Se oli sitten siinä, jatketaanko vanhaan malliin, vai?

Superhelteet päättyivät täällä pohjoisella napapiirillä. Mutta ne jatkuvat tosi raastavina Iberian niemimaalla, Espanjassa ja Portugalissa. Eilen oli siellä jo +47 c. Ainakin kolme on jo kuollut helteen seurauksena.

Meillä oli täällä lounaiskolkalla maata suht. normaali yö pitkiin aikoihin. Lämmintä oli keskiyöllä +18 c.

Opimmeko me härmäläiset mitään superhelteistä? Vai unohtuvatko monet tukalat päivät ja huonosti nukutut yöt hyvinkin pian.

Toivottavasti eivät unohdu, sillä edessä on odotettavissa vielä pahempaa. Maapallon saastumisen seurauksena ilmasto lämpenee edelleen, kuivuus lisääntyy, maanviljelys eli ruuan tuotanto vaikeutuu kuivuuden lisään tyessä, monet luonnonmullistukset, kuten rajuilmat lisääntyvät ja elämä tällä pallolla käy yhä vaan hankalammaksi.

Ainoa keino hidastaa epätoivottua kehitystä maapallolla on ruveta tosissaan estämään maapallon saastuminen enää yhtään lisää. Se työ alkaa siitä, että hyväksyy tupakantumpinkin olevan saastetta.

17 vastausta artikkeliin “Se oli sitten siinä, jatketaanko vanhaan malliin, vai?”

  1. Saastuminen on asia sinänsä ja sitä pitää koittaa välttää mahdollisimman paljon.
    CO2 on taas asia sinänsä – se ei ole saaste ilmastoalarmistien huudosta huolimatta.
    Jostain syystä ilmastoalarmistit ja heihin uskovat sekoittavat nämä asiat toisiinsa joko typeryyttään tai – tarkoitushakuisesti – tahallaan.
    Suomalaiset kuluttavat luonnonvaroja alle puolet siitä, minkä Suomen kantokyky on kansainvälisesti julkisesti laskettuna.
    Sekö on rikos ja holtitonta?
    Monessa maassa ja erityisesti Arabian niemimaalla, Afrikassa ja Aasiassa kulutetaan reippaasti yli maan kantokyvyn.
    Sekö on suomalaisten vika?
    Eikös sen kulutuksen vähentäminen ensisijaisesti kuulu niille, jotka lisääntyvät koko ajan holtittomasti ja kuluttavan enemmän kuin maansa kestää?
    Minä jatkan samaan malliin ja haistatan vahvasti niille, jotka koittavat syyllistää minua ja muita suomalaisia muiden tekosista.
    Se ei tarkoita, että saastuttaisin tarkoituksella, vaan koitan välttää saastuttamista.
    Aion kuitenkin jatkossakin syödä lihaa, juoda maitoa, ajaa autolla, lämmittää saunani puilla, viilentää liian kuumalla jne.

  2. Koitan itse noudattaa semmoista ”miksen voisi tehdä tätä fiksummin” mallia.

    Seuraava autoni ei tule enää olemaan bensa tai diesel, todennäköisesti kaasu koska sähköautoon ei ole varaa. Punaista lihaa en osta kotiin edes kerran kuukaudessa, mutta kana käy. Sitä on helpompi kokatakin. Kävelen enemmän, autoilen vähemmän. Kiitos heikon rahatilanteen, turhakkeitakin tulee ostettua vähemmän.

    1. Hyvä esimerkki meille. Jokainen meistä, toistan jokainen meistä voi tehdä jotain tämän pallomme hyväksi, että täällä olisi kelvollista elää myös jälkeläisillämme.

  3. Punaista lihaa minulla on pääosin hirveä, peuraa ja villisikaa eli puhdasta luonnonlihaa.
    Kaasuautoon en halua investoida, koska nekin ovat turhan kalliita uutena ja käytetyt näyttävät olevan Volvoja ja Passatteja, mitä kumpaakaan en halua.
    Lisäksi niillä on surkea perävaunun vetomassa, mikä ei minun käytössäni riitä.
    Lähin tankkikin on liian kaukana…

    1. Mihinkähän tuokin tieto perustuu? Minulla Fiat Doblo ja 500 kiloista mönkijää olen peräkärryssä kuljettanut huoltoon, En ole vielä kuullutkaan, että kaasulla olisi koneessa huonompi vääntömomentti.

      1. Niin ja tuosta kaasuauton uushankinnasta; se on noin 1500€ kalliimpi kun vastaava bensiiniauto, siis mitätön ero. Kaasuautoja löytyy puolenkymmentä tehdasasenteista ja jälkiasennuskin kustantaa n max 3000€.

        1. Valitettavasti en edelleenkään ole ostamassa uutta autoa enkä räpläämässä vanhasta kaasuvetoista.
          Uutta autoa en osta monestakaan syystöä ja yksi on se hinta, mistä 30% karkeasti tippuu, kun ajat sen myyjän hallista ulos.

      2. Niin, juu, tulihan mieleen, jos Juhak::n tietämys perustuu 40-luvun puukaasuautoihin, sitten jotenkin ymmärrän kannanoton. Biokaasun antama energia muuten on hieman bensiinin vastaavaa parempi.

      3. Tieto perustuu autojen rekisteritietoihin – ihan julkisiin.
        Ei kyse ole koneen väännöstä, vaan valmistajan sallimasta veto-oikeudesta…
        Jos vetelen pitkälti toista tonnia painavaa konetta, on vetooikeuden oltava perävaunub paino mukaan lukien minimissään 1800 kg ja siihen ei yksikään katsomani kaasuauto yllä.

        1. P.S. Kun et alkuunkaan tiedä, mitä minä tiedän asiasta, voit jättää 40-lukujäkätyksesi sinne jonnekin.

          1. Vetokyky. En ainakaan oman autoni rekisteriotteesta moista lukemaa löydä (erikseen kaasullekkaan). Toisekseen, jos noin olettaa, voihan ajaa bensallakin; valinnainen.

            1. Envor Groupilla on useita täysperävaunuyhdistelimiä kaasukäyttöisinä, luulisi silloin vetokykyä löytyvät. Kaasubusseja löytyy kaikista suurimmista kaupungeista.

              1. En muuten tietojasi epäile mutta kokemusta kaasuautosta ilmeisestikkään Sinulla ei ole. Olen pian vuoden ajanut kaasuautolla ja paluuta dieseliin ei ole,

  4. Jos tämä nyt ihmistoiminnasta johtuu, niin se on varma, että mihinkään ei reagoida kunnolla ennen kuin on jo myöhäistä. Joten siinä mielessä turha panikoida.

  5. Itse meinasin kaasuautoksi ihan niinkin eksoottista kun Golffin, mutta minulla ei taas ole peräkärryn käyttöä ja lähin kaasupiste on toimistolta n. 300 metrin päässä. Kullekin valintansa mukaan, sehän tässä tärkeintä on. Ei pidä pakottaa yhtä muottia kaikille.

    Riista on kyllä todella hyvä valinta. En pistä itsekään sitä vastaan tuon tuosta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *