Kiinalainen ”Tesla”.

Katselin viikonlopun Iltasanomien sivuilta esittelyä; kiinalainen täyssähköauto Suomessa myyntiin; hinta karvan verran alle 50 000€. Aika hyvältähän nuo speksit näyttävät ja kuvat. Mutta se toimintamatka vähän yli 250 km, latausaika hieman alle 8h.

Noin se kiinalainen tekniikka näyttää jylläävän.

Vuosia ovat Suomen Volvo ja Mersukuskit (henkilöautot) ajelleet kiinalasisilla ajopeleillä.

Ruotsissakin valmistetut Volvot ovat menneet täysin USA:n markkinoille.

Toisaalta, Volvon laatuasiantuntija kyllä mainitsi, että Volvo Kiinassa valmistettuna on usein laadukkaampi kuin lännessä; kiinassa käytetään henkilötyövoimaa, lännessä robotiikkaa.

Näin se Kiina valtaa markkinoita, moni Suomessakin puhuu kiinalaiseen puhelimeen, joista osa on tyypillistä halpisvalikoimaa, ei edes päivityksiä saatavilla.

Kiina tulee näköjään olemaan maailmaa valtaava teollisuusmahti, ehkä valitettavasti.

7 vastausta artikkeliin “Kiinalainen ”Tesla”.”

  1. Ostin vahingossa kiinalaiset monot, kun näyttivät pakkasen pitäviltä.
    Mutta en ole uskaltanut kovilla pakkasilla käyttää havaittuani monot kiinalaisiksi. Luulen, että muovipohja katkeaa, jalat paleltuvat ja tulee amputaatio. Kiinalainen laatu on useimmiten osoittautunut petokseksi.

    Romanialaiset monot palvelivat tuhansia kilometrejä, joskus myös lähes 30 asteen pakkasessa.

    Nyt on uudet romanialaiset Salomon -monot, mutta vähän pienet. Sukat ja syylingit kyllä mahtuu, mutta silloin ei mahdu jalat.
    —————-

    Onko joku löytänyt kiinalaisen kelvollisen pariston?
    Minulle on myyty paristoina silkkaa sontaa. Eikä toimivaa kiinslaista taskulamppua ole vielä keksitty.
    DDR:n valaisimet kestivät vuosikymmenet.

    Jaa, onhan minulla Airamin Suomi 100 taskulamppu, joka on retromalli DDR-lampusta. Tämä ledivalaisin on mahdollisesti tehty Kiinassa ja on ollut hyvä lahja. Tack tack.

    Kiinalaiset ovat täyttäneet moskallaan kaatopaikkojamme tarpeeksi. Liian kallis euro on mahdollistanut tuon saastan oston samalla kun sadat tuhannet suomalaiset pällistelevät työttöminä. Lipposen ja Niinistön salaliitto suomalaisten päänmenoksi.

  2. Tosiasiallinen tilanne on nykyään se, että kiinalaiset osaavat; tehdä laatua ja sitten ala-arvoista bulkkia.
    Minulla on iso osa komponenteista mm akut, kuormapyörässäni, Muck Boots, neopreeniset (täysin vesitiiviit), käytössä ovat olleet viitisen vuotta. Mainitsemistasi paristoista/akuista monet, laadukkaatkin ovat kiinalaista työtä.
    Kyllä Kiinassa osataan, jos vain osataan vaatia.
    Muuten eurolla ei ole oikeastaan mitään osaa kiinalaisten tuotteiden maahantuonnissa, ne maksetaan tietääkseni dollareissa.

  3. En koe itseäni miksikään sähköautointoilijaksi mutta tänä aamuna törmäsin termiin Li-s akku.
    Tästä akusta Nion, australialais-kiinalainen yhtiö, kertoilee; sen energiatiheyden olevan 5-8 kertaa parempi kuin parhailla nykyakuilla, lupailee 50kWh:n akulla henkilöautolle liki 2000km toimintasädettä ja n 16 vuoden käyttöikää.
    Samassa yhteydessä tuli esille, että Kiinassa sijaitsevat maailman suurimmat akkuvalmistajat ja ainakin osittain kiinalaisomisteisia.

  4. Autooni piti vaihtaa moottorin lämpötilan anturi, pitkäkarainen. Se pantiin Metrossa tilaukseen noin vuosi sitten. Uusi tuli viime marraskuussa, Kiinasta.

    On tämä käsittämätöntä puuhaa.
    Sähköauto saa minulta perskarvatkin palamaan jo ajatuksestakin.
    Meitä kehittyvän polttomoottorin ajajia on pääosa maailmassa vielä 30 vuoden päästäkin.
    Sähkön ja sen värkkien tuottaminen saastuttaa maailman miljardeista autoista puhumattakaan.

  5. Saatan hyvin olla väärässä, mutta voimakas, oikeastaan lähes yksisilmäinen panostus sähköautoihin on väärän hevosen veikkaamista.

  6. Ihan samaa mieltä. En usko, että meille tulee sähköautoa koskaan; kaasulla ajellaan.
    Tuo kiinnostukseni akkutekniikkaan johtuu ainoastaan siitä syystä, että meillä noita akkukäyttöisiä vempeleitä riittää.

Kommentoi