Suomi on Euroopan ulkosaaristoa

Suomi on ulkosaaristossa väkisinkin

Näitä asioita on käsitelty viimeaikoina useastikin, ne ovat asioita jotka todistavat, että Suomi ei ole lähelläkään tapahtumien polttopistettä.

Ei ole pitkää aikaa kun Neste ilmoitti siirtävänsä suuren osan tuotantolaitoksistaan Saksaan, tai paremminkin rakentaa uutta miljardimitalla. Syynä siihen on parempi ja halvemmaksi tuleva logistiikka. Ei pystynyt Tytti Tuppurainen, eikä muut valtion omistajaohjaajat vaikuttammaan tapahtumaan, tai sitten ei ollut riittävästi edes halua.

Nyt on sitten Valmet tekemässä samanlaista temppua, se on ilmoituksensa mukaan tekemässä kolmatta suurta akkutehdasta, sekin Saksaan. Se on ostanut sieltä ison lähes 13.000 neliön valmiin hallin ja rakentaa lisäksi uutta. Sen valmiin osan ansiosta pystytään tuotanto aloittamaan jo ensivuoden alusta. Sekin tehdas rakennetaan lähelle asiakasta logistiikkasyistä. Tehtaan on tarkoitus tuottaa valmiita akkuja loppukäyttäjille ja Suomesta tuodaan ainostaan kasauksessa tarvittavia alkutuotteita, joita on helppo kuljettaa.

Kuinka paljon on ennen ja nyt ja tulevina vuosina siirtynyt teollisuutta pois Suomesta. Onhan se hieno asia, että pärjätään maailman markkinoilla, mutta on se myös kotoa pois. Eikö olisi valtiolla mitään tehtävissä, vai eikö olisi edes halua. Ovatko nämä niitä suuria asioita, joista elinkeinoministeri Mika Lintilä suurta huolta tunsi ja joista hän alkuvuonna kertoi. Silloin hän sanoi, että hänellä on kourallinen todella suuria asioita, jotka toteutuessaan jäävät talouspolitiikan historiaan. Olivatko nämäkin siinä samassa kourassa.

Näin ne vaan isot asiat valuvat meidän käsistämme.

18 vastausta artikkeliin “Suomi on Euroopan ulkosaaristoa”

  1. Kerrotunlaisissa operaatioissa eurovaluutasta saattaa olla hyötyäkin. Suuryritykset voivat muuttaa painopistettä sinne, missä hommat onnistuvat huokeammin.

    Euroon siirtyminen oli kai lähinnä EK:n suuryritysten tahto, Jämsän sanomalehtipaperitehtaan lähtöönkin se vaikutti. Suomi ei ollut kyennyt kilpailemaan euro-olosuhteissa.

  2. Niin, no juuri tuo euro ja EU lienee joidenkin ajatuskuvioissa kaiken syy ja pohja; enää ei puutu kuin taitettu indeksi, Lipponen, Aho ja Holkeri.

    1. Kalle, ei euro nyt aivan ongelmaton Suomelle ole ollut, eikä myöskään EU.

      Toki kaikenlaisia laskelmia on suunnattomista hyödyistä esitetty, mutta laskelmia voi tehdä niin monenlaisia ja kun jättää ikäviä muuttujia pois niin mukava lopputulos on taattu.

  3. Meidän kylällä on akkutehdas jossa ”koeponnisteltiin” EU tukien varassa ja kylän veronmaksajien avustuksella jokunen akku, teknologia taisi karata Kiinaan…edelleenkään ei tästä firmasta ei olla saatu akun akkua ulos myyntiin…viimeksi joku venäläistaustainen Yhdysvalloista tullut tyyppi keplotteli jotain siitä välistä…

    Niin, semmottii 🤪👍

  4. Marin on robotti, joka saa käskynsä ja ohjeensa Brysselistä ja jossa se käy aina säännöllisesti itsensä lataamassa toimintakuntoon, matkalla EU.n liittovaltioon.

  5. Akkuteknologista puheenollen; Suomella ei tällä alalla ole mitään mahdollisuuksia.
    Katsokaahan, missä käyttämänne esim li-on akut ovatkaan valmistetut.

