Uusi taksilainsäädäntö.

https://yle.fi/uutiset/tuoreimmat

Nyt meillä mennään ihan terveeseen suuntaan. Vuosia olen Eestin puolella valinnut taksini hintaperustein. Siellä taksin ikkunassa tulee olla hinnasto(ellei”musta taksi”); lähtömaksu, ajetut km:t, odotusmaksut, sekä kellonaikoihin perustuvat maksut.

Näin soisi olevan meilläkin; valinnanvapaus. Käytän pääasiassa Eestin puolella 1212 (Kroone takso), edullinen, hyvät autot tosin samaan kuuluu myöskin Marabu-takso, hintapolitiikka sama.

Parisen viikko sitten ajoin taksofy-taksilla; normaalisti edullinen n 7-10€ matka olikin vain 3€. Ihan hyvältä taksilta tuntui.

Näin tulisi meilläkin olla.

 

38 vastausta artikkeliin “Uusi taksilainsäädäntö.”

  1. Mitäs uutta tässä; asiakas valitsee edullisimman vaihtoehdon. Takseja riittää.
    Eestissä esim Lennujaam – A-terminaal; normihinta 6€, moni turisti on maksanut jopa 50€. Tyhmyydestä sakotetaan, vanha juttu.
    En koskaan lähde uuteen minulle tuntemattomaan osoitteeseen kysymättä hinta-arviota, se on sitten minulle sama, ajetaanko mittari päällä vaiko ei.

  2. Se nyt vaan Eestin puolella toimii; minulla on muutaman vuoden + kokemus. Katso taksin ikkunasta hinta, ota edullisin jos mitään et tiedä, tai soita luottofirmallesi. Noin se pelaa siellä, Ruotsissakin ja pian Suomessakin ja se on hyvä.

    1. Niin se toimi Kreikassakin…mutta Suomi ja Ruotsi ei ole Kreikka. 10€ sai ajella pitkin Ateenaa….kuski ajoi koulun alueella missä oli 30 km/h nopeusrajoitus sätkä suussa mankka täysillä 80 km/ h vauhdilla, joku karvakäsi oli, rahaa ei lyönyt koneeseen, pisti taskuunsa, semmoistako Suomeenkin toivotaan, ei ole hyvää ja halpaa…

  3. Tulee taksia käytettyä niin vähän, että uudistus on itselle aika yhdentekevä, mutta ihan kaikkia kohtia en uudistuksessa ymmärrä.

    Kuljettajatutkinnosta luopuminen on yksi niistä ja taksamittarista luopuminen toinen, nämä vaan esimerkkeinä.

    Kummipoika taasen on ihan tosissaan harkitsemassa taksiyrittäjäksi alkamista.

  4. Pelottaa kieltämättä taksin tilaaminen jatkossa kun ei voi olla varma hinnasta. Juu, pitää ilmoittaa etukäteen mutta se nyt on maailman helpoin huijaus. ”No se olisi ollut se hinta mutta kun…”, tai ”Joo se oli se vakiohinta mutta sitten…”

    Toisaalta, jos menen kävellen, saan liikuntaa. Pitäkää kukkasenne.

  5. Kannatan Eestin mallia ja vapaata kilpailua. Osaltaan saattaa hintoja alentaa sekin että taksit jatkossa voinevat olla edullisempia
    autoja kuin nykyiset uudenkarheat mersut ja volvot.

    Ihmiselle pitää jättää mahdollisuus käyttää omaa älliään valitessaan taksia. Toki säännöt oltava selvät ja valvotut (hinnat taksin ikkunassa) mutta demarimaista holhousta tässä taksiasiassakin vastustan omalta vaatimattomalta osaltani jyrkästi.

  6. Tiedän erään pitsa yrityksen joka miettii sivu hommana taksin ajoa siinä sivussa, tiedän jo tapauksia joissa eräät pitsa yritykset on tilauksen yhteyteen käyneet hakemassa mm olutta kaupasta asiakkaalleen…veikkaan että sellainen villi touhu lisääntyy jos tämä näin menee mitä olen nyt jo kuullut…

  7. Ongelma syntyy siitä, että taksit keskittyvät keskustoihin ja harvempaan asutulta alueelta taksit katoavat, kun ei ole tolppakiintiötä.
    Jo nyt Teiskoon kaupungista tuleva taksi nappaa mittarin päälle Rusthollin silloilla ja hinta on hirveä jo silloin, kun taksi kaartaa pihaan.

  8. Ei tämä halvemmaksi mene….
    Taksimatkan hinta
    Taksimatkan hintaan vaikuttavat viikonpäivä, vuorokaudenaika, odotusaika, ajettu matka, siihen kulunut aika sekä matkustajien lukumäärä. Taksimatkan hinta vahvistetaan Valtioneuvoston asetuksella vuosittain. Asetuksessa määritellään enimmäishinnat, jotta asiakkaat voivat luottaa siihen, että taksimatkan kustannukset Suomessa ovat maltilliset huolimatta siitä, milloin ja missä asiakas käyttää taksia.

    Valtioneuvoston asetuksen mukaan taksimatkan perusmaksu voi olla on 30.6.2017 alkaen joko 5,90 euroa tai 9 euroa. Arkipäivinä kello 6 – 20 alkavissa ja lauantaisin klo 6-16 alkavissa kuljetuksissa perusmaksu on enintään 5,90 euroa. Muulloin perusmaksu on 9 euroa. Poikkeuksena ovat kirkolliset juhlapyhät, itsenäisyyspäivän aatto ja vappuaatto, jolloin kello 6-16 alkavissa kuljetuksissa sovelletaan alempaa perusmaksua ja tämän ajan ulkopuolella korkeampaa perusmaksua. Jos edellä mainitut poikkeuspäivät kuitenkin sattuvat sunnuntaille, perusmaksu on 9 euroa koko vuorokauden.

    Jos taksi tilataan ennakkoon vähintään 30 minuuttia ennen lähtöaikaa, voidaan siitä periä ennakkotilausmaksu, joka on enintään 7,10 euroa. Ennakkotilausmaksua ei kuitenkaan saa periä asetuksen 6§:ssä mainituissa tapauksissa. Näitä ovat yleensä yhteiskunnan korvaamat kuljetukset, joita henkilö tarvitsee vammansa, ikänsä tai sairautensa vuoksi.

    Taksaluokkia on neljä

    Taksaluokka
    Henkilöitä
    euroa/km
    I
    1 – 2
    1,60
    II
    3 – 4
    1,91
    III
    5 – 6
    2,07
    IV
    yli 6
    2,23
    Kaksi alle 12-vuotiasta lasketaan yhdeksi henkilöksi matkan hintaa laskettaessa. Odotusajalta saa periä enintään 47,04 euroa tunnilta. Odotustaksa voidaan periä, jos auto odottaa asiakasta. Mittari siirtyy myös automaattisesti odotustaksalle, jos auto liikkuu poikkeuksellisen hitaasti esimerkiksi liikenneruuhkan vuoksi.

    1. Tämä taksa on kokoajan käytössä ruuhka Suomessa eikä tule poistumaan, tällä tehdään se palkka.

      ”Mittari siirtyy myös automaattisesti odotustaksalle, jos auto liikkuu poikkeuksellisen hitaasti esimerkiksi liikenneruuhkan vuoksi.”

        1. Sehän on hyvä uutinen, tämä taas on näiden uusien taksi sääntöjen kummajainen, mopo auto.

          Pian mopoautokin voi olla taksi
          Taksimatkojen hinnoittelu vapautuu 1.7.2018.

          Taksilupien määrää ei enää rajoiteta ja yksi taksilupa voi kattaa monta autoa.

          Kuljettaja tarvitsee edelleen kuljettajaluvan. Hänen on suoritettava kuljettajakoe. Häneltä edellytetään paikallistuntemusta ja kykyä huolehtia asiakkaan turvallisuudesta.

          Taksien päivystysvelvoite poistuu, samoin velvoite asemapaikasta. Taksi voi toimia vaikka koko maassa.

          Taksiajoneuvon määrittely muuttuu väljemmäksi: taksi voi olla vaikka mopoauto tai kuorma-auto.

          Asiakkaan pitää voida tunnistaa taksi taksiksi: taksikilpi säilyy katolla.

          1. Tai kuorma-auto, ei muuta kuin vanha Sisu kuorma-auto tulille, taksi kyltti katolle, lavalle jakkaroita niin paljon kuin mahtuu ja haalimaan asiakkaita pitkin pitäjää, samalla voi toimitella mummoille ja ukoille ruokakasseja, tupakoita ja viinaa 🙂

  9. No sen verran olen Eestissä matkannut taksilla enkä kyllä huonoa palvelua ole saanut keltään .
    Kun tietää minne on menossa ei ole onkelmia niillä takseilla joita siellä käytän .
    Humalainen saattaa herätä koplista taskut tyhjänä mutta sellasta se elämä on . terv tepivaari

  10. Minähän voin täällä syrjäkylillä ajella taksia mönkijällä. Eikun jakkara telikärrylle ja menoksi, on ainakin raikasta kyytiä.

    1. Laittaa sellaisen sarvikypärän päähän jossa on Taksi kyltti jos vielä sivuvaunullesin mp:n ostais kakkostaksiksi, voisi kriisin aikana laittaa sivuvaunuun MG:n ja päästellä vihulaisia

  11. Kyllä Tampereen kokoisessa kaupungissa tulee taksilla pääsemään uudistuksen jälkeenkin, syrjäkylillä voi jäädä kyyti saamatta. Kannattavin aika ajaa on viikonloppuisin ilta- ja yöaikaan, menköön mummut bussilla viikolla sairaalaan.
    Eikä täkäläisillä polttoaineen hinnoilla parilla eurolla juurikaan ajella – ellei sitten juuri joku pizzakuski viraapelina ja pimeästi.

    1. Et ole laskenut auton muita kuluja…renkaat kuluu..vuotuiset huollot jaettuna ajoihin, vakuutukset, käyttömaksut, auton arvon aleneminen….niin….riittääkö 50 centtiä, riittää jos se on polkuauto….tuli vaan mieleen, vai voitko iskeä sellaisen prätingin eteeni missä näytät laskuineen sen 50 centin kulun…tietenenkin kun jo käynnistät auton ensimmäiset minuutit kuluttaa jo helposti sen summan kun kone käy rikkaammalla…https://weppipakki.com/js/code/js2/bensalsk.htm , tuolla laskurilla saa jotain kulutusta selville

      1. En tietenkään, koska sanoin bensa yksitään…

        Minulla ei ole edullisen pienen auton pääomakuluja ja poistoja.
        Muut huolto- ja rengaskulut minun kilometreilläni naurettavat.

  12. Ja minun ”häkäpöntölläni” (kaasu), sama matka taittuisi n 0,30€, ei siis kallista.
    Toisaalta taas kaiketi taksamittareita (tms maksumittari) ei olla poistamassa takseista.
    Kerran olen Tallinnassa käyttänyt taksify-autoa; kyyti (norm 10€) maksoi 3€ ja auto sekä kuljettaja oikein siistejä.

  13. Heikki tuossa vertaili polttoainekuluja.
    Minulla on nykyisin exel-taulukolla autokulut pian 20 vuoden ajalta, aiemmin paperilla; kyllä kulurakenteen tunnen ja pakko se yrittäjänä oli tunteakkin.
    Ilmeisesti Sinulle ei kaasukäyttöisen ruiskukoneen toiminta liene ihan selvä. Se kyllä käynnistyy bensiinillä, jotain 20 sek ja vaihtaa kaasulle. Ei se käy rikkaalla, koska regulaattori syöttää kaasua tasapaineella.

  14. Se on muuten jännä kun immeiset vertaa kuinka kallista on ajaa taksilla ja kuinka kallista omalla autolla…taksimatka maksaa esim 20€…omalla autolla pääsen 0,30€…
    Niin…joku on silloin lahjoittanut autoilijalle auton…arvo esim veroineen 22 000€, joku maksaa liikenne vakuutuksen + kaskon autoilijalle joka vuosi sekä, käyttömaksun, joku hommaa siihen uudet renkaat ilmaiseksi, joku huoltaa sen, joku vaihtaa sen ilmaiseksi vielä uuteen muutaman kuukauden välein, kun auton arvo alkaa alenemaan ja peseekin sen ilmaiseksi sisältä ja päältä…mistä minä saan sellaisen auton kun joudun itse nämä maksamaan …polttoaineen ja pissapojan nesteen lisäksi.

  15. Vetelet muuten melkoisesti mutkia suoraksi. Kysehän oli, kuten Heikki kirjoitti, pelkästä polttoaineesta.
    Voin kertoa, että autoni kokonaiskulut kaikkineen ovat n 13,00€/100 km. Pääomakuluja en yksityishenkilönä laske vaan käyttökulut. Vuoden lopulla lasken aivan erikseen pääomakulut/vuotuiset ajokm:t.
    Ostan aina auton n 50 000km ajettuna, silloin siitä on höylätty pahimmat pois. En enää tarvitse isoa kuljetuskapasiteettia, ”reppuselkäinen” kahden hengen pikkupaku riittää. Oman egon jatkeeksi en autoa ole koskaan ostanut vaan tarpeeseen.

    1. En vetele mutkia suoraksi. Onhan olemassa selvät laskelmat jotta ei kukaan ilmaiseksi anna sitä ajoneuvoa ja muut kulut siihen päälle. Pääomakuluja et laske. Kyllä minä sen verran lasken mitä mikin maksaa ja mitä sen pitäminen maksaa…sattuu menemään minun rahoista.
      Kukulutus talvella ei voi olla 5km ja 50 centtiä
      Lohkolämmitin pienentää auton polttoaineen kulutusta 0,2 – 0,3 litraa jokaisella käynnistyskerralla ja vähentää pakokaasupäästöjä jopa puolella kylmäkäynnistykseen verrattuna. Eli jos autolla voi ajaa 50 centin edestakaisin 5 km … niin kuinka vähän tämä auto kuluttaa käynnistykseen polttoainetta kun säästö lohkolämmittimen kanssa on n 0,2-0,3 l…kulkeeko se herran hengellä…?

      1. Lämpimän auton käynnistys: Kun startin teho on 1 kW, sitä käytetään sekunti. Kilowattisekunnin tuottamiseen käytetään bensaa tai dieseliä hyötysuhteella n 0.2.

  16. Sanoinko, etten laske pääomakuluja? Kyllä lasken mutta omalla tavallani ja se on mielestäni aika realistinen.
    Vuosittain lasken paljonko keskimäärin autostani sillä hetkellä hyvitetään (v-malli, ajokm:t), miinustan hyvitysarvion ja loppusumma jaetaan v/ajokilometreillä = pääomakulut/v. Yksityishenkilö kun ei voi huomioida poistoarvoja.
    Toisaalta olen siinä onnellisessa asemassa, että en maksa mistään mitään, vaimo huolehtii laskuista, käteistä saan kun vaimolta pyydän; kätevää, eikö totta?

      1. ..sanoit näin : ” Pääomakuluja en yksityishenkilönä laske vaan käyttökulut.” Ja itse kysyit: ” Sanoinko, etten laske pääomakuluja?”…

        Niin, ei tässä juuri muuta. Mielenkiintoista.

  17. …..Pääomakuluja en yksityishenkilönä laske vaan käyttökulut. Vuoden lopulla lasken aivan erikseen pääomakulut/vuotuiset ajokm:t…..
    …..Vuosittain lasken paljonko keskimäärin autostani sillä hetkellä hyvitetään (v-malli, ajokm:t), miinustan hyvitysarvion ja loppusumma jaetaan v/ajokilometreillä = pääomakulut/v. Yksityishenkilö kun ei voi huomioida poistoarvoja.
    Omia kommenttejani.

  18. Jos jokainen perhe, joka hommaa uuden auton tai vaihtaa 4 vuoden välein ja laskee kaikki auton kulut oikealla laskentatavalla mm. että auton arvo puolittuu neljässä vuodessa ym. ym. , kenelläkään Suomessa ei ole varaa autoon kuin niillä, jotka sillä ansaitsevat tai on likaa rahaa. Ansaitsemiseenkin on laskettava, jos työssä käynti vaatii auton olemassaolon.
    Auto on surkein investointi perheessä.

  19. … ja se kulutushyödyke on äärimmäisen epäterveellinen onnettomuusriskeineen ja perse penkissä oleillen. Kun katselee köykkääviä taksikuskeja, jne… Mikä autossa ansaitsee sanan ”terveellinen kulutushyödyke” – ei mikään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *