Vetytekniikka tulossa – sähköautohypetyksen ja typeryyden voisi lopettaa.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/yhdella-tankkauksella-melkein-800-kilometria-ranskalainen-seikkailija-murskasi-polttokennoautojen-maailmanennatyksen/aa1a5e32-9837-436f-9c69-e0b231cd3103?ref=iltalehti:a32d&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.32030398.101140736.1575280934-2045343109.1575280934

”Tällä seikkailulla olemme todistaneet, että ennätysten rikkomiseen uusien puhtaiden teknologioiden avulla ei enää tarvita kokeellisia prototyyppejä. Ennätykset voidaan tehdä yleisesti saatavilla olevilla nollapäästöisillä autoilla. Uusi aikakausi on alkamassa, ja sen hyödyillä suojellaan ympäristöä”, Piccard totesi.”

On jo aika tyrmätä holtiton sähköautohypetys ja siirtyä järkevään tekniikkaan.

Hukkamyllyt ja aurinkokennot voisi laittaa tuottamaan vetyä, jolloin ne eivät aiheuttaisi satunnaisvaihtelua muuhun sähköverkkoon ja niiden sähkö voitaisiin varastoina vetynä.

Vetypolttokennoilla saadaan yli kaksinkertainen ajomatka sähköautoihin verrattuna ja nollapäästöillä.

Nyt vain odotellaan lisää polttokennoautoja ja kattavaa tankkausverkkoa järjettömän joka talon sähkölatausverkon sijaan.

Jaa käyttäen:


5 Replies to “Vetytekniikka tulossa – sähköautohypetyksen ja typeryyden voisi lopettaa.”

  1. Kuten olen sanonut, sähköautotouhu on kunnon rahastusta, muilla energialähteillä ajot hoidetaan tulevaisuudessa.

    1. Tuo avauksessa mainittu linkkiartikkeli ei oikeastaan mitenkään liity tai ainakin kovin ohuesti, vetyauton lähitulevaisuuteen.
      Siinähän käsitellään ainoastaan jo sarjavalmisteilla olevaa vetyautoa, se lienee ainut realiteetti.
      Entäpä se vety? Sen valmistus, tietenkin onnistuu mutta ongelmat piilevätkin varastoinnissa ja jakeluverkossa. Tässä suhteessa sähköauto, joskaan en usko lähitulevaisuuden autoksi sitäkään, on melko valmis tuote. Kaasuauto on valmis ja toimiva tuote mutta tuo valtiovallan energiapolitiikka? Gasum, liian iso yksittäistoimija (energiapolitiikka, poliitikot), verrattuna pieniin yksittäisiin toimijoihin.
      Minulle on syntynyt käsitys, että jossain mielessä Gasum (mukamas suomalainen; venäläisellä maakaasulla), yrittää hillitä pientoimijoiden kasvavaa joukkoa; voin olla väärässäkin.

      1. Kyse onkin siitä, että tuon sähköautohypetyksen ja sokeuden vuoksi vetytekniikan kehittäminen on jätetty täysin hunningolle.
        Suomessa kehitettiin jo yli kymmenen vuotta sitten laitteet, millä vaikeasti pumpattava vety saatiin 200bar paineeseen, mutta valtiovalta ja vihreä ministeri Hassi eivät olleet mitenkään asian jatkokehittelystä kiinnostuneita saati taloudellisen tuen antamisesta.
        Kuten totesin, oidotetaan tankkausverkkoa, mikä sinänsä ei ole juuri sen kummallisempaa kuin nykyinen nestekaasujalelu tai kaasutankkausasemat.

  2. Sähköautoiluun ei todellakaan kannata hirttäytyä, kun parempia vaihtoehtoja on jo olemassa.

Kommentoi