Päästöjä nostavat muoti sähköautot. Bisneksen varjolla ei luonnon vuoksi.

 

Silkkaa asiaa, nyt mennään kuin sopulilauma vuoren rinnettä alas kun on se aika elämästä. Koko sähköauto ”bisnes” tuo vielä älyttömän laskun ja kauheat lisäpäästöt valmistusvaiheessa, lukekaapa siitä :

”Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda kritisoi Japanin hallituksen mahdollista aietta kieltää pelkkää polttomoottoria käyttävien autojen myynti vuodesta 2035 lähtien. Päätöksiä ei ole vielä tehty, mutta paikallisen median mukaan täyssähköautojen lisäksi sallittaisiin edelleen hybridiautojen myynti.

Toyodan mukaan sähköautoja hypetetään yksinkertaisesti liikaa. Hänen mukaansa polttomoottoriautojen kieltoa ajavat eivät ota huomioon sähkönvalmistuksessa syntyviä hiilidioksidipäästöjä eikä sitä, että siirtyminen sähköautoihin maksaa tolkuttomasti.

Pääjohtaja laskeskelee, että sähköautojen vaatiman infran rakentaminen maksaa yksistään Japanissa 110–290 miljardia euroa. Toisaalta sähköautojen kovan hinnan vuoksi tavallisilla ihmisillä ei ole varaa ostaa niitä.

Autoteollisuudellekin siirtymä on haastava:

”Autoteollisuuden nykyinen liiketoimintamalli romahtaa, ja se tietää miljoonien työpaikkojen menetystä”, sanoo Toyoda Wall Street Journalin mukaan. Toyoda on myös Japanin autoteollisuusjärjestön puheenjohtaja.

Japanin ydinvoimaloita kohdanneiden vastoinkäymisten vuoksi valtaosa maan sähköstä tuotetaan nyt kivihiilellä ja maakaasulla. Niinpä siirtyminen sähköautoihin ei Toyodan mukaan ratkaise päästöistä aiheutuvia ympäristöongelmia, ainakaan Japanissa.” (Kauppalehti)

11 vastausta artikkeliin “Päästöjä nostavat muoti sähköautot. Bisneksen varjolla ei luonnon vuoksi.”

  1. …polttomoottoriautojen kieltoa ajavat eivät ota huomioon sähkönvalmistuksessa syntyviä hiilidioksidipäästöjä

    Tämä on hyvä huomio vaikkapa Japanissa, Kiinassa, USA:ssa tai Saksassa – mutta täysin päätöntä vaikkapa Suomessa, Tanskassa ja Ranskassa.

    1. Alkaen hinta….. 60 Launch Edition iV 42 095€

      Kyllä ennemmin pistäisin rahat vaikka johonkin pienikulutuksella olevaan bensa-autoon, vähän ajettuun….

  2. Ei tule mieleenkään ostaa mitään sähkökotteroa.
    Ensinnäkin en ehtisi sen ”päästöetua” käyttää lopun ajoaikani aikana.
    Toisekseen vain muutamalla kalleimmalla voi vetää edes pientä perävaunua, kun minulla on silloin tällöin tarve vetää parin tonnin kuormaa.
    Kolmanneksi useimmat niistä ovat sisätiloistaan koppeja ja minä jostain syystä pidän tilasta.
    Neljänneksi en todellakaan viitsi enää ottaa kymppitonnien velkaa sähkökotteron takia ja maksaa sitä lopun ikäni.
    Tyydyn nykyiseen 2007 vuoden dieseliini hyvillä mielin ja ajan sillä todennäköisesti loput ajoistani aivan tyytyväisenä.

  3. En minä sano että perusteeni ovat täysin vedenpitävät, mutta jotain laskin.

    Nykyinen autoni on diesel, ja tankkaan periaatteesta Neste MyD-polttoainetta, sillä en halua antaa rahaa Putinille. Jos vertaan sitä sähköauton ”tankkaus” kuluihin, kilometrini ovat perkuleesti halvempia. Ja kuitenkin ajan sen verran paljon että lasketaan nelinumeroisia lukuja vuodessa.

    Kun huomioin sähköauton olemattomat huoltokulut päälle, sekin säästää jotain.

    Sitten pitää ajatella auton mielekkyyttä ja käyttövarmuutta, siitäkin jotain maksaa.

    Nykyinen Golffini maksoi n. 32 000 euroa, noin 7 vuotta sitten. Uuden vastaavan saisi n. samalla hintaa. Reilu kymppitonni niin saan sähköauton – enempi hintaa, mutta vähempi kuluja.

    En ole päättänyt, mutta näitä pohdin.

    1. Senhän itse kukin päättää, millä perusteilla mitäkin tekee.
      Itse en ole 30 donaa vastaavaa hintaa autoon laittanut kuin kerran eläissäni ja sillä maasturilla tuli ajelluksi jopa 60 000 km vuodessa.
      Sen jälkeen ajelin 6 uutta työsuhdeautoa, mutta sitten olen pysynyt n. 10 tonnin hintaluokassa omissa autoissai.
      Eräät hyvin sinkityt saksalaiset ovat kunnolla hintansa arvoisia ja kestäviä sekä riittävän tilavia ja mukavia ajaa kaikissa oloissa, joten olen niihin päätynyt.

  4. Jos ostaa sähköauton, voi mennä asunto alta.

    Maaseudulla on paljon asuntokantaa, joka odottaa putkiremonttia tai muuta remonttia. Pankista ei saa yhtiölainaa tai lainaa omakotitalon korjauksiin asuntojen vakuusarvon laskettua.

    Eläke saattaa olla pankissa huono vakuus. Eläkeläisellä ja muillakin pitäisi olla säästöjä.

    Auto on maaseudulla usein tarpeen. Käyttö voi olla silti vähäistä. Tonnin autolla pärjäisi. Sähköautoon pitäisi sijoittaa paljon enemmän. Voi tulla lainatarve. Millä sitten rahoittaa asuntonsa korjauksen. Putket vuotaa ja tulee vesivahinko.

    Kaiken tämän kruunaa tieto, että maaseudulla hiilidioksidipäästöt ravitsevat kasvustoa nousematta yläilmakehiin voimistamaan kasvihuoneilmiötä.

  5. Koska olen aina ollut kiinnostunut uusista jutuista, panin aikaa sitten sormeni peliin sen oman ”sähköautoversion” puolesta, jossa vetävä moottori on sähkömoottori ja kontissa lataava on irrallinen polttomoottori, minidiesel. Tästä olen aikaisemminkin kertonut.
    Kun sellaista ei ole syntynyt kuin yksi Mítsun versio- kallis kuin mikä, olen haudannut sähköauton syvimpään monttuun.
    Se on niin riippuvainen onnettomista latausolosuhteista, vapaista ajokilometreistä ilman huolta, missä lataan ja kuinka kauan lataus kestää eri olosuhteissa.
    Ja, että se on turvallisuuspommi onnettomuuksissa.
    Ja, se ei ole auto, vaan joku perseen alla oleva kuolemaan tuomitun sähkötuoli.
    Ja, että koko roska maksaa tolkuttomasti meikäläisen tarpeisiin niin kuin monen muunkin.
    Ja, siinä ei ole ääntä, vaan se tappaa kulkijat kuin kissa linnun hiljaa ja salaa.
    Herra Toyota on aivan aivan oikeassa. Polttomoottorit kehittyvä päästöttömiksi; kaasu jne. biopolttoaineet, joita syntyy elämän sivutuotteina.

  6. Yksikään sähköautoilla ajava tuttava ei ole latausten kanssa joutunut ongelmiin. Toki jos on Lapissa tai Kainuussa koko ajan, se on eri asia, mutta kovin harva on.

    Mutta, on niissä ongelmiakin, se on selvä. Ei täydellistä valintaa ole. Pitää seurata tilannetta.

Kommentoi