Muutama päivä sitten Marin vastusti – nyt se jo tulee

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006460024.html

”Valtioneuvoston kansliaan perustetaan koronakriisiin keskittyvä operaatiokeskus. Myös muun muassa kansliapäälliköistä koostuvaa covid19-koordinaatioryhmää laajennetaan.

Pääministeri Sanna Marin (sd) kertoi muutoksista poikkeusolojen johtamisessa tänään tiedotustilaisuudessa.

Valtioneuvoston turvallisuusjohtaja Ahti Kurvinen kertoo, että operaatiokeskus auttaa käynnistämään poikkihallinnollisen suunnittelun ajoissa. Keskus seuraa ja havainnoi tehtyjä toimenpiteitä sekä tuottaa muun muassa analyysitietoa.”

Miten sattuikaan – Niinistö ehdotti tällaista ja Marin tyrmäsi välittömästi.

Nyt se kuitenkin tulee…

60 vastausta artikkeliin “Muutama päivä sitten Marin vastusti – nyt se jo tulee”

  1. Taas tarkoituksellista missinformaatiota.

    Ei vastustanut ryhmän perustamista, vaan sitä ehdotusta, mikä se aluksi oli. Eli sen organisaatiota johdettuna erillisenä toimijana valtioneuvostosta ja presidentin vallankäytön käsikassarana.

    Nyt se on perustettu valtioneuvoston alaisuuteen, jota Marin johtaa. Niinistökin voi olla tyytyväinen.

    Mikä on juhak:n tarkoitus provosoida kaiken maailman asioita hallitusta ja sen toimintaa ja henkilöitä vastaan ?

    1. Roskaa Karjalainen.
      Miksi Karjalainen levittää disinformaatiota ja puolustelee Marinia ja hallitusta perättömillä väitteillä?
      Niinistö ehdotti erillisen ryhmän perustamista.
      Niinistö ei ehdottanut sellaista presidentin alaisuuteen missään vaiheessa.
      Hallitus muni alusta alkaen ja vasta presidentin otettua kantaa, demut ja Marin alkoivat toimia aktiivisesti rajoitusten aikaansaamiseksi.
      Hallitusta voi kiittää siitä, että lopulta teki sen, mitä piti.
      Se ei tarkoita edelleenkään, että hallitus toimii niin tehokkaasti kuin voisi.
      Hallituksen virusryhmä ei ole kokoontunut pariin viikkoon laisinkaan ja sitä ennenkin vain pari kertaa, kun sen olisi pitänyt tehdä tehtävänsä.
      Siitä huolimatta Marin ei tehnut asialle mitään.
      Nyt perustetaan uusi ”tehonyrkki” ja se alkaa toimia edellisen ryhmän sijaan.
      Eikö se aiempi SAK-demarin vetänä ryhmä ollutkaan pätevä ja aikaansaapa……

    2. Melko lailla samaa mieltä olen Heikin kanssa. Nyt toteutettava toimija on parlamenttaarinen ja Presidentin esitys olisi ollut toteutuessaan hallituksesta irrallinen.
      IS:n uutisointi oli tyypillistä lööppikamaa.

      1. https://www.presidentti.fi/uutinen/tasavallan-presidentin-kirje-paaministerille-26-3-2020/

        ”Toistan moneen kertaan esitetyn ajatuksen operatiivisen ”nyrkin” käyttämisestä. Hyvin koottu kriisiryhmä kartoittaa ongelmat, hankkii tiedot, kerää julkisen ja yksityisen osaamisen ja esittää sitten maan hallitukselle tilannekuvaa ja ehdottaa toimenpiteitä. Ryhmä siis omistautuisi kokonaan koronan käsittelyyn.”

        Voisivatkohan Karjalainen ja Pohjola lukea presidentin viestin kokonaan ja osoittaa siitä, missä esitetään, että se kriisiryhmä olisi ollut hallituksesta irrallinen?

        Tuo presidentin esityksen mukaisen kriisiryhmän tehtävä olisi täsmälleen sama, mitä hallitus nyt selittää…

        1. Sellainen se ehdotus alunperin oli. Ja sitä kritisoitiin laajasti. Siksi Marin ei alkuperäistä hyväksynyt
          Ja nyt se on sen mukainen josta hallitus ja pressakin voivat olla tyytyväisiä. Miissinformaatio on eri kuin disinformaatio.

