Politiikan uusi vuosi 2021

Politiikan uusi vuosi 2021 pitää sisällään monia isoja asioita, joista luonnollisesti kuntavaalit saavat ehkä eniten huomiota kansan keskuudessa kuin myös mediassa, mutta suosittelen kyllä seuraamaan muutamaa muutakin asiaa.

Eu:n elvytyspaketti, josta hallitus on ymmärrettävistä syistä kovin haluton keskustelemaan syvällisemmin ei ole kadonnut mihinkään ja suosittelenkin jokaista, joka on asiasta kiinnostunut hieman pintaa syvemmältä lukemaan taloustieteen emeritus professori Matti Virenin blogin:

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/meeviren/kertaus-on-opintojen-aiti/

Brexit on totta ja sen suhteen suosittelen sekä kriittistä medianlukutaitoa, että laajaa mediakentän käyttöä. Ei kannata tuudittautua ainoastaan kotimaisen median esittämiin laskelmiin ja tilannekuviin.

Sote-uudistus / maakuntahimmeli tulee toivottavasti saamaan paljon tilaa niin mediassa kuin kansalaiskeskusteluissa, enkä senkään suhteen voi olla korostamatta kriittistä medianlukutaitoa ja omaa pohdintaa esim. sen suhteen, mikä esityksessä ihan konkreettisesti takaa uudistukselle asetetut tavoitteet.

Siinä joitain, omasta mielestäni huomionarvoisia asioita, joita toki on monia muitakin, kuten vaikkapa Eu:ssa pankkien yhteisvastuun lisääminen, eli mekin saamme maksaa jos…

 

 

40 vastausta artikkeliin “Politiikan uusi vuosi 2021”

  1. En vielä tiedä äänestänkö kuntavaaleissa , kun veljenikään ei aio uudelleen ehdokkaaksi. On ollut pitkä rupeama hoitaa poliisin hommat ja siinä sivussa kaupunginvaltuuston kokoukset.

  2. Virenin persutaloutta en enää jaksa seurata. Tyyppiteema on valittaa ja valittaa, kuinka kukaan muu ei ole niin talousviisas.
    Toivottavasti Britaniasta eroaa Skotland ja palaa Eu:n helmaan.
    Onnea vaan soten startille, sitä se tarvitsee valittajien vaimentamiseksi.
    Kokoomus ottaa rökäletappion kuten vihreät. Demarit ja persut kiekuvat ja kepu haparoi.

    1. Voit Juhani kyllä kumota Virenin esittämät jos niissä mielestäsi on jokin väärin. Useampi talousasiantuntija on kuitenkin päätynyt samoihin tuloksiin
      ja toisaalta hallitus ei pyynnöistä ja eikä omista lupauksistaan huolimatta ole esittänyt vaikutusarviointeja paketista, jota en ihmettele, kun luvut eivät yksinkertaisesti tue paketin järkevyyttä, eikä hallituksen esittämiä perusteluita.

      Mitä hyötyä ajattelet Skotlannin eroamisesta Isosta-Britanniasta koituvan ja miksi?

      Sote onkin sitten isompi kysymys, mutta en kyllä ymmärrä miten viime vaalikaudella kannatit kritiikittä edellisen hallituksen sotea ja nyt yhtä kivaasti kannatat tämän hallituksen sotea, niissä kun on ihan pirusti eroja keskenään?

  3. No pakohan se äänestys ei ole mutta onko siitä sitten hyötyä itselle jos ei sitä tee itse aion äänestää vaikka en tiedä vielä ketä
    Kun ei ole vielä ehdokkaita näytilä
    Olis siellä näitä puolueita joista vois sanoa ei ikinä en vaan viitsi nimetä ketään terv tepivaari

  4. Viren kirjoittaa asiaa. Eikä hän sinänsä jaa omia talousoppejaan, vaan kylmillä luvuilla perustelee kantansa EU -tukipakettiin.

    Kuten Viren toteaa, jälleen kerran on lähdetty ranskalaispankkien pelastusoperaatioon. Korona oli todellakin kuin taivaan lahja Ranskalle ja Saksalle. Koronan avulla saatiin houkuteltua kaikki ennalta suunniteltuun pakettiin mukaan.

    Kylmillä luvuilla Viren ampuu alas myös Suomessa hyvin suositun vientiargumentaation. Väite kuuluu; kun tuemme Italiaa, niin Saksan vienti Italiaan elpyy ja sitä kautta Suomen vienti Saksaan.

    Lukujen perusteella tämä paketin antama vientiapu on kyllä hyvin olematon. On muitakin asiantuntijoita, jotka ovat ampuneet alas tämän viennin ketjuteorian.

    Viren nostaa esiin myös Suomen maksuosuuden takaisinmaksuun liittyvän korkoriskin, jonka suomalaiset poliitikot miellellään haluavat unohtaa pois keskustelusta. Vuoteen 2058 on pitkä aika ja paljon kerkiää maailmantaloudessa tuona aikana tapahtumaan. Suomen päättäjät lähtevät kuitenkin siitä, että korot pysyvät ikuisesti nollassa.

    1. Viren ei älyä vientitalouden ketjureaktiota= jos saksalla sakkaa muihin vientimaihinsa samoin kuin muilla suomen eun vientimailla, sakkaa suomenkin mahdollisuudet kasvaa.
      Siis ei suorat vientiluvut maittan suomen kanssa päde.

        1. Totta kai, mutta ei muuta käsitystäni jälkiviisastelijasta. Sehän koko tekstin tarkoitus oli, vai mikä ?

          Olen pitkään seurannut häntä ja keskenämme myös kommentoineet toisiamme.

          1. Virenin tekstissä ei ole mitään jälkiviisastelua, se on faktaa paketin sisällöstä ja sisällön merkityksestä.

        2. On aivan ilmeistä, että Heikki-Juhani Karjalainen ei ole lukenut Virenin kirjoitusta.

          ********************************************************************************
          Ote professori Matti Virenin kirjoituksesta:
          .
          Kun EU-paketti tuli toukokuun lopulla julkisuuteen, hallitus otti siihen heti hyväsyvän kannan – ilman että mitään selvityksiä saati tutkimuksia olisi tehty. Nyt joulukuussa 2020 ollaan yhäkin siinä tilanteessa, että paketin vaikutuksista Suomen talouteen ei ole mitään itsenäistä arviota. Vaikka julkisuudessa kovasti kiivaillaan siitä, miten politiikan pitäisi perustua tietoon ja tutkimukseen, niin nyt tarjolla on vain mielipiteitä tyyliin: ”onko sinun mielestäsi EU-paketti hyvä?” Jos ei tämän suuruusluokan asiasta voi tehdä selvitystä, niin mistä sitten. Vai onko todella niin, että esimerkiksi ”eläkeputken” poistamisen fiskaaliset vaikutukset ovat tärkeämpiä kuin EU-paketin tulo- ja tulonjakovaikutukset? Kysymys, mihin Suomen saamat ”avustukset” kohdennetaan, näyttää sekin olevan tieteellisen analyysin ulottumattomissa.

            1. Preesens

              Kysymys, mihin Suomen saamat ”avustukset” kohdennetaan, näyttää sekin olevan tieteellisen analyysin ulottumattomissa.

              [ Niin, et siis lukenut tätäkään tekstiä]

              1. H-JK : ”No, kerro. Nehän on pääasiassa päätetty.”

                Niin mitä pitäisi ketoa? – varmaan hyvin pajon kun kyseessä on Heikki-Juhani Karjalinen

                *****************************************************************************
                Päätetty? – Tuskin Heikki-Juhani karjalainen pystyy kertomaan miten jako tapahtuu.

                Herää kysymys kannattaisiko H-JK:n töksähtävään mihinkään perustumattomaan kommenttiin edes vastata.
                .
                ’***********************************************************************
                Maittain 750 miljardin euron tukipaketin jako, ehkä, tiedetään. Italia saa kolmanneksen tukipaketista. Tästä summasta osa mene takuuvarmasti Italian mafialle – ennakkotietoja on jo kantautunut maasta.
                .
                Summa 750 miljardia euroa jakaantuu tietenkin hyvin suureen määrään kohteita. Jos kohteeseen maksettava summa on keskimäärin alle miljoonan euron , niin kohteiden määrä on luokkaamiljoona.

                **********************************************************************
                .
                https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006578182.html

                Asiantuntijat arvioivat: Huiputettiinko Suomea EU:n tukipaketin kanssa?
                *
                https://www.aamulehti.fi/koronavirus/art-2000007482734.html

                Mihin rahat käytetään, paljonko Suomi saa ja maksaa, mitä tapahtuu seuraavaksi?

      1. Saksa talous tulee sakkaamaan energiataloutensa. Vsltion pitäisi palkata Hakkarainen opettamaan sakemanneille muutamia totuuksia realimaailmasta. Jos järki menusi perille, olisi Suomen markkinat paremmalla tolalla.

        Suomen kansantaloudelle koituva voitto operaatiosta voisi olla kymmeniä tuhansia prosentteja.

      1. Brexitin ”älyttömyys” jää nähtäväksi, ehkä käykin niin, ettei se aivan älytön olekaan.

      2. Jos skotit katsoisivat eteensä, niin liittyisivät mieluummin Eftaan kuin liittovaltiofanatismiin sairastuneeseen unioniin.

        Norja ei hyväksynyt Britanniaa Eftaan, koska pelkäsi Britannian määräävää asemaa. Skotlanti ja Suomi Eftaan varmaan mahtuisivat ja voisivat toimia unioniin päin ETA:n piirissä.

  5. Persukortti vedetään aina esiin, kun tosiasiat käyvät kiusallisiksi.
    Onneksi talouttamme eivät johda hysteeriset persukammoiset, koska silloin päätösten perustana olisi aina vain haitanteko persuille tosiasioista ja seurauksista piittaamatta.

    1. Saatoin äänestää sitoutumatonta Vireniä eurovaaleissa.

      Jälkiviisautta olisi kaikkien hyvä omata, ilman sitä olisi kokemuksesta viisastuminen mahdotonta. Jälkityhmä uusii tyhmyydet toistuvasti.

      En tiedä johtuuko Virenin kielteinen kanta unionin rahapaketista merkittävissä määrin kokemuksen tuomaan jälkiviisauteen, vaiko enemmän johdonmukaiseen ajatteluun.

      En ymmärrä, miksi Karjalainen pitää jälkityhmyyttä jälkiviisautta parempana.

  6. Matti Virén

    Taloustieteilijä

    Matti Virén on suomalainen taloustieteilijä. Hän työskentelee professorina Turun yliopistossa. Virén on erikoistunut muun muassa finanssipolitiikan tutkimukseen. Wikipedia

    Syntyi: 29. lokakuuta 1948 (ikä 72 vuotta), Karuna
    Puolue: Perussuomalaiset
    Koulutus: Helsingin yliopisto (1982), Chicagon yliopisto

    1. Mitä sitten ? Kyllä kai kaikki, jotka häntä ovat seuranneet, tietävät hänen CV:nsä.

      Sitä minä ihmettelen, että hän oli julkipersu aikaisemmissa esittelyissään, ei enää.
      Edelleen, mikä tekee ja saa noinkin fiksun ihmisen persuksi. Äly ja viisaus eivät kyllä asu samassa päässä.
      Joku julkisuuden sairas kipeys niin kuin muutamat muutkin korkean oppiarvon saaneet persut tai muut puolueet eivät moisia halua pilaaman mainettaan jälkiviisastelijoina.

      1. Kun tosiasiat eivät miellytä, alkaa hysteerisen persukammoisen henkilöön menevä mollaus.

        1. No, analysoihan, mikä Virenin jutussa ei ole jälkiviisastelua, imperfektiä ja päätösten jälkeistä aikaa, mitä muut EU- tasolla ja Suomessa olleet talouspäättäjät ja poliitikot eivät siinä ajassa tienneet.

          1. Päätösten jälkeistä aikaa? Onko elvytyspaketti hyväksytty 27 jäsenmaan parlamenteissa?

      2. ”Edelleen, mikä tekee ja saa noinkin fiksun ihmisen persuksi. Äly ja viisaus eivät kyllä asu samassa päässä”

        Kai ymmärrät, että tällaiset kommentit eivät kerro persuista vaan sinusta ?

  7. Näinhän se menee alkavana vuonnakin kuin ennenkin, ettei persujen kanssa voi olla mistään lähelläkään politiikkaa olevista muista asioista samaa mieltä kuin siitä, että varmaan ollaan eri mieltä. Tämäkään alkanut jutustelu ei johda yhtään mihinkään.

    1. Jos pyrkymyksesi on lähinnä tukahduttaa kanssasi erimielistä keskustelua erilaisilla leimoilla, niin eihän se kovin hedelmällistä ole,mutta keskustelua se ei kuitenkaan tukahduta.

    1. Eiköhän Trump ole jo käsitelty, mutta brexit sen sijaan on hyvinkin mielenkiintoinen seurattava seuraavat kuukaudet ja vuodetkin.

  8. Kyllä Suomi on ulkokehällä EU-päätännässä eikä niiden päätösten vaikutuksia ennakoida toki ei paljon voida muuttaakaan. Valitettavasti.

  9. Sotejärkeä on keskittää toimintoja eihän joka kunnassa ole taloudellisia mahdollisuuksia pitää omaa sairaalaa täysillä valmiuksilla.
    Kuntavaaleissa pienet kunnat vikisee ja saattavat saada persukannatusta?
    Muuten voitaisiin pistää pystyyn veikkaus kuntavaalien kolmen suurimman puolueen järjestyksestä?
    – Kokoomus 3.
    – PerusS 2.
    – SDP 1.
    – Kepu 4.
    – Vihreät 5.

    1. arvin veikkaus =
      DEMARIT 1
      KOKOOMUS 2
      PerusS 3
      kEPU 4
      leikkaa talteen.

  10. Kun sotepelleilyssä mennään sokeasti ideologia edellä, eivät seuraukset paljoa kiinnosta.
    Vastuu sekoilusta siirtyy seuraaville hallituksille.

Kommentoi