Auto vanhalla tekniikalla ympäristöteko

Tekniikan maailma – Tutkimus osoittaa,
että nopea siirtyminen uusiin vaihtoehtoihin
tuottaa enemmän päästöjä!
Ympäristö saastuu jos hylkäämme käyttökelpoisia autoja ennenaikaisesti
ostaaksemme uuden!
Sama pätee kaikkeen kulutukseen eli kaikilla tuotteilla on elinkaari
ja se tulee hyödyntää käyttöikänsä loppuun asti.
– Minä ajan hyvällä omallatunnolla nykyisellä autollani mahdollisimman pitkään.
– Mikä taho takoisi järkeä järjettömyyteen?

20 vastausta artikkeliin “Auto vanhalla tekniikalla ympäristöteko”

  1. Siinä järjen käytössä on asiaa kokonaan itse ajelen marraskuussa 22 vuotiaksi tulevalla ajoneuvolla
    Eikä ole tullut mieleeni vaihtaa sitä mihinkään uuteen sähkö autoon autoon en ota niin isoa lainaa milloinkaan
    Ajellaan Hondalla vielä pitkä matka km nyt mittarissa 166 000 ja moottori on virkeä 1.4 i s terv tepivaari

    1. Kyllähän kaasu, jopa biokaasu raskaisiin ajoneuvoihin sopii. Kaikkein raskaimpiin dieseleihin sitten LNG.
      Tällä seudulla paikallisen kaasuyrittäjän raskaatkin kuorma-autot ja yhdistelmät liikkuvat biokaasulla.
      Meillä molemmat autot ovat biokaasukäyttöisiä, bensiiniä kuluu varsinkin Volvossa, niin vähän, että tankillisella (40ltr) bensiiniä sillä ajelee yli kuukauden.

  2. Vihreistö
    pitäisi juosta kiinni ja panna talteen luonnonsuojelun nimessä.
    Talonpoikaisjärki kunniaan.

      1. ”Loppujen lopuksi vihreillä on tämän sähköauton kanssa erittäin vähän tekemistä. Niiden kysyntä kohdistuu ökyporvareihin.”

        No kerrankin ollaan jostain samaa mieltä, Marinin hallituksen päätös poistaa autovero sähköautoilta on ennenkaikkea kädenojennus ökyporvareille. Sitä en ymmärrä, että miten kannattajansa perustelevat tämän sosiaalisella oikeudenmukaisuudella, joka kaiketi on se teidän ”juttu” tällä hetkellä?

          1. Aha, miten? Keitä sähköauton autoveronpoisto hyödyttää, ellei niitä joilla on varaa osta sähköauto?

            Hallituksen mukaan se toki hyödyttää pienituloisia, koska markkinoille tulee käytettyjä sähköautoja, jee jippii!

            Suositteletko parhaimmalle ystävällesi esim.5 – 7vuotta vanhan käytetyn sähköauton ostamista?

        1. Ehkä Marin haluaa aikaistaa maailmanloppua. Saattaa kuulua johonkin kulttiin.

  3. Näillä nyt ostetuilla uusilla bensa-dieselautoilla ajetaan vielä 20-30 vuoden päästä.
    Mikään sähköauto ei pysty korvaamaan raskasta dieselnuppia. Eikä meridieseleitä.
    Jos sähköauton saasteet kokonaiselinkaaren ajalta lasketaan akun tuotannosta lähtien kierrätykseen, se saastuttaa varmasti enemmän kuin vähäpäästöinen polttomoottori. Akun kierrätys tulee olemaan valtava ongelma ja vaatii uuden teollisuuden alan saasteineen.

  4. Vähän näin olen pohtinut kuin TM totesi. Elämä volkkarin kanssa jatkuu. Sitten kun hätä tulee, pitäisi säästöissä olla tarpeeksi uusintaan.

  5. Kohta tulee eteen autoilun lopetus iän vuoksi ei tarvii enää itse ajella mutta se on sen ajan murhe taitaa olla niin että civikki on se viimeinen auto terv tepivaari

    1. Älä nyt pienestä hermostu. Katselin eilen Koivistonkylän parkkipaikalla rähjäisen näköistä, mikä lienee miehen ikä, joka ajeli joka paikasta puunatulla vanhalla Mesullaan, vaikka niska ei kääntynyt, ei nähnyt mitään eikä tahtonut päästä autosta ulos tupakalle. Sisään sai vetää itsensä turvavyöstä kiskomalla. Jalat eivät pitäneet eikä iso maha ei meinannut mahtua penkin ja ratin väliin.

  6. Minä pelasin aikanaan uusien tai lähes uusien autojen kanssa, silloin niiden tekniikkakin oli uutta. Nyt ajelen silloin uuden ja nyt vanhan auton kanssa ja nyt on tekniikkakin vanhaa. Ne ominaisuudet eivät yhtään menoa haittaa.

    1. Hyvä Pentti !

      Ei autotekniikalla autoa ajeta, vaan kuskin ajo-osaamisella.

      Miten muuten selviät sähköauton ”4-vedolla” liukkailla auton lähtiessä liirtoon, jos olet tottunut etu-taka tai normaaliin 4-vetoon ?

      Entä ne kaikki härpäkkeet, radio-navigointi-puhelin ajon aikana isossa näytössä, jotka eivät suoraan liity ajamiseen ? Ja, kaiken maailman digitaaliset säädöt penkkeineen, peileineen jne……….

  7. Kun vanhusta huoltaa ne toimii moitteetta ja kyllä sen huomaa kun katselee sitä sen käydessä
    Eräskin kysyi käykö se nyt sanoin että käy tuo no en kuule mitään mölyä tulevan no pitääkö auton mölytä ollakkseen kova meno rauta
    Mutta enpä enää aio uusia civikin jälkeen kun alkaa oleen tuo ikä no velipoika on n 90 v ja ajelee päivittäin no ei tuolla ylöjärvellä muutoin pääse minnekkään
    Ja oikeasti niillä rahoilla joita autoon menee pääsen taksilla ja jää rahaa senkin jälkeen taskuuni
    Ja Tallinnaan pääsen Veli – Heikin kyydissä ja halvemmalla eikä tarvitse itse ajaa 160 km kahteen kertaan terv tepivaari

  8. Muutama tekninen ominaisuus, jotka aikanaan olivat uusia ja jotka monelle olivat täyttä utopiaa ja joihin koko nykykyautoilu perustuu.

    -Ensin taisivat tulla jarru- ja ohjaustehostimet, aika onnetonta olisi ilman niitä nykyään autoilla.

    -Sitten tulivat levyjarrut ja lukkiintumat jarrut. Tuo lukkiintumat jarrut on monelle vieläkin outo asia ja mitä varten ne yleensä keksittiin.

    -Kovin vanhoja eivät vielä ole kaikenlaiset luistonestorajoittimet ja
    ajonvakausjärjestelmät.

    -Muistan hyvin kun markkinoille tuli viitosvaihde ja moni vierastikin sitä alkuun. Nythän niitä vaihteita onkin tuplaten, tai sitten automaatti.

    Nämä sieltä -70- 80-90- 2000 luvuilta, niiden jälkeen on sitten tullut kaikenlaista avustinta, joita ilmankin pystyisi ihan hyvin ajelemaan. Niitä en ala luettelemaan, enkä ihan kaikkia varmaan edes osaisinkaan.

    1. Nuo ns. perustehostimet ovat olleet hyviä ja harkittuja. Lukkiutumattomia hoidettiin ennen ABS:n sijasta nopeilla perättäisillä jarrun polkaisemisilla.
      Ohjaus- ja jarrutehostimet vaativat aina auton käymisen.
      Enää ei lasketella pitkiä mäkiä bensan säästämiseksi sammuttamalla moottori niin kuin 50-60 luvulla Hämeenkyrön ja Murhasaaren ahteissa.

  9. No kun keksitään mm ABS ja jos siihen tuee vika voi olla että tulee halvemmaks ostaa toinen auto ja romuttaa vanha
    Mulla meni anturi ja kyllä hintaa muodostui anturi maksoi n 500 ekee siihen laitto ja vika koodaus hinta n tonnin verran
    Että sellanen ABS voihan se olla jopa hyväkin kun toimii nyt olen jopa varma siitä
    Niin oli vaan pakko ostaa uusi anturi ja sitä ei saanutkaan kaupasta vaan se tilattiin Hondan tehtailta ja valmistettiin yksi kpl
    Katsastus ei olisi vanhalla anturilla onnistunut lainkaan hylsy olis tullut
    mutta halpaa se ei ollut terv tepivaari

Kommentoi