  6. Tässä ihan mielenkiintoista luettavaa, kopsasin koko jutun niin voitte lukea, tämmöistä ja tätä on jatkunut yli 10 vuotta tässä kylässä, ei tule lasta ei paxkaa ja sitten ihmetellään kun kaikki tuotanto siirtyy vinkuintiaan ja kaukomailla…olekeepa hyvä.

    ”Akkujen maailmanmarkkinat eivät ole kadonneet minnekään: Varkauden tuotantoa ei vain ole missään vaiheessa saatu tulille

    Keski-Savon Teollisuuskylä haluaa myydä tyhjillään olevan akkutehtaan Finnish Batteries Oy:lle. Yhtiön takana on Jukka Järvinen alias Akku-Jukka, joka aikoo laittaa Varkauden akkutehtaan toiminnan uudelleen käyntiin. Jos kaupat menevät maaliin, teollisuuskylä maksaa rahoilla lainat pois. Samalla Varkauden kaupunki pääsee eroon takauksistaan.

    On syytä toivottaa kaikille osapuolille onnea: teollisuuskylälle ja kaupungille siihen, että kaupanteko sujuu suotuisten tuulien alla loppuun saakka ja Jukka Järviselle merkittäviin suunnitelmiin ja tavoitteisiin akkubisneksessä.

    Finnish Batteries Oy on julkistanut viime vuoden keväällä suunnitelmansa rakentaa jättimäinen akkutehdas Janakkalaan. Järvisen mukaan (WL 15.1.) Varkauden akkutehtaan osto nivoutuu näihin suunnitelmiin. Järvinen ei ole ostamassa sikaa säkissä, sillä hän oli aikoinaan mukana perustamassa akkujen hallintajärjestelmiä kehittänyttä FEVT Oy:tä ja oli jonkin aikaa osakkaana akkutehtaassa.

    Varkauden akkutehdas valmistui kymmenen vuotta sitten, ja tuohon aikaan kaupungissa elettiin pelossa, että Stora Enso sulkee Varkauden tehtaat. Uuden ajan akut olivat suuri toivo uudesta toimialasta kaupungille, joka on kautta historiansa ollut rohkea kulkemaan kehityksen etujoukoissa. Syystä tai toisesta akkutuotantoa ei kuitenkaan ole saatu tulille kunnolla missään vaiheessa.

    Isosta erikoistehtaan investoinnista tuli kiviriippa ja taloudellinen riski teollisuuskylälle ja kaupungille, kun ensin European Batteries Oy ja myöhemmin European Battery Technologies ajautuivat konkurssiin. Akkujen maailmanmarkkinat eivät kuitenkaan ole kadonneet minnekään, kun liikenteen sähköistyminen etenee maailmalla vauhdilla.”

    Lähde: WL 16.1.2020

    1. Ns Akku-Jukka ja sen firma ei ole oikeasti saanut mitään aikaan…

      https://www.finder.fi/Akut+ja+paristot/Finnish+Batteries+Oy/Helsinki/yhteystiedot/3268524

      Tämmöiset vetää vain välistä ja hyväuskoisia kusetetaan.

      Sama Jukka Järvinen ”Akku-Jukka) oli kusettamassa Janakkalaa, tuttava asuu siellä minulla.

      ”Vuoden 2025 jälkeen on tavoitteena, että tehtaalta lähtee merikontillisen verran tavaraa muutaman minuutin välein” – Kysyimme yrittäjältä akkutehtaan tilanteesta ja suunnitelmista
      Rastikankaalle nousevan akkutehtaan toiminta on tarkoitus aloittaa vuoden 2020 aikana. Ennen rakennustöiden aloittamista yrittäjä Jukka Järvinen tekee asiakkaiden kanssa sopimuksia akkutoimituksista. Järvisen mukaan uudenlainen akkujen valmistusmenetelmä mahdollistaa volyymin merkittävän nousun alkuvuosien aikana.” (Janakkalan lehdestä vuodelta 2019)

      Ensimmäistäkään akkua ei ole lähtenyt minnekään…

  7. Missähän vaiheessa valtion omistus Nesteessä on painunut alla 51 prosentin?
    Yksityisissä yrityksissä pääomistaja pyrki estelemään nurkanvaltaajia.

