Käsi ylös joka yllättyi tuloksista!
Syyllisiä tuloksille on jo löydetty ja lähipäivinä niitä löytyy lisää mitä mielikuvituksellisimmista yhteyksistä ja mikäli vanhat merkit pitävät paikkaansa niin mikään niistä ei liity maahanmuuttoon, eikä maahanmuuttajiin.
Ratkaisuesityksen kaikki tietävät etukäteen, joten siitä turha sen enempää, mutta mikä tulee olemaan kansasuomalaisten syyllistämisen aste ja esitetäänkö jonkun tahon toimesta suoranaisia rajoituksia kantasuomalaisten vanhempien ja lasten valinnan vapauksiin?
En yllättyisi.
Nytkin hallituksessa on puolue, joka on airueen kärjessä ollut tätä segregaatiota edistämässä maahamme, niin ei kannata pidättää hengitystään, että tämän puolueen nykyinen/kään opetusministeri myöntäisi perussuomalaisten olleen koko ajan oikeassa, että huonot pisatulokset esim.ovat haitallisesta maahanmuutosta johtuvia.
Vähitellen tulee koko ajan uusia tutkimuksia yhteiskuntamme eri sektoreilta, jossa todetaan vedenpitävästi persujen ajama poliittinen linja oikeaan osuneeksi.
Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta miksi perussuomalaiset eivät hallitusneuvotteluissa ottaneet itselleen opetusministerin salkkua, sillä lapsissa on kuitenkin tämän maan tulevaisuus ja kuten ollaan nähty, niin nykyinen opetusministeri ei takuulla katso itse eikä koko puolue omaan peiliinsä, siellä se jallu kuitenkin luuraa.
Arvi, nykyisen opetusministerin puolue RKP poisti sivuiltaan taannoin julkaisemansa Kasnäsin-manifestin, josta pari lainausta.
”RKP on uussuomalaisten puolue ja se houkuttelee ja integroi maahanmuuttajat puoluetoimintaan, myös johtotehtäviin, ja vaikuttaa niin, että joka neljäs maahanmuuttaja valitsee ruotsin ensimmäiseksi vieraaksi kielekseen.”
Manifestissa on kymmenen toimea ja loppuu näin.
”Jos rkp pystyy toteuttamaan nämä kymmenen teesiä, meistä tulee kymmenen prosentin puolue.
Kasnäs oli vasta toiminnan alku.
TODELLINEN TYÖ ALKAA NYT!”
Et sinäkään pärjäisi suomenkielisenä ummikkona ja maahanmuuttajana esim.edes Venäjällä, jossa on eri aakkoset, kieli ja kulttuuri.
Suomen ongelma on poliittinen olla järjestämättä heidän omalla äidinkielellään perusopetus ja
suomenkielen kirjoitus- ja puhetaito. Heillä itsellään on opetustaitoisia jo tänne muuttaneita.
Heidän älynsä sivistysgeeninsä ovat vähintään samaa tasoa kuin meillä täällä.
Ks. oppimistulokset englannin, ranskan, saksan, venäjänkielisissä kouluissa.
Arabiankielinen olisi loistava ajatus. Sieltähän se matematiikka ja lukutaitokin on peräisin.
Purra lukee ja puhuu vain politiikkansa kieltä.
”Et sinäkään pärjäisi suomenkielisenä ummikkona ja maahanmuuttajana esim.edes Venäjällä, jossa on eri aakkoset, kieli ja kulttuuri.”
Huomaatko Heikki itse ristiriidan kommentissasi? Tuo yllä olevahan tarkoittaa nimenomaan sitä, että Venäjällä pitää opiskella venäjää. Ja niin ollen Suomessa pitää opiskella suomea.
JuhaU, et kai nyt ihan lukutaidoton ole ?
Suomenkielen ja muut perustaidot opetetaan tehokkaimmin omalla äidinkielellään.
Ylisukupolvisuus tarkoittaa sitä, ettei Suomessa ole maahamuuttajillemme järjestetty ylisukupuolvista opetusta niin kuin meidän omille lapsillemme.
Haloo jarkeä mukaan ilman aatetta !
Olen saman useaan kertaan aiemminkin todennut, mutta yritän nyt kysyä ihan rautalangasta väännetynä.
Jos kerran on niin, että maahanmuuttajalapset joutuvat ummikoina suomalaiseen kouluun, niin miten ihmeessä voin tuntea henkilön, jolle on noin 20 vuotta maksettu palkkaa siitä, että hän on sekä arabiankielusessä varhaiskasvatuksessa, että peruskoulun alaluokilla arabiakielisten lasten apuna ja tukena, eikä hän suinkaan ole ainoa?
Miksi Suomessa järjestetään arabian, somalian, ukrainan jne.kielistä varhaiskasvatusta jos niissä ei kukaan käy, kun lapset kerran ummikkoina joutuvat kouluun?
Ja miten ihmeessä voi olla, että toisen polven maahanmuuttajilla on se kieliongelma ihan yhtä akuutti kuin ensimmäisen polven jos itsestään maahanmuuttajissa ja heidän kotiutumismotivaatiossaan ei ole mitään ongelmaa.
Se on se ylisukupolvinen koulutusongelma, jota ei ole liitetty Suomen omaan koulutusjärjestelmään koskaan kuten muut Suomessa eri äidinkieliset, ei arabiaa eikä somaliaa. Eli vielä kerran, oman äidinkielinen varhaiskasvatus ja opetus
jo yli sukupolvien puuttuvat juuri heiltä, joilla se suurin ongelma on.
No kerrohan monenko sukupolven ajan maahanmuuttajataustaisille lapsille pitää antaa varhaiskasvatus heidän omalla äidinkielellään, jotta voisimme olettaa lapsien oppivan suomea ja lukemaan?
Kysyä voisi myös, että voidaanko jossain vaiheessa alkaa olettaa, että jossain vaiheessa Suomessa syntyneen lapsen äidinkieli ei olisi arabia tai somalia?
Toisaalta eihän siihen ole tarvetta kun palvelut saa ” omalla äidinkielellä” , jota on painotettu, jotta opit sitten paremmin suomea tai ruotsia, joita sinun ei toki tarvitse oppia koska saat ne palvelut ” omalla äidinkielellä” ja ikuiset tulkkauspalvelut tarvittaessa.
Itse kun tuosta asiasta eilen lueskelin, niin jäin pohtimaan, että montako OKM:n virkamiestä ja muuta asiantuntijaa ja asiantuntijatyöryhmää tarvittiin, jotta tultiin päätelmään, että heikko tai olematon lukutaito on syynä huonoihin oppimistuloksiin. Enpä olisi tuota itse osannut päätelläkään.
Lukutaito. Suomalaistaustaisten vanhempien lapsilla on hyvin usein jo auttava lukutaito kun he menevät kouluun. Vanhemmat opettavat ja auttavat lukutaidon kehittymisessä. Tästä juontuukin mieleeni, että millähän tolalla vanhempien oman äidinkielen lukutaito mahtaa olla maahanmuttajaperheissä. Olematon?
Lukutaidottomuus näyttäisi olevan ylisukupolvinen ongelma maahanmuuttaja perheissä.
Juha U,
”Lukutaidottomuus näyttäisi olevan ylisukupolvinen ongelma maahanmuuttaja perheissä.”
Tämä on muutoin outo juttu, kun ajattelee millainen rikkaus maahanmuutto on, ihan riippumatta millaisesta maahanmuutosta on kyse.
Luku ja kirjoitustaitoa ( myös omalla äidinkielellään) vaille valmiita insinöörejä, lääkäreitä, fyysikoita on lapannut yli rajan ja sama korkea oppineisuus vaikuttaa olevan myös jälkipolven tulevaisuus.
Kotoutus on väärällä polulla. Jos ja kun halutaan muuttaa identiteetti se vaatii monta sukupolvea ja muutosvastarintaa joka johtaa sisäisiin kahnauksiin.
Jos pystyy ihan rehellisesti tilannetta katsomaan, niin monen ikäväksi Rikka Purra on tässä aivan oikeassa:
”– Merkillistä, että aina kun tulee maahanmuuton toimivuutta kyseenalaistavia tietoja (ja se on usein, koska todellisuus on sellainen), oppositio nousee takajaloilleen ja vaatii enemmän ja lisää juuri sitä, millä ongelmia on aiheutettu, Purra kommentoi.”
Niin kovin usein ja viime vuosien aikana yhä kasvavissa määrin yhteiskunnassa on ilmennyt ongelmia, joilla ei ole mitään tekemistä maahanmuuton ja maahanmuuttajien kanssa, mutta ratkaisuksi ongelmiin tarjotaan lisäpanostuksia kotouttamiseen.
Purra on 100% oikeassa vain persujen luku- ja kielitaidoin, ymmäryksineen ja asentein.
Niin, mainitsin, että jos pystyy tilannetta rehellisesti katsomaan.
Kun Heikki tuolla ylempänä syytit minua ”aatteen” ottamisesta mukaan kommentointiini, niin kykenetkö siihen itse? Pystytkö itse keskustelemaan avauksen aiheesta ilman että solvaat Purraa ja perussuomalaisia? Nyt kun kuitenkin näyttää siltä, että he ovat olleet ainoita, jotka ovat uskaltaneet vuosien saatossa nostaa kissan pöydälle.
Samaa ihmettelen kuin moni muukin, että ongelma ei juuri korjaannu, kun tarkastellaan Suomessa syntyneitä, toisen polven maahanmuuttaja lapsia. Osaamisen taso on hyvin heikkoa heilläkin. Kuitenkin he ovat kahlanneet läpi päivähoidot ja esikoulun, joissa on ollut tuettua toimintaa.
Hämmennystä minussa herättää sekin, että maahanmuuttajataustaisten tyttöjen osaamisen taso on laskenut reippaasti vuoden 2012 mittauksista. Poikien ei läheskään samalla tavalla.
Tuota kun mietin, niin tekee mieleni kysyä, että mitä meillä tapahtui vuonna 2015? Keitä meille tuli kymmeniä tuhansia? Voisiko vuoden 2015 tapahtumilla olla vaikutusta tyttöjen laskeneeseen osaamisen tasoon?
Kun maahantulleiden koti- ja yhteisön kulttuurit eivät tue kieltä ja oppimuskulttuuria, vaan edelleen omia arvoja.
Se on meidän vikamme ja erityisesti oma asennevikamme hehin nähden koulutuksineen.
Purra katsoo vain persujen luupilla asiaa.
Luulisi valt.t.maisterinkin jotain ymmärtävän.
”Kun maahantulleiden koti- ja yhteisön kulttuurit eivät tue kieltä ja oppimuskulttuuria, vaan edelleen omia arvoja.
Se on meidän vikamme ja erityisesti oma asennevikamme hehin nähden koulutuksineen.”
Karjalainen, se ei ole meidän vikamme vaan teidän, jotka olette ylläpitäneet ja halunneet koko ajan pahentaa tilannetta lisäämällä maahanmuuttajien oikeuksia ihan joka taholla, ilman minkäänlaisia velvollisuuksia.
Kunnioittamalla kulttuuriperinteitä , vaikka ne olisivat jopa Suomen lakien vastaisia, leimaamalla tilastofaktatkin rasismiksi jne.jne.
Kuka näin on väittänyt ja sanonut ?
Kun maahanmuuttajia tulee syistä ja toisista, se pitää ottaa reaaliasioissa huomioon, miten heidät tehokkaimmin otetaan vastaan ja pannaan laittomat ulos.
Se on todella persujen rasimia vaikeuttaa jo töissäkin olevia ja jo sopeutuneita saati…
Mutta tämä väittely ei johda yhtään mihinkään. On sama kuin puhuisi betoniseinille.
Karjalainen, sinä olet kannattanut ja kehunut juuri niitä puolueita ja sitä politiikkaa, että maahanmuuttajille lisätään palveluita toinen toisensa perään ilman mitään velvoitteita.
Sinä olet kannattattanut kulttuurisensitiivisyyttä kannattamiesi puolueiden mukana.
Vai onko niin, että et yhtään tiedä mitä kannattattamamasi puolueet kannattavat?
Se politiikka näkyy juuri noissa Pisa tuloksissa kuten Purra hyvin toteaa:
”– Merkillistä, että aina kun tulee maahanmuuton toimivuutta kyseenalaistavia tietoja (ja se on usein, koska todellisuus on sellainen), oppositio nousee takajaloilleen ja vaatii enemmän ja lisää juuri sitä, millä ongelmia on aiheutettu,
Purra kommentoi.”
Näinhän sinäkin teet, vaadit lisäö sitä samaa mitä on jo tehty ja tehdään, mutta jotenkin mystisesti sillä saadaan aikaan erilainen lopputulos.
Mitäs sinä Heikki Purraa koko ajan syytät. Tuon Pisa -raportin ovat laatineet Jyväskylän yliopiston tutkijat. Tuo raportti on vapaasti luettavissa.
Ja juu tottakai. Meidän, kenen meidän?, vikahan se on että kotoutuminen takkuaa. Kotoutujissa ja heidän asenteissaan ei tietenkään ole mitään vikaa.
Ei se raportti anna vastauksia siihen, miksi, miten ym. homma ratkaistaan.
”Ei se raportti anna vastauksia siihen, miksi, miten ym. homma ratkaistaan.”
Tyhjistä puheistasiko se ratkaisu löytyy?
Kyllä se osaltaan antaa vastauksia siihen miten ja miksi tähän on tultu.
Ratkaisu ei ainakaan ole se mitä sinä ehdotat eli kielellisen segregaation lisääminen. Noilla sinun metodeillasi varmistetaan vain se, että maahanmuuttajien kuplaantuminen omiin ryhmiinsä vain lisääntyy.
Minulle äsken toi Postin rouva aika ison Saksasta tulleen paketin. Pyysi sitten kuittausta, minulla kun ei ollut kynää hän sanoikin, että et tarvitse piirrä vaan paljaalla sormella tuohon ruudulle. Hänellä oli semmonen pieni kännykän kokoinen ruutu, kirjoita nyt siihen jotain
paljaalla sormella harakanvarpaiita. Postirouva sanoi, että hyvinhän sinä olet opetellut arabiankielen. Että sillai.
Persut vaihtaa väestöä vain Impivaaraan.
Menkööt sinne ja rautaesirippu ympärille:
Perussuomalainen ajatuspaja otti käyttöön erikoisen verkkotunnuksen
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010731445.html
Entä sitten?
Onko matematiikkakin rasismia?
Lauri Nurmeksi, Lauri Nurmi kirjoittaa yllättävän asiallisen näkökulma kirjoituksen aiheesta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/564bcff5-8d4d-4ece-b002-25a1d5ed9414
Tutkimuksen mukaan ensimmäisen polven maahanmuuttajalapsista 61 prosentilla on niin heikko lukutaito, etteivät he pärjää yhteiskunnassa.
Riikka Purran (ps.) mukaan yhteiskunnan pitää edellyttää ja vaatia kielitaitoa ja integroitumista sen sijaan, että yhteiskunta lisää maahanmuuttajataustaisten omien äidinkielten opetusta, tulkkausta, omankielisiä uutisia, kotouttamista ja ”yhä löysempiä vaatimuksia”.
Aiheesta kirjoittaa Hesari.
Tämähän on selvä etteivät he työllisty huonon lukutaitonsa takia.
Silti ollaan suureen ääneen vaatimassa lisää maahanmuuttajia huoltosuhteen pelastajaksi.
Pisatuloksetkin ovat romahtaneet.
Myös niin sanotuilla toisen polven maahanmuuttajilla lukutaito on selvästi heikompi kuin oppilailla, joilla ei ole maahanmuuttajataustaa. Ensimmäisistä 39 prosentilla lukutaito oli heikko, jälkimmäisistä 18 prosentilla.
”Segregaatio yleisellä tasolla on ongelma ja tietenkin koulushoppailu kärjistää sitä ongelmaa”, Adlercreutz sanoi.
Ministerin mukaan hallitus pyrkii puuttumaan tilanteeseen sillä, että äidinkielen opetusta tullaan ala-asteilla lisäämään kahdella tunnilla viikossa.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jarmonahkamaki/ensimmaisen-polven-maahanmuuttajalapsilla-on-niin-huono-lukutaito-etteivat-he-parjaa-yhteiskunnassa
Orpon hallitus tosiaan lisää kaksi viikkkotuntia äidinkielen yhden viikkkotunnin matematiikkaan.
Edellinen saattaa kuulostaa vähäiseltä, mutta sitä se ei suinkaan ole ja ainakin panostus osuu oikeaan osoitteeseen toisin kuin oppivelvollisuuden laajennus 18 ikävuoteen.
On nuoren helpompi pärjötä ja mielekkäämpi olla toisen asteen opiskelija jos osaa lukea ja vähän laskea muutakin kuin mäkeä.
Nahkamäen blogi ammuttiin alas kuin leppäkeihäs, minä mukana.
Tunnettu joka palstan persukaarti möykkäsi näitä samoja perusrastisia ajatushoureitaan kuin täällä.
Heh…kuvittelet nähtävästi että kommentit eivät ole vapaasti luettavissa?
Mitä itse asiassa ajattelet ”ampuneesi alas”, kun Nahkamäen ainoa oma teksti blogissa oli
”Tämähän on selvä etteivät he työllisty huonon lukutaitonsa takia.
Silti ollaan suureen ääneen vaatimassa lisää maahanmuuttajia huoltosuhteen pelastajaksi.
Pisatuloksetkin ovat romahtaneet.”?
Nahkamäen blogi naurettiin hörönauruin tasolle roskaposti paitsi joka blogien persunarisijat.
Aha.
No jos nyt ulkopuolisena katsoo niin puheenvuoron syvänpään hörhöt ovat ihan omia itseään, eikä sillä ole yhtään mitään merkitystä kenellekään.
Mitä kuvittelet ampuneesi alas, vai onko tämä taas liian vaikea kysymys?
Kun katsotaan opetusministerien listaa, niin 2 on ollut oikeistolaista ja kymmenkunta demuja tai vasureita.
Mistähän johtuu, että tulokset ovat päin /Cttä?
Tilanne on suora seuraus harjoitetusta politiikasta ja eräät tahot vaativat nyt samaa lisää uskoen nähtävästi, että sillä saavutetaan erilainen lopputulos.
Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku, kuten Paasikivui totesi, mutta se on ollut ja tulee vielä olemaan joillekin liian vaikeaa.
Suomalainen esimerkki mamuna ja sisäänpäin lämpiävä Fuengirolasta Espanjan aurinkoranikolla, jonne suomipojat muuttavat perheineen helppoon elämään litkimään punaviiniä.
Siellä Espanjassa on suuri suomalaisyhteisö, lehti, koulut ja ravintolat suomenkielisinä. Suomalaiset bändit. Suomitytöt ja pojat muuttavat sinne puhelinmyyjiksi helppoon lämpimään elämään, jopa osa veropakolaisiksi.
No, kun on suomalainen
yhteisö, ei se kielikään suju kuin pakolla tai, että yrittää brassailla parilla lauseella käydessään Suomessa.
Samaa vikaa, kun mamut tulevat Suomeen. Etsivät yhteisönsä, thaimaalaisen, vietnamilaisen, somalin, turkin, irakin jne. ja puhuvat omaa kieltään.
Ratkaisu löytyy ja se on kieli ja elämisen muut säännöt. Ja ne opitaan parhaiten omalla äidinkielellään koulussa Suomessa sekä kirjoittamaan suomeksi, puhumaan oikein
suomeksi.
Yksittäisesimerkit, kuinka
minä ja lapseni… ei ole massaratkaisu.
… ja taas ne meidän likat, vanhemmat mamuina Saksassa, puhuvat jo 5 kieltä, mutta edellytys on ollut, että ovat asuneet siellä mamuna koko ikänsä ja vanhemmat osaavat kielet ja lapset myös saksan heti.
Suomen mamujen status on pääasiassa pakolaisuus tms. ja ovat yhteiskunnan armoilla, miten heidät vastaanotetaan ja hyväksytysti sopeutetaan yhteiskuntaan.
Ja vastaus ei ole ”perussuomalainen”.
Yksi detalji noista Fuengirolan suomalaisista että kustantavat matkansa ja oleilunsa itse.
Eikä suomalaiset ole poikkeus esimerkiksi Espanjassa olevista ”siirtokunnista” niitä on kaikista vauraammista Euroopan maista siellä luitaan lämmittämässä.
Karjalainen, sinä toistat tuota samaa jota Suomessa on jo tehty ja tulokset ovat näkyvissä, miksi kuvittelet saman, eli lisää palveluita maahanmuuttajien äidinkielellä, siis myös toisen polven maahanmuuttajille,lisäämisen tuottavan erilaisen lopputuloksen?
Mistä kaivat ne resurssit kaikelle kivalle?
Otetaan esimerkki arjesta turkulaisesta alakoulusta, jossa luokassa on viittä eri ” äidinkieltä” puhuvaa lasta, suomea puhuvien lisäksi.
Onko sinulla varastossa yksi noita yhteensä kuutta kieltä osaava opettaja vai kuusi opettajaa kukin yhtä kieltä varten?
Millaisen kuvittelet oppimisympäristön olevan tuossa sirkuksessa ?
Oppiiko joku jotain vaiko ei kukaan mitään?
Lauri Nurmi osuu aika hyvin realiteettien:
”Peruskoulun resurssit riittivät aiemmin nipin napin siihen, että heikosti pärjääviä nuoria kyettiin tukemaan. Mitkään realistiset resurssit eivät riitä ratkaisemaan nyt paljastunutta maahanmuuttajataustaisten nuorten oppimisvajetta.”
Rajatusti loistava arabian/ somaliankielisissä kouluissa.
Nyt koulut ovat aivan sekaisin segrekaation vuoksi.
Niin, että nyt haluat vielä erikseen arabian ja somaliankielisiä kouluja ?
Mietin että vastatako tuohon kielikeskusteluun.
Tosiasia kyllä on, että lapsi oppii uuden kielen nopeasti. Ja sanon tämän kokemuksella, jonka 7-vuotiaana mamuna itse koin. Se on viikkoja, ei vuosia, että alkaa dialogi sujumaan.
Me teemme kaikkemme täällä, että pidämme tulijat heidän vanhoissa äidinkielissään, kun pitäisi tehdä kaikkemme siitä että puhutaan suomea ja toimitaan vain suomeksi.
Kyuu, juuri näin.
Se tässä kielikeskustelussa minua kummastuttaa, miksi monikulttuurisuusauvoon hurahtaneet vihaavat maahanmuuuttajalapsia niin paljon, etteivät halua heidän menestyvän elämässään😐.
👍👍👍
Lasse, ehkä he pelkäävät, että luxushotelleista loppuu kerrossiivoojat, toreilta marjojen myyjät ja busseista kuskit ja niiden mukana se ylemmyyden tunne, jonka antirasistinen hyväihminen on saanut luodessaan suopeita katseita etnisten vähemmistöjen edustajia kohti.
Kysytään taas kerran, paljonko maahanmuuttajataisten työ ja yritysten tuoma taloudellinen työn arvo on Suomelle ? Vastatkaa.
Ps. Kävin eilen hammaslääkärissä. Yhteen suomalaiseen hammaslääkäriin ja hoitajaan olen törmännyt käynneilläni.
Puhuivat suomea pienellä omalla korostuksellaan.
Asuantuntijoiden arvion mukaan maahanmuuton kustannukset ovat meillä ihan samassa suhteessa kuin ne ovat Hollannissa juuri hiljan julkaistun tutkimuksen mukaan.
Valtiovarainministeriössä on ainakin suunnitelma tasolla vastaavan tutkimuksen tekeminen Suomessa.
Hollantilaiseen tutkimukseen voi itse kukin tutustua ja se löytyy Googlella.
En puhu kustannuksista, vaan tuloista. On varmaan vaikeaa ymmärtää eroa, vai?
Eikö kustannukset ole aika oleellinen osa tuloslaskelmaa ?
Toki kustannusten huomioiminen tuloslaskelmassa tuottaa alhaisemman tuloksen kuin niiden huomioimatta jättämiselle saataisiin aikaan.
No, onko se noin vaikeaa ymmärtää, että tulot ./.. kulut = tulos
Missä on tuloslaskelma ?
Tee se itse, niin saat valikoitua mieleisesi luvut ja saat haluamasi lopputuloksen.
Kukaan muu siihen ei toki usko, mutta kunhan itse uskot.
ja vielä vinkkinä, tutustu Hollannissa tehtyyn tutkimukseen.
Sovitaan Karjalainen niin, että toimitan tuloslaskelman heti kun sinä olet esittänyt perustelut ja laskelmat niihin kymmeniin kysymyksiin joihin et ole kyennyt ikinä vastaamaan.
Voit aloittaa vaikka sitä Lylyn kanssa tekemästäsi elvytys esityksestä tai vaikka tämän avauksen esityksistäsi arabian ja somalian kielisistä kouluista.
”Suomalaisessa yhteiskunnassa ei edelleenkään ole ymmärretty sitä, että maahanmuuttajataustaisista ihmisistä on syntymässä yhteiskuntaamme satojentuhansien ihmisten muodostama koulutuksellinen ja sivistyksellinen alaluokka.
Poliitikot eivät halua – perussuomalaisia lukuun ottamatta – puhua asiasta, koska he eivät uskalla sitä tehdä. He pelkäävät leimautuvansa rasisteiksi, mikä kertoo siitä, että keskusteluilmapiiri on myrkyttynyt.”
Lauri Nurmen näkökulma kirjoituksesta.
Keskusteluilmapiiri ei suinkaan ole myrkyttynyt vaan se on aivan tarkoituksella myrkytetty poliitikkojen ja puolueiden moraaliposeerauksella, hyväihmiset ovat ajaneet itsensä nurkkaan.
Itse pidän ongelmallisena lasten vanhempien ja koulun suhdetta, sillä vanhemmat ovat kuitenkin niitä, joiden tulisi kotitehtävissä auttaa, mihin auttaa jos opetusta järjestetään heidän omalla kielellä. Lapsi oppii toki helposti kommunikoimaan sosiaalisesti sen maan kielellä, johon hän on päätynyt, mutta lapsi ei ole itseriittoinen yksin selviytyjä eivätkä hänen aivot tai ajattelu ole kehittynyt riittävästi yksin suomeksi pärjäämiseen, vaan ajattelisin että on suuri etu että lapsen huoltaja/ lapsesta vastuuta kantava aikuinen ymmärtää sekä kykenee tukemaan läksyissä sekä koulunkäynnissä siten, ettei pikkulapsen harteille kaadeta koulun ja perheen välistä tulkkaamisen taakkaa, josta kokemuksesta itse tiedän että pärjääminen estyy elleivät vanhemmat kykene lastaan läksyissä ja ajattelunsa kehittämisessä auttamaan. Koulu ei yksin riitä.
Kieli = mieli ja tärkeät asiat olisi aikuisten oikeasti hyvä kyetä sisäistämään edes jollakin kielellä.
Niin, kielen opettelu tulisi olla myös vanhemmille velvoittavaa ja jos esimerkiksi eletään sosiaaliturvan varassa niiin osia sitä voitaisiin aivan hyvin pitää ehdollisena kielen opiskelusta.
Toinen erittäin tärkeä seikka on, että kielen opiskelun pitää koskea molempia vanhempia. Mies ei saa rajoittaa naisen oikeutta, oli sitten mistä tahansa kulttuurista lähtöisin.
Älykkyys-tutkimuksissa on käsitykseni mukaan havaittu, että älykkyysosamäärään voi opiskeluilla vaikuttaa tiettyyn kehitys-vaiheeseen asti kognitiivista älykkyyttä kohottavasti, mutta tietyn kehitysvaiheen jälkeen ihmisen älykkyysosamäärä pysyy sellaisenaan, vaikka aikuinen toki voi opiskella sekä kartuttaa omaa osaamistaan.
Tuotakin taustaa vasten kallistun omankielisen opetuksen sekä omankielisten uutisten järjestämisen kannalle, jotta väylä suomalaiseen kulttuuriin ja yhteiskuntaan integroitumiseen toteutuisi. Pidätän oikeuden kehittää ja muuttaa tätäkin käsitystäni.
Että idea varmaan on että kaikki Suomessa asuvat lapset saisivat tiettyyn kehitysvaiheeseen mennessä millä hyvänsä kielellä sellaiset perustaidot, että heidän menestyminen voi mahdollistua ja he voisivat halutessaan opiskella myös korkeakoulussa eli rakentaa sen päälle mikä älykkyysosamäärä on ensin perustasolla jollain kielellä saavutettu.
Olen täysin päinvastaista mieltä, enkä kannatta mitään sellaista toimea, joka todellisuudessa vähentää tarvetta suomen opiskeluun.
Näitä ” omalla äidinkielellä” palveluita ikuisine tulkkausapuineen on vino pino ja tulokset ovat aivan yksiselitteiset, ei enää lisää.
Täysi patoutunutta persupotaskaa koko saitti. Kinaamista itsestään selvyyksista pilkun nuss….een.
Karjalainen on hyvä ja pysyy pois, kukaan ei jää kaipaamaan.
Mikalle: olemme tässä eri mieltä. Itse en aikanaan englantilaisessa koulussa saanut hyötyä ns. english as a second language-tunneista, eikä niillä pystytty korvaamaan minulta puuttunutta vanhempien apua kotitehtävissä. Mutta brasilialainen hyvä ystäväni, joka ei osannut saksaa eikä puhunut lainkaan hyvin englantia pärjäsi hyvin, koska tulkkasin hänelle koulussa ja hänen englantia tai saksaa osaamattomat korkeakoulutetut vanhemmat auttoivat häntä kotona omalla kielellä sekä yrittivät minuakin auttaa kotitehtävissä. Hän puhui englantia sekä saksaa minua huonommin, mutta pystyi sisäistämään oman kielensä kautta koulutehtäviä minua tehokkaammin. Yhtenä esimerkkinä. Olimme molemmat mamuja saksalaisessa kulttuurissa koulussa, jossa opetus tapahtui saksaksi ja englanniksi.
Uskon että olisin hyötynyt paljon jos suomenkieliset vanhempani olisivat jeesineet kotiläksyissä, joita olisi koulussa tullut kerrattua toisella kielellä.
Ps. Oli muuten ihana, lämminhenkinen ja perhekeskeinen kulttuuri brasilialaisen ystävättäreni kotona verrattuna siihen yksinäiseen ankeuteen minun suomalaisen isäni kodissa. Vaikkei minulla ja kaverini vanhemmilla ollut mitään yhteistä kieltä, oli välittämistä ja sydämellisyyttä enemmän kuin olen yhdenkään suomalaisen kanssa kokenut. Siellä luokallani oli jopa toinen suomalainen, jonka kanssa en hengannut, mutta suomalaisuuden vuoksi moikkailtiin ja kyseltiin välillä toiselta jos ei itse jotakin ymmärtänyt, oli helppoa kun toinen selitti suomeksi. Muuten emme olleet juurikaan tekemisissä.
Lasin voi nähdä puolityhjänä tai puolitäytenä.
Etkö juuri edellisessä kommentissasi toisessa blogissa todennut sen olevan viimeinen kerta kun kommentoit ohi jonkun blogin aiheen.
Mitä self-help kulttuurin ohjeiden jakeluun ventovieraalle tulee, pidän sellaista alentuvana käytöksenä itseäni kohtaan, enkä edelleenkään kaipaa auktoriteettia.
”Elokapinaliikkeen jäsenet ovat rikkoneet lakeja ja aikovat vastaisuudessakin rikkoa lakeja tavoitteensa vuoksi. Minun mielestäni se ei ole leikkimistä vaan anarkiaa. Tämä on sitten viimeinen kommenttini tässä ketjussa ohi blogin aiheen.
Jk. Lasin voi nähdä puolityhjänä tai puolitäytenä, eikö vain?”
Lukeeko yllä ”tämä on viimeinen kerta kun kommentoin ohi jonkun blogin aiheen”?
Eikö Liisan mielestä sanonta ”lasin voi nähdä puolityhjänä tai puolitäytenä” sovi tämän blogin aiheeseen? Ja jos ei sovi miksei sovi?
Nussisin mieluummin sinua kuin pilkkua kanssasi. Kolmen kimpat jo kokeiltu överiin asti.
”Demaripomo Razmyar kommentoi maahanmuuttajien Pisa-tuloksia – PS:n Koponen: ”Kujalla kuin käkikello”
PolitiikkaTalous
01.10.2024
|
12:44
Jaa
SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyarin mukaan maahanmuuttajien huonot Pisa-tulokset johtuvat muun muassa sosioekonomisesta asemasta ja tukitoimia tulisi tarkastella paremmin. Sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Koponen tyrmää demaripomon väitteet.
– Löperö maahanmuuttopolitiikka on perimmäinen juurisyy ongelmaan, ja Suomen järjestelmän liiallinen lepsuus on pahentanut ongelmaa, Ari Koponen jyrähtää.
Koposen mukaan isolla rahalla kotouttaminen tulkkauspalveluineen on vähentänyt kotoutumista. Hänen mukaansa vahva velvoittavuus on sekä maahanmuuttajien että suomalaisten edun mukaista. Se vaatii myös halua kotoutua, käydä koulut ja siirtyä työelämään.
Karhunpalvelus maahanmuuttajille
Maanantaina julkaistuissa tuloksissa ilmenee, että 2. polven maahanmuuttajista eli Suomessa syntyneistä maahanmuuttajista jopa 39 prosenttia ei omaa edes välttävää lukutaitoa.
– Tämä tilasto alleviivaa, miksi kotoutusteollisuuden miljoonat tekevät vain karhunpalveluksen tälle maahanmuuttajaväestölle. Voisin kärjistetysti sanoa, että Razmyar lukee tilastoja ollen kujalla kuin käkikello, Koponen sanailee.
Suomen Uutiset” – Suomen Uutiser 1.10.2024.
Kuten avauksessa mainitsen, syylliset tiedetään ja lisää löydetään.
Kantaväestö aiheuttaa etnisen eriytymisen”
https://yle.fi/a/74-20115327?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp