Tampere ratikan kiskon kirskunnoin nauraa PS:lle valtuuston budjettikokouksessa

Lauri Lylyn budjettiraami muutosesityksineen hyväksyttiin murskaavalla äänten enemmistöllä 12 tunnin veivaamisen jälkeen. Pari edustajaa, jarrumiehet Raevaara ja Kaleva tapansa mukaisesti halusivat panna usealla esityksellään koko hyvin valmistellun budjetin uudelleen valmisteluun. Hävisivät äänin 60-2 useaan kertaan.

Mikä näitä persuja vaivaa ? Mitä tällä kaiken vastustamisella ja änkyröinnillä oikein haetaan.

Mainittakoon selvyyden vuoksi että Raevaara on entinen persu, mutta on samassa kimpassa edelleen persujen kanssa yhdenmiehen ryhmässä ”Vaihtoehto Tampereelle ”.

Masentavaa porukkaa. ”Kiskot vievät etelään” – mieluimmin nämä maitojunalla Siperiaan.

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000007616167.html

42 vastausta artikkeliin “Tampere ratikan kiskon kirskunnoin nauraa PS:lle valtuuston budjettikokouksessa”

  1. No aika näyttää millaiseksi menestystarinaksi Tampereen ratikka oheisvaikutuksineen muodostuu, vai oletko eri mieltä ?

    1. Toisaalta on myös niin, että jos on sinut oman mielipiteensä kanssa niin se, että moniko on samaa mieltä, on toisarvoista.

  2. Olihan tuossa aikamoista temppuilua. Kai se pitää vain joskus saada oma ääni kuuluviin.

    Mutta, parempi silti että sanotaan mielipide näin demokratian keinoin. En hirveästi jaksa haukkua ketään joka pelaa yhteisillä pelisäännöillä.

  3. ”Ettei olisi politiikka? Ja se on aivan sallittu motiivi.” – Näin minäkin luulin pari päivää sitten – mutta ..

    https://www.pirkanblogit.fi/2020/albanus/pentti-linkola-suomi-kovin-sanoin-vihreaa-liiketta/

    Heikki Karjalainen kirjoittaa:

    14.11.2020 07:00

    1. Kaikki tietävät Pentti Linkolan aatteen ja se perusperiaatteet
    2. Kaikki tietävät, että Pentti Linkola, Ville Komsi, Pekka Haavisto, Heidi Hautala jne. olivat Koijärviliikkeessä silloisina anarkisteina.
    3. Kaikki tietävät, että kaupunkivirheillä, puolueena, ei ole mitään tekemistä alkuperäisen Linkolan vihreän aatteen kanssa. Osmo Soininvaara ja Anni Sinnemäki ovat kaupunkivihreiden aatteiden esikuvia Helsingissä.
    4. Kaikki varmaan tietävät, että vihreät on Hesan valtapuolue kokoomuksen kanssa

    Mikähän tämä jutun motiivi on ? Onko se kyntää alustaa Halla-ahon Helsinki-projektille pormestarina tai persujen kuntavaalin promootioksi jopa täällä maakunnissa ?

  4. Olipa kuinka oli ja tulkoon ratikka. Mutta ihmettelen, että kun korona-aikaan kehoitetaan välttämään väkijoukkoja niin sinne niitä änkesi ratikkaa toljottamaan sankoin laumoin eilen.

  5. Sähköbussin etuja:

    Reittien muuttaminen helppoa

    Sähköbussien kulkuväylillä infran rakentaminen ja uusiminen on helpompaa kuin raitiotielinjoilla.

    ******************************************************************************
    https://yle.fi/uutiset/3-11620461

    2.11.2020

    Bussiyhtiö Nobina rakentaa sähköbussivarikon Turun Pahaniemeen – 42 sähköbussia aloittaa Turun kaduilla ajelun ensi kesänä

    ***********************************************************************************
    https://yle.fi/uutiset/3-11523982

    3.9.2020

    Laki velvoittaa pian, että kaupunkiseudut hankkivat sähköbusseja

    1. Sähköbussi ei kelpaa metropoliuskovaisille, koska ”metropolissa” pitää olla ratikka – maksoi, minkä maksoi ja kyllä maksaakin myös tulevaisuudessa.

  6. Antaas kattoo jokoTampereella huomioidaan tulevaisuudessa laskeva väkiluvun kehitys.

    1. Pentti,- kun väki vähenee niin pidot paranee.
      Tarkoitan, että kantasuomalaiset lähtevät, tilalle tulee ”kantakirja somalit”.
      Tampere on tieteen ja osaamisen edelläkävijä ja nyt otetaan käyttöön 1800 luvun tekniikkaa, kun upotetaan rautaa rahalla.

  7. Vastauksia kommentteihin:

    – Ratikan vaikuttavuusarvioit on tutkittu laajasti hyvin myönteisiksi kokonaisrakentamisen, kaavoituksen, asukaskehityksen mutta myös Kaupungin kokonaisinfran parantamisen kannalta. Sähköbussit eivät tähän kokonaisuuden kannalta liity mitenkään, koska sitä vaihtoehtoa ei alkua pidemmälle edes mietitty. Kiinteäraiteinen ratikka luo uskottavuutta uusien kaupunginosien kaavoittamiseksi, kiinteistöjen arvolle ja väkiluvun kehitykselle.
    – Budjetti hyväksyttiin ääni 63-4 ja naurettiin näille neljälle, joita Lyly kuvasi vaalitempuksi ja populismiksi kuntavaaleihin ja (oma kommenttini) näiden pikkiriikkisten vain äänienkalastajien PS, TaPu ja VaTa hätähuudoksi. Edellinen yhtä naurettava valtuuston kokous näiden osalta oli Marinin johtama ratikkakokous muutama vuosi sitten, jossa silloinen persu Raevaara heitettiin ulos useasti.
    – Avaajan motiivi oli pudas poliittinen, osoittaa älyn köyhyyttä näillä neljällä pullikoijalla, jotka edustivat mm. veronalennuksia ym. hölmöilyjä tähän taloustilanteeseen, jonka pelastus oli osittain hallituksen lisäämä valionapu ja, jotka halusivat jarruttaa ilman mitään järkeviä argumentteja laajasti ( 94 % valtuutetuista) hyväksyttyä budjettia.
    – Ratikan tuijottajat olivat ulkoilmassa eivätkä suinkaan toistensa liiveissä kiinni, vaan liikkuivat kuvakulmista huolimatta perheittäin kohtuullisen väljästi Hämeenkadulla. Olin paikalla Sampolassa, josta ratikka lähti tasan klo 10 kohti keskustaa. Ja keskustassa pariinkin otteeseen.
    – Tampereen väkiluku on osoitettu kasvavan poikkeavasti useimmista ennen halutuista kaupungeista kuten Helsinki. Tampere on muuttovoittoisin ja maineeltaan paras tulevaisuudenkaupunki Suomessa.

  8. Juupa juu ja hallelujaa.
    Sähköbussit eivät todellakaan tuohon selitykseen kuulu, koska ne heivattiin heti kättelyssä ulos asiallisesta harkinnasta.
    On selvää, että ratikoita puolustellaan, koska ne jo etukäteen päätettiin hankkia ja sitä varten kehiteltiin selitykset.
    Kiinteäraiteisuus ei tuo mitään todellista uskottavuutta muuten kuin metropoliuskovaisissa, koska joustava sähköbussiliikenne olisi tulevaisuuden suunnittelun kannalta monipuolisempi ja antaisi kaupunkikehitykselle väljemmät mahdollisuudet.

  9. Naurattaahan se. Itseäni ei kyllä naurata, kun tehdään liki 17 miljoonaa euroa alijäämäinen budjetti. Eli velkamäärä kasvaa.

    Lieneekö toiveissa, että valtio korjaa taas kymmenillä miljoonilla Tampereen taloutta, kuten teki kuluvana vuotenakin.

    1. Eipä se naurata,kun kaikenlaisiin kansipelleilyihin pitää lahjoittaa rakennusyhtiölle viitisenkymmentä miljoonaa ”myymällä” rakennusoikeudet prosentin hinnalla todellisesta arvostaan, jotta saataisiin se mukaan pelleilyyn.

  10. Onneksi ratikka ja tunneli on jo rakennettu ja yhdyskäytävä seuraa perässä.
    Onneksi ”UrosAreena” valmistuu kovaa vauhtia vieressä olevine rakennuksineen, joiden osakekanta on käynyt erinomaisesti kaupaksi.
    Onneksi ratikan jatko myös päätettiin ja Hiedanrannan kompleksi pääsee vauhtiin.
    Onneksi Ranta Tampella valmistuu vauhdilla ja sielläkin kauppa käy.
    Onneksi tavara-asema siirrettiin ja saadaan rakennusoikeudet myytyä hyvään hintaan.
    Onneksi meillä on osaavia päättäjiä kuten Lyly, Ikonen ja meiltä noussut pääministeri Marin.
    Onnitella voi Tamperetta lisäksi Suomen halutuimpana ja hyvämaineisimpana kaupunkina.
    Onneksi meillä on niin vähän persuja, tapua ja vatajia, että kaupunki voi kehittyä eikä mennä takapakkia ja tuoda epäonnea.

    1. Onneksi taas mennään suurella alijäämällä, kunhan taas saadaan ”metropolia” rakennetuksi.
      Kyllä kansa tulee maksamaan kaiken kerskapelleilyn.
      P.S. Millä Karjalainen puolustelet tuota SRV:lle annettua kymmenien miljoonien lahjoitusta?

      1. Mikä oli ”lahjoitus” ja millä nimikkeellä ? Jos muutamalla kymmenellä miljoonalla saadaan kaupungille Areena lähirakentamisineen, joka tuo satoja miljoonia tuloja kaupungille, eiköhän sellainen investointi ole kohtuullinen.

  11. Kun SRV:lle ”myytiin” rakennusoikeusneliö hintaan 9€ samaan aikaan, kun Ranta-Tampellaan myytiin rakennusoikeusneliö hintaan 900€, oli se 99% alennus aivan puhdas lahoitus.
    Älä väitäkään, että se olisi ollut markkinahinta.

    1. Olikohan tällä sopimuksella valtuuston hyväksyntä vai hoidettiinko ’kauppa’ virkamiespiirissä?

    2. Kaupungin valtuutetut ulkona kuin lumiukot, vai?

      **********************************************************************************
      https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000007356434.html

      Tonttien hinnoittelu on poikkeuksellinen. Eteläkannen tornitalojen kokonaiskerrosala on yhteensä 22 000 kerrosneliötä. Kerrosneliöhinnaksi kaupassa tulee 9,09 euroa. Pohjoiskannen tornitalojen laajuus on 40 000 kerrosneliötä. Kerrosneliön hinnaksi jää 7,50 euroa.

      Asiantuntija arvioi, että Tampereen kaupungilla on tullut areenahankkeen kanssa hätä. Ennen SRV:n mukaan tuloa rakennusyhtiö NCC ehti vetäytyä areenahankkeesta.

      Siksi etelä- ja pohjoiskannen tontit on oltu valmiita myymään ”hinnalla millä hyvänsä”.

      *********************************************************************************
      [ Salaisia asiakirjoja, hmm..]

      Tenhunen vaitonaisena

      Aamulehdelle vuodetuista salaisista asiakirjoista ei käy ilmi, paljonko kansien rakentaminen tulee maksamaan. Se vaikeuttaa tornitalojen tonttien myyntihinnan arviointia.

      Hankejohtaja Tero Tenhunen ei halunnut vastata Aamulehden kysymykseen kansien rakentamisen kustannuksista.

    1. Niinpä eli poliitikot voivat tehdä muodollisesti ”kaupan” alle kaiken arvostelun ja se on muodollisesti ”laillinen”.
      Tosiasiassa kye oli törkeästä tamperelaisten rahojen lahjoittamisesta SRV:lle, mutta eihän päätöksen tehneiden sakit vahingossakaan valita ja muodollisesti pykälien mukaan tehtynä siitä ei saa oikeusjuttua.
      Kuitenkin se haisee ja pahasti, koka rakennusoikeusneliöt olisi pitänyt myydä markkinahinoilla eikä 1% hinnalla.

  12. Sähköbussit – päästötön, joustava ja taloudellinen vaihtoehto jäykille raitiotielinjoille.

    ***************************************************************************************
    https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2019/08/helsingin-seudun-linjoille-tulee-30-uutta-tayssahkobussia

    07.08.2019

    Helsingin seudun linjoille tulee 30 uutta täyssähköbussia

    *****************************************************************************************

    https://yle.fi/uutiset/3-10884687

    25.7.2019

    Sähköbussit mullistavat paikallisliikennettä nopeasti Ruotsissa ja monissa muissa maissa

    1. Vaan ei Tampereella, missä pitää leikkiä ”metropolia” terveen järjen sijaan.

  13. Niin kuin sanoin jo aikaisemmin sähköbussit, diesel-, kaasu-. ratikka- itsessään liikennevälineinä ei ollut se asia. Sähköbussit korvaavat joka tapauksessa aika nopeasti pääosan dieselbusseista. Ja, koska kaasubussi on vielä tehokkaampi ja halvempi sen käyttö laajenee varmasti pitkiin etäisyyksiin. Sähkö, ym. kumipyörät eivät ratkaise kaupungin ilman laadun kurjuutta ja pyörä/katumelua.

    Kiinteäraiteinen ratikka on todettu kaikkialla antavan parhaan pohjan asuinalueiden kehittämisen rungoksi sekä kiinteistöjen positiiviseksi arvomittariksi. Runkolinjana ylivoimaisesti tehokkain, nopein, ruuhkattomin ja saasteettomin ja käytöltään edullisin ( infra ei liity tähän).

    Mutta, tämä kokonaisuus kaikkinensa on valmistumassa ja ”olisi pitänyt” ei tuo mitään uutta mihinkään, paitsi populisteille vettä myllyyn saada kaiken vastustajilta muutama ääni lisää- keitähän ne mahtavat ovat ja, mistä puolueesta ?

  14. Tosiasiat eivät kelpaa HK:lle ja metropoliuskovaisille.
    Massiivisia putki- ja kaapelisiirtoja ei olisi tarvittu sähköbusseille.

  15. Tulkaa korpeen, ei ole katumelua, kun ei ole katuja eikä ihmisiä. Piekana päästää välillä ”kimittävän äänen”, liekkö sukua Räikköselle, en ole valittanut kylläkään.

  16. Miten ihmeessä jonkin puoluepropaganda voi sekoittaa kommentoijan ratikkakommentit noin täydelliseksi sillisalaatiksi:

    Koko kommentti on jossittelua joillakin menneisyyden populismipropagandalla, jossa jopa Pariisin metro osallistuu nyt Tampereen ratikan rakentamiseen ja, jopa sen tuomiin ”valtaviin” ongelmiin Tampereen ilmanlaadussa.

    Typerinkin tietää, että infra uusittiin ”sadaksi vuodeksi” samalla, kun uusittiin koiko katuverkosto kokonaisliikenteelle myös busseille ja muulle liikenteelle ml. jalankulkijat.
    Edelleen kommentoijaa puhuu menneestä ajasta, että sähköbusseja vielä mietittäisiin vaihtoehtona ratikalle, koska Helsinki korvaa dieseleitä sähköbusseilla jne.. Sähköbussit eivät ole olleet alun perikään korvaamassa ratikoita, vaan tulevat korvaamaan osittain dieselbussit ( polttomoottoribussit) liikenteestä ja siinäkin kaasubussit ( polttomoottoribussit) tulevat olemaan rinnalla vaihtoehtoina.
    Tampereen keskustan suurin saateongelma on ollut suuri läpiajoliikenne kumipyörin ja huonot kadut, Nyt siihen tulee suuri parannus.

    Koko kiinteä raideliikenneprojekti on suuri alueellinen maankäyttö, kaavoitus ja asuinalueiden kehitysprojekti välillä Hervanta-Tays-Keskusta-Pyynikki ja niistä eteenpäin Lentävänniemeen ja Hatanpäälle jne…Ei vain sähköbussi tms. vain liikennevälineprojektina.

    Koko alustukseni koski Tampereen kaupunginvaltuuston budjettikokousta, jossa 63 valtuutettua jyräsi 4 persua, tapua ja vataa, jotka vain hakivat populistisia ääniä vain kaiken vastustamisellaan. Onneksi Tamperetta johtavat demarit, kokoomus, vihreät, kepu ja vasurit.
    Persut ovat vain viihdettä tuova, jarruvaihteenhoitaja joukossa, joka yrittää ohjata junaa väärille raiteille vakavaan onnettomuuteen.

  17. On tuo niin jonninjoutavaa itse asiaan oikeasti liittymätöntä tähän päivään, kunhan vain jaaritellaan. Riittää yksi aikaisempi jaaritus, jota tuossa jo kommentoin. Tämän poistan turhana.

    Edelleen nämä jälkimmäisetkin albanuksen lisätoistot kommenteista poistin, koska ne tulivat jo aikaisemmin häneltä ilman uutta näkökulmaa.

    Albanus on alkanut tarkoituksellisen kiusaamisen monistamalla samoja kommentteja jo neljänteen kertaan, jotka on jo käsitelty. Toivon, että ylläpito puuttuu tällaiseen, ettei tarvitse boikotoida koko kirjoittajaa. Ei tällainen peli vetele.

    Nyt samojen kommenttien toistot vain jatkuivat viidettä-kuudetta kertaa. Poistin pysyvästi.

    1. Totta kai huolletaan ja uusitaan. Niin huolletaan, putsataan ja päällystetään katuja ja maanteitäkin. Nämä eivät pois sulje kummankaan huoltoa omalla syklillään.

  18. Onhan niin että raitiotielinjat ovat näyttävä saavutus – sen ehdolla osa tamperelaista saa tai jouttuu hoitamaan kulkunsa. Jos tilanne on sama kuin busseissa tällä hetkellä , niin raitiovaunuissa kulkee pääosin lapsia, naisia (kaikenikäisiä) ja vanhempia autottomia miehiä.

    ***************************************************************************************

    Ehkäpä Tampereellakin nähdään pian lisää sähköbusseja – uskon niin

    *

    1. Tampereen kulkujärjestelmä muuttuu runkolinjaperusteiseksi, joka muuttaa sen äärellä reittejä uusiksi. Bussikalustoa uusitaan suuntana sähkö ja kaasubussit käyttöiän mukaisesti.
      Ratikkalinjoja jatketaan uusilla päätöksillä uusille alueille.

      1. Tämän blogin varsinainen aihe ei ollut ratikka muuten kuin vertauskuvallisesti kiskojen kirskunta.
        Aihe oli kaupunginvaltuuston budjettikokous, jonka aiheen täällä kirjoitteleva persukollegio siirsi varsinaisesta aiheesta aivan muualle – ratikkaan. Syystä, että budjettikokouksessa persuilla plus tapu ja vata pyyhittiin lattiaa ja heitettiin kuvainnollisesti kuin rätti nurkkaan äänin 63-4 pääsynä kaiken vastustaminen ja budjetin pöydällepano uuteen valmisteluun.
        Kiitos keskustelusta, vaikka keskusteltiin aidan seipäistä aidan sijasta.

Vastaa käyttäjälle Albanus Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *