Miksi minun pitäisi ruoskia itseäni Ruotsin sotahullujen kuninkaiden vuoksi ja polvistua läntisen kristinuskon ja sen aikaansaannoksen kommunismin kunniaksi?

Liian pitkään jatkuneen vasemmistovoittoisen liberalismin seurauksena nämä ”liberaalit” yrittävät vääntää maailman saranoiltaan: tässä on kaksi pääsuuntausta: – 1. Valehtelu ilmastonmuutoksesta. – 2. Kaikkien vähemmistöjen hyysäys ja suoranainen palvonta, varsinkin mustan miehen palvonta, koska musta erottuu hyvin valkoisesta.

Vaikka valkoiset tekisivät mitä polvisteluasentoja ja vaikka he  ruoskisivat itseään kuinka sisukkaasti, historia ei muuttuisi piirun vertaa.
Jaa, että kyse on vertauskuvallisuudesta ja siitä, että sorretuille pitää hyvittää heidän esi-isille tehdyt vääryydet?
Ok, lähdetään liikkeelle tästä. Montako valkoista, jotka osallistuivat orjakauppaan ja hankkivat Afrikasta mustia vietäviksi orjiksi länsimaihin, mustien alihankkijoiden avulla, on enää elossa? Entä montako mustaa, jotka mustat alihankkijat sieppasivat Afrikassa myytäviksi valkoisille orjakauppiaille, on enää elossa? Voidaanko näiden valkoisten ja mustien suvut jäljittää, jotta hyvitys, tai jyvitys, tapahtuisi oikeudenmukaisesti?

Miksi ruotsalaisten ei tarvitse tehdä mitään SF-polvisteluja, vaikka he pitivät Suomea siirtomaana satoja vuosia,  siirtomaana, josta kupattiin veroja, sotamiehiä ja muuta emämaan tarvitsemia hyödykkeitä?

 

Miksi venäläisiltä ei ole vaadittu mitään anteeksipyyntöä , vaikka he miehittivät Suomea Iso-vihan aikana : tappoivat, murhasivat ja raiskasivat ja veivät 30 000 naista ja lasta Venäjälle myytäviksi orjiksi (osa naisista päätyi miehittäjien bordelleihin)?

Miksi kantasuomalaisten pitäisi hyysätä saamelaisia, kun kukaan ei tiedä  kumpi kansa on ennemmin asuttanut Suomen alueen ja kun Ruotsin kuninkaat pakottivat kantasuomalaisia työntämään saamelaiset Ylä-lappiin?

Poislukien blogissa olevat ns. retoriset kysymykset, kaikkiin kysymyksiin riittää lähtökohtaisesti yksi vastaus – ”Koska läntinen kristinusko ja sen maallinen versio kommunismi”.

39 vastausta artikkeliin “Miksi minun pitäisi ruoskia itseäni Ruotsin sotahullujen kuninkaiden vuoksi ja polvistua läntisen kristinuskon ja sen aikaansaannoksen kommunismin kunniaksi?”

  1. Hirveän vaikeaa vastata salallittolaismaisiin tai oikeamediamaisiin uskomusväitteisiin, mutta…
    … maailma on uuden edessä, jonka perussyntiset ovat materialistiset kapitalistit samanlaisten diktaattorien kanssa olivatpa sitten vaikka kommunisetja.
    Nämä ovat yrittäneet hallita hylkäämällä luonnon jopa itselleen, että ihmisen tarvitsemaa monimuotoisuutta puhtaan ilman kanssa on enää alle 10 % koko maailmassa.
    Siinä on lähtökohdat uuteen, joka kokee nyt synnytystuskia ilmasto edellä ja talous perässä.
    Kansallisvaltiot romahtavat brittien esimerkein. Yhteistyöpakko yli rajojen johtaa pakkoon toimia yhteiseen maaliin paremmin kuin nyt on saavutettu välietappina.

  2. Ilmaston ja ympäristön puhdistaminen on aina hyvä asia. Vähän vain pelkään, että tämän ilmastonvouhotuksen takia hengitysilman, merien ja muiden vesistöjen, jne. puhdistaminen ja mahdollisimman puhtaana pitäminen, tulee kärsimään. Toivon olevani väärässä.

    Toivottavasti kansallisvaltiot eivät tule romahtamaan, koska yhteistä hyvää voidaan parhaiten jakaa nimenomaan kansallisvaltioiden puitteissa. Siinä ei niinkään ratkaise mikään nationalismi vaan se on ennenkaikkea hallintokysymys.
    Minkä pienempi yksikkö, sen helpommin voi järjestää hyvän hallinnon, ja päinvastoin.
    Hyvänä esimerkkinä Sveitsi, jossa on suora demokratia ja jossa virallisina kielinä ovat saksa, ranska, retoromania. Sveitsiläisiä yhtdistävinä tekijöinä ovat yhteinen historia ja alppien symboliikka.

    Suuret liittoutumat eivät kestä ajan painetta. Sinne ovat kaatuneet Hansaliitto ja Neuvostoliittoja ja sinne tulee kaatumaan Eurostoliitto, jos sellainen hökötys tulee sitten päivänvalon näkemään.

    Että kapitalismi? En näe missään maassa tätänykyä puhdasoppista kapitalismia enkä myöskään missään maassa puhdasoppista kommunismia paitsi Pohjois-Koreassa.

  3. Korjaus. Sveitsin viralliset kielet ovat italia, saksa, ranska ja retoromania.

    1. Sveitsi nyt on huonoin mahdollinen esimerkki syystä, että se on ja on ollut ja kaikkien kapitalistien ja kommunistien laillisten ja laittomien rahojen verojen kiertopakka ja tulleilla muiden tavaroista elänyt läpikulkuvaltio.
      Jos ei Monacoa ja Luxembourghia oteta huomioon, se on Euroopan kallein valtio, jotka nekin ovat ns. rahanpesupaikkoja.
      Eurooppa yhdistyy, USA yhdistyi ”sata” vuotta sitten, Afrikkakin pyrkii samaan, NL oli, mutta nyt diktatuuri kuten Kiina.
      Jotkut kansallismieliset ääliöt yrittävät hajottaa taloja kuten Johnson, Putin, Trump ja Xi. He häviävät ajan kanssa.
      Heidänkin pahin vihollisensa ovat he itse luonnon kanssa.

  4. On hyviä pahiksia ja on huonoja pahiksia. On hyviä syntejä ja on huonoja syntejä. Tiettyjä hirmutekoja pitää paheksua yli ymmärryksen, tietyt pyyhitään villaisella.

    Mistä siis valitaan kummasta kyse?

    Raha, valta, raha ja raha. BLM-aktivistit jenkeissä ovat tehneet miljoonatuloja. Suomessa vastaavat aktiivit ovat saaneet hyväpalkkaisia töitä ja julkisuutta.

    ”Me tienataan tällä” sanoi eräs kuuluisa koulu- ja työpaikkakiusaaja. Hän oli oikeassa, puhui vaan väärästä asiasta.

  5. Maailma on mullin mallin, tai ainakin vinksin vonksin, mutta eiköhän se siitä tasaannu.

    Viime lauantai-iltana katsoin sotaelokuvan, jossa ei näytetty sotaa vaan pääosassa oli Britannin pääministeri Winston Chuchill ja eräänlaisena rekvisiittana USAn presidentti Eisenhower ja kuuluisa brittikenraali Montgomery.
    Churchill pani viimeiseen asti vastaan Normandian maihinnousua : ”Se ei tule onnistumaan!” Normandian maihinnousu toteutettiin Winstonin tuella tai ilman sitä. Winston oli ollut tällä kertaa väärässä.

    On se ollut luja äijä tuo Churchill. Vaikka hän oli masentunut ja pelkäsi, että maihinnoususta tulee littoutuneiden verilöyly, hän kokosi sängynpohjalta itsensä ja piti briteille radiopuheen, jossa ääni ei takellellut eivätkä sanat olleet hakemisessa. Kuuntelijat saivat ”koko rahan” edestä niin kuin Churhillin puheista yleensäkin. Olikohan se Winston Churhillin uran vaikein puhe?

    Vaikka maailma onkin mullin mallin ja vähän vinksin vonksinkin, ei meitä kuitenkaan ammuta eikä pommiteta!

  6. Blogin avauksesta:

    ”Miksi kantasuomalaisten pitäisi hyysätä saamelaisia, kun kukaan ei tiedä kumpi kansa on ennemmin asuttanut Suomen alueen ja kun..”

    *
    Jotkut tutkijat ainakin väittävät tietävänsä, että saamelaiset tulivat nykyisen Suomen alueelle noin 800 vuotta ennen suomalisia.

    ******************************************************************
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Saamelaisten_historia
    .
    Saamelaisten historia juontaa muiden uralilaisten kansojen tavoin Volgan seudulle, nykyisen Venäjän alueelle.
    ,
    Suomeen nämä ryhmät saapuivat noin 1600 tai 1500 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Näiden yhteisöjen Sisä-Suomen järvialueelle päätyneistä jäsenistä muodostuivat myöhemmin saamelaiset.
    .
    Geneettisten isälinjojen pohjalta voidaan arvella, että valtaosa Suomeen vaeltaneista saamelaisten esivanhemmista ei siirtynyt muualle suomalaisten esivanhempien saapuessa maahan noin 800-luvulla eaa., vaan he vaihtoivat kielensä ajan saatossa itämerensuomeksi.
    .
    Myöhemmin on saamelaisuutta pyritty jopa hävittämään. Nykyään vähemmistökansojen kulttuureja ja kieliä on ryhdytty elvyttämään.

  7. On melko hölmöä puhua saamelaisten tai (kanta)suomalaisten maahanmuutosta.
    Ennen ajanlaskun alkua ei Suomen alueella edes tunnettu termiä saamelainen. Suomen alueelle vain muutti ihmisiä niin etelästä, lännestä, kuin idästäkin.
    Osa jäi rannikkoseuduille, viljelemään maata ja hoitamaan karjaa, osa jatkoi metsästäjä-, keräilijä-, kalastaja-ammattiaan, siirtyen sisämaan erämaihin. Lappalainen tarkoitti suomen kielessä syrjäseuduilla asujaa.
    Itäisiä kansoja, myöhemmin lappalaisiksi kutsuttuja asui lähes koko Suomen alueella tasaisesti kunnes heitä pikkuhiljaa alkoi siirtyä pohjoisemmille ja rauhallisemmille alueille.
    Metsästys, keräily ja kalastus säilyivät aina 1800-luvulle asti, kunnes silloin alkanut suurporonhoito tuhosi mm Inarin-saamelaisten elinkeinon koska mm tunturipeurat metsästettiin poroelon tieltä pois.
    Siis termi saamelainen; lienee vähintäänkin epämääräinen.

    1. Kyllä. Ns. lappalaisten siirtymien Etelä-Suomesta Lappiin alkoi jo varhain, kun viikingit tulivat Kokemäenjokea pitkin Pirkkalaan ja alkoivat työntämään Lappalaisia riistamailtaan pohjoisemmas.
      Saamelaissa on samoja piirteitä kuin Grönlannin inuiteissa.
      Kuka on lappilainen, lappalainen, saamelainen tai joku muu kantasuomalalainen ?

  8. Inarinsaamelainen, entinen saamelaisparlamentaarikko Jouni Kitti on kirjoitellut paljonkin Lapin Kansan sivuilla ja varmaan muuallakin, että pahiten inarinsaamelaisia ovat sortaneet toiset saamelaiset. Eli Norjan puolelta rajasulun (1850) jälkeen tulleet, osin laittomasti Suomeen muuttaneet saamelaiset.

