Kuski munii – ”asiantuntija” lausuu tietävästi

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lumikaaos-yllatti-bmw-kuskin-mtv-n-kuvaajan-kameran-edessa-asiantuntija-kertoo-mika-kaikki-meni-pieleen-vanha-takavetoinen-auto-ilman-ajonvakautusta/8087046

”Videon nähnyt liikennelääketieteen professori Timo Tervo kertoo MTV Uutisille, ettei varsinaisesti yllättynyt näkemästään.

– Kyseessä on vanha takavetoinen auto ilman ajonvakautusta.”

Tosiasiassa kyseisessä autossa oli ajonvakautusjärjestelmä,mikä on tuon tyypin BMW:ssä ollut vuodesta 1998.

”Asiantuntija” eli liikennelääketieteen professori on siis asiantuntija autoissa, vaikka ei edes tuota seikkaa tiennyt.

Kyse ei ollut ajonvakautuksesta, vaan siitä, että kuskin taidot olivat puutteelliset eikä kaikkea tunarointia mikään ajonvakautusjärjestelmä kykene estämään.

Tarpeeksi liukkaalla kelillä tai lumisohjossa mitkään järjestelmät eivät kykene kitkaa luomaan.

7 vastausta artikkeliin “Kuski munii – ”asiantuntija” lausuu tietävästi”

  1. .
    ” ..mutta se lienee kytketty pois päältä” – jaa. että lienee
    .
    Miksi kuski olisi kytkenyt ajonvakautusjärjestelmän pois päältä loskakelillä?
    .
    Ote artikkelista:

    ”Tosin, MTV Uutisiin yhteyttä ottaneen lukijan mukaan BMW E39:ssä on ollut DTC-ajonvakautusjärjestelmä vuodesta 1998 lähtien. Videolla näkyvän auton ollessa tätä tuoreempaa vuosimallia, on siinä hänen mukaansa ajonvakautusjärjestelmä, mutta se lienee kytketty pois päältä.”

  2. Takavetoisen perusominaisuutta ei opi millään ajonvakautuksella, eikä etuvetoisenkaan eikä takavetoisen automaatin, eikä täysautomaatinkaan.
    Se pitää opetella oikeasti.
    Mutta mihinkään ei opi ilman perusasioita kuten tilannenopeus ja etäisyydet eri saa- ja tietyypeissä.
    Mutta täällä on sen verran kokenutta porukkaa, että nämä kyllä ovat selvät, mutta tuo rohvessoori ?

  3. Takavetoisella ajaminen oppii kaikki sen keinot pitää se tiellä ja hallita sitä mikään esto ei stä tee jos kuljettaja on joko koheli taikka ei ole taitja ajaa vaikka vetäisi neljstä ovesta
    Ja vaikka siellä pyörissä olisi esto ajamiselle joka olis sopivin esto liian monelle lumeen ja jäähän tottumattomalle Helsinkin herralle terv tepivaari

  4. Tarkka pitää silmän olla ja vankka tietämys BMW:stä, jotta tuon kuvan perusteella osaa vuosimallin määrittää, en kuitenkaan epäile toimitukseen yhteyttä ottaneen näkemystä, mutta siitä olen 99 % varma, että E39 (korimalli)malliston 520 i versiossa ajonvakautusjärjestelmä oli jo vuonna 1997, kun taasen 523 iA versiossa sitä ei ollut edes 1998.

    Korisssa itsessään ei suuria muutoksia tapahtunut vuoteen 2004 mennessä, mutta tarkka silmä kyllä tunnistaa, sitä en epäile.

  5. Tässä on taas kerran sellainen ”lehtimiestyyliin” tehty juttu, vedetty hiukan yli ja jätetty hiukan vajaaksi. Minä en uskalla näiden juttujen perusteella sanoa yhtään mitään. Sanoa voin ainoastaan sen, minkä olen sanonut kymmenille, jos en peräti sadoille ihmisille. Menkää ja opetelkaa autonne, oppikaa miten se käyttäytyy ääriolosuhteissa ja miten kaikki turvajärjestelmät toimivat.

    Näin talviolosuhteissa hakekaa vaikka jäältä vapaata aluetta ja kesällä jokin muu turvallinen vapaa kenttä. Siihen asti, kun turvajärjestelmät toimivat kaikki on tietysti hyvin. Mutta kaikilla järjestelmillä on rajansa ja jossain vaiheessa kaikki pettävät, ihan varmasti. Silloin kun nuo rajat tulevat eteen, kaikki onkin yllätyksellistä, eikä meistä kukaan osaa riittävästi, eikä osaa ennustaa mitä tapahtuu. Ne vaan on syytä opetella, jo lukkiintumattomista jarruista alkaen ja sitten kaikki muut ominaisuudet.

    Kaikkikin turvajärjestelmät ovat kuin uskollinen aviopuoliso. Yleensä rehellinen, mutta pettää puolisalaa, koko auto on samanlainen.

    Kaikki varmaan tietää senkin, minkä takia kehiteltiin lukkiintumattomat jarrut alunperin?

  6. Tapaus joka ei liity tähän juttuun, mutta liittyy siihen miten meistä jokainen tuntee autonsa.

    Kerran menneessä elämässäni tuli meillä liikkeen pihaan vilkuttava auto, huomasin jo kaukaa miten se hätävilkutti tullessaan. Tunnistin vielä kuljettajankin, joka oli entinen eläkkeellä oleva paikallinen nimismies. Vieressään hänellä oli vanhahko naisihminen, häntä en tuntenut enkä mene vannomaan oliko vaimonsa. Ihmettelin mikä heillä oli hätänä, kun ei päällepäin näkynyt muuta kuin tuo vilkutus. Huomattavasti hädissään huuteli kaukaa kuski, että hän ei ymmärrä mitä ja miksi tahtuu näin. Näin kyllä heti, että siinä autossa oli erillinen katkaisija hätävikkua varten ja sen valo vilkkui, eikä muuta tarvinnut kuin sammuttaa siitä. Siitä seurasikin keskinäinen riitely, kumpi sen on päälle pistänyt, eikä kumpikaan tunnustanut. Se vaan oli niin naisihmisen polven lähellä, että ”tietyssä” asennossa polvi osui siihan. Siihen jäivät kinaamaan ja saattavat tehdä sitä vieläkin, jos eivät ole lopettaneet.

Kommentoi