Pääministeri nimettävä politikoimalla-ei toteamalla

Seuraavan hallituksen pohja muovautuu. Kaksi suurinta ja neljänneksi suurin koska kolmanneksi suurin on tehtävään kypsymätön ja epävakaa. Se on enemmistöhallitus, vahvasti porvarillisen maan ja eduskunnan mukaisesti porvarienemmistöinen jossa vasemmiston edustus on voimakkaasti mukana. Ideaalikoostumus ei automaattisesti takaa ideaalista toimintakykyä – hyvin paljon jää riippumaan henkilöratkaisuista.

 

Kokoomuksen erämaavaellus oppositiossa päättyy. Toisaalta muistetaan Johannes Virolaisen ivalliset sanat kokoomukselle sen saatua suuren vaalivoiton 1970 eduskuntavaalissa ”mitä aiotte tehdä voitollanne”. Ja niin tapahtui että kokoomus ei tehnyt voitollaan mitään kun presidentti Kekkonen ei päästänyt sitä seuraavinakaan vuosina hallitukseen. Toisaalta nykyisen perustuslain mukaan presidentti ei enää päätä hallituksesta vaan eduskunta. Kuitenkaan missään ei ole säädetty että suurimman puolueen edustaja muodostaisi hallituksen pääministerinä. Olisi jo korkea aika tervehdyttää kansanvaltaa siten että eduskunta politikoimalla päättäisi pääministerin tuijottamatta automaattiseti ja mukavuudenhaluisesti puolueiden suuruusjärjestykseen. Luonnollisesti tällöinkin pääministeri voisi tulla suurimmasta puolueesta.

 

Suomen valtiollinen järjestelmä on edustuksellinen demokratia. Korkein valta kuuluu Suomen kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta. Kansa valitsee eduskunnan jäsenet eduskuntavaalissa. Vaalissa valitaan siis edustajat käyttämään kansan puolesta korkeinta valtaa maassa edustuksellisesti. Minkään yksittäisen nimetyn kysymyksen ratkaisemiseksi ei eduskuntaa valita vaan käyttämään valittujen edustajien oman harkinnan mukaista valtaa. Äänestäessään edustajansa eduskuntaan kansa ei samalla äänestä mm. eduskunnan nimeämän pääministerin henkilöstä tai puolueesta, vaan äänestää edustajansa päättämään tästä harkintansa mukaan. Eduskuntavaali ei voi olla mikään suora pääministerin vaali. jollaiseksi se käytännössä muodostuu jos politiikan toimijjat eduskunnassa ja puolueissa asennoituvat “on sovittu”-hengessä siten että pääministeri valitaan automaattisesti suurimmasta puolueesta. Terve kansanvalta edellyttää tässä kuten kaikessa muussakin politiikkaan enemmän politikointia. Eduskunnan suorittamassa pääministerin nimeämisessä ryskäköön eduskunnan saleissa ja vallan kamareissa raikas politikoinnin meno sen sijaan että asia katsottaisiin suoraan eduskunnan kokoonpanoa  –  vaan ei tulevan pääministeri henkilöä  –   koskeneiden vaalien tilastotiedoista

20 vastausta artikkeliin “Pääministeri nimettävä politikoimalla-ei toteamalla”

  1. Valitaan tämä Kokoomuksen Vartiainen, se on myös ”bile johtaja”

    1. Ehkä Rydmanilla oli tyrkkyä kokoomuksen johtoon, koska tulivat menneisyysväittämät Hesarin kautta julkisuuteen.

    1. Kokoomuksen raskas sarja toimii perinteisesti muualla kuin politiikassa kokoomuslaisesti kuitenkin toimien eli muokaten kokoomuksen tämän viiteryhmänsä mukaiseksi. 90-luvulle saakka kokoomus oli yhtä kuin Kansallis-Osake-Pankki ja sen talousleiri, noin vain aivan hieman kärjistettynä sanottuna. Tämä oli eräänä kansanvaltaisuusmies Kekkosen ei ehkä niinkään hyväksyttävänä vaikuttimena pitää kokoomus paitsiossa politiikassa. Kokoomuslaiset kun saivat äänensä ja vaikutuksensa yhteiskunnassa muutenkin esiin.

  2. ”kyvytön Orpo”
    ”Kokoomuksen heikkous ne henkilöt.” Taas oho!

  3. Tarvittaisiin nykyistä tylsempi pääministeri. Sellainen jolla ei ole oma imago niin tärkeää ja äänekkäät julistukset ideologioiden puolesta. Sellainen pragmaatikko, valmis tekemään likaistakin työtä, jolla ei ole kuin yksi ilme naamalla, satoi tai paistoi.

    Sellaisia on perinteisesti löytynyt demareista ja kokkareista. Vähän kaivetaan niin voisi löytyä taas.

    Kepu ei käy, heillä niitä naamoja on miestä kohden vähän liiankin kanssa.

  4. Nyt kun Keskusta on on luopunut edustamasta keskustalaista politiikkaa on entistäkin tärkeämpää että on vastavoimaa ja haastajaa vasemmistolaiselle politiikalle että säilytetään asemamme tavallisena, keskimääräisenä eurooppalaisena maana, toki Ranskaa tai Hollantia ei meistä millään konstilla saa kun on tämä kateus ja olematon itsetunto

  5. Marin on kyllä energinen, mutta en ole ihan varma että energisyys on se mitä nyt tarvitaan. Hatunnoston arvoista että pitää huolta lihaskunnostaan, mutta pitäisi olla vähemmän glamouria, enemmän asianhoitoa. Tylsempi ja tekevämpi.

    Marinin kaltaisille on aikansa ja paikkansa, ei siinä mitään, mutta hän ei pysty koskaan yhdistämään kansaa kun pitäisi tehdä vaikeita päätöksiä, kun rahaa ei ole.

    1. Siinäpä se ongelma on kun kokoomusta johtajineen ei pysty kukaan yhdistämään yhtään minnekään paitsi oppositioon.
      Näyttää unohtuvan nopeasti, että Marinin naisviisikko on pitänyt hallituksen ja Suomen kasassa erttäin vaikeat ajat ja vienyt Suomen Natopäätöksenkin läpi kansainvälisestk yhdessä pressan ja Haaviston kanssa.
      Ja kokoomus kukkoilee, että mehän….

  6. Kokoomuksen kannatusluvut yllättävän korkealla ja jos niin mistä leikkauksista jatketaan? Ohessa kopio aiemmista:
    Kyösti Roth
    1. elokuuta kello 11.22 ·
    Edellisen oikeistolaisen ukkohallituksen Kokoomus, Perussuomalaiset ja Keskusta aikaansaannokset lyhyesti, ja nyt Kokoomus on valmis uusiin leikkauksiin pienituloisimmilta, jos voittaa eduskuntavaalit 2023 uusimmalla vanhalla sloganilla; ”Köyhät kyykkyyn”, joten nyt kaikki köyhät masokistit äänestämään Kokkareita:
    1. Subjektiivista päivähoito-oikeutta rajattiin.
    2. Vuorotteluvapaan ehtoja kiristettiin ja vanhempainvapaan päivärahoja leikattiin.
    3. Sairausajan vuosilomaa leikattiin palauttamalla siihen omavastuupäivät.
    4. Vuosiloman kertymistä vähennettiin äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaan ajalta.
    5. Ansiosidonnaisen kestoa leikattiin 100 päivällä.
    6. Palkatonta työaikaa pidennettiin.
    7. Kikyllä leikattiin julkisen sektorin lomarahoja 30 prosenttia.
    8. Vuosittaista työaikaa pidennettiin 24 tunnilla.
    9. Työnantajamaksuja siirrettiin työntekijöiden maksettavaksi.
    10. Työntekijän koeaikaa pidennettiin neljästä kuuteen kuukauteen.
    11. Työsuhdeturvaa heikennettiin (mm. koeaikaa pidennettiin, takaisinottovelvollisuutta lyhennettiin ja pitkäaikaistyöttömän määräaikaisuuksia helpotettiin).
    12. Aikuiskoulutustuen kestoa lyhennettiin 19 kuukaudesta 15 kuukauteen ja sen perusosaa leikattiin 15 prosenttia.
    13. Ammatillisen koulutuksen määrärahoja leikattiin 190 miljoonaa euroa.
    14. Työttömyyspäivärahan enimmäisaikaa lyhennettiin 100 päivällä.
    15. Työmarkkinatuen peruspäivärahaa leikattiin.
    16. Lähes kaikkia Kelan etuuksia (mm. lapsilisää, äitiys-, isyys- ja vanhempainpäivärahaa, peruspäivärahaa ja kansaneläkettä) leikattiin.
    17. Lääkekorvauksia leikattiin 150 miljoonalla eurolla.
    18. Veteraanietuuksia ja vammaisetuuksia leikattiin.
    19. Lasten kotihoidontukea ja hoitorahaa leikattiin.
    20. Päiväkotien ryhmäkokoja kasvatettiin.
    21. Yleisen asumistuen perusomavastuuta suurennettiin.
    22. Opiskelijoiden opintorahan osuutta pienennettiin ja lainaosuutta kasvatettiin.
    23. Palkkatuella tehdystä työstä kertyvää työssäoloehtoa kiristettiin.
    24. Aktiivimallilla leikattiin työttömyysturvaa.
    25. Sotkettiin taksiliikenne.
    26. Myytiin Neste ja muita valtion yhtiöitä
    27. Lisättiin valtionvelkaa 100 miljardista reiluun 106:een miljardiin.

  7. Oliko tuo velan lisäys edellisen hallituksen eli Kataisen sekametelihallituksen ansiota

  8. Onneksi tuossa pitkässä listassa köyhiltä ei viety mitään. Annettiin vain vähemmän.

  9. Saa nähdä, mikä huto syntyy, kun nykyhallituksen ja sipilän hallituksen velkavetoista rahan haaskaamista on pakko suitsia.
    Siinä on palkko puuttua rahan jakamiseen jollain tavalla eikä verojen kiristäminen ole tosiasiassa mahdollista ilman suuria haittavaikutuksia..Toki pääomaverotuksen tuominen muun tuloverotuksen kanssa samaan linjaan olisi järkevä toimenpide ja tasapuolinen, koska ei se pääoma mihinkään katoa.
    Sen sijaan kaikenlaiset kiva-sulle-kiva-mulle-etuudet on pakko perata pois.
    Myös toimeentulo- ja asumistuet on saatava johonkin järjestykseen, mutta konstia siihen en osaa sanoa, koska ihmisten pitää tulla toimeen.
    Yksi asia, mitä en ymmärrä, on, että joku voi ostaa kymmeniä sijoitusasuntoja muutamassa vuodessa – esimerkki 70 sijoitusasuntoa alle 10 vuodessa – ja velkojen lyhennysten jälkeen vielä tienaa niillä rutkasti.
    Miten mahtanee asumistukien vaikutus olla vuokriin?

Vastaa käyttäjälle Markku Savikivi Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *