Sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005931626.html

13.12.2018

Autokaupan edustaja sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”

Liikenne- ja viestintäministeriön tilaama raportti nosti esiin lukuisia keinoja, joilla liikenne saataisiin päästöttömäksi vuoteen 2045 mennessä.

Raportti herättää ajatuksen, että siinä ei ole katsottu yhtään ikkunasta ulos. Ei ole millään tavalla selvitetty eikä ymmärretty, mihin autoteollisuus voi ylipäätään taipua, Veho henkilöautojen lehdistöpäällikkö Pekka Koski sanoo.

[ Onko henkilöautot otettu silmätikuksi  – entä rahtiliikenne ja bussiliikenne?]

*******

Liikenteen päästöjen osuus Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes. eli 20%

Tieliikenteen osuus liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on noin 90 prosenttia eli 18%

Tieliikenteessä puolestaan noin 58 prosenttia päästöistä aiheutuu henkilöautoliikenteestä eli 10%

*

Kovaa meteliä henkilöautoista – kotimaan kasvihuonekaasupäästöistä 10 prosenttia on peräisin henkilöautoliikenteestä.

*

http://www.aut.fi/ymparisto/autoala_ja_ilmastonmuutos/liikenteen_vaikutus_ilmaston_muutokseen

Tieliikenteen osuus kasvihuonekaasupäästöistä

Kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat vuonna 2015 noin 11,1 milj. hiilidioksiditonniekvivalenttia. Liikenteen päästöjen osuus Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes. Liikenteen osuus päästökaupan ulkopuolelle jäävän taakanjakosektorin päästöistä on noin 40 prosenttia.

Tieliikenteen osuus liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on noin 90 prosenttia. Tieliikenteessä puolestaan noin 58 prosenttia päästöistä aiheutuu henkilöautoliikenteestä ja noin 37 prosenttia tavaraliikenteestä.

.

*

Muuten, löytyy tällainenkin tilasto:

https://tilastokeskus.fi/til/khki/2017/khki_2017_2018-05-24_kat_001_fi.html

Jaa käyttäen:


13 Replies to “Sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita””

  1. Muuten ..

    https://www.ksml.fi/teemat/autot/Rahtilaivan-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6t-vastaavat-50-miljoonaa-autoa/484387
    29.10.2018

    Rahtilaivan päästöt vastaavat 50 miljoonaa autoa

    Henkilöautojen päästöistä on viime aikoina puhetta riittänyt. Ja hyvä niin, sillä ilmastotalkoisiin sopii osallistua ihan jokaisen iikan.

    Delawaren yliopiston tutkijaryhmä on kuitenkin julkistanut tutkimuksen, josta kannattaisi myös puhua päättäjien talousfoorumeissa ja huippukokouksissa. Tutkijoiden mukaan 15 maailman eniten saastuttavan rahtialuksen päästöt vastaavat 760 miljoonan henkilöauton päästöjä. Yksi suuri rahtilaiva vastaa siis päästöiltään yli 50 miljoonaa henkilöautoa.

    Tutkijoiden mukaan monien rahtilaivojen moottorit ovat usein nykyaikaisia, ja periaatteessa jopa vähäpäästöisiä. Saasteongelma kuitenkin syntyy, kun yli 100 000 hevosvoimaa tuottavat laivojen moottorit jyskyttävät noin 280 vuorokautta vuodessa ja 24 tuntia vuorokaudessa. Lisäksi laivojen käyttämän polttonesteen laatua ei yleensä valvo kukaan.

    Tutkijaryhmän raportti on julkaistu useissa tiedelehdissä.

  2. ”Liikenteen päästöjen osuus Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes. eli 20%

    Tieliikenteen osuus liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on noin 90 prosenttia eli 18%

    Tieliikenteessä puolestaan noin 58 prosenttia päästöistä aiheutuu henkilöautoliikenteestä eli 10%”

    —————————–

    Autojen ja voimaloiden päästöjä ei voi suoraan verrata hiilen kulutuksen perusteella, koska korkeiden piippujen päästön nousevat korkeuksiin lisäämään kasvihuoneilmiön lämpövaikutusta.
    Maantieliikenteen päästöistä suuri osa jää alemmaksi kasvien käyttöön, eivät siis tällöin nosta lämpötilaa, vaan lisäävät kasvien kasvua.

  3. ”Delawaren yliopiston tutkijaryhmä on kuitenkin julkistanut tutkimuksen, josta kannattaisi myös puhua päättäjien talousfoorumeissa ja huippukokouksissa. Tutkijoiden mukaan 15 maailman eniten saastuttavan rahtialuksen päästöt vastaavat 760 miljoonan henkilöauton päästöjä. Yksi suuri rahtilaiva vastaa siis päästöiltään yli 50 miljoonaa henkilöautoa.”

    Tuossa saatetaan tarkoittaa pääasiassa rikkidioksidipäästöjä. Nykyisistä tieliikennepolttoaineista rikkiä on vähennetty.

  4. Lentoliikenteen päästöille pitäisi määrittää haittakerroin verrattuna autoliikenteen päästöihin.
    Koska lentokoneet sijoittavat päästönsä korkeuksiin, niin haittakerroin voisi ehkä olla jotakin välillä 2-5.

    Sähköautoille energiaa tuottavien voimalaitosten kerroin voisi olla samaa luokkaa, koska voimalaitokset käyttävät pitkiä piippuja ja päästöt ovat keskittyneitä, josta syystä päästöt eivät liukene luontoon niin kuin autoliikenteessä.

    Kaupunkiliikenteen haittakerroin verrattuna maaseutuliikenteeseen voisi olla vaikkapa 2-3 juuri keskittymisensä vuoksi.

    Suomen autoliikenteen haittakerroin olisi pienempi kuin tiheästi asutetun eteläisen Euroopan. Kiinan kaupunkien haittakerroin olisi merkittävän suuri. Pitäisi määrittä yli miljoonan asukkaan kaupungeille omat haittakertoimensa.

    Ilman tarkempia tutkimuksia homma olisi häsläämistä ja höseltämistä.

  5. Autokaupoista tehdään kauppa rahoituksella suoraan liikkeen rahoituksen kautta n 60% kaupoista, 30% rahoituksesta asikas ottaa itse mm pankista ja muilta rahoituksen tarjoajilla, 10 % ostaa omalla rahalla auton.

    Hallituksen aikomus olisi näin lisätä myös ihmisten velkaa jo entisen velan päälle, sillä autojen ostajat yleensä jättää sen viimeisen suuremman erän viimeiseksi eräksi ja näin ollen he ei koskaa tule omistamaan autoa vaan se vaihdetaan ennen viimeistä erämaksua. Nyt hallitus joutuu kannustamaan ihmisiä ostamaan velaksi.

    Suomess autojen keskihinta on n 3000€, tälläisellä kalustolla täällä oikeasti ajellaan. Ja hallitus luulee että samat ihmiset pystyy tuosta vaan hankkimaan tilalle 30 000 – 50 000€ mobiilit, ilman mitään ongelmia. Kääntäisin tämän vielä markoiksi kun siinä se ero näkyy… Eli 18 000 markan auto vaihdetaan 180 000 – 300 000 markan autoksi. Helppoa, mistä rahat, rahoituksesta, mitä siitä seuraa, henkilökohtaisia konkursseja, maksuhäiriöitä.

    Suomeksi sanottuna. Hallitus haistakoon paskan. Tai se kuka tämän keksi.

  6. Meidän päättäjille muistutukseksi:

    1)
    Intian, Australian, Kiinan ja USA:n hiilivoimalat tuotavat monin verroin enemmän hiilidioksidia ilmakehään kuin EU- alueen henkilöautot yhteensä.
    *

    2)
    Meidän kannata yrittää kompensoida omilla metsillämme mitä muualla tehdään
    *
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Mets%C3%A4kato

    Metsäkato

    Metsäkadon eteneminen

    Trooppiset sademetsät ovat vähentyneet 200 vuodessa puolella. 2000-luvulla metsäkato uhkaa pienentää muun muassa Amazonin, Indonesian ja Malesian sademetsiä. FAO:n mukaan trooppiset metsät pienenivät viime vuosikymmenen aikana 95 miljoonaa hehtaaria, mikä on kolme kertaa Suomen pinta-ala. Eniten metsiä hävisi Brasiliassa, Kolumbiassa ja Indonesiassa. Tunnetuista eläinlajeista elää 70 % trooppisissa metsissä. Puut ovat vain yksi paikallisten asukkaiden metsän hyödyke.

    MMT Pekka Kaupin mukaan maapallon metsäala pienenee 10 miljoonaa hehtaaria vuodessa, mikä on noin puolet Suomen metsäpinta-alasta. Yhden hehtaarin raivaaminen puuttomaksi vapauttaa 320 tonnia hiilidioksidia, mikä vastaa 2 000 tankillista bensiiniä.

  7. Ministeriön kirjoituspöytäviisaiden sokeus tosiasioita kohtaan johtuu sokeasta ideologisesta uskosta virheyteen.

  8. ”Ministeriön kirjoituspöytäviisaiden sokeus tosiasioita kohtaan johtuu sokeasta ideologisesta uskosta virheyteen.”

    Virheyttä tapahtuu päivittäin, ainakin itselläni, eikä yhtään vähemmän hallituksella! Hyväksyttäneen? Hyväksytään!

    Mutta toi yletön vihreys ja vielä punainen sellainen ottaa kaaliin!

  9. Sokeuttakin on kuulemma useammanlaista, jopa puna-viher-sellaista! Kaikki vaan ei huomaa!

    Voiskohan joku maailmanpelastaja kehittää sellaisen apsin, jolla vois poistaa kaikki vihreät ja punaiset? 🙂
    Maailma pelastuu!

  10. Kyllä mielellään ajaisin sähköautolla, mistäköhän löytäisi sellaisen käytetettynä muutamalla tonnilla? Taitaa todellisena tavoitteena olla, että köyhä kansa menee busseilla ja ratikalla, rikkaat ja poliitikot saavat sitten ajella ilman ruuhkaa. Bensa-autojen kieltämistä parempi keino olisi tukea sähköautoilua. Aluksi sähköautoilta voisi poistaa autoveron. Hinta halpenisi aika tavalla. Taloyhtiöille voisi myös kompensoida kuluja joita tulee kun asennetaan latauspistokkeita.

  11. Jos muualla Euroopassa, joiden suurkaupungeissa autojen sähkökäyttöisyydestä olisi etua, hylätään bensiinikäyttöiset autot, niin bensiinin myyntihinnat laskevat merkittävästi, mikäli lentokoneiden polttoainetarve sanelee maaöljyn tislausjakeiden tuotantomäärät.

    Alentunut bensiinin maailmanmarkkinahinta kannattaisi hyödyntää täällä harvaan asutussa Suomessa ja pysyttäytyä polttomoottoreissa. Alhainen bensiinin veroton hinta antaisi valtiollemme mahdollisuuden kerätä veroja sitä kautta ja alentaa muuta verotusta.

    Kuka kertoisi minulle, kuinka ylijäämäbensiini hävitettäisiin ilman hiilidioksidipäästöjä? Hieman bensiiniä voidaan muuntaa toisiin tarkoituksiin sopivaksi, mutta ei ehkä helposti lentokoneiden kerosiiniksi.

Kommentoi