Tätä tarkoitin jo aiemmin sähköautojen heikkoutena.

Kun näitä sähköautoja myydään niin tiedetään jo silloin että ne ovat kertakulutustavaraa… nimittäin akkujen vaihto maksaa jopa enemmän kuin auto. Monessa takuu on x kilometrit / 8 vuotta akkujen osalta ja kun seuraava vaihtaa akuston on kustannus aivan järjetön.

Siksi iso EI sähköautoille tässä vaiheessa. Antaa porukan ostaa näitä kermankuorintahinnalla ja maksella käytettyjen kunnostus. Ei minulle kiitos.

Tässäkin tapauksessa 2014 mallin auto jolla on ajettu 210 000 km on enää pelkkä romu :

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5b63000b-f82b-46c8-b85f-fd0c581a79b8

Tuonti-Volvon hybridiakku kuoli eikä auto enää inahdakaan: Pitäisi hankkia uusi akku 13 000 eurolla – takuu ei korvaa!

 

13 Replies to “Tätä tarkoitin jo aiemmin sähköautojen heikkoutena.”

  1. Sinänsä tämä on tosi hyvä huomio, juha. Tekniikan Maailma on kirjoittanut samasta: kotona ladatessa sähköauton kilometrit ovat hyvin halpoja – paitsi ehkä Carunan alueella, mutta yleisissä latauspisteissä saattaa sähkön hinta viisinkertaistua. Kilpailun puute näkyy. Suomessa ilmeisesti ei niin pahasti, koska täällä Tesla-takseja on.

    Hemmetin hyvä että nostetaan pinnalle näitä haasteita ajoissa.

  2. Vaikka joku pistäisi käteen sen 100 000€ jotta saisi mieluisan sähköauton eikä mitään mopoauton kokoista kippoa niin en pistäisi lanttiakaan moiseen. Se satku menisi vaikka sijoituksiin, auto nähkääs on edelleen kulutushyödyke.

  3. https://kesko.fi/media/uutiset-ja-tiedotteet/uutiset/2019/k-citymarket-turtolan-yhteyteen-avataan-tanaan-sahkoautojen-pikalatausasema–jo-kolmas-k-ryhman-uusi-latausasema-tamper/

    K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 11.1.2019 K-ryhmä avaa K-Citymarket Turtolan yhteyteen uuden sähköautojen pikalatausaseman tänään 11. tammikuuta.
    .
    https://k-lataus.fi/
    .
    Rekisteröityneet asiakkaat
    Pikalataus 0,20€/min
    Peruslataus 0,02€/min
    Rekisteröitymättömät asiakkaat
    Pikalataus 0,20 €/min + 1 € aloitusmaksu
    Peruslataus 0,02 €/min + 1 € aloitusmaksu

    Näet muiden K-Lataus -palvelun kautta käytössä olevien asemien hinnat sovelluksesta.
    *
    Latausnopeuteen vaikuttavat niin autosi kuin latauslaitteen ominaisuudet.
    K-Latauksen peruslaturit kykenevät 22kW ja pikalaturit 50kW lataustehoon. Todellinen latausnopeus riippuu useasta tekijästä, kuten autosi kyvystä ottaa sähköä vastaan, akun lämpötilasta sekä lataushetkellä akuissa olevan varauksen määrästä. Autamme mielellämme monessa sähköautoiluun liittyvässä asiassa, mutta autoosi liittyvistä ominaisuuksista saat parhaiten tietoa automerkkisi yhteyshenkilöiltä, kuten myyjältä tai automerkkisi asiakaspalvelusta.
    Esimerkiksi 50 kW:n tehoisella pikalatauspisteellämme täyssähköisen Volkswagen e-Golfin lataaminen tyhjästä 80 % tehoon kestää vain noin 40 minuuttia eli noin yhden kauppareissun ajan.
    *
    Pikalataus 0,20€/min – 40 minuuttia : 8 euroa
    40/60 h = 0,66 h
    50 kW * 0,66 h = 33,3 kWh -> 8€/ 33,3kWh = 0,24 €/kWh

    ****
    33,3 kWh ei oikein täsmää alla olevan ilmoituksen kanssa.

    Volkswagen e-Golf : The high voltage battery in the production model has a capacity of 24.2 kWh

  4. Volkswagen e-Golf
    .
    https://www.kreiselelectric.com/en/projects/electric-golf/

    55.7 KWH CAPACITY FOR E-MOBILITY WITHOUT COMPROMISES

    The high voltage battery in the production model has a capacity of 24.2 kWh at a weight of 330kg. The KREISEL battery improves the range of the compact electric car, without increasing weight or installation volume, to 350 – 450 km depending on driving style.

  5. Nyt kun volkkari julkisti sen vuoden-parin päästä tulevan sähköisen farmariautomallin, alkaa olemaan oma fiilis että se on seuraava autoni. Lähipiirissä jo kovin monella on sähköautot ja kommentit ovat järjestäen positiivisia. Osa on ajanut jo pitkään, osa vähemmän aikaa, mutta vaivattomuus, varmuus ja hurjasti edullisemmat kulut (huolto, kulutus) vaikuttavat.

    Ongelmattomia? Ei suinkaan.
    Sopivat kaikille? Ei suinkaan.
    Vielä paljon tekemistä? Toki.

    Mutta hyvää on myös todella paljon.

    1. Tulee – tai ei.
      Tuossa laskelmassa sähköntuotannon npäästöt on arvioitu likimain nollaksi, mitä se todellisuudessa ei ole.
      paljon on myös laitettu tulevaisuuden piikkiin olettamalla mm, että akkutekniikan tuotannon päästöt laskevat tulevaisuudessa.
      Paneeli on jättänyt vetyautot kokonaan pois ilmeisesti siksi, että ne osoittaisivat sähköautopelleilyn olevan typerää niihin verrattuna.
      On paljon halvempaa rakentaa vetytankkausasema kuin satoja latauspisteitä kaapelointeineen.
      Vetyauton päästöt ovat murto-osa sähköauton päästöistä, mutta se ei ilmastohihhuleita kiinnosta.

      1. Meikä ajelee rauhassa polttomoottorilla, antaa kermankuorintahintaisten sähköautojen ostajien ostella himmeleitä, oikeat vaihtoehdot on vasta tulossa.

Kommentoi