Kun millään ei ole mitään merkitystä.

On hieman hassua lukea , miten bensan tahi dieselin hinnankorotuksilla ei ole mitään merkitystä tavallisen ihmisen elämään, niihin kun on budjetoitu jo ennalta jotain.

Sorry, mutta en ymmärrä edellistä ajatuskulkua ollenkaan, tai no jos on ”kultalusikka suussa syntynyt”, niin kait se maailma voi tuollaisenakin näyttäytyä.

Samalla logiikalla voidaan kait ajatella, että lämmitysenergian ja sähkön hinnankorotuksilla ei ole mitään merkitystä, nehän ovat vain yksittäisiä mitättömyyksiä, joiden esilletuonti on halpamaista.

Ikävä kyllä, kaikki mainitut korotukset osuvat usein yksiin ja samoihin henkilöihin / perheisiin.

Hmm…?

Ikävä totuus on kuitenkin se, että bensan/ dieselin hinnakorotukset näkyvät pumpun lisäksi esim. ruoan hinnassa. Ei ne juurekset tule parvekeviljelmiltä kauppoihin.

Lämmistyskustannusten ja sähkön hinnan korotukset näkyvät vuokrissa ja sen kautta asumistuissa, mutta kait nekin on budjetoitu, eivätkä haittaa tavallista heepoa.

Olen pahoillani siitä, että ymmärrä valtaapitävien politiikkaa, mutta siitä en ole yhtään pahoillani, että ole aika hyvä matematiikassa.

25 vastausta artikkeliin “Kun millään ei ole mitään merkitystä.”

  1. Tuo ” ei merkitse mitään”-paska on poliittita jargonia, millä koitetaan vähätellä tavallisen kansalaisen elämisen kallistumista.
    On se nimittäin ironista, että samaan aikaan otetan miljarditolkulla lainaa jaettavaksi kaikenlaiseen typeryyteen, pienennetään yhteiskunnalle välttämättömien toimintojen rahoitusta ja korotetaan kansalaisten verotusta eri tavoin.

  2. Päätöksenteossa ja julkisessa keskustelussa lähdetään todellakin siitä, että liikennepolttoaineiden hinnankorotukset vaikuttaisivat vain yksityisautoilun kustannuksiin. Eihän se näin tietenkään ole, kuten avauksen tekijäkin toteaa.

    Hinnankorotukset vaikuttavat kaikkien kumipyörillä kuljetettavien tavaroiden hintoihin. Korotukset iskevät myös esim. teollisuuteen, koska teollisuuden raaka-aineet ja valmiit tuotteet liikuvat valtaosin kumipyörillä.

    Logistiikkakustannukset pitkien etäisyyksien ja syrjäisen sijainnin Suomessa ovat jo muutoinkin kilpailijamaita korkeammat.

    Tietty hienous piilee myös suunnitelmissa ottaa käyttöön Suomessa oma kansallinen polttoaineiden päästökauppajärjestelmä. Tällä järjestelmällä siirretään ”verotusvastuu” yksityisten toimijoiden käsiin ja julkinen valta voi julistaa, että emme me korota veroja, vaan hinnankorotukset johtuvat päästökaupasta.

  3. Se on vaan hyvä että hinnat nousee ja ostovoima hiipuu, tulee vähemmän hiilijalanjälkeä 🤔…😅

  4. Tarkoituksellinen väärinymmärrys on hyvää propagandaa sekin.
    Liittyy julkaisemiini kommentteihin bemarikansasta ja ökyautoilijoista.
    Olisi syytä esittää parin vuoden tarkastelu laajasti, mitä korotukset tai alennukset tai jotkut kompensaatiot ovat merkinneet yksityistalouksien reaalitaloudessa.
    Totta kai ammattiliikenteen kautta kulut heijastuvat tuotteiden hintoihin omalla siivullaan, paljonko ?

    1. Eikö joskus kuitenkin tule se lisäkuorma joka katkaisee kamelin seljän

      1. Myllymatti, näinhän se menee kun riittävästi lisätään taakkaa pienillä annoksilla niin kokonaisuus vaan tulee jossain kohdassa liian raskaaksi.

        1. Vastaukset pitää löytyä siitä, paljonko eri käyttäjäryhmillä talouksissa kuluu auton käyttömenoihin ym. kotitalouksien välttämättömiin menoihin suhteellisesti menoista ja suhteessa palkkojen ym. tulopuolen kehitykseen.

          Irralliset heitot eivät kerro muuta kuin sen irrallisen asian yhden elementin korotuksesta.

          Mutta bensa on asia , millä saa heitettyä bensaa liekkeihin.

          1. Heikki, avaukszessa mainitaan myös esim. lämmitysenergia ja sähkö, kun kaikkien hinnat kohoavat niin kyllä se keskiverto kuolevaisen lompakossa tuntuu.

            Toki on niitä joiden lompakko kestää mitä tahansa.

            1. Pitää tietää myös tulopuolen kehitys, mahdolliset kustannusten alennukset muissa kulutusmenoissa. Ei tuo ole mikään irrallinen osio kokonaisuudesta.
              Se on vain helppo tie päästä provosoimaan.

              1. Niin, kun pakoliset menoa kohoavat niin väkisinkin muita, ei pakollisia menoja pitää alentaa.

                En kyllä ymmärrä kuka tästä voi provosoitua ja miksi.

              2. Mitenkäs ne kustannukset alenevat muissa menoissa Karjalainen, kun polttoaineiden hinnannousu vaikuttaa kaikkeen tarvittavaan hintoja nostaen?
                Toki, kun karsitaan muista menoista, kuten lääkkeistä, terveellisestä ruuasta, harrastuksista jne, niin väheneväthän ne menot – ja taas on varaa maksaa lisää veroja.

              3. P.S. Karjalainen – eläkeläisen tulopuoli laskee koko ajan sen demulipposen hallituksen lahjoittaman taitetun indeksin ilosta.

    2. Heikki, ei tässä ketään ole mitään tahalisesti väärinymmärtänyt, eikä kyse myöskään ole propagandasta vaan ihan silkasta realismista.

      Kommenteillasi bemarikansastaei myöskään ole mitään tekemistä avauksen kanssa. Sinällään ”bamarikansa” on aika hölmö heitto, kun ottaa huomioon sen miten bemari on staukseltaan nykyään lähinnä teinicorollaan rinnastettavissa.

    3. ”Olisi syytä esittää parin vuoden tarkastelu laajasti, mitä korotukset tai alennukset tai jotkut kompensaatiot ovat merkinneet yksityistalouksien reaalitaloudessa”
      *
      Senkun laadit tutkielman asiasta ja sitten esität tuloksen PB:n lukijoille..

  5. Sähkön hinta hipoo pilviä, hyvä, kansa saa vähän palella tai maksaa lisää, kunnon kyykyttämistä:

    Näin hyytäväksi sähkön hinta voi nousta talvella – erityisesti tällainen sopimus voi tuoda ikävän yllätyksen https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008275419.html

    Siitä vaan se ”edullinen” sähköauto vielä talouteen 😆

  6. Polttoaineiden hintoja pitää nostaa 10€/l joka laadun kohdalla! Siinä nähdään kuka on rikas ja kuka köyhä. Samalla hiilijalanjälki pienenee 🤔……😆

    1. Marko, kuten Riikka Purra eilen kysyi, ”onko hallituksen mielestä parempi mennä kävellen Kelaan, kuin autolla töihin?”

      1. Niinpä. Tässä nyky hallitus lypsää nyt keskiluokkaa jotta Suomeen saadaan lisää tulijoita jotka käy hakemassa elantonsa tiskiltä..ja tähän kun ne opetetaan niin siitä tavasta nämä ei pois pääse.

        1. Purra ei ole millään tavalla tyhmä ja esittämänsä kysymys oli varsin aiheellinen, jos ymmärtää kysymyksen.

        2. Keltäs tuota kysyisi ellei hallitukselta, mikä noita typeriä päätöksiä tekee karjalainen?

        3. Purra on yksi älykkäimmistä politikoistamme.

          Uskonpa, että useimmat Purraa tyhmäksi epäilevät eivät ole kovinkaan älykkäitä.

  7. Mistä lopun eläkeikäni ole Lipposelle ja demareille vihainen on tämä taitettu indeksi. Ja kaikille muillekin puolueille ja hallituksille kun eivät korjaa tätä katkeraa vääryyttä.

      1. Asiaa eli taitetun indeksin poistamista kysyttiin tässä taannoin demujen ahneelta analta ja vastaus oli suunnilleen härski nauraminen sen päälle, kun ahne-ana vastasi, ettei koskaan.

Kommentoi