    Ns. Aikion porukka (eli Norjan puolelta tulleet saamelaiset) tilasivat kansainvälisen Greenpeacen Ylä-Lappiin 2005. Tämä sopi Greenpeacelle hyvin: tämä terroristijärjestö yritti silloin alkuperäiskansan statuksella ratsastaen saada oman metsäsertifikaattinsa läpi.
    Tähän aikaan Jouni Kitti ja muut inarinsaamelaiset kirjoittivat Lapin Kansassa, että Ylä-Lapissa on tarkoitus suorittaa etninen puhdistus.
    Hommahan meni niin, että kansainvälinen Greenpeace joutui lähtemään Lapista häntä koipien välissä, ja ilmeisesti myös saamelaisväestön keskuuteen suunniteltu etninen puhdistus jäi tekemättä.

    Tämähän on tätä nuorempaa historiaa.
    Jatkossa aion pysytellä blogin aihepiirissä parhaaksi katsomallani tavalla.

  9. Kalle Pohjola: On melko hölmöä puhua saamelaisten tai (kanta)suomalaisten maahanmuutosta.

    Mikä on Kalle Pohjolan mielestä hölmöä, ei välttämättä ole minun mielestäni hölmöä.

  10. Sanoin avauksessani, että Ruotsin kuninkaat pakottivat kantasuomalaiset työntämään saamelaiset Ylä-Lappiin.

    Tämä on monimutkainen tapahtumasarja.
    Suomi joutui Ruotsin kruunun alle noin v. 1200. Ruotsin ja Novgorodin (Venäjä) keskinäiset kahinat alkoivat samoihin aikoihin.
    Pähkinäsaaren rauhan jälkeen (1323) Lappi ja Itä-Suomi olivat ei-kenenkään maata, jonka omistuksesta Ruotsi ja Novgorod (Venäjä) tappelivat. Sotainen Ruotsi onnistui Täysinän rauhassa (1595) saamaan jalansijan Pohjoiseen Suomeen.

    Tässä mielessä Ruotsin kuningas Kaarle 11. julkaisi 23.10.1973 ns, Kalmarin plakaatin, jossa lupasi Pohjois-Suomeen muuttaville uutisasukkaille houkuttelevia verohelpotuksia sekä elinikäisen vapautuksen väenotosta. Näin Ruotsi varmisti tukevan jalansijan Pohjois-Suomessa Novgorodia vastaan. Lisäväkeä Pohjois- Suomeen tuli myös Pohjoispohjanmaalta, varsinkin Iso-Vihan aikana, ilman mitään houkutuksia, kun ihmiset pakenivat pois venäläisterrorin alta (Iso-Viha kesti 1700-1721, josta ajasta Venäjä miehitti Suomea 1713-1721).

    Saamelaiset, joilla ei ollut hajuakaan keskitetystä hallinnosta, ja jotka olivat tietojen mukaan myös rauhanomaista väkeä, joutuivat tässä hullunmyllystä, siirtymään ylemmäs Lappiin. Minkä verran heitä sitten lieneekään ollut silloisella alueella, mutta väistyttävä oli pois rauhallisemille maille.
    Entä kantasuomalaiset kahden ”sotahullun” välissä? Vaihtoehtoja ei ollut.

  11. ”Sanoin avauksessani, että Ruotsin kuninkaat pakottivat kantasuomalaiset työntämään saamelaiset Ylä-Lappiin.”
    .
    … Ruotsin kuninkaat pakottivat…
    .
    Niin kyllä sanoit, mutta tapahtuiko oikeasti näin?
    .
    *******************************************************************
    ”Jotkut tutkijat ainakin väittävät tietävänsä, että saamelaiset tulivat nykyisen Suomen alueelle noin 800 vuotta ennen suomalisia.

    Saamelaisten historia juontaa muiden uralilaisten kansojen tavoin Volgan seudulle, nykyisen Venäjän alueelle.”

    ,
    Suomeen nämä ryhmät saapuivat noin 1600 tai 1500 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Näiden yhteisöjen Sisä-Suomen järvialueelle päätyneistä jäsenistä muodostuivat myöhemmin saamelaiset
    .
    ” ..suomalaisten esivanhempien saapuessa maahan noin 800-luvulla eaa..”
    *
    Ensimmäinen historiallinen viite ruotsalaisten valtaan Suomessa on aikaisintaan 1270-luvulta peräisin oleva Pyhän Eerikin legenda, jonka mukaan kuningas Eerik Pyhä ja englantilainen piispa Henrik tekivät 1150-luvulla niin sanotun ensimmäisen ristiretken Suomeen. Legenda kertoo kuninkaan palanneen retken jälkeen Ruotsiin piispan jäädessä järjestelemään Suomen kirkollisia oloja. Sotaretkeä ei kuitenkaan pidetä nykyään todellisena tapahtumana. [ Lähde: Wikipedia]

    ****************************************************************************

    Päätelmä : 800 eaa .. 1270 jaa ,

    Suomalailla oli 2000 vuotta aikaa ahdistaa saamelaisia ilman, että ruotsalaiset [ kuninkaat] suuremmin vaikuttivat. Varsinainen ruotsinvalta alkoi vasta 1500- luvulla

  12. Ehkäpä sinä kerrot, mieluummin faktojen kanssa, miksi ennen vuotta 1200 suomalaiset työnsivät vaeltelevat saamelaiset aina Ylä-Lappiin asti.
    Että miksi he eivät tyytyneet rannikko-Suomeen aina Pohjois-Pohjanmaata myöten? Vaikka tämä rannikko-Suomi oli ja on Euroopan parhaita viljelysmaita, ja muun hyvän lisäksi meri tarjosi kalaa sekä kauppayhteydet Viroon ja muihin maihin.
    Miksi he hylkäsivät hämeen ja muun eteläisen Suomen rehevät ja mehevät viljelys- ja riistamaat ja veivät perheensä nääntymään pohjoisen Suomen kiveliöihin työntääkseet saamelaiset Ylä-Lappiin? Mikä intressi sai heidät toimimaan näin?

    Jään odottamaan narratiiviäsi tästä ajanjaksosta. Sanon valmiiksi, että minulle ei riitä todisteeksi villi mielikuvitus ja suuri intohimo lasketella legendaa pelkästään sen vuoksi, että motiivina on mustata ja parjata suomalaisia ja suomalaisuutta tosiasioiden kustannuksella.

    1. ”Sanoin avauksessani, että Ruotsin kuninkaat pakottivat kantasuomalaiset työntämään saamelaiset Ylä-Lappiin.”

      Missä tämän faktat?

  13. https://yle.fi/uutiset/3-5564640
    .
    Vanhat paikannimet kielivät saamelaisesta menneisyydestä

    Pohjois-Karjalaa asutti keskiajalla suomalaisten lisäksi kaksi muutakin heimoa. Karjalaiset ovat yhä meitä lähellä, mutta maakunnan saamelainen historia on useimmille vieras. Tuosta ajanjaksosta kielivät vielä tänä päivänä monet paikannimet, jotka ovat peräisin saamen kielestä.
    *
    Täällä on täytynyt olla saamelaisia ainakin vuoden 1000 tienoilta 1500-luvulle asti, ainakin Pielisjärven ja Lieksan seuduilla. Kuhmonkin veroluetteloissa on vielä 1500-luvun puolella Lappi- ja Lappalainen-nimisiä veronmaksajia, kertoo suomen kielen professori ja nimistöntutkija Alpo Räisänen.
    .
    * +++ .*

    1500-luvulle asti – niinpä niin ..

    Saamelaiset olivat häipyneet alueelta jo ruotsinvallan kauden alkaessa

  14. Albanus:”Sanoin avauksessani, että Ruotsin kuninkaat pakottivat kantasuomalaiset työntämään saamelaiset Ylä-Lappiin.”

    Missä tämän faktat?”

    Tiedot löytyvät Yrjö Niemelän kirjasta ”Ounasjoen maa”, julkaistu 1989, sekä Suomen yleisestä historiasta.
    Ei niitä tietoja löydy Eerikin kronikasta, minkä avulla Suomen muinaishistoria väärennettiin, ja minkä kronikan perusteella meille on koulussa valehdeltu n. 1930-luvulta lähtien, että Suomi oli takapajuinen, pakanallinen maa, johon valo ja sivistys tuotiin lännestä.

    Tosiasiassa kristinusko tuli Suomeen ennen Ruotsia rauhanomaisesti idästä ja etelästä kaupankäynnin ja kulttuurinvaihdon yhteydessä (Unto Salon kirja ”Risti ja rauta”.)
    Kirkon suuren skisman (1050-luvulla) jälkeen läntinen kristinusko piti tietenkin kreikkalaiskatolista uskoa pelkkänä pakanuutena ja sen perusteella suomalaisetkin leimattiin pakanoiksi.
    Veikkaan kuitenkin, että Ruotsin miekkalähetykset olivat pelkkiä valloitusretkiä, jotka oli naamioitu hyvään tarkoitukseen.

    Olen törmännyt vielä 1800-luvun suomalaisiin teksteihin, joissa puhutaan luontevasti Suomen muinaisista kuninkaista. 1800-luvun lopulta lähtien läntinen kristinusko ja sen tuoma mädätys on tehnyt parhaansa pyyhkiäkseen Suomen muinaishistorian pois kirjoista ja kansista ja tämä valhe, että valo tuotiin Suomeen lännestä, nojaa edelleen tukevasti Eerikin kronikkaan.

  15. ”Tiedot löytyvät Yrjö Niemelän kirjasta ”Ounasjoen maa”, julkaistu 1989, sekä Suomen yleisestä historiasta.”

    Suomen yleisestä historiasta. Hmm..

    Kävikö Yrjö Niemelä Tukholmassa tutkimassa Ruotsin kuninkaan antamia määräyksiä, joilla hän sai saamelaiset siirtymään Lappiin vuosisatoja ennen ruotsinvallan alkua , ennen vuotta 1500?

  16. Tämä tapahtui ruotsinvalan päätymisen jälkeen. Ruotsinvalta päättyi vuona 1809

    Suomi on sortanut Saamen kansaa vuosisatoja, arvioi uusi …
    https://www.hs.fi › kulttuuri › art-2000006283536

    24.10.2019 — Lapin saamelaisten maat otettiin nimittäin 1800-luvulla Suomen valtion … Selkeää dokumenttia omistusoikeuden siirtymisestä saamelaisilta .

  17. https://www.veli-pekkalehtola.fi/UserFiles/files/Muinaistutkija.pdf

    Johdanto

    Lappalaisten eli saamelaisten on perinteisesti nähty asuneen koko eteläisen Suomen alueella vielä tuhatkunta vuotta sitten. He ovat kuuluneet osaksi suoma-laisten maakunta- ja paikallishistorioiden kuvauksia, jotka ovat perustuneet paitsi oman aikansa tietoon, myös ikiaikaisiin myytteihin saamelaisista. Viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana näiden lappalaisten saamelaisuus on usein ase-tettu kyseenalaiseksi tai jopa kiistetty erityisesti arkeologien, mutta myös historioitsijoiden piirissä. Kritiikkikään ei ole jäänyt vaille stereotyyppisiä piirteitä, samalla kun se on jättänyt huomioimatta tärkeitä tutkimuslinjoja erityisesti kielitieteen alalta.
    .

