Kaksi rengasta irtosi

Nyt on sitten se talvirenkaiden vaihtopuumi.

Vaihdatin ja ruuhkassa tietty. Vaihtajia oli kaksi autoa kohden.Sitten on se 100 km sääntö – varmista itse että kaikki pultit ovat kireällä. Tein työtä käskettyä ja kuskin puolen etupyörän pultit olivat löysällä – mitä olisi tapahtunut jos vastaantulevien puolelta etupyörä olisi irronnut?

  • Ovatko pyörien vaihtajat riittävän huolellisia? Linja autostakin irtosi pari pyörää – mikä on huollon merkitys olisko siinä yhteydessä syytä ottaa yksi kohde lisää?

13 vastausta artikkeliin “Kaksi rengasta irtosi”

  1. Minä vaihtelin jo viikko sitten omaan ja perheen muiden jäsenten, sekä muutaman sukulaisen autoihin renkaat. Vaihtelin omalla nosturilla kiristelin paineilmapyssyllä, jossa oli momenttihylsy. Ikinä en ole tehnyt mitään jälkikiristelyjä ja hyvin ovat pysyneet.

    Tärkeintä on puhdistella pyörännapa kaikesta kurasta ja hiekasta, vaikkapa vaan teräsharjalla. Alumiinivanne pitää saada momenttiavaimella samaan tiukkuuteen, niin hyvä tulee.

  2. itse noudatan tuota 100 km:n sääntöä, vaihdan sitten renkaat itse tai vaihdatan ne huoltamolla. Vara ei venettä kaada eikä siitä tarkistuksessa kauan mene.
    Minulla ei ole momenttiavainta enkä sellaista välttämättä tarvitse. Kiristän renkaat ”tuntumalla”. Jos ei ole renkaan vaihdosta kovin paljoa kokemusta, kannattaa varmaan käyttää momenttiavainta ja/tai pytää jotakin kokenutta immeistä näyttämään kädestä pitäen.

  3. Ei ne renkaat tuosta vaan irtoile, ajotuntumassa ”hieman” eroa jo paljon ennen varsinaista irtoamispistettä.

  4. Juuri niin kuten Vogoni sanoo. Toisaalta, eihän vara venettä kaada ja sitten kun sen pyörän löystymisen huomaa,ovatkin jo mutterit/pultit ja vanne piloilla. Eivätkä ne ole ihan halpoja.

    Se tiukkuus yleispätevä on pyöreästi noin reilut 10 kiloa. Se mittayksiköstä ja automerkistä riippuen heittelee suuntaan ja toiseen. Suuri ylikiristys saattaa vaurioittaa ainakin alumiinivannetta, mutta nyt ei kannata halkoa hiuksia.

  5. Uteliaisuuttani katselin kaivurin vieressä ja osuipa katse takarenkaan pultteihin – olivat löysällä ja vanteen pultinreiät kuluneet melkoisesti.

  6. Rengasfirma munasi ajanvaraukseni mutta huomasi onneksi virheen, soittelivat, pahoittelivat ja päästivät lauantain varhaisaamulle lisäajalle. Vielä kivan alennuksenkin sain. Pitänee pulttien perään vilkuilla vielä.

  7. Vaihdoin itse, kuten aina.

    Nyt kuitenkin renkaat olivat yrityksen jäljiltä kevätkesällä irti ruostesuojauksen takia, joten kiristetty sen ruosteenestoyrityksen toimesta.

    Osaa muttereista ei meinannut saada mitenkään irti ristikkoavaimella, eli olivat aivan liian tiukkaan vedetyt, osa taas oli ihan löysällä. Ei tosiaankaan kannata luottaa toisiin.

    1. Jussi, ei ne pyöränpultit/mutterit irtoa sillä ristikkoavaimella jos ne on kunnolla jumittuneet sen takia että paineilmalla on vedetty liian kireälle. Olen itsekkin joutunut käyttään vipuvartta niiden aukaisuun.

  8. Minulla on ohje, minkä mukaan kiristys aluvanteilla on 110 Nm eli n. 11 kpm.
    Tämän teen aina momenttiavaimella sekä vaihtaessa että 100-200 km jälkeen uudelleen.
    Peltivanteet vedän pienellä pulttipyssyllä täysillä ja ne aukeavat mukavasti ristikkoavaimella.
    Viimeksi oli peltivanteet huollossa laitettu vissiin isolla pulttipyssyllä täysillä, kun avaamisen tarvittiin 70 cm jatkoputkea ja sen polkemista jalalla.

    1. Myönnän, että viimeisessä renkaassa käytin lopulta noin puolimetristä työkaluteräsputkea apuna ristikkoavaimelle saadakseni lujimmassa olevat mutterit irti. En ole mielestäni ihan rapakunnossa, mutta ei voima riittänyt avaamaan pelkällä ristikkoavaimella – vaikka olin jo ruiskutanut CRC irroitusöljyä. Ne mutterit olivat ihan helvetin tiukassa.

  9. Kävin tänään ruttupajalla viemässä kaverin autoa ja siellä niitä rutattuja riitti – ja renkaan vaihtopaikat ovat ruuhkassa kiertelin kaverin autolla ja ajan sai 2 viikon päähän. Itse vaihdati pari viikkoa sitten.

  10. Eihän se nykyään kovin yleistä, pyörän irtoaminen ole. Ennen, kun kuorma-autoissa käytettiin lukkovannetta, joskus se lukkorengas irtosi. Se vasta pahaa jälkeä teki, meni helposti vastaan tulijan konepellistä lävitse. Harvemmin niitä enää näkee, onneksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *