Tuomarit tietävät ammattilaisia paremmin – murhaajat päästetään uuteen ”alkuun”

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ec5f4f79-5369-40a3-850f-c55be785ef9e

”Iltalehti kävi läpi Helsingin hovioikeuden elinkautisvankien vapauttamista koskevat päätökset vuosilta 2019 ja 2020.

Niiden perusteella vuonna 2021 vapautuu yhteensä 13 vankia, joista osa on jo alkuvuoden aikana vapautunut.”

Asiassa mielenkiintoisinta on se, että n. puolessa tapauksista RISE ei puoltanut vapautamista, mutta Helsingin HO:n tuomarit näyttävät olevan muita tietävämpiä.

Valitettavasti näitä tuomareita ei saada vastuuseen, jos – tai kun – joku näistä murhaajista murhaa uudelleen.

Yksi vastaus artikkeliin “Tuomarit tietävät ammattilaisia paremmin – murhaajat päästetään uuteen ”alkuun””

  1. Murha ”evoluutiostraregiana”…

    https://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/onko_kiusaamisesta_evolutiivista_hyotya

    ” Onko kiusaamisesta evolutiivista hyötyä?

    6.4.2016 klo 8:36

    Kyllä voi olla, mutta se ei tee siitä hyväksyttyä.

    Kiusaaminen on tapa pitää yllä sosiaalista arvojärjestystä. Kiusaajan tarkoitus on laskea toisen arvoa ja nostaa omaansa. Tutkimuksissa on osoitettukin, että kiusaaminen parantaa kiusaajien itsetuntoa ja sosiaalista asemaa ryhmässä. Kiusaajat myös aloittavat seksielämänsä muita nuorempina, ja heillä on enemmän seksisuhteita.

    Harvoin kiusaaja viihdyttää vain itseään kahden kesken kiusattavan kanssa. Kiusaaminen vaatii ihmisiä ympärille. Tämäkin puhuu sen puolesta, että kiusaaja yrittää nostaa omaa asemaansa toisten silmissä.

    Kouluissa jälki-istunnot ovat osoittautuneet tehottomiksi rangaistuksiksi kiusaamiseen. Pahimmassa tapauksessa niistä on jopa haittaa, sillä kiusaajan maine kaveripiirissä saattaa vain kasvaa jälki-istuntojen vuoksi. Tehokkaampaa on ohjata dominoimaan pyrkivien käytöstä toiseen suuntaan. Kiusaaminen on vähäisempää yhteisöissä, joissa ihmiset ovat hyödyksi toisilleen ja tekevät yhteistyötä. Tästä syystä kouluissa voidaan vähentää kiusaamista luokan yhteishenkeä parantamalla.

    Kiusaaminen on tyypillistä myös muille sosiaalisille eläimille. Kanalauman nokkimisjärjestyksellä hallitsevat kanat estävät muita saamasta samoja resursseja kuin ne itse.

    Vastaajana Markus J. Rantala, evoluutiobiologian dosentti, Turun yliopisto.

    Julkaistu Tiede-lehdessä 4/2016

    Rantala on yksi hankkeen ”teoreetikoista”.

    ***

    https://www.tiede.fi/keskustelu/44622/ketju/koulukiusaaminen_ja_evoluutio

    ” Koulukiusaaminen ja evoluutio.

    Viestejä45973
    klo 4:53 | 7.3.2010

    Lapsilla on aivan selvästi esiohjelmoitu toiminto syrjiä ja kiusata erilaisia ikätovereitaan. Varhaisessa vaiheessa syrjityiltä yksilöiltä riistetään itsevarmuus joka vaikuttaa huomattavasti myöhempiin mahdollisuuksiin lisääntyä. Monet koulukiusaajat muuttuvat kasvaessaan jopa hyviksi ihmisiksi. He eivät prosessissa mitään menettäneet, ehkä jopa päinvastoin. Vaikka monet ent. koulukiusaajat varmasti katuvat tekojaan heidän itsevarmuutensa todennäköisesti kasvoi niistä, mikä oli luonnon palkinto heidän vaistonvaraisesta käytöksestään elämän varhaisessa vaiheessa.

    Muinaiset ihmisryhmät, jotka toimivat tällä tavalla selvisivät todennäköisemmin, koska edellämainitun prosessin lopputuloksena on terveempiä yksilöitä. Jos evoluutio olisi ihminen, muistuttaisi hän epäilemättä Adolf Hitleriä.

    6/42 |
    klo 9:06 | 7.3.2010

    Ihmismies

    Lapsilla on aivan selvästi esiohjelmoitu toiminto syrjiä ja kiusata erilaisia ikätovereitaan.

    Arkkis: KUKA sen on ”esiohjelmoiunut”!?

    I.: Varhaisessa vaiheessa syrjityiltä yksilöiltä riistetään itsevarmuus joka vaikuttaa huomattavasti myöhempiin mahdollisuuksiin lisääntyä.

    A.: Tämän teorian mukaan kaiken lastenkeskinäisen kiusaamisen pitäisi olla ”sukupuolensisäistä”.

    Erityisesti poikien ei pitäisi koskaan kiusata tyttöjä, koska nämähän eivät tuossa suhteessa ole ”uhka” vaan ”mahdollisuus”… Miksi ei myös päinvastoin, jos on kyse vähän sellaisista tankkitytöistä…

    I.: Monet koulukiusaajat muuttuvat kasvaessaan jopa hyviksi ihmisiksi. He eivät prosessissa mitään menettäneet, ehkä jopa päinvastoin.

    A.: Koulukiusaamista mobilisoivat ainakin ennen todellisuudessa opettajat.Tosin se oli rikaabelia, ja jos vimmainen yritys ei johtanutkaan tulokseen, opettaja saattoi itse menettää kaiken auktoriteettinsa, eikä hänen mitään touhua otettu todesta, vaan pidettiin hänen omaa persoonaansa koskevana pelinä.

    I.: Vaikka monet ent. koulukiusaajat varmasti katuvat tekojaan heidän itsevarmuutensa todennäköisesti kasvoi niistä, mikä oli luonnon palkinto heidän vaistonvaraisesta käytöksestään elämän varhaisessa vaiheessa.

    A.: ”LUONNONKO palkinto”?

    I.: Muinaiset ihmisryhmät, jotka toimivat tällä tavalla selvisivät todennäköisemmin, koska edellämainitun prosessin lopputuloksena on terveempiä yksilöitä.

    A.: Kerropa hieman lisää ”muinaisten ihmisryhmien koulusta”?

    Satutko tietäämään, että länsi-Euroopassa kaikenlainen koulumenestys johti 1000 vuoden ajan SELIBAATTIIN?
    http://keskustelu.skepsis.fi/Message/FlatMessageIndex/85970?page=1#85970

    I.: Jos evoluutio olisi ihminen, muistuttaisi hän epäilemättä Adolf Hitleriä.

    A.: Älä pölpötä paskaa asioista, joist et tiedä etkä ymmärrä mitään!

Kommentoi