    Muistoja ”vetäytyneistä” saame-laisista

    ”Kun Suomen kansa kahdeksannen wuosisadan kuluessa alkoi siirtyä nykyi-seen maahansa asumaan, sai se, kuten muinaistarumme kertovat, naapuriksensa Pohjan wäen. –
    – Silloin oli lappalais-kansa lukuisampi kuin nykyjään ja heidän maansa awarampi. – – Mutta suomalaiset oliwat näitä heimolaisiansa wäkewämmät ja aikojen kuluessa on lappalaisten täytynyt siirtyä yhä kauemmaksi kylmään Pohjolaansa.” Näin kuvaili turkulainen sanomalehti 1800-luvun lopulla
    pohjoisessa asuviin saamelaisiin. Heidän katsottiin kuitenkin joutuneen vetäytymään ”vahvemman” suomalaisen asutuksen tieltä ja siten hävinneen etelästä. Käsitykset muinaisesta lappalaisasutuksesta ovat aiemmin perustuneet pääosin lappalaisiin liittyvään paikannimistöön ja asutustarinoihin. Muun muassa lappi- tai lappalaisvartaloiset nimet luettiin aikanaan todistuksiksi saamelaisista, samoin kuin lappalaisten oleskelusta kerto-va suullinen perinne.’ (Ks. Itkonen 1948, 88-101, Vahtola 1999, Häkkinen 1996, 173)

  18. Albanus:”Täällä on täytynyt olla saamelaisia ainakin vuoden 1000 tienoilta 1500-luvulle asti, ainakin Pielisjärven ja Lieksan seuduilla. Kuhmonkin veroluetteloissa on vielä 1500-luvun puolella Lappi- ja Lappalainen-nimisiä veronmaksajia, kertoo suomen kielen professori ja nimistöntutkija Alpo Räisänen.
    .
    * +++ .*

    1500-luvulle asti – niinpä niin ..

    Saamelaiset olivat häipyneet alueelta jo ruotsinvallan kauden alkaessa.”

    Siis ”on täytynyt olla”. Kuinka paljon heitä on sitten ollut?
    Miksi saamelaiset olivat häipyneet Pohjois-karjalan alueelta jo ruotsinvallan kauden alkaessa? Ajoivatko suomalaiset heidät pois alueelta, vai lähtivätkö he muusta syystä?
    Tietojen mukaan saamelaiset ovat olleet paimentolaisia ja/tai kalastuksella ja metsästyksellä elävää väkeä, jotka ovat vaihtaneet asuinpaikkaa veden viljan ja metsänriistan saatavuuden mukaan.

    En sanonut avauksessani, että Ruotsin kuninkaat pakottivat suomalaiset työntämään saamelaiset Ylä-Lappiin Pohjois-Karjalasta asti, koska sellainen olisi ollut pelkkää spekulointia ja muutenkin vastoin historiallisia tosiasioita.
    Olen pysytellyt historiallisissa tosi-asioissa, kuten Ruotsin kuninkaan Kaarle 11. plakaatissa 1673, jossa kuningas lupasi tuntuvia verohyötyjä sekä elinikäisen vapautuksen väenotosta Lappiin muuttaville uutisasukkaille, jotta saisi Pohjois-Suomen asutetuksi jotta Ruotsi saisi tukevan jalansijan Novgorodia (Venäjää) vastaan. (On syytä muistaa, että suurvallaksi hamuava Ruotsi kuppasi Suomesta lujasti sekä veroja että sotilaita kaatumaan kunnian kentillä.) Ja kuten aikaisemmassa kommentissani kerroin, suomalaista lisäväkeä muutti pohjoiseen Suomeen myös Iso-Vihan aikana Pohjoispohjanmaalta, koska Pohjoispohjanmaa ja Oulun kaupungin muutkin lähiseudut olivat erityisesti venäläisten terrorin kohteena.

    Tuolloisen asutuspolitiikan aikana eli 1600-luvulta lähtien suomalaisia uutisasukkaita muutti Lappiin ja selvää oli, että heillä tuli myös hankauksia alueella olevien saamelaisten kanssa kalavesistä ja riistamaista. Pahimmat kahinat tapahtuivat tietoni mukaan Sodankylässä ja sen yläpuolisella alueella Ylä-Lapissa. Nykykielellä sanottuna elettävä oli ja laskut piti maksaa. Sopua etsittiin usein myös suomalaisten ja saamelaisten kesken naimiskauppojen avulla ja tämähän on ikivanha ja myös hyvin tepsivä keino.

    Tämän asutuspolitiikan seurauksena suomalaisia, saamelaisia ja sekaverisiä asuu aina Norjan rajaa myöten. On asunut jo satoja vuosia.
    Tämän vuoksi romanttinen näkemys Ylä-Lapin joikaavista ja rauhaarakastavista saamelaisista, joita Suomen valtio on riistänyt ja alistanut mennen tullen, on täysin vailla todellisuuspohjaa.

    Jos nuo kertomani asiat eivät oikeuta sanomaan, että Ruotsin kuninkaat pakottivat kantasuomalaiset työntämään saamelaiset Ylä-Lappiin asti, millä nimellä sitä tapahtumasarjaa pitäisi sitten kutsua?

    Mitä tulee rauhaarakastaviin saamelaisiin, niin saamelaiskäräjien uutisoinnin mukaan ja saamenkielisten Tv-uutisten mukaan (Norjan, Ruotsin ja Suomen alueelta), saamelaiset osaavat riidellä siinä kuin suomalaisetkin, ehkä vähän verremminkin.

  19. https://sfnet.tiede.historia.narkive.com/Y0k02eu1/suomi-muinainen-kuningaskunta

    Suomalaisia 560 vuotta (1249-1809) valtansa alla pitäneet ruotsalaiset sekä autonomia-ajalla yli sadan vuoden ruotsinkielinen yläluokka pänttäsivät päähämme vielä nykyisin itsetuntoomme vaikuttavan mielikuvan heihin, germaaneihin, nähden heikommista sukujuuristamme.
    Olimme heidän mukaansa puolimongoleja, jonka piti todistaa rodullista alempiarvoisuuta, sekä aina olleet sivistymättömiä metsäläisiä.

    Muutakin tietoa olisi tarjolla, mutta siihen ei ilmeisesti satojen vuosien aivopesun jälkeen uskalleta uskoa.
    Ainakaan sitä ei ole suurelle yleisölle vaivauduttu kertomaan edes suomalaisten historiantutkijoiden toimesta – muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.

  20. Vanhin Suomea ja suomalaisia koskeva tieto on kreikkalaiselta
    Pythealta 330-luvulta eKr. Hän purjehti Britanniasta kuusi päivämatkaa
    pohjoiseen ja tuli Thuleen – siis jonnekin Pohjois-Norjan rannikolla. Siellä
    oli ihmisiä, jotka puivat viljansa pienessä huoneessa, riihessä..
    riihipuinti on monien etnologien mielestä itämerensuomalainen ikivanha tapa.

    Siis: kainulaisia eli kveenejä oli Pohjois- ja ehkä Keski-Norjassa jo
    300-luvulla eKr. Germanisti Jorma Koivulehto sanoo Kainuu-nimen olevan laina
    germaanin gain-sanasta ja nimitys on lainautunut viimeistään varhaisella
    (0-200 jKr.) tai ehkä jo esiroomalaisella (500-0 eKr.) rautakaudella.
    Keski-Norjassa on niemi nimeltä Thulunes – Tuuliniemi. Thule-nimitys olisi
    siis suomalaista perua ja muisto ikiaikaisesta suomalaisasutuksesta
    Norjassa. Eniten tietoja suomalaisista on germaanisessa kirjallisuudessa.

    Vanhin tällainen lähde 600-luvulta, Widsith, luettelee kymmeniä
    00-500-lukujen kansainvaellusajan kansoja kuninkaineen. Luettelossa on
    hätkähdyttävä tieto: Caesare weold Graecum, ond Caelic Finnum eli ’keisari
    hallitsi kreikkalaisia ja caelic [äännemuoto Kalik-Kaleva] suomalaisia’.
    Akateemikko Kustaa Vilkuna arveli Kalikin hyvinkin voivan olla turmeltunut
    goottilaisen -ik-päätteen saanut muoto Kaleva-sanasta.
    ——————————————-
    Lainaus Arto Pölläsen ja Matti Aeuerin kirjoituksesta ”Suomi, muinainen kuningaskunta”.

  21. Albanus:”Kävikö Yrjö Niemelä Tukholmassa tutkimassa Ruotsin kuninkaan antamia määräyksiä, joilla hän sai saamelaiset siirtymään Lappiin vuosisatoja ennen ruotsinvallan alkua , ennen vuotta 1500?”

    Kotiseutuneuvos ja äidinkielen lehtori Yrjö Niemelä (1926-2018) muutti etelämpää Suomea Kittilään 1950-luvun alussa.
    Kittilän ja muunkin Lapin historia-aineistoa hän on kertonut ruvenneensa keräämään 1950-luvulta lähtien. Tämän ”Ounasjoen maan” hän on julkaissut 1988.

    Niemelä oli yksi opettajistani kun kansakoulun jälkeen piti käydä muutaman kuukauden jatkokoulu Sirkassa (Sirkka taidetaan muualla tuntea paremmin nimellä Levi.)

    Kiittelin Yrjö Niemelää tästä historiateoksesta ja sanoin, että hänellä oli ollut iso työmaa tämän historiateoksen kanssa.
    ”Olihan siinä työtä, mutta mieluisaa työtä. Kittilän vanhimmat tiedot olivat ja ovat Upsalan maakunta-arkistossa. Niiden taltioiminen oli haastavaa. Vaikka osaan ruotsia, minun piti opetella entisajan ruotsin oikeinkirjoitus, ennen kuin pystyin taltioimaan tiedot.”

    Niemelä oli vaatimaton ja ystävällisluontoinen mies, ja varsinainen työmyyrä kulttuurin saralla. Rauha hänen muistolleen.

    Jk. Albanus,
    Lukisit totuusvoittoisia historia-artikkeleita ja – teoksia, niin ei tarvitsisi kysellä typeriä. Jos sinulla on vaikeuksia luetun ymmärtämisen kanssa, niin pyydä vaikka apua joltain suomenruotsalaiselta, joka osaa suomen ja ruotsin kielen yhtä hyvin.

  22. https://fi.wikipedia.org/wiki/Saamelaisten_historia

    ”Jotkut tutkijat ainakin väittävät tietävänsä, että saamelaiset tulivat nykyisen Suomen alueelle noin 800 vuotta ennen suomalisia.

    Saamelaisten historia juontaa muiden uralilaisten kansojen tavoin Volgan seudulle, nykyisen Venäjän alueelle.”
    ,
    Suomeen nämä ryhmät saapuivat noin 1600 tai 1500 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Näiden yhteisöjen Sisä-Suomen järvialueelle päätyneistä jäsenistä muodostuivat myöhemmin saamelaiset
    .
    ” ..suomalaisten esivanhempien saapuessa maahan noin 800-luvulla eaa..”

    *****************************************************************************

    Jo muinaiset roomalaiset ja sillälilla ..

    ”Vanhin Suomea ja suomalaisia koskeva tieto on kreikkalaiselta
    Pythealta 330-luvulta eKr. Hän purjehti Britanniasta kuusi päivämatkaa
    pohjoiseen ja tuli Thuleen – siis jonnekin Pohjois-Norjan rannikolla. Siellä
    oli ihmisiä, jotka puivat viljansa pienessä huoneessa, riihessä..
    riihipuinti on monien etnologien mielestä itämerensuomalainen ikivanha tapa.”

  23. Mikähän motiivi on joillakin suomalisilla valkopestä historiaansa?

    Pelkäävätkö he, että joutuisimme korvaamaan tekomme saamelaisille?

    En tiedä mitä tarkoitetaan yleisellä historialla. Mielestäni on aivan ilmeistä että, suomaliset ajoivat saamelaiset pohjan perille. Tämä tapahtui ennen kuin Ruotsin kuningas alkoi hallita nykyisen Suomen maa-aluetta.

    Siirryttäessä ruotsivallasta venäjän vallan aikaan saamelasten asema jopa heikkeni – heidän poronhoitoalueensa valtiollistettiin.

    ****************************************************************

    Eteläsuomen muinaiset lapalaiset

    https://www.veli-pekkalehtola.fi/UserFiles/files/Muinaistutkija.pdf

    ”Kun Suomen kansa kahdeksannen wuosisadan kuluessa alkoi siirtyä nykyiseen maahansa asumaan, sai se, kuten muinaistarumme kertovat, naapuriksensa Pohjan wäen. –

    – Silloin oli lappalais-kansa lukuisampi kuin nykyjään ja heidän maansa awarampi. – – Mutta suomalaiset oliwat näitä heimolaisiansa wäkewämmät ja aikojen kuluessa on lappalaisten täytynyt siirtyä yhä kauemmaksi kylmään Pohjolaansa.” Näin kuvaili turkulainen sanomalehti 1800-luvun lopulla pohjoisessa asuviin saamelaisiin. Heidän katsottiin kuitenkin joutuneen vetäytymään ”vahvemman” suomalaisen asutuksen tieltä ja siten hävinneen etelästä.

  24. ”Armas Luukko totesi Etelä-Pohjanmaan historiassaan, että koska vain ylen harvat arkeologisista löydöistä voi kytkeä saamelaisiin, paikannimet ja perinne oli otettava avuksi. Ne osoittavat, että koko Etelä-Pohjanmaan ”maakunta on kerran ollut heidän porotokkiensa syöttömaana” (Luukko 1950). Lappalaisenkin mukaan lappalaiset paimensivat poroelojaan Säämingissä jo esihistoriallisella ajalla (Lappalainen 1970).-Veli-Pekka Lehtolan artikkelista ”Muinaistutkija 4/2008 Eteläisen Suomen munaiset lappalaiset”.

    Poro on puolivilli eläin, jonka alkumuoto on villi tunturipeura. Peura kuuluu Lapin alkuperäisiin luonnon eläimiin nimenomaan tunturialueella. Ns. arkaainen pienporonhoito, jossa poroa käytettiin lähinnä houkutuseläimenä peurojenpyynnissä sekä kanto- ja vetojuhtana, lienee alkanut jo rauta­kaudella ja on tunturialueiden poronhoidon alkuperäinen muoto. Porot kesytettiin Etelä-Norjassa 1200-luvulla ja niin suurporonhoito mahdollistui. Nykyinen poronhoito tulikin Suomeen nykyisen Norjan alueelta 1400–1600-luvuilla , eikä siis ole Suomen nykyisten valtiorajojen mukaisia alkuperäisiä elinkeinoja. Poronhoidon merkitys alkoi kasvaa Ruotsin Lapissa 1400- ja 1500-luvuilla, ja porotalouteen alettiin tämän jälkeen siirtyä idempänäkin. – Wikipedia.
    ———————————————-
    Jospa nuo Säämingissä esihistoriallisena aikana palkineet poromiehet porotokkineen ovat olleet venäläisiä kalmukkeja, jotka ovat eksyneet Sääminkiin asti. En kyllä tiedä ovatko kalmukitkaan vielä tuohan aikaan harjoittaneet kulkurien elämää porojensa kanssa, mutta ainahan se mahdollista on.

  25. Albanus:”Mikähän motiivi on joillakin suomalisilla valkopestä historiaansa?

    Pelkäävätkö he, että joutuisimme korvaamaan tekomme saamelaisille?

    En tiedä mitä tarkoitetaan yleisellä historialla. Mielestäni on aivan ilmeistä että, suomaliset ajoivat saamelaiset pohjan perille. Tämä tapahtui ennen kuin Ruotsin kuningas alkoi hallita nykyisen Suomen maa-aluetta.

    Siirryttäessä ruotsivallasta venäjän vallan aikaan saamelasten asema jopa heikkeni – heidän poronhoitoalueensa valtiollistettiin.”

    Et ole pyrkinyt Rakel Liekin leipiin Ylen kolumnistiksi? Siellä on kysyntää notkeakynäisistä kirjoittajista, jotka pystyvät väärentämään historiaa siten, että suomalaisista tehdään kolonialisteja, vaikka Suomi on itse ollut satoja vuosia Ruotsin siirtomaana ja vähän yli sata vuotta Venäjän alusmaana. Ja joissa kolumneissa ja blogeissa suomalaisten omistamista metsistä tehdään ”meidän metsiä” ja joissa suomalaiset saadaan aina näyttämään pahiksilta, vaikka he tekisivät BLM-polvisteluja joka päivä ja vaikka joka toisella kantasuomalaisella olisi aina mukanaan ruoska, jolla hän roimisi tämän tästä itseään esi-isiensä olemattomien syntien vuoksi. Ja vaikka kantasuomalaiset vaikenisivat nuijasodasta ja talvisodasta molemmilla virallisilla kielillä. Well?

  26. On helppo havaita historiasta, ette vahvemmat (kansat) käyttävät vahvemman oikeutta.

    Eurooppalaiset Pohjois- ja Etelä-Amerikassa alkuperäiskansoja kohtaan

    Ruotsalaiset nykyisen Suomen alueella suomalaisia kohtaan

    Ruotsalaiset Pohjois-Ruotsissa (vielä 1900 -luvulla) suomalaisia kohtaan

    Suomalaiset saamelaisia kohtaan

    *
    Viimeksi mainittuun suomalaisten olo Ruotsin Kuninkaan alisuudessa ( 1500-1809 ) ei vaikuttanut mitenkään.

    *****************************************************************************
    Vielä kerran ( osoite lähteeseen löytyy edeltä)

    Johdanto

    Lappalaisten eli saamelaisten on perinteisesti nähty asuneen koko eteläisen Suomen alueella vielä tuhatkunta vuotta sitten. He ovat kuuluneet osaksi suoma-laisten maakunta- ja paikallishistorioiden kuvauksia, jotka ovat perustuneet paitsi oman aikansa tietoon, myös ikiaikaisiin myytteihin saamelaisista. Viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana näiden lappalaisten saamelaisuus on usein ase-tettu kyseenalaiseksi tai jopa kiistetty erityisesti arkeologien, mutta myös historioitsijoiden piirissä. Kritiikkikään ei ole jäänyt vaille stereotyyppisiä piirteitä, samalla kun se on jättänyt huomioimatta tärkeitä tutkimuslinjoja erityisesti kielitieteen alalta.
    .
    Muistoja ”vetäytyneistä” saame-laisista

    ”Kun Suomen kansa kahdeksannen wuosisadan kuluessa alkoi siirtyä nykyi-seen maahansa asumaan, sai se, kuten muinaistarumme kertovat, naapuriksensa Pohjan wäen. –

    – Silloin oli lappalais-kansa lukuisampi kuin nykyjään ja heidän maansa awarampi. – – Mutta suomalaiset oliwat näitä heimolaisiansa wäkewämmät ja aikojen kuluessa on lappalaisten täytynyt siirtyä yhä kauemmaksi kylmään Pohjolaansa.”
    Näin kuvaili turkulainen sanomalehti 1800-luvun lopulla
    pohjoisessa asuviin saamelaisiin. Heidän katsottiin kuitenkin joutuneen vetäytymään ”vahvemman” suomalaisen asutuksen tieltä ja siten hävinneen etelästä. Käsitykset muinaisesta lappalaisasutuksesta ovat aiemmin perustuneet pääosin lappalaisiin liittyvään paikannimistöön ja asutustarinoihin. Muun muassa lappi- tai lappalaisvartaloiset nimet luettiin aikanaan todistuksiksi saamelaisista, samoin kuin lappalaisten oleskelusta kerto-va suullinen perinne.’ (Ks. Itkonen 1948, 88-101, Vahtola 1999, Häkkinen 1996, 173)

  27. Albanus,

    Kuinka moneen kertaan aiot noita spekulatiivisia tarinoita tänne suoltaa?
    Mikä tämän propagandasi tarkoitus on?
    Äläs kerro, annas kun mä arvaan, sanoisi Reinikainen.
    Tarkoitus on kääntää huomio pois Ruotsin sikailuista suomalaisia kohtaan aikana 1249-1809. Esim. Nuijasota 1596-1597. Esim. Iso-Viha 1700-1721, josta ajasta venäläiset miehitttivät Suomea 1713-1721. Miehittäjät olivat venäläisiä, mutta tämän miehityksen ”olivat tilanneet ” Ruotsin sotaisat kuninkaat. Suomalaisia siviilejä ryöstettiin, raiskattiin, teurastettiin., ja monet suomalaistalot haihtuivat savuna ilmaan. Hailuodossa 200 venäläistä kasakkaa teurastivat kirveillä yhden vuorokauden aikana 800 suomalaista siviiliä.

    Historioitsija Teemu Keskisarjan mukaan venäläiset veivät 30 000 suomalaista naista ja lasta Venäjälle myytäväksi orjiksi, osa naisista päätyi miehittäjien bordelleihin. Oliko tämän venäläisterrorin uhrien joukossa myös saamelaisia? Jos oli, siitä on oltu hiljaa, ja varmaan suomivihaajat haluavatkin olla hiljaa.

    Albanuksen, sanoisiko spekulatiivinen historiantulkinta muistuttaa paljon Rakel Liekin valitsemien Ylen kolumnistien ja blogistien historian vääristelyä kunnon kommunistisessa hengessä ja iki-ihanassa internationalistiutopiauskonnossa huokaillen. Johon uskontoon kuuluu tietenkin myös vaikeneminen Ruotsin sikailuista suomalaisia kohtaa ajanjaksona 1249-1809.

  28. ”Johdanto

    Lappalaisten eli saamelaisten on perinteisesti nähty asuneen koko eteläisen Suomen alueella vielä tuhatkunta vuotta sitten. He ovat kuuluneet osaksi suoma-laisten maakunta- ja paikallishistorioiden kuvauksia, jotka ovat perustuneet paitsi oman aikansa tietoon, myös ikiaikaisiin myytteihin saamelaisista. Viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana näiden lappalaisten saamelaisuus on usein ase-tettu kyseenalaiseksi tai jopa kiistetty erityisesti arkeologien, mutta myös historioitsijoiden piirissä. Kritiikkikään ei ole jäänyt vaille stereotyyppisiä piirteitä, samalla kun se on jättänyt huomioimatta tärkeitä tutkimuslinjoja erityisesti kielitieteen alalta.” – Lainaus Albanuksen kommentista.

    Että Lappalaisten eli saamelaisten on perinteisesti nähty, jne.
    Kuka on nähnyt ja milloin on nähnyt? Ei vahingossakaan mitään vuosilukua, ei paikannimiä, ei edes faktan häivää. (Olen muuten lukenut tuon Veli-Pekka Lehtolan artikkelin.)
    Myönnän, että on ovelaa lähteä rakentamaan tarinaa niin kaukaisesta menneisyydestä, että tarinaa on vaikea todistaa todeksi ja vaikea väittää virheelliseksi.
    Olen kyllä kuullut, että on olemassa spekulatiivista filosofiaa, mutta en ole kuullut että olisi olemassa spekulatiivista historian tulkintaa, ei ainakaan todesta otettavaa.

  29. Albanuksen kommentti poistettu. Nimimerkin takaa huutelu loppui tässä ketjussa nyt.

  30. Albanuksen kommentti poistettu.
    Perusteltu epäilys siitä, ettei kommentin kirjoittaja ole niin sanotusti täysissä sielun ja ruumiin voimissa.

  31. Albanuksen kommentti poistettu.
    Syy sama kuin edellisen poiston kohdalla.🤔

  32. Albanuksen kommentti poistettu.
    Syy sama kuin edellisen poiston kohdalla🤔.

Vastaa käyttäjälle Albanus Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *