Sähköauto kuume hellittää jo monella ja realismi astuu peliin

Kun siirrytään polttomoottorista sähköön, voi tulla vastaan se ettei leikkiminen olekaan niin helppoa. Kun ei ole infaa latauksiin sekä aikaa hukkuu siihen että kärryyn saa virtaa niin astuu se todellisuus esiin.

Auton piti olla sellainen joka antaa ajajalleen ”vapauden tunteen” ajella vaikka Route 66 tietä preerioiden poikki…niin, polttomoottorilla se onnistuu.

Nyt nämä sähköistyneet autoilijat on havahtuneet siihen ettei matkaa voi suunnitella lennosta vaan sähköauto sitoo valitsemaan reitin sekä matka-aika pitenee yöpymisten sekä latausaikojen takia.

Lapsella kun on paljon leluja siinä käy silloin näin…

Joka viides sähköautoilija palasi polttomoottorin pariin – amerikkalais­tutkimuksesta löytyivät myös perustelut https://www.is.fi/autot/art-2000007954707.html

”Tuoreen tutkimuksen perusteella Kaliforniassa joka viides sähköllä ladattavan auton vuosina 2012–2018 ostanut vaihtoi seuraavaksi polttomoottoriautoon.

Kaliforniassa 20 prosenttia pistokehybridien omistajista ja 18 prosenttia täyssähköisillä ajaneista vaihtoivat polttomoottoriautoon siksi, että lataaminen tuntui hankalalta…”

31 vastausta artikkeliin “Sähköauto kuume hellittää jo monella ja realismi astuu peliin”

  1. Eräs seikka jota ei juuri tuoda esille on se miten sähköauto, varsinkin ns. ”halpismallit” ovat siinä mielessä kertakäyttöautoja, että kun akkupateristo sanoo itsensä irti takuun jälkeen niin sen korvaaminen on kalliimpaa kuin on auton arvo.

    1. Juu, siitä ei puhuta,,,tulee vastaan ajokin omistajalle isona yllätyksenä, mikään takuu ei auta, taaloja vaan pöytään jotta akun saa vaihdettua….kalliimmissa malleissa se ei niin tunnu kun autosta vielä saa jotain vaikka huonoilla akuilla.

  2. Nämä syyt jarruttavat suomalaisten täyssähköauton tai ladattavan hybridin hankintaa:

    1. Latausmahdollisuuksien vähäisyys pidemmillä matkoilla 61 %

    2. Latausmahdollisuuden puuttuminen kotoa tai työpaikalta 57 %

    3. Hinta 55 %

    4. Auton toimintamatka mietityttää 51 %

    5. Epäselvyys akkujen kestoiästä 47 %

    6. Akkujen valmistuksen ympäristöhaitat 30 %

    (IL3.5.2021)

    1. Korkea älykkyysosamäärä ei ole esteenä sähkösuton hankinnalle, sillä älypäille on ominaista kaiken kokeileminen.

      Korkea järkevyysosamäärä muodostaisi vakavan esteen.

      Viisaan ratkaisut riippuvat henklökohtaisista arvoista.

  3. Siinäpä niitä mitä kukaan ei ole paljonkaan miettineet mutta ensin ajetaan autokanta sähkölle vaikka ei ole olemassa huolto porrasta joka olisi vaikkapa latauksiin joka on aivan yhtä tärkeä kun bensakin terv tepivaari

    1. Onhan se hurjaa jos lähtee reissuun johon polttomoottorilla voi varata aikaa 8 tuntia suunta kun sähköautolla joutuu jopa väliyöpymistäkin miettiä että saa virtaa ladattua,,,jos sitä latauspaikkaa edes on, koska muutkin haluaa samalle tolpalle.Normaali polttoaineen tankkaukseen ei mene kuin muutama minuutti pysähdyksineen….

  4. Euroopassahan tällaista ongelmaa ei ole. Jenkeissä sähkönjakelu on aivan surkeaa, sähkön hinta jumalattoman kallista, sähköasennukset karmivia ja sähkökatkokset jatkuvia. Ei ihme ettei homma toimi.

    Suomessa suurin ongelma on kotilatauspisteiden saamisessa, niitä on hyvin vaikea toteuttaa pääosaan kerrostaloja ja ne kuitenkin ovat se ykkösmuoto asumisessa. Istun itse yhdessä kaupungin ryhmässä jossa tätä asiaa puidaan.

    Minulla sähköauton tiellä on yksi asia: Ei löydy täyssähköfarmaria. Noh, toinen asia on se että nykyinen dieselvolkkari pelaa ihan mainiosti, suottako ehjää autoa vaihtamaan.

    1. Niin miksi tappaa lypsävä lehmä ja ostaa uusi tilalle …huonommin lypsävä, sekin vielä…

  5. Ei ole parempaa vaihtoehtia kuin polttomoottorilla toimiva ”aggregaatti” sähkön rinnalla. Mitsu ym..
    Mutta ”pitkä matka on tippavaaraan” täyssähköautolla. Hutijuttu koko Tesla ym..
    Joillakin on rahaa liikaa, mutta järkeä vähän.

    1. ”Polttomoottoriaggregaatti” on suurta typeryyttä, koska sellaisen kulutus ja päästöt pidemmällä matkalla ovat merkittävästi suuremmat kuin vastaavalla polttomoottoriautolla.
      Samoin silloin, kun tosiasiassa käytetään vain polttomoottoria, koska kottero on otettu vain avustusten ja verotuksen takia.

      1. Mitsu päätyi tähän ratkaisuun ja myös joku muu. Mutta se polttomoottori jaksaa vetää myös. Eli sähkö on päävedossa, polttomoottori lataa ja vetää. Ja matka jatkuu ja pitkään. Typerää varmaan.

      2. Mikä verotus? Ei tämä ole mikään veroeuunnitteluprosessi, vaan puhasta tekniikkaa hakea tehokas ja turvallinen latausratkaisu. Se, mitä polttoainetta aggregaatti käyttäisi, voi olla kaasu, bensa, diesel, bio, tms.

      3. Polttomoottorin hyötysuhde liike-energian tuottamisessa olisi parempi, jos moottori pyörisi aina optimiteholla.

        Suomen oloissa tarvitaan useimmiten moottori tuottamaa lämpöä liike-energian lisäksi. Kokonaishyötysuhde on korkeimmillaan kovalla pakkasella ja ylittänee tällöin lauhdevoimaloiden hyötysuhteen.

        Ei ole sattunut silmiin arvioita kokonaishyötysuhteista eri lämpötiloissa. Varavoimalähteinä toimivat lämpövoimalat saattaisivat olla rakenteiltaan halvempia huonomman hyötysuhteen lauhdevoimaloita, joita tarvittaisiin sattumavoiman tueksi lisää.
        Vesivoimalat olisivat tehoonsa nähden edullisia ja niiden hyötysuhde olisi hyvä kesät ja talvet.

        Oli sähköautoja tai ei, niin Vuotos pitäisi rakentaa ja kaikki pienvoimalat pitäisi säilyttää. Toimivien rakenteiden hävittäminen on useimmiten ympäristövihamielinen teko.
        Jos Vuotos jätetään rakentamatta, siitä aiheutuu ympäristötuhoa toisaalla.

        Nyt,kun älyä omaavat oivaltavat, että turvetta muodostuu Suomessa enemmän kuin sitä käytetään, niin aletaan turpeen käyttöä esimerkiksi metaanin tulotantoon pitää optimaalisena ratkaisuna, jos pidetään pienempiä haittoja hyväksyttävämpinä kuin suurempia haittoja.

  6. Yksi tuttava ajaa Teslalla, pari muuta köykäisemmillä sähköautoilla eikä heillä nyt mitään suurempia hätiä ole ollut. Toki pikkuvikoja siinä missä kaikissa autoissa, mutta yleiskuvassa tuntuvat olevan tyytyväisiä.

    Kyllä näissä tulevaisuutta on, kysymys on vaan onko se tulevaisuus täällä jo, vai meneekö vielä muutama vuosi vaiko vuosikymmen.

  7. En oikein keksi mitään järkiperustetta miksi ostos olisi tyhmä. Sähköautoa ei pidä vertailla polttomoottoriautoon eikä päinvastoin.

    Sähköautossa on rajallisempi etäisyys, mutta halvemmat kilometrit ja vähemmän huollettavaa (paitsi hybridissä jossa on tuplat). Teknologia on uudempaa ja kehittyy hurjasti. Polttomoottoreissa kehitys on rauhallisempaa ja pienemmälläkin tankkikoolla sen tuhat kilometriä saa aikaan. Polttomoottoriautoissa tuppaa olemaan myös enemmän tilaa tavaroille.

    Molemmille on paikkansa.

  8. Kalliit sähköautot vievät Suomen konkkaan.
    – Asumistukia ja muita sosiaalitukia on korotettava, jotta raha riittää asumiseen ja ruokaan

  9. Kyllä niitä nyt jo löytyy isompiakin alunperin sähköautoiksi suunniteltyja autoja. Niissä alkaa se tekniikka olla jo hurjan pitkällä, eikä ihan joka reisulla tarvitse autoa ladata. Esimerkiksi Mersun uusi sähköauto, sillä pitäisi päästä peräti 800- 900 kilometriä yhdellä latauksella. Miten vaan sitten senkin tulevaisuus, sitä ei osaa ennustaa valmistajakaan.

      1. Ei taatusti ole mikään halpa, eikä mikään jokaisen pojan lelu. Sillekin vaan on kuulemma tulossa pikkuveli, tuskin sekään mikään halpa, mutta myydäänhän nykyäänkin kallista mersua. Mutta jos nyt oikein kauas yrittää katsoa, niin siitä voi tulla Uuteenkaupunkiin tuotantoauto nykyisten Mersujen tilalle. Aika näyttää onko sähköauto, muuta kuin ajan ilmiö ja muut versiot ajavat jossain vaiheessa ohitse. Ei valmistajatehtaat vieläkään suhtaudu täydellä vakavuudella sähköautoihin ja koko ajan tutkimukset ovat muualla.

        1. Moni valmistaja on siirtänyt sähköautotuotannon halvempiin maihin…Suomi ei Kiinalle pärjää

          1. Lisäys:

            *Kiina on maailman suurin autojen valmistus- ja markkina-alue. Noin 46 % maailman sähköautokannasta oli viime vuonna Kiinassa. Sen vuoksi kaikki suuret autovalmistajat haluavat olla siellä mukana*
            (Euro ja Talous)

  10. Kalliit sähköautot vievät Suomen konkkaan.
    – Asumistukia ja muita sosiaalitukia on korotettava, jotta raha riittää asumiseen ja ruokaan. Kun säästöt hupenevat, mahdollisuus pummina elämiseen paranee, kun autoa ei lasketa omaisuudeksi.
    – Sähköautot ovat tuontitavaraa, joten kotimaisen tarjonnan kysyntä alenee aiheuttaen työttömyyttä. Devalvointitarve lisääntyy. Jos ei kyetä devalvoimaan, seuraa tuho Holkerin hallituksen tapaan.

    Valtion verotuki sähköautoille vie valtion vaikeuksiin, josta syystä köyhät laitetaan syömään heiniä ja terveydenhoitomaksuja korotetaan.

    Asuntoyhtiöt pakotetaan tuhlaamaan rahojaan latauspiteisiin. Vastikkeet kallistuvat.

    Onnettomuudet lisääntyvät, kun törmäillään tien poskeen hyytyneisiin autoihin.

    Akkupaloja ei saada sammumaan. Sähköautoja ei saisi sijoittaa asuinrakennuksiin.

    Vaikka sanotaan sähköntuotannon kestävän lisäkuorman, on se utopiaa. Joudutaan turvautumaan tuontisähköön entistä enemmän, jos ydinvoimayksikkö joudutaan ajamaan alas viime talven tapaan.

    Jos tulee sähköpula, joudutaan sähkönjakelua pätkimään. Pätkimisellä voi olla arvaanattomia seurauksia teollisuulaitoksissa. Kotitalouksissa voi tulla tulipaloja sähkökytkimien unohtuessa päälle.

    ——–
    Sähköautointoilu on mielipuolista..

  11. On kyllä aika mielenkiintoista minkälaisia kommentteja sähköautoista on. Minun on pakko kysyä: uskotteko te todella tähän kaikkeen?

    Sähköautot ovat tilastollisesti merkittävästi varmempia ja turvallisempia. Latauspisteiden lasku tulee niiden käyttäjille. Sähköntuotannon kasvutarve on varsin pieni ja sähköautoilla voi itse asiassa tasoittaa kuormaa ja helpottaa sähköverkon tilannetta.

    Valtion tuki sähköautoille on toki yksi hyvä kysyms – sanoisin että tuo 2 000 euron tuki on maailman pienimpiä ja siten aika säädöllinen.

    Sekin on hyvä muistaa, että sähkösta tuotamme valtaosan itse. Öljystä emme senttiäkään. Autojen osalta toki tilanne on sama, Suomessa ei tuoteta sen paremmin bensa- kuin sähköautojakaan, pl. erikoistuotteet.

    Sähköautoja voi kritisoida hinnoista ja lyhyestä kulkumatkasta, monesta muustakin mutta älkää nyt herran tähden lähtekö salaliittoteorioiden tasolle.

    1. Ihmisillä on polttomoottorilla toimivat autot, ne pitäisi ajokuntoisina joko romuttaa tai vaihtaa sähköiseen jolle ei ole infaa edes latauksiin ja sitten nämä joutuu ottamaan lainaa saadakseen moisen…en ymmärrä mikä tässä yhtälössä tässä maailman tilanteessa kiehtoo?

  12. Tuo yksi kommentti tuoksahtaa pahasti trollaukselta, eikä siinä mitään uskottavaa ollutkaan.

  13. Sähköautojen turvallisuus on mielenkiintoinen kysymys.
    USA:ssa Teslan sammuttamiseen tarvittiin 4 tuntia ja 110 000 litraa vettä.
    Tavalliseen yksiosaiseen säiliöautoon mahtuu maksimissaan 30 000 litraa eikä yhdelläkään paloasemalla taida olla neljää säiliöautoa.
    Sähköautojen onnettomuudet ja tulipalot vaativat pelastuslaitoksilta ja pelastajilta aivan erilaista kalustoa ja ammattitaitoa erityisesti työturvallisuuden kannalta.
    Se tulee olemaan jonkin,oinen ongelma joka tapauksessa.

    1. Siksi sähköauto on sähkötuoli, jossa on ikävä kuolla.
      Millään pelastuslaitoksella ei ole täyspainoista kykyä ja kalustoa sammuttaa sähköautoa.
      Ja, kun se ajaa kolarin bensa-auton kanssa tai ketjukolarin, sitä sumaa ei voi sammuttaa millään. Pommi mikä pommi.

Kommentoi