          1. Älä viitsi jauhaa potaskaa Karjalainen.
            Linkin takana on presidentin viesti alkuperäisenä eikä siinä esitetty mitään siitä, mihin se operaatioryhmä perustettaisiin tai ketä siinä pitäisi olla.
            Väitteesi siitä, että ”Sellainen se ehdotus alunperin oli”, on puhdasta juoruämmien potaskaa, mitä asennevammaiset levittävät sokeasti.
            Koitapa lukea ja ymärtää sekä presidentin että Narinin viestit ja sen jälkeen osoita selkeällä lainauksella niistä, miten presidentti muka esitti, että ryhmä toimisi irrallaan valtioneuvostosta.
            Siihen et kykene, joten levität suoranaista valhetta.

            1. Ei ollut !

              Ilaskivi polemisoi voimakkaasti hallitusta siitä, että presidentin alkuperäinen suullinen ehdotus sellaisenaan olisi pitänyt hyväksyä.

              Hän sai US:n palstalla blogissaan turpiinsa lukijoilta yhteensä n. lähes n. 200 kommentissa ylivoimaisen pääosan. Lukijat olivat Marinin hallituksen takana.
              Pieni joukko nimeltä tunnettuja kokoomuslaisia ja persut olivat pressan takana ( = oppositio).
              Myös päätoimittaja Huusko kritisoi presidentin ehdotusta alkuperäisessä muodossaan rankasti.

              Myöhemmin kirjallisessa muodossa presidentin kanslia oli sen muotoillut tuohon muotoon valtavan kritiikin vuoksi.

              1. Et viitsisi kirjoittaa paskaa Karjalainen.
                Sekä presidentti että Marin kiistivät selväsanaisesti, että asiasta olisi keskusteltu juoruämmien puheiden mukaisesti väitetysti kokouksessa.

                https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006456534.html

                ”Presidentti Sauli Niinistö ja pääministeri Sanna Marin kiistivät lauantai-iltana Iltalehden uutisessa esitetyn tiedon, jonka mukaan Niinistö olisi esittänyt tasavallan presidentin ja ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunnan kokouksessa erillisen turvallisuusneuvoston perustamista koronakriisin hoitoon.”

                Kun rakkikoirat räksyttivät potaskaa, sekä presidentin alkuperäinen viesti että Marinin alkuperäinen vastaus julkistettiin.
                Se, että kaikin keinoin levität tuota samaa perätöntä paskaa, osoittaa vain typeryyttä.
                Mikähän sinulla on Niinistöä vastaan, kun paskanlevitys noin innostaa?

      2. ”Nyt toteutettava toimija on parlamenttaarinen ja Presidentin esitys olisi ollut toteutuessaan hallituksesta irrallinen.”

        Toimija ei kyllä millään tavalla ole parlamentaarinen, vaan pääosin virkamiehistä koottu ja kun huomioidaan se tosiasia kuinka suuri osa johtavista virkamiehistä toimii poliittisella mandaatilla niin ryhmä on pääosin poliittisvirkamiesmäinen, mutta ei parlamentaarinen.

  2. Ruotsi on parempi jalkapallossa ja milloin missäkin, kova halu sillä on olla parempi koronassakin….

    Ruotsin uudet luvut julki: Lähes 60 korona­kuolemaa päivässä https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006460413.html

    Nyt kuollut jo 239 yhteensä ja päivä vauhti alkaa nousemaan kohti 100 uhria…

    Heja Sverige.

    Näillä ei ainakaan ole mitään ryhmää selvittämässä mitään… oisko tämä parempi Karjalaiselle…

    1. Ruottalaisille, samoin kuin Suomen vihreille on tärkeintä, että säpinää riittää. Maan sisäiselle turvallisuudelle paskat.
      Arvopohja-Ana oli höntti, kun hyväksyi nykyiset ministerien vastuualueet.
      – oikeusministeriksi rotufreudentalistii eli puolue, joka joka pitäisi kieltää rikoksista ihmisyyttä vastaan
      – sisäisestä turvallisuudesta vastaamaan puolue, joka ei turvallisuudesta piittaa
      – pohjoismaiden yhteistyöstä vastaamaan puolue, joka on syrjinyt suomenkielisiä siinä yhteistyössä
      – opetusministeriksi heitukka, joka on valmistunut suomalaisia syrjivässä yliopistossa

      Kyseessä oleva hallitus on lähtökohdiltaan mielipuolisin pitkiin aikoihin.

      Arvopohja-Anan arvot ovat kaoottiset.

  3. Minä mietin että miten jokin sisätila saataisin vapaaksi viruksesta.
    Kun ennen oli mökissä torakoita ja eikä olut saatavilla
    torakanmyrkyä Naapuri käytti menelmää joka oli.

    Pantiin kesällä ovet ja ikkunat kiini. Laitettiin metalliastiaan rikkiä
    ja sytyttettiin palaamaan. Poistuttiin nopeasti paikalta ja ovet suljettiin

    Kun rikki oli palanut tuli sammui. sen jälkeen annettiin rikkidioksidin
    vaikuttaa ja tuuletettiin huone.

    Nyt ehdotan : Koska virus ei kestä alkoholia vaan kuolee: ( kädenpesuneste )

    Jotta saadaan riittävä alkolimäärä desinvoitavan ilmatilan alkoholipitoisuudelle.
    ja höyrystetään se ilmatilaan riittävä alkoholihöyryä. Vaikutuaika ja sen jälkeen
    tuuletus ja tila on käytetävissä.
    _ jos potilaalla on hengitysvaikeuksia voitaisi kokeilla alkolihöyrynkäyttöä
    valvotuissa olosuhteissa

    1. Alkoholin kai pitäisi liuottaa virusta suojaava rasvakalvo? Ehkä tarvittaisiin tenua runsaahkosti?

  4. Nyt ratsastetaan pelkän H:ki- Vantaan lentokentän ja siellä tapahtuneiden virheiden varassa. Niitä virheitä on kyllä tapahtunut muuallakin, ehkä vielä enemmän.

    Presidentin ehdotus heitettiin kylmästi romukoppaan, sehän periaatteessa kuului presidentin velvollisuuksiin ja valtuuksiin. Pääministeri Marin vaan halusi nostaa itseään hiukan ylemmäksi, ihme kun Niinistö antoi periksi, ei kai hän muuten olisikaan presidentti.

    Koronavirustauti ei ole mikään pelkästään sisäpoliittinen sairaus, se luokitellaan maailmanlaajuiseksi kulkutaudiksi, joka on uhka kansantaloudelle ja terveydelle. Sen hoito ja siitä päätösten teko kuuluu presidentille ja valtionevostolle, yhdessä.

  5. Sanna vaikuttaa kehityskelpoiselta. Ensi viikolla ruvennee isänmaanhalaajaksi ja suraavalla viikolla heittää rotufreudentalistit hallituksesta.
    Arvopohja-Ana saa kyytiä myöhemmin.

  6. Tiedän, että sanaa ’valehtelee’ tulee välttää blogeissa, mutta HK:n käsikassara- väite menee ainakin rajoille. Miksi ihminen yleensä esittää jotakin, minkä kuka tahansa voi nopeasti todeta virheelliseksi?

    *******************************************************************************************
    Niinistö: ’..ja esittää sitten maan hallitukselle tilannekuvaa ja ehdottaa toimenpiteitä.’

    v.s.

    HK :” ..ja presidentin vallankäytön käsikassarana”

    *******************************************************************************************
    Heiki Karjalainen kirjoittaa:
    Ei vastustanut ryhmän perustamista, vaan sitä ehdotusta, mikä se aluksi oli. Eli sen organisaatiota johdettuna erillisenä toimijana valtioneuvostosta ja presidentin vallankäytön käsikassarana.

    ********************************************************************************************
    Ote Niinistön ehdotksesta:

    ”Toistan moneen kertaan esitetyn ajatuksen operatiivisen ”nyrkin” käyttämisestä. Hyvin koottu kriisiryhmä kartoittaa ongelmat, hankkii tiedot, kerää julkisen ja yksityisen osaamisen ja esittää sitten maan hallitukselle tilannekuvaa ja ehdottaa toimenpiteitä.”
    *

    https://yle.fi/uutiset/3-11283078

    Tasavallan presidentin kanslia julkaisi tänään maanantaina presidentti Sauli Niinistön viestin, jossa hän ehdotti hallitukselle niin kutsutun ”nyrkin” perustamista.
    Näin viesti kuului kokonaisuudessaan:

    Arvoisa pääministeri, hyvät ministerit
    Pahoittelen, että vaivaan teitä jälleen. Toivon, että aikaa riittäisi lukaista tämä ennen huomista tputvaa.
    Paha on vasta edessä ja pahin seuraa sitä. Teiltä vaaditaan kovia päätöksiä ja niitä on myös tehty. Kovat päätökset eivät kuitenkaan yksin riitä, on johdettava myös operatiivisesti ja huolehdittava, että kokonaistilanne on vähintään tiedossa, mieluiten hallittavissa.
    Toteamus, että viranomaiset virkavastuulla hoitavat päätösten tavoitteet toteen, ei riitä. Operatiivinen puoli vaatii ennakkotyötä, jotta jo päätöstä tehtäessä tiedetään mihin käytännön toimiin koneisto ryhtyy.

    Toistan moneen kertaan esitetyn ajatuksen operatiivisen ”nyrkin” käyttämisestä. Hyvin koottu kriisiryhmä kartoittaa ongelmat, hankkii tiedot, kerää julkisen ja yksityisen osaamisen ja esittää sitten maan hallitukselle tilannekuvaa ja ehdottaa toimenpiteitä. Ryhmä siis omistautuisi kokonaan koronan käsittelyyn.

    Tämä ajattelu ei ole mitenkään hallitukselta pois, vaan lisää. Operatiiviset toimet etenevät nopeasti ja hallitusti sitten kun hallitus on linjannut saamistaan punnituista vaihtoehdoista.
    Tilanteen kehittyminen tuo tullessaan varmasti haasteita, joita emme osaa ennakoida. Hallituksella on valtavasti töitä lainsäädännön ja yleisten määräysten kehittelyssä. Tiiviisti käytännön asioissa työskentelevä ryhmä takaisi, että rattaat pyörivät säädettyyn tahtiin.
    .
    Sauli Niinistö

    1. Kaikki nuo pitää paíkkansa, ajallaan.
      Käsikassara ei ollut minun keksintöni, vaan se kuvasi alun perin sitä, miksi monet julkiset kommentoijat sitä kutsuivat. Olen samaa mieltä.
      Nyt tilanne on toinen ja eletään sovussa.

      Tiukka mimmi tuo Marin – ei mikä tahansa mene lävitse, edes presidentin ehdotukset sellaisenaan – hyvä !

      1. Eli et Karjalainen pysty osoittamaan, että presidentti olisi esittänyt valtioneuvoston ulkopuolista ryhmää.
        Miksi sitten jankkasit sitä suu vaahdossa?
        Tosiasiassa Marin otti ehdotuksen käyttöön samoin perustein kuin presidentti ehdotti.
        Marin oli osoittavinaan suurta johtajaa ja vallankäyttäjää….

          1. Jutussa on asia täysin selvä Karjalainen.
            Siinä ei mitenkään tuoda esiin, että presidentti olisi ehdottanut ulkopuolista organisaatiota, mitä olet suuna päänä väittänyt.

            ””En koe, että presidentti olisi tässä kohtaa ylittänyt omia toimivaltarajojaan millään tavalla”, Marin sanoi.

            ”Hän on tuonut hallitukselle esityksen tarkasteltavaksi ja olen siihen vastannut. Niin viisikko kuin hallitus on tästä asiasta keskustellut, ja katsomme, että tarvetta tällaiselle uudelle ryhmälle ei ole.””

            Kuitenkin se uusi ryhmä nyt yllättäen perustettiin…

            Olisikohan aiheellista, että itsekin lukisit tuon jutun.

            Ensi kerralla, kun väität jotain, esitä myös todisteet potaskanjauhannan sijaan.

    2. Täällä oli mainittu myös Utva, niin oli, kun on kirjoitettu niin Niinistö kuin Marin, mutta nämä ehdotukset tulivat Niinistöltä jo ennen utvaa, mistä se soppa alkoi keittymään.

  7. Oletan, että se ”nyrkki” ei ole vieläkään kunnollinen. Joku Ay-jyrä ei osanne panna eri ministeriöiden alaisuudessa olevia virkamiehiä toimimaan yhteistyössä yhteiseksi hyväksi. Jokainen tuijottaa vain omaa napaansa.

    1. Missä on se mies? Mies joka kurkkusalaattiasuun pukeutuneena ”ysimillinen” vyöllään tempaa kuhnureilta aloitteen käsiinsä ja tahtonsa voimalla pakottaa muut toimimaan määrittelemällään tavalla yhteiseksi hyväksi.

  8. Esko Ahon pääministerikaudella kun Suomi oli hädässä kärjistyneen finanssikriisin kourissa katsoin eräänäkin iltana televisiouutisia. Siellä puhui pääministeri Aho. Hän luetteli kansalaisten rauhoittamiseksi kaikenlaisia hallituksen tekemiä toimia. Yhdessä kohdassa meinasin saada kolmosoluen väärään kurkkuun. Siinä kun Aho täysin vakavalla naamalla kertoi että hallitus on asettanut maan johtavista filosofeista työryhmän jonka tehtävänä on selvittää maan henkinen tila. Työryhmän aikaansaannokset saatiin sitten nähdä. Alan johtavat viralliset edustajat eivät saaneet aikaan mitään yhteistä lausuntoa – koska olivat alan johtavia virallisia edustajia, kukin. Lopulta puheenjohtajaksi määrätty raapusti yksin omissa nimissään kokoon jonkinlaisen suppean nollalausunnon

    1. Koivisto otti 1990-luvun kriisissä hurjan henkilökohtsisen vastuun ylittäen presidentin toimivallan. Otti pääministeri Ahon pään kainaloonsa ja kertoi, miten menetellään.
      Koivisto kävi korkeimman oikeuden päätöksen kimppuun. Korkein oikeus oli rajoittanut korkeinta lainakorkoa. Koivisto katsoi sen vaarantavan pankkeja.

      Koiviston konklaavi oli oma lukunsa. Koivusto käytännössä rupesi diktaattoriksi, josta mahdollisuudesta Kekkonen saattoi korkeintaan uneksua. Tästä syystä konklaavin asiakirjat on julistettu tästä syystä salaisiksi muistaakseni vuoteen 2025 asti. Ehkei enää nosteta osallistuneita vastaan syytteitä valtiopetoksesta eli valtiosäännön rikkomisesta.
      Varmaankin tullaan yleisesti siihen käsitykseen, että Koivisto teki vallankaappauksen isänmaallisista vaikuttimista pannen itsensä alttiiksi.

      Konklaavi oli julkisuudelta varjeltu kokous, josda oli mukana pääministeri ja valtiovarainmknisteri ja maan parhaat talousasiantuntijat. Konklaavin tarkoituksena oli estää maan taloudellinen täystuho kaikin mahdollisin ja mahdottomin keinoin. Konklaavi oli todennäköisesti tietoinen väistämättömistä tuhoista. Mutta jotakin oli pakko tehdä, etteivät lainarahat ehtyisi, ettei kävisi niin kuin oli käynyt 1860 -luvulla, jolloin Suomi ei saanut lainaa mistään, jonka seurauksena joka kymmenes kansalainen kuoli nälkään.

    2. Kyllä se henkisen tilan tarkistamknen voisi olla tarpeen. Mutta uskaltaako kukaan antaa arviota RKP: mojahtaneesta henkisestä tilasta. Puolue on äärinationalistinen, mutta pitää suomalaista nationalismia uhkana maailmanrauhalle. RKP on kansallisvaltiovihamielinen, vastustaa Suomea ja monia muita kansallusvaltioita, mutta kannattaa Ruotsia, Tanskaa, Norjaa ja Islantia ja tukee niiden ylivaltaa Suomea kohtaan pohjoismaisissa yhteyksissä. Suomenkieltä eikä englantia ri hyväksytä reudentalistien äärinationalismin vuoksi.
      Freudentalistit on helppo havaita parantumattomasti sairaiksi, mutta tautia salaillaan viimeiseen asti.

  9. En tiedä mitä sopasta voisi olla kyse. Presidentti esitti asiansa selkeästi ja avoimesti. Pääministeri kiitti viestistä.

    *************************************************************************
    https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/nain-presidentti-niinisto-esitti-operatiivisen-nyrkin-perustamista-paaministeri-marinille-lue-viestinvaihto-sanasta-sanaan/837937/

    30.3.2020

    Sanna Marin :
    – Yhtälailla on tärkeää pitää yllä mutkatonta vuoropuhelua instituutioiden välillä. Nähdäkseni keskusteluyhteys valtioneuvoston, eduskunnan ja presidentin välillä on ollut suora ja toimiva.

    ******************************************************************************
    https://yle.fi/uutiset/3-11283078
    Pääministeri Marin kiitti Niinistöä viestissään ja lupasi, että hallitus käsittelee ehdotuksen.
    30.3.2020

    Tasavallan presidentin kanslia julkaisi tänään maanantaina presidentti Sauli Niinistön viestin, jossa hän ehdotti hallitukselle niin kutsutun ”nyrkin” perustamista.
    Näin viesti kuului kokonaisuudessaan:

    Arvoisa pääministeri, hyvät ministerit
    Pahoittelen, että vaivaan teitä jälleen. Toivon, että aikaa riittäisi lukaista tämä ennen huomista tputvaa.

    Paha on vasta edessä ja pahin seuraa sitä. Teiltä vaaditaan kovia päätöksiä ja niitä on myös tehty. Kovat päätökset eivät kuitenkaan yksin riitä, on johdettava myös operatiivisesti ja huolehdittava, että kokonaistilanne on vähintään tiedossa, mieluiten hallittavissa. ……

    ********************************************************************************
    https://www.presidentti.fi/tiedote/tp-utva-keskusteli-koronaviruspandemiasta/

    Valtioneuvoston viestintäosasto

    Tiedote 189/2020
    27.3.2020

    Tasavallan presidentti ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta kokoontuivat 27. maaliskuuta 2020.

    Kokouksessa keskusteltiin koronaviruspandemian ja sen rajoittamiseksi eri maissa tehtyjen toimenpiteiden vaikutuksista ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan sekä kansainväliseen yhteistyöhön.

    Lisätietoja: osastopäällikkö Mikko Kinnunen, p. 0295 351 820, ulkoministeriö

    1. Kysymys Karjalaiselle: Mikä on tarkoituksena presidentin perusteettomassa mollaamisessa ja Marinin sakin möhläysten puolustelussa?

      1. Et ole lukenut hessrin juttua linkkeineen, josta selviää kaikki. Olet väärässä.
        Miä en ole mollannut ketään.
        Sinä sen sijaan olet.
        Tätä on turha jatkaa.

        1. Puhdasta potaskaa Karjalainen.
          Milloin lopetat satujen kertomisen?
          Luin ne uudelleen varmuuden vuoksi ja sieltä löytyi yksi asia.

          https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006457092.html

          ”Presidentti Niinistö ei kirjeessään tiettävästi esittänyt yksityiskohtia siitä, minkälainen uuden johtoryhmän pitäisi hänen mielestään olla.”

          Eli puhut potaskaa väittäessäsi, että preidentti olisi esittänyt valtioneuvoston ulkopuolista ryhmää.

          On se kumma, kun et pyynnöstäni huolimatta kykene osoittamaan todistettavasti sellaista kohtaa, missä presidentti olisi sellaista esittänyt.

          Et siihen ole kyennyt etkä kykene, joten se siitä potaskan jauhamisestasi.

  10. Minulle ei ole selvinnyt vastustiko Marin missään vaiheessa Niinistön ehdotusta. Alla oleva virallinen vastaus antaa kuvan, että hän ei vastustanut Niinistön esitystä.

    Toisaalta voitaneen hyväksyä, että väite presidentin esityksen vastustamisesta ei voida mitenkään pitää Marinin mustamaalaukseksi. Erimielisyys on osa normaalia keskustelua.

    *******************************************************************************
    Sen sijaan tätä voidaan pitää presidentin mustamaalaukseksi : ”Eli sen organisaatiota johdettuna erillisenä toimijana valtioneuvostosta ja presidentin vallankäytön käsikassarana.”

    *********************************************************************************
    Ote alla olevasta , Marin:
    ”Otan hallituksen puolesta harkintaani tekemänne ehdotuksen kriisiryhmästä. Keskustelemme asiasta valtioneuvoston jäsenten kesken.”

    ************************************************************************************
    https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/nain-presidentti-niinisto-esitti-operatiivisen-nyrkin-perustamista-paaministeri-marinille-lue-viestinvaihto-sanasta-sanaan/837937/

    Näin Marin vastasi presidentille

    ”Arvoisa Tasavallan presidentti,
    Kiitän teitä viestistänne ja tähän mennessä tehdystä yhteistyöstä korona-virusepidemian hillitsemiseksi. Kiitän teitä myös siitä, että olette omalla toiminnallanne ja puheenvuoroillanne kansalaisten suuntaan tukenut työtä kansalaisten terveyden ja hyvinvoinnin turvaamiseksi.
    Olette oikeassa siinä, että tarvitsemme ennakoivaa valmistelua. Päätösten on tärkeä perustua virkavastuulla valmistelluille esityksille, joiden tukena on kattava tilannekuva ja operatiivinen ennakointikyky. Samalla vastuusuhteiden tulee säilyä selkeinä, niin valtioneuvoston vastuun kuin yksittäisen valmistelijan virkavastuunkin. Vastuiden selkeys on oleellista myös ulospäin kun kriisi korostaa tarvetta viestiä suomalaisille tilanteesta. Otan hallituksen puolesta harkintaani tekemänne ehdotuksen kriisiryhmästä. Keskustelemme asiasta valtioneuvoston jäsenten kesken.

    Sanna Marin
    Pääministeri”

    1. Karjalaiselle Marinin ja hallituksen möhläysten arvostelu näyttää olevan punainen vaate eikä tosiasioilla näytä olevan sijaa puolustelupotaskassa.

  11. Höpö höpö !

    Avaako tämä sinulle, miksi Marin jalosti Niinistön aloitteen hallituksellemme sopivaksi.
    Siksi, että Niinistön ehdotus ei täyttänyt hallituksen valvonnassa olevaa toimintaa ihan vain valtiosäännönkin mukaisesti.

    https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/b9d45e61-37bb-4915-aa06-e49b376b631e

    PS. Nämä epäonnistumiset on tunnustettu, mitä helvettiä niitä jaksat jauhaa päivästä toiseen ?

    Kirjoituksesi täyttävät ne kriteerit, mistä Jarno Limnell varoitta jopa julkista valtaa vastaan toimimisesta eli hybridivaikuttamisesta somessa kaivamalla virheitä ja kertomalla, että hallitus on hukassa ja tekee vain virhepäätöksiä.

    1. Et viitsisi jauhaa samaa potaskaa toistuvasti Karjalainen.
      Etkö ymmärrä lukemaasi vai etkö osaa lukea?
      Tämä kirjoitus ei edelleenkään todista, että presidentti olisi ehdottanut valtioneuvoston ulkopuolista ryhmää.
      Siinä ei ole mitään sellaista edes vihjattuna.
      Olen kysynyt ja kysyn nyt viimeisen kerran, että missä on todiste väitteestäsi.
      Esitä täsmällisesti linkillä ja selvällä lainauksella se kohta, missä presidentti esitti valtioneuvoston ulkopuolista ryhmää.
      Muuten olet puhdas jänkkääjä, joka puolustaa esittämäänsä perätöntä potaskaa, kun et väitteitäsi kykene todistamaan.
      Äläkä kaiva taas jotain uutta juttua, jos siinä ei ole sitä väittämääsi kohtaa.

    1. Jälleen persukammoisen jäkätystä täysin asiaan liittymättömästä.
      Asiassa ei ole mitään persuihin liittyvää.
      Kyse on Marinin hallituksesta ja sen tunaroinnista.
      Seuraava persukommentti poistuu viheltäen.

    2. Kun päivittäin toistaa sitä mitä persut mistäkin asiasta ovat mieltä, niin joskus olisi ihan hyvä ottaa selville mitä mieltä persut asiasta oikeasti ovat mieltä, näin välttyisi 99%:sti paikkaansa pitämättömiltä oletuksilta.

      Toisaalta jos ainoa tarkoitus on se minkä toisaalla esitit ”vähän ärsyttää”, eli trollata, niin silloinkin kannattaisi itse ärsyyntyä vähemmän kuin tähtäämäsi kohde.

  12. Presidentti Niinistö teki ehdotusensa siksi, että hän katsoi, että kriisinhoidon operatiivinen johtaminen oli liian hajallaan. Soppaa keitti liian monta kokkia. Presidentti halusi keskitetympää johtamista.

    Nyt Marin sitten toteutti presidentin alkuperäisen ehdotuksen keskittämällä operatiivisen johdon valtioneuvostoin kansliaan. Yhden pöydän ääreen.

    Eli ensin piti käydä hieman reviiritaistelua ja vasta sitten otettiin lusikka kauniiseen käteen.

    1. Niin, siis kumpi otti? Eiköhän se nyt kuitenkin käynyt, ainakin minun käsitykseni mukaan niin, että ”kirkko pantiin keskelle kylää”. Mielestäni, ainakin siltä näyttäisi, että tehtiin ”Salomonin tuomion” tapaisesti.
      Tosin, minulla ei ole puoluepoliittista silmää asioille, ajattelen vain ns tukkimiehen järjellä.

      1. Miten niin ”Salomonin tuomio”?
        Presidentti ehdotti kriisityöryhmää selvittämään tosiasioita ja selvittämään hallitukselle vaihtoehdoista toimista – ei valtioneuvoston ulkopuolista.
        Marinin sakki perusti kriisityöryhmän selvittämään tosiasioita ja selvittämään hallitukselle vaihtoehdoista toimista…

          1. Kerropa Pohjola, missä presidentti esitti jotain sellaista, mikä oli tuon vastaista?
            Presidentti vain esitti ryhmän perustamista ilman reunaehtoja.

        1. Kirjoitin tuon mielipiteeni siltä pohjalta, miten asiat ovat mielestäni edenneet viime viikonlopun jälkeen.

          Puoluepolitiikkaa en mielestäni siihen sekoittanut, koska en ole kummankaan puolueen, en kokoomuksen enkä SDP:n jäsen enkä edes äänestäjä.

  13. Kovin vaikeaa on tunnustaa se, että maatamme johtaa kyvykäs hallitus, joka haluaa asioiden olevan sen käsissä yksiselitteisesti. Presidentin ehdotukset otettiin alunperinkin vakavasti ja muutettiin soveliaaksi ja valtaoikeuksien mukaisiksi yksiselitteisesti. Tämän blogin otsikko antaa kyseenalaisen kuvan asiasta.

    1. Että ihan ”kyseenalaisen”?
      Kyllä siinä tapahtui tasan niin, että pienen mietinnän jälkeen Marinin sakki perusti sen tehonyrkin juuri siihen tarkoitukseen, mihin presidentti ehdotti.

    1. Kerropa, missä presidentti muka ehdotti ryhmää itsensä johtamaksi?
      Presidentti vain ehdotti ryhmän perustamista ja jätti kaiken muun pois.

  14. Heikki Karjalainen on useaan otteeseen vedonnut näillä sivuilla emeritus toimittaja Unto Hämäläiseen ja hänen kannanottoihinsa.

    Näillä palstoilla on myös kovasti tuotu esiin sitä, että nyt ei ole politikoinnin aika, vaan pitää yhteisessä rintamassa laittaa asioita kuntoon. No pääosin niin on tapahtunutkin.

    Tämän päivän Aamulehdessä toimittaja Hämäläinen kirjoittaa kolumnissaan tuosta presidentin ja pääministerin mittelöstä otsikolla; ”Johtamiskiista on politiikkaa”

    Hämäläinen nostaa ensinnäkin esiin presidentin ja pääministerin puoluetaustat. Kokoomus vs. SDP. Lisäksi hän huomioi sen, että poliittista painolastia lisää se, että hallitus on punavihreä, jonka yksikään puolue ei tukenut Niinistöä presidentinvaaleissa ja lisäksi kaksi ministereistä oli Niinistön vastaehdokkaina.

    Hämäläinen kirjoittaa, sitaatti Aamulehdestä s. A15:

    ”Ei vastakkainasetteluun tämän kummempaa syytä tarvita. Politiikka on sellaista. Punavihreä hallitus haluaa huolehtia, ettei vääränvärinen presidentti pääse vaikuttamaan”

    Aika selkeä kannanotto siitä, että pääministeri sotkee asiaan mukaan puoluepolitiikkaa.

    1. Pitää paikkansa. Aamulehden juttu oli taas painottunut eri tavalla kuin Unto Hämäläisen Hs- tv haastattelu IL Lauri Nurmen kanssa. Eli Hämäläinen oli voimakkaasti valtioneuvoston ratkaisun takana, mutta tasapainoili asiassa niinkuin Nurmikin.

  15. Hämäläinen toteaa myös, että perustuslain henki on yhteistyöhön (presidentti/pääministeri) velvoittava, suorastaan pakottava. Hänen mukaansa presidentti ja hallitus toimivat perustuslain henkeä vastaan, jos nämä instituutiot eivät kykene yhteistyöhön.

    Eli nyt tarvittaisiin pääministeriltä vähemmän puoluepolitikointia ja presidentiltä vaadittaisiin vähemmän ”ryppyotsaisuutta” ja herkkähipiäisyyttä.

    Ylipäätään reviiritaistelu ei nyt ole paikallaan.

  16. Huomasiko kukaan sitä, että presidentin ehdottaman turvallisuusneuvoston puheenjohtaja olisi ollut puolustusvoimien korkeimmassa johdossa ollut virkamies-upseeri eli ylipäällikön alainen eli presidentin alainen.

    1. Ihan sivumennen – huomaatko Karjalainen, että olet itsekin ylipäällikön alainen…

  17. Katsoppas juhak; Heikki ei ole saanut mitään valtakirjaa presidentiltä mutta upseerit ovat. Ei tavallinen siviili-ihminen mikään presidentin alainen ole, en minä ainakaan.

    1. Tietääkseni reserviläiset ovat…
      Ai niin, taitaa vissiin se ikä olla Karjalaisellakin liikaa.

  18. Eivät ole; he ovat asevelvollisia 60v asti (AsevL) mutta LKP:n päättää presidentti ja se on myös poliittinen päätös.
    Demokraattisessa valtiossa vain sotilaat (reserviläiset eivät ole sotilaita, vain palveluksessa olevat) ovat eräässä mielessä presidentin ”alaisia”; ylipäällikön siis.
    Ylipäätään demokratiassa ei olla kenenkään alaisia.

Vastaa käyttäjälle Juha U Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *