Miten rasismin määrite on muuttunut nykypäivänä ??

Itse olen aina ymmärtänyt että se on rotuun kohdistuvaa syrjintää, mutta enää en tiedä miten asia on nykyään, kun rasismikortti heilahtaa aika herkästi nykyään poliittisissa ja yhteiskunnallisissa keskusteluissa.

Ehkä joku blogistiystävä voi selventää ja opastaa minua kun itse en enää pysy mukana tuossa asiassa.

29 vastausta artikkeliin “Miten rasismin määrite on muuttunut nykypäivänä ??”

  1. Noinhan se muuttuu ei vaan koske kaikkia vähemmistön ihmisiä jota olen ihmeteellyt pitkään terv tepivaari

  2. Rasismia esimerkiksi tilastofaktat, jotka kertovat joidenkin kansallisuuksien räikeästä yliedustuksesta rikostilastoissa.
    Rasismia on etnisten ravintoloiden arvostelu niissä harjoitetun hyväksikäytön johdosta.
    Rasismia on pakkoruotsin vastustaminen.
    Rasismia on vasemmistolaisten arvostelrminen.
    Rasismia on pääministerin kritisoiminen.
    Rasismia on sanoa, että on olemassa myös bussikuljettajia,siivoojia, lehden jakajia.
    Rasismia on käytännössä ihan mikä tahansa joka ei sovi kaikkein ahdasmielisimmån ihmisryhmän, eli nykysuvaitsevaisten maailmankuvaan.

  3. Niin, me lyhytkasvuisethan emme monien mielestä ole edes ihmisiä, vaan satuolentoja joita ei oikeasti ole, joten minun ei varmaan kannata asiaa kommentoida, koska en ehkä ole olemassa.

  4. Niin ja Afrikan tähti peli. Musta Pekka pelikortit ja kasipallo biljardissa ja tuleehan noita kokoajan esille lisää

    1. Juu, se on aina yhtä suuri ontologinen kysymys, kun astuu kotiovesta ulos, että tuleekohan sitä tänään kuinka näkyväksi ja kuinka mahdoton uhka oman olemassaolon näkyvyys sitten on/ mikä rasistinen oksennus-annos tänään purskutetaan päälle.
      🤷🏻‍♀️

  5. Kiitos kommenteista. Lähden nyt viettämään viikonloppua kaverille Lahden keskustaan. Hyvää viikonloppua kaikille.

  6. https://www.verkkouutiset.fi/a/vasemmistolainen-kulttuurisota-esittaa-koko-lantisen-historian-rasismin-kauhukabinettina/#022efaa3

    Marx ja rasmismi.

    Brittiläinen toimittaja-kirjailija Douglas Murray siteeraa kirjoissaan pitkiä pätkiä Karl Marxin kirjoituksista, joissa kommunismin profeetta solvaa mustaihoisia, juutalaisia, Amerikan alkuperäiskansoja ja ylipäätään kaikkia ei-valkoisia kansoja. Kun Marxin koottuja teoksia käännettiin kiinaksi, niistä piti sensuroida Kiinaa ja kinalaisia koskevat osiot pois, koska ne olivat niin loukkaavia.
    Mutta Marxin avoimesta rasismista ja antisemitismistä huolimatta hänen patsaansa saavat edelleen seisoa koskemattomina Euroopan toreilla.

    Brittiläinen toimittaja-kirjailija Douglas Murrray (s.1979), länsimaisen kulttuurin puolestapuhuja, nousi teoksellaan ”The Madness of Croud” (2019) maailmanmaineeseen. Hänen uusin kirjansa, tänä keväänä 2022 ilmestynyt ”The War of West” on vimmainen aikalaiskritiikki, joka pyrkii osoittamaan nykypäivän länsivastaisuuden silmittömyyden ja samalla puolustamaan eurooppalaisen humanismin perinteitä.

    1. En ole tutustunut mutta onhan se aiks erikoista jos juutalainen Karl Marx oli antisemitisti. Halusiko hän kenties sanoa ettei häntä juutalaisena kannata ottaa vakavasti?

  7. Luxia ja lumenia, sielun valoa sekä sydämen verenpunaisena pulsoivaa lämpöä harmauden vastapainoksi myöskin tämän vahvan, kauniin naisen huulilta ja sormilta:

    https://youtu.be/YFic-xaLsPs
    (Lianne La Havas – Unstoppable)

  8. Norppa
    14.1.2023 16:28
    ”En ole tutustunut mutta onhan se aiks erikoista jos juutalainen Karl Marx oli antisemitisti. Halusiko hän kenties sanoa ettei häntä juutalaisena kannata ottaa vakavasti?”

    Pisti tuo sama seikka minunkin silmääni. Mutta koska en ole lukenut kyseisen Murreyn kirjoja…Ehkä Murrey ei ole ollut tietoinen Marxin juutalaisuudesta (britit ovat vähän semmoisia). Ja ovathan filosofit oma ”rotunsa”. Filosofi Rouseaukin kirjoitti maailman kuuluisimman lastenkasvatusoppaan, vaikka hän hylkäsi kaikki omat lapsensa heti lasten synnyttyä.

  9. ” Ja ovathan filosofit oma ”rotunsa”. Filosofi Rouseaukin kirjoitti maailman kuuluisimman lastenkasvatusoppaan, vaikka hän hylkäsi kaikki omat lapsensa heti lasten synnyttyä”

    — voihan kasvatuksen paradoksi. Itse muuten olen aika lailla erimieltä asiasta.

    1. ”Älä tee kuten minä teen, vaan tee kuten sanon” on mielestäni surkea asenne lapsiin. Lapsi ei näkemykseni mukaan ole käskytettävä ali-ihminen, eikä sellaisten vanhempien, jotka vaikkapa eivät itse rakasta musiikkia eivätkä osaa soittaa mitään soitinta/ laulaa, tulisi painostaa lapsiaan musiikkiharrastuksiin esimerkiksi.

      Oma näkemykseni on se, että yhdessä asioiden ja elämän ihmettely sekä aito tunnepalaute ja aidot asiat, rakkaus älyllistämisen sijaan, vaihtoehtojen tarjoaminen rangaistusten asemesta voisivat olla huomattavasti jälkiviisasta katuvaa pohdiskelua onnellisempia elementtejä lähisuhteissa…

  10. Mitä paradoksia siinä on? Kyllä sitä voi kirjoittaa lasten kasvatuksesta, vaikka olisikin hylännyt omat lapsensa.
    Parhaimpia neuvonantajia lastenkasvatuksessa ovat juuri ne, joilla ei ole omia lapsia (vanha totuus)😐.

    1. Tuota kai kutsutaan akatemisissa piireissä pedagogiseksi paradoksiksi, sitä vaan.

  11. ”Hölmö ei parane yliopistossa. Siellä hänestä tulee vain oppinut hölmö, joka on sata kertaa entistä vaarallisempi” – Thomas Buckle.

    1. Kiitos kohteliaisuudesta, jos tuo oli minulle suunnattua kritiikkiä. En ole opiskellut yliopistossa.

  12. Joidenkin mielestä sekin on rasismia, jos ei tykkää ryssien tekemistä kansanmurhista, murhista, kidutuksista, raiskauksista, ryöstöistä, hyökkäyssodista, jne.

    Tietääkseni venäläinen ei kuitenkaan ole rotu.

    1. Etkös sinä taannoin käyttänyt n-sanaa täällä Pirkan blogeilla tummaihoisista, ellen väärin ole käsittänyt…

      Anyhoo, tässä keventävä biisi:

      https://youtu.be/4F2xkqT4KLY
      Bow Wow Wow – Fools rush in cover)

      ”Fools Rush In” (1940) is a popular song. The lyrics were written by Johnny Mercer with music by Rube Bloom.

      History of the song according to The Billboard, September 28, 1940 issue, page 34: Four years ago (1936) ”Fools Rush In” was known as ”Shangraila,” composed by Ruby Bloom and introduced in one of the production numbers at the Chez Paree, Chicago. Little was heard of it until this past summer when Ruby played it for Bregman, Vocco and Conn, New York music publishers, who suggested that new lyrics be written. Johnny Mercer was called in and he supplied the words, which have been widely accepted by the public. (The words originate in ”An Essay on Criticism”, written by Alexander Pope in the 18th Century.)

      /wikipedia

  13. Jos tummaihoisista on okei käyttää n-sanaa ja venäläisiä kuuluu ryssitellä, ruotsalaisia hurritella ja lyhäreitä nimitellä kääpiöiksi, niin millä termillä valkoista ihmistä tulisi kutsua?

    Kenties White trash sopisi tai demonyymi Hoosier:

    The word ”hoosier” has long been used in Greater St. Louis as a pejorative for an unintelligent or uncultured person.

    Humorous folk etymologies for the term ”hoosier” have a long history, as recounted by Dunn in The Word Hoosier:
    One account traces the word to the necessary caution of approaching houses on the frontier. In order to avoid being shot, a traveler would call out from afar to let themselves be known. The inhabitants of the cabin would then reply ”Who’s here?” which – in the Appalachian English of the early settlers – slurred into ”Who’sh ’ere?” and thence into ”Hoosier?” A variant of this account had the Indiana pioneers calling out ”Who’sh ’ere?” as a general greeting and warning when hearing someone in the bushes and tall grass, to avoid shooting a relative or friend in error.

    The poet James Whitcomb Riley facetiously suggested that the fierce brawling that took place in Indiana involved enough biting that the expression ”Whose ear?” became notable. This arose from or inspired the story of two 19th-century French immigrants brawling in a tavern in the foothills of southern Indiana. One was cut and a third Frenchman walked in to see an ear on the dirt floor of the tavern, prompting him to slur out ”Whosh ear?”

    /wikipedia

    Tästä kaikesta minulle myös tuli mieleen käsite ”kukkakaalikorvat” jolla viitataan nyrkkeilijöiden lukuisista verenpurkaumista rustottuneisiin korviin.

    1. Hyvää vauhtiahan suomalaiset ovat roskaväkeentymässä, jos koululaisten tasoa katsoo vaikkapa…

  14. Minulla on rasismille ollut yksi määrite aina. Se ei ole sama mitä poliittisesti käytetään, mutta tällä olen omatuntoni kanssa sujut: rasismi on sitä, kun ihmisiä kohdellaan eriarvoisesti synnynnäisten ominaisuuksien perusteella. Eli esim. ihonväri, synnyinmaa, sukupuoli, seksuaalisuus.

    Uskonnon sen sijaan voi valita ja vaihtaa paperilapulla. Sen pohjalta kritisointi ei mielestäni ole rasismia. Surkeaa käytöstä se voi olla.

  15. Rasistiksi, kommunistiksi tai natsiksi nimittämiseen yhä useimmin riittää vain se että ei tykätä jostain henkilöstä tai puolueesta tai kun löydetään sopivasta paikasta löysä sana

    1. Olipa kerran vetiset mustikat kalpeassa hiivataikinassa, joka oli paistunut auringossa couperoottiseksi. Tämä tapahtui niinä päivinä, tarkemmin ottaen 76.59.2011.

      Mitä Juhani ajattelisit ihmisen kulttuurista tuollaisen päivämäärän johdosta?

  16. Luin äsken Iltalehdestä prinssi Harryn julkaiseman kirjan seurauksista. Kirjan julkaisemisen jälkeen Harryn ja Meghanin suosio on laskenut brittien keskuudessa entisestään.
    Siinähän Harry oppii, kun päästää amerikkalaisen feminatsin niskan päälle.

Vastaa käyttäjälle Liisa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *