yksityisten toimijoiden sekä julkisen palvelujen tiedot poimittaviksi tietyin kriteerein. Siihen kuuluvat myös Kela, vakuutukset, työterveys ja tai terveystiedot laajasti ja poliisirekisteri tietyin poimintakriteerein valmiista tietokannoista. Ei näytä etenevän, koska mitään kordinaatiota ei ole, vaan asiat ovat leveellään kuin varpusparvi.
                4. Lööppijournalismi ja ”haapalagate” näyttää olevan persujen päätietokanava ja luotettavin arviointikriteeri politiikassa ja henkilöosaamisessa.

                Mutta avaus oli yhtä sillisalaattia ilman mitään ratkaisuehdotuksia niin kuin tavallisesti eli kuten aina, kaiken vastustaminen.

              2. Jaa niin, että – toistatuhatta kilomeriä rajaa – kiinni hetkessä.

                Naurettavaa..

                *
                HK : ”Raja-asiat ovat juuri työn alla mutta, jos tarve tulee ne menevät kiinni salaman nopeasti jo nykylaein. ”

            3. On vaikeaa kuvitella miksi joku PB:n bloggaaja olisi kiinnostunut tietämään mitä HK kuvittelee olevansa.

              .
              HK: ”Minähän olen hyvin sopuisa ihan kaikkien kanssa, jotka ovat samaa mieltä kanssani.”

          2. Tuo linkissä oleva HS:n artikkeli, melko hutaisemalla tehty. Pasi Kostamovaara on kenraaliluutnantti ja artikkelikuvassa on Kostamovaara kenraalimajurin virkapuvussa.
            Tosiasiassa Kostamovaara ylennettiin kenraaliluutnantiksi jo toista vuotta sitten.

            1. Heikki, yksinkertasemmankin pitäisi avauksen otsikosta ymmärtää ”Huomioita politiikasta”, ettei kyse ole yksittäisestä asiasta.

              Kerrohan nyt mitä avauksessa vastustetaan?

              Laita linkki mistä selviää mikä työryhmä tällä hetkellä valmistelee raja-asioihin muutoksia vai onko sinulla suora yhteys hallitukseen?

              Kiitos vaan selvennyksestä mistä taksonomiassa on kyse, toki meistä toiset lukee muutakin kuin Haapalaa ja Kansan uutisia, joten asia oli jo ennestään selvillä, siitä en ole aivan vakuuttunut, että se olisi sitä sinulle.

              Ai sinäkö olet esittänyt kuvailemaasi ”tiedon valtatietä”? Milloinkohan esityksesi teit ja kenelle?

              1. Sinulla ei ollut mitään ratkaisuja asioihin.

                Esitin ”valtatieratkaisun”sosiaali- ja terveysministeriöön virkamiehille jo v. 2003.

                Ja ministeriön valmiusjohtaja Janne Kalliokoskelle esitin myös aikanaan Nokian vesikriisin tekstiviestiratkaisun. Uutisoitiin Aamulehdessä. Siinä teknisen ratkaisuni tuotti Fonecta.

                Hitaita ovat virkamiesportaat.

  4. https://seura.fi/asiat/tutkivat/venajan-raja-on-naurettavan-helppo-ylittaa/
    .
    25.01.2016
    .
    Venäjän raja on naurettavan helppo ylittää – kyyti järjestyy rajan molemmin puolin
    .
    Tiiviiksi mainostettu itäraja vuotaa. Vuosittain jopa puolisensataa laitonta rajanylittäjää hiippailee Venäjältä Suomeen.
    .
    Rajan Suomen puolella oleva piikkilanka-aita on vaatimaton, metrin korkuinen. Se on ollut paikallaan vuosikymmenet, ja pystytetty Neuvostoliiton vaatimuksesta. Vähänkään ketterämpää rajanylittäjää se ei edes hidasta. Ei ihmistä eikä eläintä. Hirvi rynnistää halutessaan milloin vain moisen yli loikkaamalla.

  5. Se sitten siitä EU- maiden puolustusyhteistyöstä

    ************************************************************************
    https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008370109.html

    29.10.2021

    Puolan parlamentti hyväksyi muurin rakentamisen Valko-Venäjän vastaiselle rajalleen

    Puola pyysi EU:lta rahoitusta muurin rakentamiseen, mutta EU kieltäytyi asiasta.

  6. Mielestäni olisi parempi antaa varoja niille EU-maille, jotka todella haluavat puolustaa EU-rajoja.

    **********************************************************************
    https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008409410.html

    16.111.2021

    EU-MAAT suunnittelevat uusia nopean toiminnan joukkoja, joiden vahvuus olisi enimmillään 5 000 sotilasta.

    Tarkoituksena on, että EU-johtajat hyväksyisivät suunnitelman sisällön ensi maaliskuun huippukokouksessa.

    [ Jaa. että jo ensivuoden maliskuussa – kylläpä sitä nyt aiotaan olla nopeita.]

  7. ”Sinulla ei ollut mitään ratkaisuja asioihin.

    Esitin ”valtatieratkaisun”sosiaali- ja terveysministeriöön virkamiehille jo v. 2003.”…

    No hyvä, että esitit, nimittäin asiasta keskusteltiin sairaanhoitopiireissä jo 90 – luvun loppupuolella.

    Eikö meillä ole täydellinen ja erehtymätön hallitus ratkaisujen tekemiseen vai yksittäiset kansalaisetko ne ratkaisut tekevät?

    1. Liittyi noihin saisraahpoitopiirin sohlauksiin, siksi esitin siihen tuon ratkaisun.

      Runko oi yksinkertainen:

      Eri tervydenhuoltoon liittyvillä toimijoilla on omat valmiit rekistrerinsä ”asiakkaista/ potilaista”.
      Ehdotus oli se, että runkojärjestelmään liitetään poimintakriteerit ja ohjelmat pääsyyn tiettyihin eri toimijoiden tietokantoihin, joista imuroidaan ”valtatien” kautta ”sivuteiden” tiedot kysyjälle poitilastiedot tarpeen mukaisesti. Siis, vaikka vakuutuskorvausasiat, hammastiedokannat, työterveyden tutkimustiedot, röntgenkuvineen jo olevista rekistereistä.
      Kun järjestelmon valmis, sen poiminnan tekee aukrorisoitu lääkäri tms. valtuutettu järjestelmään pääsijä.
      Nyt on rakennettu appotteja, jotka eivät hyödynnä näitä asioita valtakunnallisesti ja kattavasti jo valmiista tiedostoista.

      Näin se meni ja ilmeisemmin upposi johonkin vierkamiesportaaseen tai vain yhteen ministeriöön, koska siinä tarvitaan kaikkien ministeröiden alaisia tietoja.
      Tämän ongelman huomasimme jo neuvotteluissa toisen mainitun projektin kanssa sis.ministeriön valmiusjohdon kanssa, koska asiaan piti liittää myös sos. erv. min. toimintoja.

      1. Ihan ensimmäisenä taisi tuo malli törmätä lainsäädäntöön, eikä se kyllä menisi vieläkään siitä seulasta läpi.

        1. Sitten on aivan turha yrittää yhdistää eri toimijoiden ja saman asiakkaan terveys/sairaustietoja tehokkaaseen yhden luukun palveluun lääkärin ja itse potilaan eduksi.
          Omakannasta eri lääkärit saavat tiedot, jos asiakas on suostunut siihen ja lääkäri voi myös tallentaa sinne suostumuksella luovutettavaksi muihin lääketieteellisiin tarkoituksiin.

  8. Hallitus päätyi ainoaan järkevään ratkaisuun taksonomia asiassa Vihreiden ja Vasemmistoliiton vastustuksesta huolimatta ja hyvä niin.

    Melua ja jälkiporua on takuulla luvassa.

    Suuri valiokunta toki käsittelee asian vielä erikseen lopullisen kannan muodostamiseksi, mutta kun Keskustalle kysymys on käytännössä elämästä tai kuolemasta, niin kanta tuskin enää muuttuu.

Kommentoi