    **************************************************************************************
    Osakemyynnin jälkeen valtio omistaa noin 115 miljoonaa Nesteen osaketta. Valtion omistus Nesteessä aleni 44,7 prosenttiin aiemmasta 49,7 prosentista. Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Mika Lintilä tiedotti tiistaina, että osakemyynnin jälkeenkin valtio jää edelleen yhtiöön merkittäväksi omistajaksi.13.6.2018
    [Lähde Aamulehti ]
    *
    https://www.minilex.fi/a/enemmist%C3%B6periaate-osakeyhti%C3%B6ss%C3%A4

    Enemmistöperiaate osakeyhtiössä

    1. Suomea vedellään monista langoista,,,

      ”Suomalaisyrityksistä esimerkiksi Fortumilla, Nokian Renkailla ja Tikkurilalla on merkittävät Venäjä-toiminnot, mutta on Moskovassa suomalainen puurotehdaskin. Moni vetäytyi jo idästä. Navalnyin myrkytyksen ja tuomion jälkeen se ei näytä hätäilyltä.” (Tekniikka & Talous 4.2.2021)

      Olemme liian persoja rahalle, Vanja tietää sen…

      Nytkin mm Joroisiin (Etelä-Savo) nousee lomaparatiisi erään ”liikemiehen” voimin, Georgios Voittajan tsasouna on sinne jo rakennettu venäläisiä varten vuonna 2013…paikka ei ole suunniteltu suomalaisille lainkaan.

      ”Miljonääri aikoo rakennuttaa Joroisiin oman ”Löylyn” ja luksusmökkikylän – kunta toivoo nousevansa matkailukartalle
      Rakennuslupa on myönnetty myös sisäurheiluhallille sekä pesulalle hotellitekstiilejä varten.”

      ”Viljakainen tunnetaan Venäjän hallituksen neuvonantajana sekä sijoittajana ja bisnesenkelinä.”

      Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-11782086

      Putinin jakaa sille taas mitalin … tämmöiset ”isänmaan ystävät” tulee olemaan tulevaisuutta…

  8. Minä noista Salossa olevista Valmetin akkutehtaista olen lukenut ihan positiivisia uutisia. Muutama tuttu on siellä töissä ja sanovat niitä ihan oikeiksi tehtaiksi. Yksihän niistä vasta on valmiina ja toiminnassa ja toista tehdään. Paljonhan sinne on rekrytöity uutta porukkaa töihin

  9. Kyllä, tällaista lisää .
    .
    **********************************************************************************
    https://toihinsaloon.fi/?utm_term=akkutehdas%20salo&utm_campaign=T%C3%B6ihin%20saloon%20hakusana&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=9630822478&hsa_cam=10054022332&hsa_grp=115149890289&hsa_ad=476758540925&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-1186983729739&hsa_kw=akkutehdas%20salo&hsa_mt=b&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=EAIaIQobChMIs5_i8eXx7wIVMwWiAx0mag4rEAAYASAAEgJ6__D_BwE

    TÖIHIN SALOON

    Valmet Automotive valmistaa Salossa akkuja suursarjatuotantona – nyt Sinulla on mahdollisuus tulla osaksi Valmet Automotiven menestystarinaa.
    Salon tehtaalta valmistuu akkuja autoteollisuuden ja muiden teollisuudenalojen tarpeisiin. Valmet Automotiven akkujärjestelmien tuotanto on kasvamassa merkittäväksi toimialaksi ja Salon akkutehtaan tuotantomäärät ovat nousseet ennätystasolle. Valmet Automotiven akkutehtaalla onkin nyt avoinna useita työpaikkoja akunrakentajille ja toimihenkilöille.

  10. Kalle, tuskin Valmet onkaan missään tekemisissä pienakkujen kanssa, niissä varmasti onkin niin suurista volyymeistä kysymys ja hintakilpailu kova. Ainakin alkuun lähtevät autojen ja autojen isoilla akuilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *