Kaikki on suhteellista, mutta ”tunnin junat” järjettömän kalliita

https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/0dc90f89-88cf-4d9c-a4db-9c38a1e2887c

”Pienten kenttien ja vähäväkisten lentojen tekohengittämisen sijaan Suomessa tulisi keskittyä muutaman vilkkaimman yhteyden ja pohjoisen turismin kannalta oleellisten kenttien ylläpitämiseen. Suurimmat panokset pitäisi laittaa junayhteyksien kehittämiseen. Niin sanottu lentorata nopeuttaisi merkittävästi matkaa maakuntakeskuksista Helsinki-Vantaalle.

Finnairin voimavaroja ja veronmaksajien rahoja ei pidä sitoa tappiollisten lentoreittien ylläpitoon.”

Ainakin asiaa kannattaa harkita kunnolla.

Kuitenkin on yhtä selvää, ettei miljardien investointia pienen sakin ”tunnin junaan” veronmaksajien rahoilla myöskään pidä missään nimessä tehdä.

Se on vieläkin järjettömämpää ja massiivisesti kalliimpaa.

5 vastausta artikkeliin “Kaikki on suhteellista, mutta ”tunnin junat” järjettömän kalliita”

  1. Rakennetaan metro joka kylään 💪💪👨‍🔬👨‍🔬👨‍🔬🤣🤣🤣

  2. Tunnin tai viiden tunnin juna, tässä koko taustassa on järkeä: junaan voi vain hypätä ja hypätä pois. Lentokentällä on turvatarkastukset, odotukset, hitaat koneen lastaukset, lähtövuoron odotus, lähdöt, laskeutumiset, puolet samasta uusiksi.

    En ole kova junamatkaaja, mutta jokusia vuosia sitten kävin luennointimatkalla pohjoisessa. Kemi-Rovaniemi välille osui semmoinen pykäliä vanhempi pikajunan vaunu. Oli heti kiva olo. Rovaniemi-Tampere menikin sitten tuliterällä makuuvaunulla jossa suurinpiirtein kaikki tuntui kuin italialaisen insinöörin tekemältä.

  3. Tunnin juna

    AL 2.11.2019 sivu A22 : Arviolta 1400 ihmistä pendelöi eli kulkee työmatkansa päivittäin tai lähes päivittäin Tampereelta Helsinkiin.

    Oletetaan, että 5000 ihmistä pendelöisi töihin Helsinkiin viidenkymmenen vuoden ajan. Työpäivien määrän oletettaisiin olevan vuodessa 240 ja lipun hinnan per suunta 20 euroa. Näillä määrityksillä saataisiin lipputuloja viidenkymmenen vuoden aikana kerättyä 2400 miljoonaa euroa.

    Karkea arvio kustannuksista [ AL:n mukaan] tunnin radan rakentamisesta on 10 000 miljoonaa euroa – yleensä hankkeiden kustannukset pyrkivät kasvamaan.

    Matka junalla Tampereelta Helsinkiin kestää nyt 1 tunti 40 minuuttia. Kulkuajat kummassakin päässä huomioden kokonaisaika voisi olla luokkaa 2 tuntia 40 minuuttia. Tunnin junalla kokonaisaika olisi luokaa 2 tuntia.
    Ekologisesti ja ihmisten ajankäytön vuoksi olisi kannattavaa pyrkiä pitämään tamperelaisten työpaikat Tampereella.

  4. Sanoisin että juna Helsinkiin on aivan riittävän nopea. Voitaisiin vain parantaa junien viihtyisyyttä ja soveltuvuutta etätyöhön, sekä optimoida liitosyhteyksiä molemmissa päissä.

    Todennäköisesti myös aika pienin investoinnein tuosta 1h:40min ajasta saadaan 10-20 minuuttia pois.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *