Liikennevirasto, tunneliveljeskunta ja Tampereen pikaratikka

[ alunperin julkaistu ALblogeissa 11.12.2012 ]

Liikenneviraston lausunto Tampereen pikaratikan vähäisistä hyödyistä on vähintäänkin kyseenalainen. Lisäksi kyseisen alibudjetointiviraston ja ELY-keskuksen komppaamat näkemykset tiettyjen linjausvaihtoehtojen mahdottomuudesta ovat varsin huvittavia. Ottamatta tässä yhteydessä kantaa siihen pitäisikö ratikan kulkea Teiskontietä ja Pispalan valtatietä, on kuitenkin itsestään selvää että maantielakiin ja Nokian moottoritiehen vetoaminen ovat asioita, joilla ei käytännössä ole mitään pohjaa. Kyseinen laki ei ole mikään perustuslaki ja sen muuttaminen on varsin helppoa. Ja jos tähän ei haluta mennä, niin asia hoituu myös siirtämällä tämä varsin vähäinen maantiealue kunnan katualueeksi. Eritasoratkaisun vaatiminen pikaratikalle Nokian moottoritien vuoksi kuuluu myös sarjaan naurettavaa pelleilyä. Paasikiventien linjausvaihtoehdon torppaamiseksi on sitten vielä keksitty varsinainen huumorikukkanen. 3-kaistainen (suuntaansa) moottoritie, jolla ratikkaa yritetään vastustaa, tuskin kuuluu strategiaan jolla Tampere haluaa ranta-alueitaan kehittää.

Tampereen kaupunkiraideryhmä on koonnut virallisista lähteistä varsin mielenkiintoisen vertailun Liikenneviraston ”sponssaamista” hankkeista. Kalliit tunnelihankkeet tuntuvat etenevän varsin mukavasti, eikä niillä hyödyilläkään juurikaan merkitystä tunnu olevan.

Kuka tämän tunneliporan oikein omistaa?