Asiaa vetyautoista

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/yltioravakka-namx-futuristinen-katumaasturi-kulkee-800-kilometria-kuuden-vetykapselin-voimin/4783ccbc-1826-4565-bd2f-1f0df0e74432?ref=iltalehti:0098&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi

”PARIISIN AUTONÄYTTELY Pininfarinan muovaama muotovalio esittelee etulinjan vetyteknologiaa ja kiistatonta suoritusvoimaa.”

Tässä on asiaa.

Tällainen kapselitoimiteinen vetyauto hakkaa kaikki sähkörottelot mennen tullen.

Vaan ei taida kelvata meidän viherpelleille.

7 vastausta artikkeliin “Asiaa vetyautoista”

  1. Ajatus on loistava. Skaalautuvuus on vielä ratkaisematta. Se on ratkaistavissa.

    Toinen ongelma on vedyn tuotanto. Kyllä sitä teoriassa voi tosiaan ylijäämäsähköstä tehdä, mutta se on edelleen kovin tehotonta. Tässä on mm. Suomen vetyklusterissa firmoja ongelman parissa. Muutaman vuoden päästä kenties on hyviä merkkejä ilmassa. Itsekin olen aiheeseen sijoittanut.

    1. Typeryys ei auta.
      Ajattele aivoilla.
      On jo olemassa vetykennoja, mitkä eivät räjähdä.
      Otapa vaikka itse selvää.

  2. Ihan kiva, vähän klassisen Porshen omainen perän muotoilultaan, tosin toisessa jutussa kirjoitettiin, että renkaiden koko vaikuttaisi negatiivisesti siihen, kuinka monia satoja kilometrejä vety-autoilla oikeasti voisi päästä; siis katumaasturi siksi ehkä vähän outo esimerkki, jos pienemmällä pääsisi vieläkin pidempiä matkoja yhdellä tankkauksella?

    Ja Suomessa ilmeisesti vetyäkin olisi jo osalle:

    ”Vetytuotantoa, ja teollisuuden sivutuotteena syntyvää vetyä Suomessa on jo tarpeeksi yli 20 000 vetyauton liikuttamiseen.”

    Myöskin toisesta jutusta:

    ”Toyota aloitti vetyauton kehittämisen jo vuonna 1992 ja esitteli ensimmäisen sukupolven Mirain vuonna 2014. Koeajoin autoa reilu vuosi sitten polttokennoja valmistavan yrityksen tutustumisreissulla. Tuolloin ajotapahtumasta jäi mieleen, ettei vetyautoilu juuri eroa akkukäyttöisestä sähköautoilusta muuten, kuin tankkaamisen nopeuden osalta – se vastasi ja vastaa edelleen bensiinikäyttöisen auton tankin täyttämistä, mikä on äärimmäisen suuri etu hitaaseen lataamiseen verrattuna.

    Toyota Auto Finland voisi ottaa toimitusjohtajansa Heikki Freundin mukaan uuden Mirain maahantuontiohjelmaansa ja myyntiin vaikka heti. Muttei ota. Autoja olisi saatavilla tarpeeksi, samoin vetyä. Pakoputkesta tulee pelkkää puhdasta vettä. Mistä siis oikeaan autoilun päästöttömyyteen siirtyminen kiikastaa?

    ”Lähin tankkauspiste sijaitsee Tukholmassa. Mirain Euroopan-kiertueella Suomen lisäksi ainoa tankkauspisteetön maa on Portugali”, Toyotan tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen toteaa.”

    (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/koeajossa-vetyauto-paastoiltaan-puhdas-sahkoauto-vailla-poliittista-paatoksentekoa-tankkausmahdollisuuksista/9428809f-160f-4a88-aee9-bfe6d16d9141)

Kommentoi