Uudet polttoaineet

Tulevaisuudessa meidän ei tarvitse vaihtaa autoja, eikä niiden moottoreita, ei ainakaan pakokaasupäästöjen takia.

Meille on Neste Oyj kehittämässä, tai jo kehittänyt täysin uuden diesel poltttoaineen. Se on vihreä täysin jätteisiin perustuva polttoaine ja sen pakokaasupäästöarvo on tällä herkellä peräti 90%

Toisaalla ollaan kehittämässä täysin synteettistä sähköpolttoainetta. Se ei perustu orgaanisiin raaka- aineisiin, vaan vedestä eroteltuun vetyyn ja ilmasta lähtöisin olevaan hiilidioksiidiin. Valmistuksessa tarvitaan paljon sähköä ja sitähän tulee halvalla tuulimyllyistä ja aurinkopaneeleista. Kumpaistakin on maapallolla määrättömäästi, eikä ihan heti lopu. Kehittely on vielä kesken, mutta sen tuvaisuus vaikuttaa valoisalta.

Tätä on kehittämässä VTT ja Lappeenrannan Teknillinen Yliopisto, ei siis olla ihan tyhjän päällä.

46 vastausta artikkeliin “Uudet polttoaineet”

  1. Eihän sitä enää missään tyhjän päällä ole oltukaan. Olen jo kohtuullisen tovin ajellut pilaantuneilla banaaneilla yms sekä vedenpuhdistamoiden jätelietteellä.

    1. https://www.energiatalous.fi/?p=2630

      31.12.2020

      Kokonaisuus kuitenkin edellyttää hyvin halpaa sähköä, koska veden hajottaminen vaatii paljon energiaa. Veden elektrolyysin hyötysuhde on tyypillisesti 60–70% ja parhaimmillaan noin 80–85%. Prosessissa syntyvän lämmön hyödyntäminen antaa mahdollisuuden edelleen parempaan hyötysuhteeseen.31.12.2020

      ’*******************************************************************************************************
      Lisäksi on otetava huomioon Power-to-X-tekniikan energian tarve. Hiilen ottaminen hiilidioksidista vaatii varmasti runsaasti energiaa – itse asiassa vähintään yhtä paljon kuin ollaan saatu hiiltä poltettaessa. Power-to-X –prosessissakaan hyötysuhde on myös merkittävä tekijä.

      *
      .
      https://www.suomenautolehti.fi/ajankohtaista?news=33
      .
      Sähkölle on keksitty varasto. Power-to-X-tekniikan avulla tuotetaan synteettisiä polttoaineita. Raaka-aineet ovat vedestä hajotettava vety ja ilmasta talteen otettava hiilidioksidi. Vettä voidaan katsoa olevan loputtomiin, ja tässä se jopa palaa takaisin. Hiilidioksidin osalta voidaan puhua jopa pelastuksesta, kun kertaalleen ilmakehään laskettua palamisen lopputulosta kerätään takaisin.

  2. Itse olen ajanut Neste My D:llä jo vuosia. Päästöt autosta ovat katsastuksessa pienentyneet hurjasti, auto ja kuski voivat paremmin.

    P2X on todella mielenkiintoinen teknologia, ja sinänsä täysin toteutuskelpoinen, mutta se vaatii kerrannaisluokan muutosta sähkötuotantoon ja sen hintaan. Sähkön hinta pitää saada putoamaan mittaluokissa, ei vain prosenteissa. Se on mahdollista, mutta se ei ole täällä vielä.

  3. Näyttää ja tuntuu siltä, että vaikka tulevaisuudessa tarvitaankin paljon sähköä, niin itse sähkömoottorit jääävät vähemmmistöön. Sähköautot, akut ja muut jäävät väliaikaisratkaisuiksi, aikaa varmasti kuluu.

  4. Tuo Nesteen My Diesel, sisältää ainoastaan 20% uusiutuvaa kasviöljydieseliä.
    Kun tuo 20% osuus Suomessa on saavutettu, viedään sama uusiutuva diesel USA:n markkinoille, josta saa paremman hinnan.
    Tuo My diesel on kalliimpaa verrattuna normidieseliin ja sillä nyt ilmastoasioihin ei paljon merkitystä liene, ehkä negatiivinen mutta rauhoittanee tankkaajan mielenrauhaa.

  5. Niin, minä muuten ajan biokaasulla, sen edullisuuden vuoksi, en pelastaakseni maailmaa. Vielä edullisempaa olisi maakaasu mutta periaatteellisista syistä en sillä aja kuin pakosta, sikäli kun biokaasua ei ole saatavilla.

  6. Naapuri vaihtoi viime lauantaina autoaan. Vuoden 2015 bensa Skoda Octavia AUT Farkku ja tilalle tuli vuoden 2018 bensa Skoda Octavia AUT Farkku ajettu 30 tkm.

    Kävi auton isolta kirkolta. Samalle liikkeelle oli tarjottu vuosimallin 2014-2016 diesel mallin Skodia, myyjäliike ei ota enää vastaan dieselautoja, siispä naapuri sai vähän ajetun bensan ja hinta oli kohdillaan…

    Hei! nyt alkaa jo liikkeet valikoimaan vaihdokkinsa, dieselautojen reaaliarvo tippuu huimasti ja saat sen ehkä annettua vaihdossa, tai sitten et jopa saa. Muistan kun uusista myydyistä autoista 2000-luvun lopussa 50% oli dieseleitä. Ja kun ynnää että autokalustosta yli 59% on ennen vuotta 2010 rekisteröityjä. Kuka haluaa vanhan dieselin? Se on loppukäyttäjä tälläiselle…

    1. Lisäys, huomioikaa että uusia dieselautoja rekisteröitiin vuoden 2021 alussa alle 10% kaikista autoista….

    2. Vanhan dieselauton konvertointi kaasulle tuskin onkaan kustannuskysymys: enemmänkin puhuttaneen asenteesta.
      Ei se dieselauto mielestäni mikään mörkö liene; paremminkin mahdollisuus.

      1. Suomessa on vain muutamia kymmeniä kaasutankkaus pisteitä, eipä innosta. Itä Suomeen eikä Lappiin ole mitään asiaa kaasupurkilla, ei auta edes hernekeitto edellisillasta vatsassa…

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/64fc045f-f8a7-4a01-ac61-0cc971b96583

        ”Tällä hetkellä Suomessa on noin 60 kaasutankkauspistettä, jotka sijaitsevat seuraavilla paikkakunnilla. Suluissa asemien määrä paikkakunnalla tai tieto rakenteilla olevasta asemasta:

        Espoo (3), Forssa, Hamina, Helsinki (4), Hyvinkää (2), Hämeenlinna, Imatra, Isokyrö, Jyväskylä (3), Järvenpää (rakenteilla), Kotka, Kouvola, Kuopio, Lahti (2), Lappeenranta (1, toinen rakenteilla), Laukaa, Lempäälä, Liminka, Lohja (2), Mikkeli (2), Mäntsälä, Nokia, Oulu (3), Pietarsaari, Pori, Porvoo, Raisio, Riihimäki, Salo, Seinäjoki, Tampere (2), Turku, Tuusula, Uusikaarlepyy, Vaasa (2), Vantaa (3).

        Lisäksi raskaan liikenteen kaasutankkausasemia on seuraavilla paikkakunnilla: Helsinki, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Lappeenranta (rakenteilla), Lieto, Oulu, Seinäjoki, Turku ja Vantaa.”

  7. Niin, katson että dieselauton jatkuva myynnin tippuminen johtaa siihen kuten naapurille kävi, hänen bensa Skoda kelpasi vaihdossa, jos hänellä olisi ollut diesel, ei olisi vaihto onnistunut ainakaan tuohon liikkeeseen ja varsinkin vaihtoa bensaan…tämmöinen lopputulema.

    1. Diesel alkaa kuulua ”ongelmajätteisiin” henkilöautojen kategoriassa, raskaassa kalustossa paras vaihtoehto.

      Norjassa on alettu myymään jo vetykäyttöistä kalustoa, näin se maailma muuttuu.

      Meillä on bensa-autoja, niillä mennään.

  8. Kohta niitä disel autoja alkaa olla hankala ostaa, moni tehdashan on lopetanut niiden tuotannon.

    Minä aikanaan ajoin todella paljon, mutta koskaan en ole tykästynyt diesel- autoon. Joskus yritin laskeakin, josko se tulisi halvemmaksi, niinkun yleensä väitetään. Ei pitänyt silloin pikkaansa, kun ihan kaikki lasketaan, jotain maksoi se mukavuuskin.

  9. Niin se autojen kaasukäytölle konvertointi; tuntuu, että kukaan ei syty, keskustelijoista asialle. Siis mentäköön bensiinillä, ns ekodieselillä edelleen. Minä kyllä ajelen kaasulla; vetyautosta en edes unelmoi.

  10. Meillä on todella paljon sitä vanhenevaa hyvää bensa- autokantaa. Niissä on kymmeniätuhansia autoja täysin käyttökelpoisia, voisi sanoa, että hyviä autoja, jotka eivät maksa yhtään mitään. Eikös se ole melkoinen kansantaloudellinen tappio, jos ne romutetaan ja valtio vielä maksaa niistä romuttamisen.

  11. Kalle, ei se ole siitä kiinni etteikö kaasuauto kiinnostaisi, se tankkaaminen kymmenien kilometrien päässä ei kiinnista. Se nostaa melkoisesto kilometrihintaa.

      1. Lappiin kyllä pääsee koska; yllätys yllätys, kaasuauto kulkee myöskin bensiinillä/dieselillä, joten jos ei kaasuasemaa, mennään sitten toisella polttoaineella.
        Eesti on meitä paljon edellä kaasuasemissa, niitä on ympäri maan; tosin onhan maa kovin pienikin.

        1. Niin, ymmärsinkin että kaasulla kerroit ajavasi, eli et koko Suomessa todellakaan ajele.

  12. Kyllähän tuo jakeluverkosto on ihan ongelma. Minun tilanteeni lienee optimaalinen; seudulla biokaasuyritys ja asema.
    Toisaalta uskoisin jakeluverkoston kehittyvän jopa radikaalisestikkin.

  13. Jakeluverkosto on tehty suurkaupunkeja varten ei korpikyliä varten eikä varsinkaan koko Suomen käyttöä ajatellen. Oma veikkaus ettei ole tulevaisuutta moiselle.

    1. Nykytekniikalla, kaasuaseman voi perustaa minne hyvänsä; konttiperiaatteella.
      Aikaisemmin olivat Gasumin verkostot määrääviä, eivät enää.
      Gasum suunnittelee nyt parinkin aseman perustamista tälle seudulle.

      Gasumin jatkosuunnitelmat ovat koko maan kattavan verkon luominen.
      Kyllä kaasuautoilu saavuttaa enemmän ja enemmän suosiota.

      1. No käy perustamassa, mulle on ihan sama mitään kaasukotteroa ei tähän talouteen tule 😎👍

        1. Kaikkea hyvää kaasulla päristelemiseen. Saksassa WWII aikaan muuten harjoittelivat panssarivaunulla ajamista kuskit sellaisilla panssarivaunuilla jotka toimi häkäpöntöillä kun rintamalle meneville vaunuilla meni kaikki polttoaine. Tiedoksi.

  14. Kukaan tuttavani ei ole edes harkinnut kaasuautoja, dieseleitä vaihtavat pois aika vauhdilla jos vielä jonnekin vaihtoautoksi kelpaa, kaasuautoille ei täällä ole mitään kaupannollista tulevaisuutta.

  15. Dieselillä ajelen nykyisen autoni loppuun enkä lähde sähköpelleilyyn missään tapauksessa mukaan.
    Ei rahat riitä eikä todellakaan huvita ottaa sen pelleilyn takia velkaa.

  16. https://www.hs.fi/visio/art-2000007916614.html

    ”HS Visio minidokumentti: Milloin vetyä tankataan autoihin myös Suomessa?”

    Viheruskovaisten aina oikea totuus on sähköauto sen haitoista piittaamatta.

    Vety sen sijaan olisi myös ekologisempi ja sen tuottamiseen voitaisiin käyttää täysitehoisesti nimenomaan noita sattumavoimaloita eli tuulimyllyjä ja aurinkokennoja.

    Vetytekniikka menosisi ekologisuudessa myös kaasuautojen ohi reippaasti.

    Jostain syystä vetytekniikka ei viherutopisteja kiinnosta.

    Lieneekö syynä se, että ”sähkö tulee töpselistä” -tiede on niin voimissaan…

    1. Viheruskovaisten touhu perustuu bisnekseen nyt, rahat pois sähköautoilijoilta ja sitten ne on lähinnä leluja kun vetyautot on todella markkinoilla ja usean saatavilla.

  17. Uskonpa, että dieselautoja hylkivät viheriköt eivät muista tätä:

    Bensiinimoottori kuluttaa kutakuinkin tuplasti fossiilista polttoainetta verrattuna dieselmoottoriin.

    Ei pitäisi olla mikään pikkujuttu viheriköillekään.

    ****************************************************************************************************
    Dieselmoottorin teoreettinen hyötysuhde on 75 %, mutta normaalisti hyötysuhde jää 45 %:iin ja on parhaimmillaan 50–60 %. Koska siinä palamisesta syntyy vain vähän hiilimonoksidia (CO) eli häkää, niin moottori sopii hyvin sukellusveneisiin ja kaivoksiin.

    *
    Bensiinimoottorin hyötysuhde on tyypillisesti noin 20–25 prosenttia. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkea polttoaineen sisältämää energiaa ei saada muutettua liike-energiaksi, vaan palamistapahtumassa syntyy liike-energian lisäksi lämpöenergiaa, jota siirretään jäähdytysnesteeseen ja jäähdyttimen kautta ulkoilmaan. [Lähde : Wikipedia ]

    *******************************************************************************************************
    Otteita:
    .
    https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/artikkeli-1.786426
    .
    11.01.2020
    .
    Dieselautojen huono maine perustuu vanhentuneisiin mielikuviin: ”Niitä käytetään paljon työsuhdeautoina pienten päästöjen takia”

    Puhtaiden Euro6-moottoreiden kalleus pudottaa dieselin pois pienistä autoista. Diesel pysyy vaihtoehtona suurissa autoissa.
    .
    Into liikenteen sähköistämiseen on suurta. Koska tarinasta on haluttu tehdä yksinkertainen, sähköautot on julistettu hyviksi ja polttomoottorit pahoiksi.
    .
    Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa oikoo virheellisiä käsityksiä. Hän muistuttaa, että uudet Euro6-normin täyttävät dieselautot ovat hyvin vähäpäästöisiä.
    .
    Uudet dieselautot ovat hyvin vähäpäästöisiä. Myös niiden kulutus on pienempi, kun vastaavien bensa-autojen.

    Siksi esimerkiksi Saksassa uusien autojen keskikulutuksen lasku katkesi ainakin hetkellisesti, kun dieselautojen suosio lähti laskuun.

    1. Viherpelleille on olemassa vain yksi ainoa oikea totuus eikä sitä tosiasioilla pilata.

  18. Uusituvin polttoaine ikinä:

    Pollen heinäpaali ja jälkiruokana kaura. Sitä se rouskuttaa suu vaahdossa, porkkanankin ottaa joskus väriksi. Takalistossa heilahtaa huiska ja pullat pyörähtää nurmelle. Hevosvoimia on yksi, mutta hyvin se vetää tuhatkiloista maasturia kuin tyhjää vaan.
    Nyt vaan 300 hevosta vetää yhtä hevosvoimaa kuljetusvaunussa.
    Sitten kun heppa on lannoittanut ihmisen ruokapellot joutuu ihmisen ruoaksi makkaratehtaalle.
    Hepan heinät vaan ovat tuontitavaraa Tanskasta, koska viljelijän on pakko jättää timotei kesannolla makaamaan kaadettuna maahan, että saa hehtaarikorvauksen valtiolta.

    Hevosvoima= hevonen vetää 75 kg rissan kautta yhden metrin korkeuteen sekunnissa.

    No, diesel on hyvä ja melkein verrannollinen vetokone heppaan nähden moottorin yksinkertaisuudessaan vrt. bensamoottori.
    On täyttä huu-haata uskoa, että maailma miljardit polttomoottorit häviävät parissa kymmenessä vuodessa ja sen mukana huippuunsa puhdistetut dieselit ja bensat jakeluverkostoineen, Ja, että öljyvaltioiden rahahanat sulkeutuisivat.

  19. Uusi Toyota Mitä esitelty, nyt odotellaan verkostoa vetytankkaukseen:

    Toyota Mirai

    Vuosimalli 2021
    Moottori:
    Vetyauto, takaveto.
    Toimintamatka:
    620–700 km
    Kiihtyvyys 0—100 km/h:
    9,0s
    Huippunopeus:
    175 km/h
    Mitat:
    pituus: 4975 mm, leveys: 1885 mm, korkeus: 1480 mm, akseliväli: 2920 mm,
    Polttoainesäiliö 5,6 kg.

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-vetyauto-toyota-mirai-on-entista-parempi-mutta-tankkausverkosto-ei/

    Sieltä ne tulee, se on väistämätöntä!

  20. Sieltähän se tulee … koska?
    Asiantuntijat, siis ei tämän alustan asiantuntijat, ovat useasti maininneet, jakeluverkoston rakentaminen tulee erittäin kalliiksi.
    Ensin täytyy olla niitä vetyautoja ja sitten … ehkä, rakennetaan jakeluverkosto; tai pitää olla jakeluverkosto, että vetyautojen kauppa alkaisi pyörimään.
    Kaasuautoista varsin tuttu kuvio muutamien vuosien takaa.
    Nykyisellään kaasuautojen kauppa näyttäisi kehittyvän melko suotuisasti, samoin vanhojen autojen konvertoinnit.

  21. Sieltä ne tulee vaikka kuinka joku päristelee nyt kaasulla, lisää vaan hernekeittoa naamariin 😆👍

    1. Olematon vaihtoehto olemattoman jakeluverkoston vuoksi vielä kymmeniksi vuosiksi.

      Kokeilin piruuttani tätä WP- kirjautumista. Nyt on siis kolme vaihtoehtoa ja nimimerkkiäkin.

    2. Ihan vain mielenkiinnon vuoksi; miten tuo hernekeitto lioittyneekään kaasuautoiluun. Taas tyypillinen yläasteikäisen tyyppin en kommentti.

  22. On huumorintajuisia tyyppejä ja on seipäännielleitä tyyppejä,,, jospa joku miettisi tälleen 😉

  23. Kyllä minä nauroin kaikkien muidenkin edestä, tätä ketjua lukiessani. Ei tainnut pollen matka pysyä enää oikein millään raiteella, taisi olla jo heinäpaalia pellolla hakemassa. Pitihän sen saada sitä raaka- ainetta kaasua tehdessä. Aika kauaksi ajautui juttu tulevaisuuden polttoaineista.

    1. Minä pistin paljon huumorilla. Todellisuudessa kun autonvalmistajatkaan ei tiedä kuinka käy. Mutta se on jo varmaa että hybridiautojen aika jää lyhyeksi…

  24. Huumoriahan tämä elämä kaipaa, eikä autovalmistajat todellakaan tiedä, mitä pitäisi tehdä. En vaan ole ihan samaa mieltä hybridistä, siirtymäajat saattavat olla pidempiä mitä luullaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *