Munat väärään koriin?

Paljon puhutaan liikenteen päästöistä ja paljon myös pyritään tekemään päästöjen vähentämiseksi, mutta ollaanko henkilöautojen osalta munia laittamassa väärään koriin, kun panostukset ja hypetys keskittyy täyssähköautoihin tai ladattaviin hybridihärveleihin?

Toisaalla somessa keskustelin aiheesta erään eturivin Vihreän kanssa ja hänen mukaansa vety on mahdollinen tulevaisuudessa, mutta sähkö on se mihin nyt pitää panostaa. No laitoin hänelle pari linkkiä aiheesta ja siihen se keskustelu sitten päättyikin, kuten erityisesti Vihreiden kanssa keskustellessa odottaa sopi.

Nyt Iltalehdessä on ihan  suomenkielinen artikkeli aiheesta, josta jokainen voi luoda mielikuvan kuinka kaukainen tulevaisuuden asia vetyauto on:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f7ddae2d-3b77-4d07-8554-efb69def0125

 

 

 

 

7 vastausta artikkeliin “Munat väärään koriin?”

  1. Sähköautohypetys on edennyt hukkamyllyjen hypetyksen rinnalla ja sitä ovat vieneet innolla eteenpäin sokeat virheet – sekä poliitikot.

  2. Kansanedustaja Lulu Ranne on niin suuressa salissa kuin myös pari kertaa YLE:n ajankohtaisohjelmissa tuonut esille sen kuinka paljon sähköautoihin välivaiheen teknologiana olisi järkevää panostaa, mutta tämä on saanut aikaan lähinnä silmien muljautuksia.

  3. Eiköhän polttomoottorin tulevaisuus ole vielä pitkään turvattu, jos katsoo eri puolueidenkin ajatuksia. Puolueista vihreät poikkeavat muista.

    Nuoret tässä se höyrypäisin ja kokemattomin porukka on, jotka polttomoottoriautoista eivät tiedä mitään. Ei tämä nyt niin kauheaa älämölöä tarvitse,

  4. Eilen tv-keskustelussa peruss naishenkilö sanoi ihan oikein sähköautobuumin olevan kallis välivaihe eli jarrua hyvät päättäjät.

  5. Ihmettelen, ettei bioetanolilla ajamista kehitetä enempää. Sillä keinolla kun tavallinen autonomistaja saisi nykyisestä autostaan suunnilleen 80 prosenttia vähäpäästöisemmän, Nyt toki saa hieman tukea jos laitattaa autoonsa muutossarjan ja koska E85 on halvempaa se olisi taloudellisesti ihan käypä ratkaisu. Mutta motivaatiota ei todellakaan lisää se että bioetanolin käytön määrän ilmoitetaan olevan vakio. Jos enemmän autoja siis muutettaisiin bioetanolilla kulkeviksi niin vastaavasti normaaliin E95 bensaan laitettaisiin vähemmän bioetanolia. Eli ei mitään hyötyä ainakaan ympäristölle.

    Syyllinen taitaa löytyä taas EU:sta joka laskee päästöiksi vain sen mitä pakoputkesta tulee, Bioetanolilla kulkeva auto päästää saman kuin bensalla kulkevakin, mutta päästövähennys tulee polttoaineen tuotannosta. EU pakottaa autojen valmistajatkin panostamaan vain sähköautoihin. Sellainen ei kuitenkaan ole vaihtoehto monellekaan hintansa ja latausmahdollisuuksien puutten vuoksi.

    1. Norpalla on oikeita havaintoja E85 suhteen!
      Tuo jakeluvelvoitteen alla toimiminen ei kuitenkaan mene ihan noin, koska E85 korvaa erityisesti kallista uusiutuvaa dieseliä, eikä 95E10. Tämä johtuu siitä, että sen menekki dieselin seassa on paljon suurempi kuin bensiinin raskaan liikenteen takia. Uusiutuva diesel eli HVO on kallista ja sitä pystytään käyttämään muissakin kulkuneuvoissa kuin autoissa, esimerkiksi lentokoneissa. Toisinsanoen jokainen tankatti E85 litra pitää dieselin hinnan kurissa ja näin meillä Suomessa ei logistiikkakulut räjähdä käsiin. Mikäli tätä kautta HVO polttoainetta suuntautuu jakeluvelvoitteen ulkopuolelle, niin se on taas lisäpäästövähennys.

Kommentoi