20 vastausta artikkeliin “Mittumaarin aikaan”

  1. Nuorempana oli tärkeää kokko juhannusjuhlilla ja tukkilaiskilpailut Saaren kansanpuistossa Tammelassa. Hienompia kokemuksia myös kakarana kun isä otti mukaansa hakemaan juhannuskoivuja porraspieleen ja äitimuori oli tehnyt suuret määrät erilaisia voileipiä mikä oli suuri poikkeus arkeen.
    Vähän sellainen muistelojen päivä sekin kun tämän ehtoisan eukko kupsukkani juhannusaattona tapasin vuonna 1969. Vähän ikäänkuin sen sattumuksen kunniaksi ja vuosipäivälle juotiin herraskaisesti pullo kevyttä puolimakeaa ranskalaista valkoviiniä juustopalojen ja rypäleitten kera.

    Näissä merkeissä toivotan hyvää juhannusta Pirkan plokien aktiiveille olivat sitten persuja, demareita, oikealle kallellaan tai kommunisteja, kaikille tasapuolisesti.

    1. Meillä noita juhannuskoivuja sanotaan limoiksi en tiedä mihin nimi perustuu kaippa siihenkin on jokin selitys minulla ei ei ole siitä tietoa
      Muutenkin tuo Juhannuksen vietto on kärsinyt inflaation ajan myötä terv tepivaari

  2. Ahdasta tuhtuu olevan bittitaivaassa, kun otti aikansa kytkeytyä. Jussin juhlaa vaan teitillekin, missä ikinä oottekin. Kauas on jussin vietot täältä hävinnyt aikojen myötä.

    1. Eipä se kovin lähellä ole enää itselläkään aivan sama oikeasti mikä päivä on milloinkin nyt on lämpö tasan 18 plussaa kellon ollessa 20 vaille 7 aamulla terv tepivaari

  3. No tuskinpa oli ruuhkaista koska harva oli edes ajokuntoinen viime yönä ja onneksi moni osaa arvostella sen taidon n 2promillen tilassa eikä mene auton rattiin terv tepivaari

  4. Juuri nyt olen Tampereella kotona ja täällä on vilpoista. Menen pihalle, on lämmintä.

    En suostu tuntemaan tippaakaan morkkista siitä että kotona on ilmastointi, en näillä sähkön hinnoilla.

  5. Joo eipä tuo laite ole mitenkään huono asia mulla on onneksi ikkunat itään jotenka ei paista koko päivää ja karteekit on alhaalla koko ajan
    Autossa onneksi on ilmastointi lämpö siellä on hyvällä tasolla vielä kun oppii säädöt vielä on opittavaa siinä terv tepivaari

  6. Muotialan lämpö nyt klo 19.40 27.4 astetta lussalla terv tepivaari

  7. Kysyin isoäidiltä että mistä tämä mittumaari, ja hän vastasi että nuttumaari? Että kyllä mittumaari on tunnettu, mutta tämä nuttumaari on kyllä erikoinen. Nauroi heleästi päälle ☺️

  8. No kaippa se mittumaari on suurimmalle osalle kansaa perin tuttu nimike juhannukselle Suomessa
    Tuota nuttumaaria en ole kyllä kuullut terv tepivaari

    1. Senhän alkuperä kielessä lähtee ruotsista ”middsommar” ja täydennettynä raamatun Johanneksen muistopäivänä päivämäärän vuoksi, josta Juhannus- nimi. Mutta sana ”maari” on merenperukka mm. Porvoossa Linnamäen alla.

      1. Mielenkiintoista, kiitos. Olisihan tuo mittumaarin lapsenomainen suomen väännös ollut pääteltävissä saksankin ”Mittsommer” kautta. Itselleni avautunut kiehtovia linkityksiä Shakespearen Kesäyön unelman kautta, missä on kohtaus, jossa kaksi joukkoa amatöörinäyttelijöitä vetäytyy metsään harjoittelemaan esitystä Theseuksen ja Hippolytan häitä varten. Yöllä metsässä tapahtuu kummia, mutta vielä kummallisempaa on se, että samassa metsässä olleet kaksi joukkoa kuvailevat samaista yötä hyvin vastakkaisesti: toinen joukko kertoo metsässä olleen niin pimeää, ettei siellä voinut nähdä — kun taas toinen joukko kuvailee yön yöttömäksi. 🙂

        Ilmeisesti myös muinaisessa Kreikassa kesäpäivän seisausta juhlittiin Adoniksen muistoksi Adonia-festivaalissa, jossa naiset surivat kauniin Adoniksen traagista kuolemaa. Mikä sen ajan taivaan tulkintoja miettiessä tuntuu kiehtovalta suhteuttaa nykypäivän skandi-perinne-jäänteisiin, jossa neidot poimivat kukkia tyynyjensä alle, kuten tarinassa adoniksen kuolemasta, jossa veri tahrasi kukkaset punaisiksi.
        Adonishan puolestaan lienee tarujen mukaan ollut kesämies, tai olen ymmärtänyt että hän Jeesuksenomaisesti syntyy aina uudelleen sille puolelle maapalloa, jossa on kesäsesonki — ja toisaalta on tuomittu viettämään yhden kolmasosaa vuodesta Persefonen arkussa, jolloin toisella pallon puoliskolla on joulu.

        Ja Adoniksen äiti Myrrha lienee ollut isänsä hyväksikäyttämä tyttönen, kodistaan pois karkoitettu sekä epätoivoon ajettu nainen, joka rukoillessaan jumalia avukseen, sai kohtalon päätyä insestisesti raskaana kumipuuksi aavikolle. Tarina kertoo, että Myrrhan kyyneleet sitten olivat mirhaa (mistä sivumennen vapaalla assosiaatiolla mieleen tulee suomen tiernapoikien rallatukset jouluna).
        Tarinassa sitten sattumalta eräänä päivänä villisika törmää kumipuuksi muutetun Adoniksen äitiin aavikolla halkaisten puun rungon — ja näin syntyi maailmaan Adonis, maailman kaunein poika, äitinsä lehtivuoteelle lähes yhtä neitseellisesti miten Jeesus kristinuskon tarinoissa.

        Mutta kun syvemmin miettii, kaikki palautuu tähtitaivaalle ja yrityksiin ymmärtää vuodenaikoja erilaisten tarinoiden ja narratiivien kautta. Tarinoistahan ihmiset tykkäävät ja ne lienevät myös tärkeitä oman yksilöllisen tarinan rakentamisessa psykologisesti… 🙂

      2. Tuo nyt siis on minun hermeneuttis-eksegeettisen epätieteellistä tulkintaani ja assosiointia/ tarujen yhdistämistä, mutta itselleni hyvinkin avaavaa ja koomista…. 🙂 Ja kesäyön unelma myöskin lienee genreltään komedia!

      3. Olisi niin hienoa tietää lisää ihmisen historian sekä esihistorian aikana eri puolilla maapallolla käytössä olleista kalentereista sekä tarinoista/ pakanallisuuksista jotka liittyvät taivaan tulkintoihin sekä ihmiskunnan yrityksiin yrittää käsittää ja käsitteellistää tätä planeettaa ja sen elinehtoja. Etenkin kun taivas itsessään ajan saatossa sekin muuttunut tähtikuvioineen!

      4. En tiedä oliko tuo nyt turhan poukkoilevaa ja höpsähtänyttä ajatuslaukkaa näin post-mittumaarisessa, mutta ehkä joku ymmärtää, korjaa, haastaa ja/ tai tuo omat valistuneemmat lisäyksensä… 🙂

  9. Noinhan se on Ruotsin kielestä ajan myötä vääntynyt Suomeen sopivaksi terv tepivaari

Vastaa käyttäjälle teuvo mast Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *