Biokaasu liikennepolttoaineena.

Meille kun tuo bifuel-auto tuli; hankinta ei perustunut niinkään ympäristöasioihin, vaan puhtaasti kustannustekijöihin ja siihen, että paikkakunnalla on biokaasun valmistaja. Sähköauto ei tullut mitenkään kysymykseen, ei kustannus- eikä muistakaan syistä. Täyssähköauto ei ainakaan talvikäytössä riitä Suomessa, eikä lähellekkään täytä meidän perheemme vaatimuksia nykyisellään.

Liikennepoliittisesti ihmettelen poliittisten päättäjien suuntautumista juurikin biokaasun suhteen.

Liikenteen päästöt kun ovat pääsääntöisesti fossiilisista polttoaineista ja biokaasu, kotimaisuuden lisäksi, tarjoaa hyvin vähäpäästöistä uusiutuvaa energiaa. Gasumin biokaasua en täysin kotimaiseksi laske, koska Gasumin pääoma ei ole 100% kotimaista, maakaasu (fossiilinen) taas on täysin tuontitavaraa.

Biokaasuasema Forssan seudulla, seuraava Mäntsälässä ja pohjoisin Laukaassa, siis kolme asemaa. Eikä lisärakentamista liene vähään aikaan odotettavissa.

Uusiutuvasta energiasta kyllä puhutaan, kuitenkin tuntuvat ja mielestäni osoittautuvat täysin poliittiseksi höpinäksi.

9 vastausta artikkeliin “Biokaasu liikennepolttoaineena.”

  1. Ei oikein sovellu meidän käyttöön. Se on sitten kuitenkin merkittävä tuo tankkausmatka Forssaan. Aika harvoin tulee muutenkaan asiaa sinnepäin. Eikä tällä hetkellä sähköautokaan, vielä.

    Kai sitä matkaa on tehtävä vaan polttomoottoreilla bensan voimin. Onneksi ne kehittyvät koko ajan, joten kustannukset pienenevät jatkuvasti.

    Minä ajelen yli kymmenen vuotta vanhalla ja vaimo saman ikäisellä autolla. Eikä vaihtoa ole näköpiirissä toistaiseksi. Auto vaan on menettänyt merkityksensä ja se riittää, kun pääsee liikkumaan paikasta toiseen.

  2. Kyllähän tuo merkittävä matkaero on meidän ja teidän olosuhteisiin. Lähimmät asemat Sinun suhteesi kait ov at Tampereen Nekala ja Hämeenlinnan Tiiriö.
    Juuri tätä asiaa koskien avaukseni tein. Toisaalta, maatilojen mahdollisuudet biokaasun tuottamiseen ovat kaiketi hyvät (mallina Laukaan asema, Kalmari).
    En näkisi pahana tällä sektorilla kohtuullisten investointitukienkaan maksamista, vähentäisihän se tuontiriippuvuuttakin.
    Avaukseni osalta sanoisin, että juuri tuon biokaasun osalta netissä löytyy runsaastikkin keskustelua ja yleensäkkin tietoa.

  3. Sekoitetaanhan sitä biojätettä nyt jo bensankin joukkoon ja tulevaisuudessa vieläkin enemmän. Sitä kautta se ilmastoystävälisyys lisääntyy, jos sillä sitten on merkitystä.

    Muistan hyvin, miten täälläkin nousi hirveä vastustus ja suuri epäilys sen bensan toimivuudesta ja mahdollisista vaurioista. Todellisuudessa ei ensimmäistäkään haittatapausta ole ainakaan minun korviini tullut ja koko ajan ajetaan puksutellaan. Se on sitä ennakkoasenteellisuutta kaiken uuden suhteen.

    1. Hyvinhän tuo tuntuu palavan, ilman ongelmia.

      Silloin muinoin kuin lyijyttömään siirryttiin niin joissain autoissa taisi olla olla jotain ongelmia, vaan en kyllä muista mitä ne olivat.

      Noin yleisesti biopolttoaineesta tahi kaasusta, niin mikä sen parempaa kuin, että tehdään jätteestä käyttökelpoista tuotetta.

  4. Kyllähän sitä RE85 bensiiniäkin on saatavissa (bioetanoliseos). Kuitenkin siinä prosessissa jätteestä käytetään vain n 40-50%, loppu menee hukkaan.
    Biokaasussa kierrätys on liki 100%.

    1. Emäntä on ensi vuonna vaihtamassa autoa ja mikäli kaasun jakeluverkko vaan on riittävä niin en yhtään epäile, etteikö hän sellaista harkitsisi.

      Ajoin vaan tulee kilometrejä todella paljon ja välimatkat ovat pitkiä.

      Juuri tässä pari viikkoa joulun alla, meni kyllä niin Suomen laidasta laitaan ja päästä päähän.

  5. Kyllähän tuo jo toimintasäde pelkällä kaasulla, meillä, yli 350km ja lisäsäiliö tuplaisi, vaan ei ole ollut tarvetta. Kaasun loputtua voi sitten bensalla jatkaa jos tarve tulee. meillä vaan bensiiniä kuluu kuukaudessa alle 5ltr.

  6. On se tuon metaaniauton tunnettavuus melkoisen olematonta; ainakin nykyisellä asuinseudullani. Tänään kun tuon Mersuni ostaja kävi, katsoi vaimon autoa ja sanoi, tuohan on kaasuauto. Niinpä, sanoin. Kun keskustelua jatkettiin ja tuli puhe Kiimassuon biokaasulaitoksesta; ei ollut kuullutkaan, syntyperäinen tammelalainen ja kuljetusyrittäjä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *