Meidän pitää olla pragmaattisia – Venäjä, USA, Venezuela, Grönlanti

Julkaisin tämän artikkelin Uuden Suomen Puheenvuoron blogissani 7.1.2026 klo 8.10. Se on edelleen täysin validi (Grönlanti).

—- —-

Useilta eri tahoilta tulee ”hätähuutoja”, että nyt kansainvälinen järjestys tai kansainvälinen oikeus on uhattuna, kun USA kävi pidättämässä kommunistidiktatuuri Venezuelan itseään presidentiksi kutsuvan rikollisen Maduro. Nyt on sitten ihan maailmanjärjestys uhattuna – onko jopa maailmanloppu edessä?

Mitä tarkoitan otsikon sanalla ”meidän”

Tietenkin Suomea, Pohjolaa, EU-ia, Eurooppaa.

Entäpä Venäjän tekemät rikokset?

Nyt on hirveä huuto monesta kurkusta, kun USA teki mielestäni täysin oikeutetun operaation Venezuelassa – uskallan olettaa, että venezuelalaisten enemmistön mielestä se operaatio pitikin tehdä. Venezuelalaiset haluaisivat täysin oikeutetusti elää luonnonvaroistaan rikkaassa valtiossaan ihmisten lailla – eikä kommunistien orjina.

Jostakin varsin kummallisesta syystä imperialistisen roistovaltion Venäjän tekemät aikuisten oikeasti hirvittävät rikokset eivät ole nostattaneet laajoja vastalauseiden myrskyjä – puhumattakaan toimenpiteistä rikollista Venäjää vastaan – esimerkkejä:

  1. Korean sodassa käytännössä hyökkääjä oli Venäjä, mutta Venäjälle siitä hyökkäyksestä ei tullut seurauksia:
    https://jput.fi/Korean_sota.htm
  2. Venäjä hyökkäsi vuonna 1956 Unkariin. Venäjälle siitä hyökkäyksestä ei tullut seurauksia:
    https://jput.fi/Unkari_1956.htm
  3. Venäjä hyökkäsi vuonna 1968 Tshekkoslovakiaan. Venäjälle siitä hyökkäyksestä ei tullut seurauksia:
    https://jput.fi/Tshekkoslovakia_1968.htm
  4. Myös Vietnamin sodassa hyökkääjänä oli todellisuudessa Venäjä. Venäjälle siitä hyökkäyksestä ei tullut seurauksia:
    – https://jput.fi/Vietnamin_sota.htm
    – https://jput.fi/USA_ei_halunnut_voittaa_vs.htm
  5. Venäjä hyökkäsi vuonna 1979 Afganistaniin, tehden afgaanien kansanmurhaa noin 10 vuotta. Venäjälle siitä hyökkäyksestä ei tullut seurauksia:
    https://jput.fi/Afganistanin_sota_1979.htm
  6. Tshetshenia itsenäistyi kaikkien pykälien mukaisesti Venäjän miehityksen alta vuonna 1991, samoin kuin monet muut valtiot, kuten Ukraina, neukkulan kaatuessa mahdottomuuteensa. Venäjä veti joukkonsa itsenäistyneestä Tshetsheniasta. Jeltsinin Venäjä hyökkäsi Tshetsheniaan 26.11.1994, kuvitellen valloittavansa pikkuisen Tshetshenian kahdessa viikossa. Todellisuudessa Venäjä hävisi sen aloittamansa brutaalin hyökkäyssodan (Ensimmäinen Tshetshenian sota) Tshetsheniaa vastaan ja joutui allekirjoittamaan Hasavjurtin rauhansopimuksen 31.8.1996 ja vetämään hyökkäysjoukkojensa rippeet Tshetsheniasta uudelleen.

Venäjä ei sulattanut häviötään pikkuiselle Tshetshenialle, vaan hyökkäsi uudelleen Tshetsheniaan 1.10.1999 aloittaen Toisen Tshetshenian sodan, joka oli jo Putinin Venäjän sota Tshetsheniaa vastaan. Venäjälle näistä hyökkäyksistä ei tullut seurauksia:

https://jput.fi/tshetshenian_historiaa.htm

https://jput.fi/tshetshenian_itsenaistyminen.htm

https://jput.fi/ensimmainen_tshetshenian_sota.htm

https://jput.fi/Toinen_Tshetshenian_sota.htm

  1. Venäjä hyökkäsi vuonna 2008 Georgiaan. Venäjälle siitä hyökkäyksestä ei tullut seurauksia:
    https://jput.fi/Georgian_sota_2008.htm
  2. Venäjä hyökkäsi vuonna 2014 Ukrainaan. Venäjälle siitä hyökkäyksestä ei tullut seurauksia:
    https://jput.fi/Ukrainan_vallankumous_2014.htm

Että sellainen ”kansainvälinen järjestys”. Venäjä on saanut mellastaa vapaasti tehden kansanmurhia, mutta se ei ole häirinnyt nyt ”kansainvälisestä järjestyksestä” tai ”kansainvälisestä oikeudesta” huolestuneita.

Venezuela

Pitkän, syvän ja synkän suomettumisen aikana Suomessa on totuttu siihen, että imperialistisen roistovaltion Venäjän tekemiä suunnattomia rikoksia ei ole julkisesti tuomittu, mieluiten ei edes mainittu.

Toisaalta tekipä USA jotakin, tai oli tekemättä jotakin, niin se on Suomen median mielestä ollut aina väärin.

Sitä samaa kurjuutta joudumme sietämään edelleen. Ilmeisesti vielä sukupolvien ajan.

Oli aivan oikein ”siivota” Maduro pois Venezuelasta. Toivottavasti Venezuelan kommunistinen diktatuurihallinto kaadetaan kokonaan ja Venezuelaan saadaan jossakin vaiheessa aikuisten oikeasti demokraattiset vaalit, jossa venezuelalaiset saavat ihan itse valita itselleen sekä presidentin, että parlamentin.

Grönlanti ja meidän oma etu

Se ”kansainvälinen oikeus” ei ole koskaan toiminut. Venäjä on vuosikymmeniä tehnyt mitä karmaisevimpia rikoksia. Vallannut muiden kansojen alueita, joukkomurhannut ihmisiä, jne. – ilman mitään rangaistuksia.

Siksi on nyt ajateltava selkeästi ja realistisesti – pragmaattisesti – välittämättä suurempia mistään ”kansainvälisestä oikeudesta”.

Grönlanti on meidän itsemme, Pohjolan, Baltian, Puolan, jne. kannalta strategisesti tärkeä alue – se ei saa missään tapauksessa joutua Venäjän miehittämäksi.

Siksi on nimenomaan meidän eurooppalaisten valtioiden, yhdessä Yhdysvaltojen kanssa huolehdittava siitä, että Grönlanti ei joudu Venäjän miehittämäksi – se on taatusti myös grönlantilaisten itsensä tavoitteena.

Pitää yhdessä löytää keinot, miten yhdessä suojataan Grönlantia. Esimerkiksi minkä valtion merivoimat partioivat milloinkin Grönlannin suojana. Minkä valtion ilmavoimat suojaavat milloinkin Grönlantia. Minkä valtion maavoimat pitävät milloinkin omaa vahvennettua pataljoonaa Grönlannin maaperällä, jne.

Tarvitaan konkreettisia toimenpiteitä – yhteistyössä. Jos USA haluaa harjoittaa Grönlannissa vaikkapa kaivostoimintaa, niin se on hyödyllistä myös grönlantilaisille ja Grönlannille – siitä on mahdollista tehdä kaikille osapuolille hyvä sopimus.

Kaikkein vähiten tarvitaan ”railoa” länsimaiden välille – juuri sitä haluaa imperialistinen roistovaltio Venäjä. Venäjän FSB, GRU, SVR, jne. tekevät kaikkensa lyödäkseen kiiloja läntisten demokratioiden väliin.

Suosittelen katsomaan kylmiä tosiasioita

  1. Ruotsilla ei ole käytännössä lainkaan toimivia maavoimia. Yritys on rakentaa maavoimat, mutta siihen kuluu paaaaljon vuosia, ennen kuin ne ovat operatiivisesti valmiina sotaan kaikilta osin. Ilmavoimia ja merivoimia voidaan hyödyntää, jos on toimiva johto-organisaatio – sitäkään ei vielä käytännössä ole.
  2. Saksalla ei käytännössä ole puolustuskykyä ollenkaan. Onneksi nyt Merzin johdolla suunta on oikea, mutta taas tarvitaan karkeasti 10 vuotta ennen kuin on suorituskykyisiä joukkoja – ja sittenkään ei ole reserviä, kun ei ole asevelvollisuutta. Saksan maavoimien vahvuus on noin 63 000 miestä, ja reservi noin 16 000 miestä. Hyvä puoli on, että Saksa on taloudellisesti melkoisen vahva, eli hyvässä lykyssä sieltä löytyy rahaa.
  3. Puola rakentaa vauhdilla omaa puolustuskykyään, joten Puolasta tulee olemaan hyötyä jo ehkä viiden vuoden kuluttua, mutta Puolassakaan ei ole asevelvollisuutta, joka tuottaisi sotaa varten reserviä.
  4. Ranska puhuu paljon, mutta missä on Ranskan armeijan toteutuneet voitot? Häviöitä kyllä riittää lueteltavaksi.
  5. Kuka kuvittelee, että Italia lähettäisi joukkoja sotaan Venäjää vastaan?
  6. Englannilla ei perinteisesti ole rauhan aikana maavoimien joukkoja mainita saakka, puhumattakaan reservistä. Laivastoa on pidetty Englannin ylpeytenä, mutta jos siitäkin ruvetaan katsomaan yksityiskohtia, niin ei kovin hyvältä näytä.
  7. Suomen Puolustusvoimien tila on toki joissakin suhteissa (varsinkin koulutettu reservi) hyvällä mallilla, jos verrataan muihin Pohjois-Euroopan maihin. Sodan ajan joukkojen määrä on kuitenkin vain 280 000 miestä, eikä ole edes Suojeluskuntia perustettu uudelleen Puolustusvoimain komentajan alaiseksi puolustushaaraksi.

Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku

Kaikkien arvioiden täytyy perustua kylmiin tosiasioihin – eikä toiveajatteluun.

Vastassamme on imperialistinen roistovaltio Venäjä, jonka tavoitteena on (aluksi) valloittaa takaisin kaikki ne alueet, jotka ovat joskus olleet Venäjän alaisuudessa, kuten: Suomi, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Ukraina, Georgia, Tshetshenia, jne.

Olemme ihan itse laiminlyöneet maanpuolustuksemme

Olemme ihan itse laiminlyöneet maanpuolustuksemme jo vuosikymmeniä. Esimerkiksi Suomen puolustusmäärärahat ovat olleet kymmeniä vuosia vain noin 1,5% bruttokansantuotteesta. Sillä rahalla ei ole ollut mahdollista rakentaa puolustuskykyä muuten kuin vain juhlapuheissa. Se koskee myös lähes kaikkia eurooppalaisia NATOn jäsenmaita, ja toki myös Kanadaa. Tilanne puolustusmäärärahojen suhteen on pikkuisen parantunut noin kolme vuotta. Puolustuskyvyssä se ei vielä näy vuosiin.

Maanpuolustuksessa olemme riippuvaisia Yhdysvalloista

Niin se vaan on. Meillä ei ole lukuisia välttämättömiä suorituskykyjä ilman Yhdysvaltoja.

Puolustusmateriaalivarastomme ovat olemattomia – taas tarvitaan apua Yhdysvalloilta.

Käyttäytykäämme sen kylmän tosiasian mukaisesti – pragmaattisesti. Ihan oman etumme vuoksi. Sääntöpohjainen järjestys ei ole toiminut, eikä toimi.

 

 

Maksamme politiikkaamme kalliisti

Pienenä maana pitää olla antennit herkkänä ja seurata tuulen suuntaa.
Ensin olimme sodassa venäjää vastaan Hitlerin avustamana.
Sitten olimme venäjän ystäväkumppani tehden kauppaa.
Nyt rakennamme jopa raja-aitaa venäjän rajalle
ja olemme ystävä lännen suuntaan aina Amerikkaan asti.
Taidamme olla kohta umpikujassa länteen ja itään?
Venäjän suunta nykypolitiikalla tulee kalliiksi.
Amerikan ystävyys tulee kalliiksi tulleineen.
– Kiina on voittaja ja tulee hoitamaan
Finnairin sijaan lentoliikenteen:
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011753086.html
– Taitaapa työttömyytemme kasvaa entisestään?

Arvostelussa suosikkipodcasteja

Paitsi että tuotan itse Youtubeen pölhöpopulistista hömppää, kuuntelen myös monenlaista laadukasta podcast-sisältöä riippumattomilta tuottajilta, Kuuntelulistani on pitkä ja kansainvälinen, mutta nostan nyt esiin muutaman suomalaisen kanavan, joita itse pidän erityisen mielenkiintoisina. Lista ei ole paremmuusjärjestyksessä, eikä tarkoitus ole lajitella hyviin ja huonoihin, vaan nostaa jokaisesta esille persoonallisuudet ja vahvuudet.

Keijon tuumaustunti: Utelias ja liberaali

Topi Salinin pyörittämä Keijon Tuumaustunti sekä rinnakkaistuotanto Neljä oikein tarjoavat nähdäkseni turvallisen tilan klassisen liberalismin ajatuksille. Topi hastaa itseään ja vieraitaan, pysyen kuitenkin äärimmäisen diplomaattisena ja vieraanvaraisena myös, ja erityisesti haastaville ajatuksille. Topi ei vieraineen pyri päättämään, vaan tarjoamaan tietoa, jättäen kuulijan uteliaaksi ja nälkäiseksi.

Molaritube: Tasapuolinen uutisten taustoittaja

Pirkanmaan lippua pitävät korkealla Matti ja Anni Molari nimikkokanavallaan Molaritube. Ensimmäinen esiin nouseva asia on äärimmäinen reiluus: jos persut törttöilevät, he saavat siitä kuulla siinä missä vassaritkin. Etenkin Matin tapana on ottaa ajankohtainen yhteiskunnallinen aihe ja lähteä kerros kerrallaan avaamaan taustoja, kontekstia ja historiaa, sopivan kepeällä mutta laaja-alaisesti faktoja arvostavalla otteella.

Puheenaihe: Haastaa myös itseään

Rami Kurimon ja Leevi Leivon yhteistyötä Puheenaiheen parissa voi kutsua dynaamiseksi duoksi jo yksin sen takia, että he ovat erinomaisia täydentämään ja haastamaan toisiaan keskinäisissä keskusteluissa. Kyky haastaa itseään heijastuu myös haastatteluissa, joissa podcastaajan oma mielipide ei ehdollista keskustelun etenemistä. Tämä on erityisen tärkeä ominaisuus, jota he toivon mukaan myös hiovat jatkossakin.

Kuuntelija: Moderni kristitty

Roni Arvonen on tehnyt nopean loikan podcastien parrasvaloihin Kuuntelija-podcastillaan, mutta väittäisin että vielä podcastin suosion nousua nopeammin on hioutunut miehen podcast-persoonallisuus. Englanniksi termi on ”unapologetically Christian”, en tiedä miten sanotaan sama suomeksi mutta koitan: Roni ei peittele eikä häpeile kristillisiä arvojaan. Kaikista listalla mainituista Roni on eniten omilla mielipiteillään ja näkökulmillaan esillä, ilman liiallista kaunopuheisuutta tai tulkinnanvaraisuutta.

Karkeat kielikuvat

Älkää ottako seuraavaa liian vakavasti, mutta koitin pohtia mikä olisi vertauskuva jokaiselle edellä mainitulle. Roni on Suomen Joe Rogan, Rami ja Leevi ovat se mitä Ylen ajankohtaistoimituksen pitäisi olla, Molarit ovat väkeviä pakinoitsijoita ja Topi on puoliksi Ruben Stiller ja puoliksi edesmennyt Perttu Häkkinen.

Muut maininnat

Muista nimistä haluaisin nostaa iranilaisen timantinkovan asiantuntijan Bijan Rezai Jahromin kanavan, jossa on äärimmäisen ajankohtaista ja tarkkaa tietoa Iranista sekä Lähi-idästä. Mediakritiikin sanavalmis mestari Ivan Puopolo on instituutio jo itsessään, toimien oman alansa kirkkaana majakkana. Vielä pitää mainita englanninkielistä sisältöä tuottava Chico Muya, Suomessa asuva maahanmuuttaja joka lyö tarkkaa faktaa pöytään monikultturismihömpän sijaan.

VSOP-jauhelihani oli erinomaista

Kyseessä oli Atrian 18.3.2022 pakkaama ja minun 28.3.2022 (viimeinen käyttöpäivä) pakastamani Nauta-Viljapossu jauheliha (50/50) yhden kilon paketissa. Siten karkeasti neljä vuotta pakastimessa vanhennettu (VSOP) jauheliha.

Otin sen 17.1.2026 aamulla jääkaappiin (+4 astetta) sulamaan ja otin 18.1.2026 noin kello 7.30 huoneenlämpöön. Tein siitä jauhelihakastikkeen tai muhennoksen tapaista. Sipulia, valkosipulia, cayennea, valkopippuria, rosepippuria.

Lisukkeeksi kuorittuna keitettyjä Jelly-merkkisiä perunoita.

Ateria oli aivan herkullinen.

Se Atrian jauheliha on puristettu pakkausvaiheessa kasaan ja pakattu ilmatiiviisti, se voi selittää ainakin osittain sen, että lähes neljän vuoden pakastuksen jälkeen liha oli edelleen hyvää.

Onnelliset Suomalaiset saavat voimansa vihasta.

Nyt näyttää kun lukee ja kuuntelee Suomalaista mediaa, että vihatuin henkilö Suomalaisten mielestä ei enään olekkaan Putin, vaan nyt sen tittelin hältä on kaapannut itselleen Trump.

Minua suoraan sanoen nauratti ja samalla vähän itkettikin erään merkittävässä asemassa olevan maamme politikon lausunto, että nyt kun Trump on asettamassa Suomelle rangaistustulleja kahden sotilaan lähettämisestä Grönlantiin, niin nyt tulisi Suomen hakea ystävä Kiinasta.

Näistä kahdesta sotilaasta tulee Suomelle koitumaan vielä satojen, ellen sanoisi miljardien laskut Yhdysvaltain kaupassa, mutta jos nyt kuten tämä yksi sekopää politikko neuvoo hakemaan turvaa Kiinasta, niin sen seurauksena meiltä tulisi  katoamaan kyllä tuhkatkin lopulta  pesästä, puhumattakaan viimeisistä siemenpernoista.

Kaikki varmaan ovat yhtä mieltä Grönlannista, että se kuuluu nyt ja myös tulevaisuudessa Tanskan hallintoalueeseen mutta…..

….pitikö Suomen nyt kirkasotsaisuudessaan heti hypätä osalliseksi tähän(kin) kiistaan, eikö se vaikeneminen enään olekkaan kultaa.

 

Trump voi haluta seuraavana Ahvenmaan.

Nyt kun Trump uhkailee liittolaistaan Tanskaa ja vaatii Tanskan aluetta itselleen jonka koko on 6 kertaa Suomen pinta-ala niin voidaan todeta että Tanskan joukkojen sijoittaminen Tanskan omalle maa-alueelle uhkaa Yhdysvaltoja ja maailmanrauhaa, näinhän Trump nyt väittää.

Voimme samalla todeta jos Yhdysvallat haluaa vallata Ahvenanmaan, se käyttää samoja verukkeita. Suomen joukot uhkaisi Yhdysvaltoja ja koko maailmanrauhaa jos pistämme hanttiin.

Kuka täällä on vielä ”Trumpin miehiä”…

Tässä Trumpin vaatimus ja uhkaus myös Suomelle tariffien muodossa! Löydätte sen tämän vanhuksen omalta sosiaalisen median sivulta.

Kuva

Polle polle polle älä aisalle kaki,….kukas ne jäljet siivoo ?

Nyt sanotaan, että kokoomus hallitsee suvereenisesti Suomen ulko,-ja turvallisuuspolitiikkaamme värisuorallaan, mutta………

….ei se nyt ihan niinkään ole, sillä maassamme on kuitenkin hallituksessa mukana yksi sellainen puolue, joka kykenee estämään värisuoran suurimmat höyrypäisyydet.

Varmasti nykyinen tasavallan presidenttimme olisi onnesta soikeana, jos seuraava hallituksessamme olisi ilman perussuomalaisia, silloin ei tarvitsisi presidentinkään enään olla jarrumiehiltä lupaa kyselemässä, vaan voi pollensa päästää pilttuustaan laukalle ilman suitsia ja kuolaimia.

Sellainenkin sanonta on olemassa, että ei pidä polttaa siltoja takanaan, mutta kaikki näyttää pahasti presidenttimme tomintatavoissa olevan, että hän koettaa ymmärtämättömyydessään polttaa  siltoja niin edestä kuin takaansakkin, onneksi nyt kuitenkin jarrmiehet ja naiset ovat hallituksessa pitämässä edes joltakin osin presidentiltä tikkuaskin piilossa ja neuvomassa pitämään jalat turvallisesti maassa ja pään poissa pilvistä.

Jos nyt uhista puhutaan mikä Suomea voi tulevaisuudessa kohdata, niin kyllä se tulee siitä, jos jarrumiehen tilalle hallitukseen tulee pelkät kaasupolkimen painajat, silloin voi presidenttikin toimia pidäkkeettä, kun takuumiehet ovat hallituksessa ja laskun maksaa Suomen kansa.

Joten, vuoden vielä presidentillekkin suitset löytyy, mutta sen jälkeisestä ajasta totean vain, että Herra armahda, jos seuraava pääministeri on Lindtman, ulkoministerinä Tuppurainen,  takuumiehinään muut vasemmiston ja kepun tappuraiset, presidentti tietenkin kiittää kun nyt voikin sitten mennä takki auki tuulessa,  leuka kohti rintaa ja kohti uusia…..pettymyksiä.

Trump pelaa lisää Kremlin laariin tietoisesti.

”Kummankin puolueen edustajat kertoivat viime viikolla odottavansa, että senaatti äänestää lopulta lainsäädännöstä, jolla pyritään estämään Trumpin yritys vallata Grönlanti Tanskalta.

– Senaatin Nato-tarkkailuryhmän yhtenä puheenjohtajana uskon, että kongressin on kriittistä pysyä yhtenäisenä liittolaisten tukemisessa ja Tanskan ja Grönlannin suvereniteetin kunnioittamisessa, senaattori Tillis sanoi maanantaina.

Durbin puolestaan sanoi, että Trumpin jatkuvat uhkaukset ovat tarpeettomia ja ainoastaan heikentävät Natoa.” (IS)

Samaan aikaan Trump vain lisää kierroksia ja alkaa käymään jo ihan oikeasti niin paljon kuin mahdollista yhtä uskollisimmista liittolaistaan Tanskaa vastaan. Tanskalaisia joukkoja oli paljon Afganistanissa taistelemassa Yhdysvaltojen puolesta terroristeja vastaan ja suhteessa joukkojen määrään oli heidän tappiotkin melko suuret. Eli verellä ollaan ystävyys pidetty.

Nyt tämä armeijaa käymätön huijari ja tuomittu kiinteistövälittäjä vähät välittää millaisen uhrauksen Tanska on jo heidän puolestaan tehnyt. Trumpin tehtävä on hajoittaa Nato, tämä tehtävä tulee varmasti jostain muualta kuin Naurusaarilta, katsokaa itään. Nyt on hänen viimeinen kausi ja aikaa on 3 vuotta hajoittaa Nato jotta Venäjä saa takaisin etupiirin mitä se on halunnut koko Putinin diktatuurin ajan. Varmaan ymmärrätte että me ja Baltia olemme sitten ensi kohde ja Yhdysvallat ei tule apuun jos Trump on puikoissa. Se sanoo vain ; ”two weeks” ja lähtee golffaamaan vaipat jalassa.

Vanha viisaus

Ystävät läheltä – viholliset kaukaa!
Nyt naapuriystävän puheluun ei vastata
sensijaan kauaksi valtamerten taa
Nuukiin lähetetään
kaksi upseeria ja toimittaja…