Oma auto kulkuvälineenä

Oma auto on kaiken pahan alku ja sitä pitää verottaa kaikin keinoin.
Maksan oman auton käyttövoimaveroa yli 50,- per kuukausi.
Maksan polttoaineveroa joka litrasta.
Autoverojen kertymä alkaa olla jo suurin tulonlähde – mihin rahat menevät?
– Tiet ovat surkeassa kunnossa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006093534.html
Iltasanomissa kuva aiheesta.
Suomessa metsät ovat arvossaan ja vanhat kannot tien pohjana?

18 vastausta artikkeliin “Oma auto kulkuvälineenä”

  1. Antti ilmoitti jakavansa surutta rahaa sinne tänne ja tonne.
    Että sinne nekin rahat menee.

  2. Aikaisempi hallitus on nostanut surutta autoilevan kansan veroja ja kuluja autoilun suhteen. Kaikenhuipuksi painostetaan ottamaan järjettömästi velkaa 100 000€ sähköautoihin. Nämä elää sellaisessa norsunluutorinissa ettei he edes tajua mitä tavallinen elämä on…

  3. Edellinen hallitus sentään antoi 300 miljoona korjausvelkaan. Surkeen vähän sekin, mutta edes jotain.

  4. Edellinen hallitus on alentanut autoveroa merkittävästi – vähän saastuttavilta autoilta eniten.

    Minä olen maksanut vuotuista Ajoneuvoveroa viimeksi 7.3.2019 270,83 euroa.

  5. Autoveron alennus koski heitä joilla on varaa vaihtaa autoa
    ja rankaisi heitä joilla ei ole varaa vaihtaa autoa.
    – Mielestäni asian pitäisi olla päinvastoin sille he jotka ennenaikaisesti vaihtavat autoa saastuttavat ilmastoamme eniten ja tuhlaavat energiaa ja materiaalia ostamalla uusia ennenaikaisesti.

  6. Autoverotus on kiristynyt saastuttavilta autoilta ja keventynyt vähäpäästöisiltä autoilta.

    Jos välttämättä haluaa suuripäästöisen auton, niin sitten myös maksaa siitä – oma häpeänsä.

    Harva ostaa enää suuripäästöisiä autoja, joten autoveron tuotto valtiolle pienenee.

    1. Ongelma on siinä, että pääosalla kansalaisista ei ole eikä tule olemaan varaa ostaa jotain pienipäästöistä autoa nykyisen kotteronsa tilalle vain ilmastohihhulien iloksi.
      Hallituksen veropäätökset rankaisevat nimenomaan tätä osaa kansalaisista eikä se verojen korotus mitenkään lisää sitä rahaa auton vaihtamiseen.
      Lisäksi hyväkuntoisen toimivan auton romuttaminen ja uuden ”pienipäästöisen” hankinnassa kokonaispäästöt ovat merkittävästi suuremmat kuin sen vanhan auton käyttö sen loppuikänä.

      1. juhak, juurikin näin. Juhani voisi näyttää muuten meille kaikille esimerkkiä ja mennä ostamaan se uusi auto kun hallituksen linjauskin on moinen, onhan 270€ ajoneuvovero melko korkeapäästöisen auton maksu,,,

        1. Mistähän tuo Putkinen onkaan ostanut Talbot Horizonin vm -94 ja vieläpä 1.6 litraisen? Talbot Horizonin valmistus lopetettiin 1987 ja 1.6 l koneta siinä ei koskaan ole ollut.
          Sen verran tästä autosta tiedän, koska meillä oli 80-90 lukujen taitteessa Talbot Horizon; yhden vuoden ja kahden vetoakselin ajan oli meillä.
          Se oli vähän käytettynä melko edullinen ostaa mutta mutta sittemmin ei yksikään autokauppias suostunut ottamaan sitä vaihdokiksi kun päätin sen hävittää. Se oli uskomattoman vanhanaikaisella tekniikalla varustettu auto ja moottorina oikea ”nuhapumppu”. Ei se vanha Simcan tekniikka enää riitä 90-luvulla.

  7. On ääliö ajatus että kansalaiset joutuvat pistämään kymmeniä tuhansia uusiin autoihin vaikka nykyinen auto toimii ihan hyvin. Vain siksi pitäisi autoa vaihtaa että säästäisi muutaman kymmenen euroa CO2-pohjaisessa verossa. Sama kuin kantaisi valoa pirttiin kassissa. Oikeita neronleimauksia.

  8. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/bloombergin-selvitys-dieselauto-voikin-olla-vihreampi-kuin-sahkoauto/9bf26235-68f8-3133-8b8a-eff0cab5c1fb

    ”Bloombergin selvitys: Dieselauto voikin olla ”vihreämpi” kuin sähköauto”

    ”Bloomberg New Energy Financen tekemän selvityksen mukaan sähköautolla, jossa on suuri akkupaketti, voi joutua ajamaan yli kymmenen vuotta, ennen kuin sen hiilidioksipäästöt ovat laskeneet lähes samalle tasolle kuin dieselauton. Vertailu koskee Saksaa.”

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b6d10e5d-4787-4975-995a-b148d3e177bd

    ”Nesteen uusiutuvalla polttoaineella dieselauto tuottaa 12 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, kun Suomen sähköverkosta ladattu täyssähköauto tuottaa 29 g.”

    Painajainen virheille – sähköauto ei olekaan päästötön.

    Toki hieman satuja lisäämällä tosiasia voidaan kääntää ympäri-ämpäri – ja aas vihreä ”totuus” voittaa.

    1. Vihreet ajaakin taksilla… se kun ei tuo silloin yhtään päästöjä kun ei itse aja 🤣🤣🤣

    2. Pari vuotta sitten kun myin -95 609 Mersuni, ei tarvinnut myyskennellä. Minulla oli tallessa mm vuosittaiset huolto- ja katsastusraportit (mm päästöt), katsastusmieskin ihmetteli noita päästöjä, alle puolet hyväksytyistä arvoista. Tämä johtui säännöllisestä pumpun säädöstä vuosittain ym huolto.
      Nettiautoon sen kun laitoin, karjapuskuri, asunto-osa, markiisi, aurinkosähköistys yms. Ensimmäinen katsoja kun tuli, osti tinkimättä auton.
      Siis vanhakaan auto (laadukas auto) ei välttämättä ole dieselistä huolimatta mikään ilmanpilaaja.

  9. Ne joilla on varaa ostaa uutta eivät ajattele kokonaisuutta ja itse asiassa saastuttavat eniten. Miksi itsekkyys kasvaa varallisuuden myötä?

  10. Oikeastaan Niilo ei tässä siitä kysymys ole, ihan siitä, jos ajat 80-luvun tekniikalla varustettua autoa, ajat tosi saastuttavalla autolla.
    Meillä ajellaan biokaasulla ja autokin on tuommoinen 2-hengen pikkupaku, siis ei saa mahdollista naapuria kateelliseksi, ellei sitten polttoainekuluissa.

  11. ”Autoverojen kertymä alkaa olla jo suurin tulonlähde – mihin rahat menevät?
    – Tiet ovat surkeassa kunnossa.”

    Sähköautointoilu vie valtiolta verotulot ja lisää menoja kaikenlaisen rakentelun merkeissä. Sähköautot vievät myös ihmisten säästöt, jolloin asumistukien tarve kasvaa merkittävästi, jos asumistukien laskentaperusteet säilyvät ennallaan. Mutta asumistuistahan on luovuttava, kun hiilimonomaanit panevat kansantalouden ranttaliksi.

    Raskaammat sähköautot kuluttavat teitä teitä enemmän, joten tietkin kärsivät.

  12. Nyt tuli HALPOJA autoja lisää myyntiin!

    ”Sähköautojen markkinoille tulee uusi peluri, kun Mercedes-Benz EQC:n myynti alkaa. Auton lehdistökoeajot Oslossa ovat juuri alkamassa, ja ensimmäiset autot saataneen Suomeen heinäkuussa. Hinnat ovat nyt joka tapauksessa tiedossa.

    Hinnastossa perusmalli näkyy nimellä Mercedes-Benz EQC 400 4Matic, ja sen hinnaksi kerrotaan 81 373 euroa. Suorimmat kilpailijat, eli Jaguar I-Pace ja Audi E-tron maksavat perusversioinaan 84 041 ja 87 027 euroa. Mercedeksen tapauksessa hintaedun arvoa tosin heikentää se, että perusversio tulee maahan vasta marraskuussa.” (Tekniikanmaailma)

    Kauppias sekosi ja ostajat on kuin ongenkoukkuja. On HALPAA.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *