Isoa bisnestä elinkaarikännykällä?

Tuore ohjelma elektroniikkaromun ongelmista sai pohtimaan ajatusta elektroniikan pidemmästä käyttöiästä. Raha liikuttaa maailmaa sydäntä nopeammin, mutta toisaalta vihreys vaikuttaa rahassa yhä enemmän. Olisiko jo korkea aika tehdä pitkän elinkaraen kännykästä muodikas hittituote?

Tyyliä ja yhteistä matkaa

Liikeidean pohjalla pitäisi nykyisen tyylin mukaan olla kuukausimaksullinen sopimus. Fiksu myyjä nimeäisi sopimusoptiot luonnon mukaan, että voit valita vaikkapa sademetsä-, koralli-, tai tunturisopimuksen. Paras sopimus takaisi puhelimen jossa on parhaat kamerat ja nopeimmat prosessorit, keveämmillä tingittäisiin näistä hieman, kuten puhelimissa yleensäkin. Puhelimet olisi suunniteltu täysin modulaarisiksi ja huollettaviksi, aina piirejä myöten. Se kasvattaisi kokoa hieman, mutta en usko sen pysäyttävän. Tyylin pitäisi olla uniikki, puhelimen pitäisi sanoa jo kauas ”hei, olen trendikäs kun kannan elinkaaripuhelinta”. Se ei saisi näyttää samalta kuin muut. Etenkin arvokkaimman mallin pitäisi näyttää preemiolta, upealta ja arvokkaalta.

Huollot ovat selvä tapaus, puhelimet huolletaan nopeasti vaihtamisen sijaan. Valmistaja suunnittelee huoltopisteisiin työkalut puhelinten nopeaan purkamiseen ja kasaamiseen. Puhelinta suunnitellessa siis pitää suunnitella myös huoltometodit ja -välineet valmistajan omaan tyyliin sopien. Huoltojen lisäksi olisi päivityspuoli. Sopimuksen tasosta riippuen saisit esimerkiksi joka vuodenvaihteessa uuden prosessorin ja muistin ja joka kesä uuden kameran ja akun, näytön vaihtuessa parin vuoden välein. Palvelua voisi parhaissa paketeissa muutenkin parantaa. Voisi olla kuntotarkastuksia, henkilökohtaisten tietojen parempaa tietoturvaa, etätukea ja käyttäjälle annettavia huolenpitovälineitä. Puhdistusliina olisi luonnollisesti pesua kestävä.

Tyyliä ja muotia voitaisiin käyttää tapana osoittaa henkilön pitkäjänteisyyttä elinkaariajattelussa. Vuosihuollon yhteydessä puhelimen kuoreen saisi uniikin merkin jokaisesta vuodesta jonka olet pitänyt samaa laitetta. Viisivuotismerkinnästä tulisi todellinen elämäntavan osoittava muoti-ilmiö, jotain paljon kadehdittavampaa kuin uusin kaupan kertakäyttöpuhelin. Uusia vuosipäivityksiä odotettaisiin kuumeisesti, sillä ne edustaisivat alan kovinta kärkeä. Valmistajan tulisi ottaa myös selvä suunta komponenttien kestävyysajattelussa. Esimerkiksi akku voisi ajan myötä vaihtua vähemmän ongelmametalleja sisältäväksi, muiden komponenttien kierrätystä elementteihin parannettaisiin jatkuvasti ja valmistusaineiden alkuperästä kerrottaisiin tarkemmin. Koko konsepti pitäisi myydä asiakkaan ja valmistajan yhteisenä matkana, jossa päämäärä on yhteinen mutta matkan varrella tsempataan jatkuvasti. Jatkuvasti kirivän vihreystavoitteen myynti ja markkinointi vaatii erityistä taitoa.

Bisnes muuttuu, muttei kärsi

Kuten sanottua, dollarit puhuvat. Tuoreen Applen tai Samsungin puhelinten huippumalleissa on massiivinen kate. On aina riski muuttaa bisnestä kertaostoista sopimusmalliin, mutta se on toisaalta yleinen suunta muutoinkin. Jo nyt moni ostaa puhelimen kuukausimaksulla. Periaatteessa kyse on samasta muutoksesta johon jotkut autovalmistajat jo suuntaavat liikkuvuuspalveluiden osalta. Autojen myynti vähenee ja kokonaismäärä laskee, mutta liiketulos voi jopa kasvaa. Yritys, joka ei osaa muuttua ja kehittyä, on tuomittu kaatumaan.

Sille ei nyt voi mitään että uusin ja paras kännykkä on jotain mitä ihmiset haluavat esitellä. Näin ollen oikea ratkaisu on tehdä elinkaaripuhelimesta paras, kaunein, tehokkain ja myös riittävän arvokas että statuksestaan huolestuneet ihmiset saavat siitä tarvitsevansa mielenrauhan. Todennäköisesti myös brändin pitäisi olla jo ennestään arvokas. Kuka siis lähtee peliin ensin, ehkäpä Huawei, Samsung, Apple tai Google – vai peräti Nokia?

4 vastausta artikkeliin “Isoa bisnestä elinkaarikännykällä?”

  1. Miksi ei puhelimiin ja moniin muihin elektroniikkaromuun määritetä yksinkertaisesti panttimaksu jo ostaessa. Jos se olisi esimerkiksi 50 tai sata euroa, eiköhän lähtisi kiertämään. Onhan se kierrätysmaksu jo autojen akuissakin, miksi ei siis muussakin elektroniikassa.

  2. Oma kokemus eka älykännystä joka täytti itsensä päivityksillä ja hidastui
    sama tietokoneen kanssa molemmat parissa vuodessa.
    – Onko nämä suunniteltu jo alusta alkaen pariksi vuodeksi?

  3. Minun uudempi käytössä olevista matkapuhelimistani on yli 5 vuotta vanha. Eikä ole tarvetta ostaa uudempaa. Jos saisin ostettua samanlaisen, niin ostaisin varalle.

  4. Pentin idea ei ole ihan pöhkö, tuo pantti meinaan.

    Juhanin havainto on myös tosi, mutta riskaapeli. Mekaanisesti puhelin tosiaan voisi kestää 5 vuotta, enemmänkin parilla akulla, mutta sovelluspäivityksiä ei saa. Tietoturva lähtee kärsimään sitten ja esimerkiksi nykyään lähes pakollinen pankkitunnistin ei silloin toimi. Se on ikävä ja tarpeeton rajoitus.

    Itse toimitin joulukuun aikana useita 8 vuotta täyttäneitä pöytätietokoneita pienen päivityksen kera takaisin käyttöön varastolle. Vähän kunnostusta. Niitä kun voi huoltaa ja huolehtia tietoturvasta. Muutama niistä tulee olemaan kymmenvuotiaana vielä käytössä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *