Vieläkö saa uusia 2-tahtiperämoottoreita ??

Vuonna 1989 uutena ostamani 8 hv evinrude hajosi viime syksynä. Siihen asti se oli luotettava kalakaveri. Niin iso vika ettei kannata viedä korjattavaksi. Ollaan ajateltu veljieni kanssa tuollaista 10hv uutta perämoottoria. 2-tahtiset ovat kevyempiä, luotettavampia ja kestävämpiä kuin 4-tahtiset, vaikka joutuukin läträämään seosöljyn kanssa. Näkisin että hiljaisempi käyntiääni on ainoa etu 4-tahtisissa silloin kun puhutaan pienistä mökkiperämoottoreista.

22 vastausta artikkeliin “Vieläkö saa uusia 2-tahtiperämoottoreita ??”

      1. Tekstin käsittelyohjelma ei näytä tuntevan suomen kielen sanastoa. Oma näkökykykin saattaa olla heikkenemässä päänsäryn lomassa.

        Uusi yritys:
        En tutkinut, löytyykö sopivan pieniä kiloja. siis kokoja

        Sanasto on kolmivuotiaan tasolla tässä Lumiassa (nimi tarkoittaa Espanjassa huoraa).

  1. Eipä 2-tahtisia enää tee kuin yksi valmistaja

    euroopan markkinoille; Evinrude. Syyt ovat selkeät; huonompi polttoainetalous ja EU: päästövaatimukset.
    Evinrudessa on tuoreöljyvoitelu ja polttoaineen ruiskutus, se lisää valmistuskustannuksia.
    Käytettyjä perämoottoreita tuntuisi olevan myynnissä paljonkin.

  2. Kyllä niitä vieläkin myydään joskin vähemmän. Niitä kai käytetään kilpaveneissä ja moottoreina koneissa, joissa tarvitaan kierroksia. Esimerkiksi sahat ja varsinkin raivaussahat tarvitsevat paljon kierroksia ja niitä tarvitaan äkkiä.

  3. Juuri perämoottoreiden kohdalla nuo päästöt ovat olleet kovinkin korkeita. Suorasuihkutus on parantanut hieman tilannetta mutta sitten kun tuli tämä uusi päästönormi; se lopetti melko tyystin 2-tahtikoneiden Eurooppaan tuonnin. Ruiskukone tulee yhtä kalliiksi rakentaa kuin 4-tahtinen kaasutinkone.
    Monilla pikkujärvillä polttomoottorikoneella ajo on osakaskuntien toimesta jopa kielletty.

  4. Ei muuten Tirmon mies tiennyt , että Cryslerin ja Evinruden pikkumoottoreissa koko rikikokonaisuus olivat vaihtokelpoisia keskenään.
    Isoista perämoottoreista minulla ei ole minkäänlaista kokemusta. Minulla on ollut vain noita alle 10hv perämoottoreita.
    Keskimoottoreita taas sitten aina tuonne 150 – 200hv.
    Sisäperämoottoreita armeijan kuljetusveneissä oli omana aikanani konetehoiltaan 500 – 800 hv asti.

  5. Olihan se Merilokki tosiaan luotettava mutta se älytön öljypitoisuus; yli 10%, se oli vähän kuin vanhassa Voilvo Pentassa. Enää ei kumpaakaan myydä.
    Seagul oli varsin yleinen purjeveneiden moottori vielä 70-luvullakin. Aika vaan meni molemmista ohi.

      1. Minulla on ollut noita Volvon B-18-20 versioita ilman ”marinadia” ja marinoituina niin monia, että vaimon lentävä lause on, että minä tiedän kaiken Volvon moottorista, hän taiteesta ja ranskalaisesta kulttuurista.
        Vauhdikkain oli Volvo Amazon 122S kahdella SU- kaasarilla ja kone viritettynä erään tunnetun rallikuskin jäljiltä.
        Volvo on lian houkutteleva sana, että tästä voisi alkaa kirjan pituinen sepustus.
        Meni vähän sivuun avauksesta. Mutta älkää mainitko sanaa ”Volvo”, marinoitu, tai B tai Amazon.

  6. ”Vieläkö saa uusia 2-tahtiperämoottoreita ??”

    .**************************************************************************************

    “ ..engine had overhead valves (OHV) operated by pushrods.”
    .
    Volvo B18 engine. nelitahtikone.
    .
    https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B18_engine
    .
    This B18 is a 1.8 litres (1,778 cc) automobile Inline-four engine produced by Volvo from 1961 through 1968. The cam-in-block engine had overhead valves (OHV) operated by pushrods. The crankshaft rode in five main bearings, making the B18 quite different in design from its predecessor, the three-bearing B16. A larger 2.0 litres (1,986 cc) version called the B20 appeared in 1969.

    These engines are reputed to be very durable. The world’s highest mileage car, a 1966 Volvo P1800, traveled more than 4,890,993 km (3,039,122 mi) on its original B18 engine.
    Despite their OHV and pushrod design, the engines can rev to 6,500 rpm.

    *

    Kuva:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Inline-four_engine

  7. Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta pienistä moottoriveneistä, eikä myöskään suurista. On tietysti kokemusta kuuntelemalla niiden meteliä, eniten pienten, melkein paikallaan pysyvien moottorien. Periaatteesa kaikki moottoriveneet ovat turhia täällä pienillä sisäjärvillä. Aina olen ehtinyt soutamalla perille, enkä ole kaivannut mitään ”egonjatketta”.

    Nyt kun puhutaan kaksitahtimoottoreista, niin kuivalla maalla käytettävistä moottoreista on senkin edestä kokemusta. On toimivista, hyvin ja huonosti, olen kerran hajottanut raivaussahan, ihan epähuomiossa tuli käytettyä tavallista bensaa. Eikä se silloinkaan hajonnut lopullisesti, tuli männän vaihto ja hoonaus tehtäväksi ja joitain pikkuasioita.

    Ei mikään harmita niinpaljon, kun kotona laittaa sahat kuntoon ja metsässä ne eivät lähde edes käymään. Joskus on niinkin käynyt ja sitten, kun piti lähteä kotiin, niin ei lähtenyt mönkijäkään käymään. Se on täydellistä.

  8. Minulla on kokemuksia 2-tahtisesta Yamaha-perämoottorista. Hyvin pelasi.

  9. Kuka niitä moottoreita oikein tekee, kun ei niitä .” kukaan tee” . Kuitenkin niitä tehdään miljoonia veneisiin, mopoihin, sahoihin jne. Moni tehdas varmaan tekee itse ja tekeekö Sbrigsu.

  10. Kyllähän noita 2-tahtisia edelleen tehdään; kauko-idässä ja markkinoinnin hoitavat ylikansalliset yhtiötja hyvin paljon netissä, verkkokaupoissa.

  11. Pitipä tuota perämoottoriasiaa oikein tarkastella; eivät ne kaksitahtivehkeet mitenkään kiellettyjä Suomessa ole vaan päästömääräyksistä johtuvia. Perämoottori kun poistaa pakokaasunsa suoraan veteen, melkoinen saastuttaja se lienee.

  12. Minulle on kyllä epäselvää se, että mikäli on hankkimassa uutta perämoottoria niin miksi sen pitäisi olla 2 tahti?

  13. Ei kai mitenkään pidä olla, määrättyjä etuja sillä vaan on. Kaksitahtinen on kiihtyvämpi ja tekee enemmän kierroksia nelitahtiseen verrattuna. Paremminkin sanon sillä on kaksi työvaihetta samalla, kun nelitahtinen tekee

    1. Pentti, olet aivan oikeassa, mutta jos ajatellaan ihan perusjampan perustarpeita veneen perämoottorille,niin…

      No, mutta mitä kukin sitten tavoittelee.

  14. Sanoisin ilman kokemusta että ilman muuta nelitahtinen harrastekäyttöön. Se on jo iso asia, kun ei tarvii sählätä sen öljyn kanssa. Minua harmitti jo autoissa aikanaan se öljyn käry ja jonkin verran savuakin.

Vastaa käyttäjälle Mika Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *