Koulukiusattu

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000007822815.html – Paljon puhetta koulukiusaamisesta ja miten se jatkuu vielä koulun ulkopuolellakin.
– IS jutun pääsanoma tulisi ottaa ykköseksi.
– Koulussa opettaja on ensisijaisesti kasvattaja, joka siinä sivussa opettaa matematiikkaa jne.
Onko opettajakoulutus mennyt aineopettamiseen; Opettaja tulee luokkaan opettaa oman alansa ainetta ja vain sitä näkemättä luokassa olevia lapsia joita pitäisi kasvattaa?
– Eikö koulun tehtävä ole kouluttaa yhteiskuntaan yhteiskuntakelpoisia kansalaisia.
– Niin millaisia kansalaisia tulee heistä jotka keskittyvät koulussa kiusaamiseen puhumattakaan kiusatuksi tulleista?

16 vastausta artikkeliin “Koulukiusattu”

  1. Lähipiirissä oli koulukiusattu oppilas ja vanhemmat olivat asiasta yhteydessä opettajiin tuloksetta. Onneksi löytyi kiusatulle harrastus ja se oli itsepuolustuskoulutusta. Seuraavan lukukauden alussa kiusaaminen jatkui. Nyt kiusattu käytti taitojaan jolloin pahin kiusaaja sai tuta mennä lääkärille. Sitten opettajat olivat yhteydessä aiemmin kiusatun oppilaan vanhempiin syyttävin puhein. Kiusatun isä sanoi ettette ole tehneet asian hyväksi aiemmin mitään.
    – Kiusaaminen loppui aiemmin kiusatun osalla.

  2. Väkivalta, muodossa missä hyvänsä ei ole ase koulukiusaamista vastaan.
    Koko koulukiusaamisteema mielestäni on liiallisesti esille tuotu.
    Koulukiusaaminen ja työpaikkakiusaaminen ovat viimeisen kymmenen vuoden tuotteita, olisikohan joitain asioita paisuteltu hieman turhaan?

    1. Kalle, en ole varma kirjoititko kommenttisi piruuttasi ?

      Todellisuus on kyllä aivan päinvastainen.

      1. Siinä olen samaa mieltä, että väkivalta ei ole ase koulukiusaamista vastaan, mutta muusta olen aivan täysin eri mieltä.

  3. Voltaire arvosteli Rousseauta siitä, että vaikka tämä kirjoitti paljon kasvatuksesta, esimerkiksi maailman tunnetuimman kasvatusoppaan Émile, hän kuitenkin epäonnistui kotiopettajana ja antoi kaikki viisi omaa lastaan vastoin äidin tahtoa orpokotiin sitä mukaa kun nämä syntyivät. Rousseau puolustautui sanoen, että hänestä olisi tullut huono isä ja että lapsilla oli parempi elämä orpokodissa. – Wikipedia.

    Valistusajalla vaikuttanut ranskalainen filosofi Rene Rousseau (1712-1778) tunnetaan Ranskan suuren vallankumouksen ”isänä”.
    Hän oli nähdäkseni ensimmäinen kommunisti, ensimmäinen Vihreä ja nykyinenkin lastenkasvatus on arvioiden mukaan vain alaviitteitä Rousseaun teokseen ”Emile”.

    Minun nähdäkseni koulukiusaaminen saadaan aisoihin ainoastaan lakimuutoksilla. Opettajilla ja vanhemmilla pitää olla laki puolellaan, jotta lapset voidaan pitää ruodussa ja kasvattaa ihmisten tavoille.

    Jk. Muuten tuo termi ”valistusaika” tuntuu joskus oudolta, ja olen mietiskellyt, että pitäisikö sitä kutsua sen oikealla nimellä, ”taantumuksenaika”.

  4. No ei kiusattu vedin porukan suurinta turpaan nenä alkoi vuotaan verta no tietysti sen opettaja näki
    Minä sain kaksi tuntia istumista mutta sen jälkeen sain olla rauhassa kukaan ei kiusannut
    Niin ja meistä tuli sen ison kaverinkanssa parhaat kamut ja me aloimme viemään viestiä ettei koulussa eikä sen jälkeenkään kiusata
    Niin myös kävi terv tepivaari

  5. Pääsyy lasten kurinpito-ongelmiin johtuu lakimuutoksista ja nämä muutokset on saanut aikaan länsimaita vitsannut kultuurimarxismi ja tietenkin myös kristinoppi, eritoten sen lutheriliainen suuntaus. Kumpi on vaikuttanut enemmän, sitä on yhtä vaikea sanoa kuin että kumpi oli ensin, muna vai kana, joten paras jättää filosofointi ja mennä suoraan asiaan.
    —————————————————————————————
    ”Eläkkeellä oleva englannin kielen rehtori ja v. 1978 lakkautetun Porin Malminpään keskikoulun rehtori Antti Vuorilehto ei ole yllättynyt, kun on seurannut julkista keskustelua koulunkurin löystymisestä.
    – Koulun kurinpito-ongelmat ovat seurausta 1960-luvun lopun ja 1970-luvun palatsivallankumouksesta kouluhallituksessa. Kun Erkki Ahosta tuli kouluhallituksen pääjohtaja, sosiaalidemokraatit ja kommunistit täyttivät johtavat paikat.

    Vasemmistolaisuus vaikutti Antti Vuorilehdon mukaan kouluarjessakin niin, että opettajat luopuivat auktoriteettiroolistaan ja alkoivat kaveerata oppilaiden kanssa. Muutoksen seurauksena oppilaat eivät enää arvostaneet opettajia.
    – Opettajien status joutui jyrän alle. Muistan, kuinka minullekin yksi oppilas tuli ilmoittamaan olevansa minun työnantajani. Vastasin, että ei se taida niin olla, sillä kyllä Porin kaupunki on vielä merkitty papereissa minun työnantajakseni.
    Huomenna 75 vuotta täyttävä Vuorilehto ei peräänkuuluta kouluun opettajien tyranniaa. Koulun tapakasvattajan roolia hän kyllä toivoo takaisin.”
    ——————————————–
    Sulkumerkeillä olevan tekstin lähde: rauta-aika. blogspot 21.9.2018 otsikolla ”Frankfurtin koulukunnan kulttuurimarxismi ja sen yhteys suomalaiseen kulttuuriin”.

  6. Itse olen ollut onnekas, 4 vuotta kansakoulua ja 8 oppikoulua. Ei kiusattu, en kiusannut, koskaan ennen kiusaamista nähnyt. No jos ihan tarkkaan muistelen niin kerran kansakoulussa vähän nykäisin letistä yhtä Leenaa, taisin siitä näet vähän tykätä

  7. Tuskin paljon liioittelen jos väitän koulukiusaamisen olevan ilmiönä yhtä vanha kuin koulu, vai onko lasten keskinäinen kiusaaminen jollain tavalla uutta?

    Koulukiusaaminen on muuttunut raaemmaksi, mutta äärimmäisen ankaraa se pahimmillaan on kyllä ollut aiemminkin.

    Se, että ei ole itse nähnyt, kuullut tahi kokenut, ei suinkaan tarkoita ettei sitä olisi ollut olemassa.

    Nuorisopsykiatrissa ja muutoinkin nuorten kanssa työskennelleenä olen nähnyt todella karuja kiusaamisen seurauksia, se rikkoo ihmisen ja pahimillaan koko loppuelämäksi.

    Se, että asiaa nyt taas käsitellään julkisuudessa on vain ja ainoastaan hyvä, kyllä sitä ollaan hyssyteltykin.

    1. No en epäile etteikö aina olisi koulukiusaamista ollut, kirjoitin vain oman kokemukseni ikäänkuin vaikka valopilkkuna ja antamaan ehkä jonkinlaista käsitystä siitä että on paljon koulunkäyntiä ilman kiusaamista.

      Varmuuden vuoksi kysyin lapsenlapseltani (neiti 10v) asiasta, pohti tovin ja sanoi että yhtä poikaa kyllä kutsutaan siileksi mutta hän on antanut siihen luvan.

  8. Kansakoulun johtajaopettajana Teivaala/ Sivikkala oli Orvo Anttila, evp. kapteenikin. Jos joku sattui kiusaamaan ja Orvo kuuli, kuuli koko kylä, kun Orvo huusi jakauksen suoraksi kiusaajalta. Ei ollut kiusaajia.

    Oli sentään yksi edesmennyt Kasse, ns. ”iso jätkä”. Mätki joskus kaikkia meitä, kun vitutti. Aloin voimailun, nyrkkeilyn ja sekä hiukan ju-jutsua. Kerran Kasse yritti ja kysyi, että saanko lyödä palleaan ? Sen kus lyöt, sanoin, mätkäisi, mutta seisoin pallea kovana ja Kasse ihmetteli. No, saankos minä lyödä. Joku jarru oli kädessä, koska lyöntivoimaa pidätteli joku näkymätön käsi. Nappasin kuitenkin Kassen kädestä kiinni ja viuhautin sen itseni ympäri ja mätkäisin hänet maahan. Ei kiusannut enää.

    Kerran vielä yritti mätkiä Kaattarin veljeksiä. Mutta menimme porukalla apuun ja kaadoimme Kassen maahan. Veksi huusi Ollile, että pure sitä perseeseen. Ja Olli puri hampaan jäljet kankkuun. Eipä Kasse sen koommin kiusannut.

  9. Heikki ja Tepi asiaa, kun puheet ei auta keinot löytyy ja kiusaaminen loppuu.
    Orvo Anttila oli sittemmin Aamulehden levikkipäällikkönä.

Kommentoi