Lenin, Museo ja kirjat.

Sain Venäjän kieliset kirja-aarteet, jotka olivat peräisin Lenin-museosta Tampereelta, asiaa ymmärtävälle kirjafriikille (kiitos Aleksille), meni oikeaan paikkaan.

Reilun 10 vuoden aikana vuokraa on mennyt kirjojen säilyttämisestä noin 50 eukkoa kuussa.

Kirjoja lopulta taisi olla 16 pahvilaatikollista. Moni noin sata vuotta vanhoja tai ylikin.

Jokaisessa laatikossa oli kirjoja 20-30, joissain enemmänkin.

Lenin-Museo lopetettin Hämeenpuistossa Aimo Minkkisen jäätyä eläkkeelle. Tai ei sitä lopetettu, vaan siirrettiin Finlaysonin alueella verstaalle.

Luonne museolle muuttui lähinnä arvosteluksi Neuvostoliittoa kohtaan, tai näin sen minä näen.

Johtajana on nyt Kalle Kallio, demari, joka on selvääkin selvemmin Neuvostovastainen, sosialismin vastainen.

Onko tällaisen ihmisen oltava Lenin-Museon johtaja? Minusta ei.

Lenin oli merkittävä ihminen Suomen historiassa.

Lenin bolsevikkien periaatteiden mukaisesti antoi Suomelle itsenäisyyden, kuten kaikille Tsaarin Venäjän alistamille maille.

Kerenskin väliaikainen porvarihallitus ei kuuna päivänä Suomelle itsenäisyyttä halunnut eikä olisi antanut. Tosin ei Suomen porvaristo sitä halunnutkaan. Ei ennenkuin Venäjällä vallankumous jatkui Helmikuun vallankumouksesta työväen ottaessa vallan Lokakuussa 25 päivänä 1917.

Suomen porvaristolle tuli hätä, kuka Suomea nyt paimentaa!?!?

…ja pitää Suomen työväen aisoissa…?

Suomen porvariston katseet kääntyivät suurvalta Saksan suuntaan. Sieltä Suomen porvaristo valitsivat Suomelle kuninkaan.

Mutta voi surkeutta ja hätää….Saksa ehti hävitä ensimmäisen maailmansodan, ja kunkkuhaaveet sai jäädä.

Nyt alkoi Suomen porvareita itsenäisyys kiinnostaa. Mutta vasta Syomen työväen sitä vaatiessa jo kauan. Irti Tsaarista! Muuttui… irti porvareista!

Suomen porvarit olivat nyt yksin…ei ketään turvanaan.

Venäjän vallankumous, työväen vallankumous, sai myös Suomen työväen liikehtimään.

Suomi sai itsenäisyyden Leninin allekirjoittamana, jota Suomen porvarit hattu kourassa nöyrästi joutuivat anomaan sosialistiselta työväen vallan Venäjältä, Leniniltä.

Oli Suomen porvareille itsenäisyys vaikeaa, ei sitten millään sitä haluttu hakea Venäjältä, johon Suomi kuului Tsaarin peruja.

Koetettiin hakea sitä Saksasta, mutta Saksa sanoi, että sitä Suomen on haettava Venäjältä.

Aatelkaa nyt! Suomen porvarit joutuivat lakki kourassa hakemaan itsenäisyyttä työväen valtaisesta maasta Venäjältä, jota johti kommunisti, bolshevikki Lenin.

Oli Suomen itsenäisyys vaikeaa Suomen porvaristolle ollut ennen, ja on sitä nytkin.

Suursuomi hankkeet fasistisen Saksan rinnalla toisessa maailmansodassa, jonka toimia porvaristomme ei vieläkään halua myöntää.

Syyt sälytetään muille, etenkin Neuvostoliitolle/Venäjälle. Ryssävihaa lietsottiin koko -30 luku.

Mitä siitä opimme, Suomi? Osataan ryssävihaa lietsoa vanhasta muistista.

Venäjä/Neuvostoliitto on ollut naapurimme jo monta vuotta…

Toisen maailmansodan jälkeen olemme osanneet elää sovussa naapurimme kanssa, rikastua jopa jossain vaiheessa -80 loppua maailman rikkaimmaksi tituleerattuna.

Kyllä!!! Venäjän/Neuvostoliiton kanssa osa porvaristoa osaisi olla, ja tehdä rahaa, niin että ranteet paukkuivat.

Entä nyt?

Tänään 2022? kaikki suhteet on pistetty poikki Venäjään. Rahaa ei tule. Suomi sukeltaa taloudelliesti hyvin syvälle. Kukaan ei vielä tiedä kuinka syvälle…

Typeryys ja osaamattomuus on nykyiselle hallinnollemme tyypillistä.

Keynesiläisyys ei enää auta. Suomi on ajettu USAn vasallivaltioksi. USA, joka on pettänyt kaikki ja kaiken, aina. USAa ei kiinnosta muu kuin oma etu, oma lompakko ei muiden. Ei Suomenkaan.

Suomi jo kokeili Suurvalta Saksan kanssa ja epäonnistui, ja kuvittelee, että USA olisi parempi vaihtoehto.

USA on rosvovaltio: Se sotii ja ryöstää omaisuuksia eri maissa. Alaskan se vuokrasi Venäjältä aikoinaan, ja sopimuksen muotoseikkaan vedoten sanoikin, että ei ollut vuokra vaan se on nyt USAn omaisuutta. Otti sen tuosta vaan.

Venäjän kanssa sopi, ettei USAn johtama Nato laajene itään. Laajeni, ja ympäröi Venäjän sotatukikohdillaan.

Jne….

USA on menettämässä yksinapaisen maailman johtajuuden. Siksi USAta ahdistaa…Venäjä.

USA sanelee ehdot. Aina. Ukrainassa USA organisoi vallankaappauksen 2014. Suomessa USA saneli isäntämaasopimuksen 2014, USA saneli Suomen mediapoolin luomisen ehdot ja säännöt 2014.

Suomella on USAta kiinnostava 1300km raja Venäjän kanssa. Tästä on kyse.

USA on työntänyt tällä tavoin typerän kyrpänsä Suomineidon perseeseen, ja syvälle!

Oliko rumasti sanottu demarit ja vassulit ja vihreät?

Oli vai? Niin pitikin olla. Mutta joka sana on totta!

Tässä tämä vuodesta 1917 vuoteen 2022 marraskuu. Suomen historia pikakelauksella.

Lopuksi: Venäjä on hyvis, joka pyrkii pelastamaan maailman.

USA on pahis, joka pyrkii valtaamaan kaiken…kaiken, uhreista piittaamatta, kuten Ukrainassa nyt viimeiseksi.

Markku Huhtala, Tampere, Rantaperkiö

53 vastausta artikkeliin “Lenin, Museo ja kirjat.”

  1. Jälleen punapaskaa ja tosiasioiden vääristelemistä Huhtala.
    Ihmeellistä, kuinka kommunisti jaksaa fasistista ja imperialistista Venäjää ja sotarikollista putinaa puolustella.

  2. Onko Putin sotarikollinen? Millä perusteilla?
    Venäjä ei ole fasistinen eikä sen paremmin imperialistinenkaan.

    USA on…suorastaan fasistinenkin. Imperialistinen se on ollut aina.

    Imperialismin määre on hyvin pitkälle rahan kulku.
    Mutta senhän tiesitkin, kun imperialismin mainitsit.

    Putin pyrkii estämään koko maailman palon.
    USA sitä lietsoo.

    Joka päivä.

    En ole Putinisti, Olen realisti.
    ..ja jätän lukematta kuuntelemata ja katselematta USAn ohjauksssa olevaa mediapooliamme.

    En voi suuttumusta tuntematta mediapooliamme seurata, on se niin kovaa valehtelua.

  3. Markku Huhtala : ”Onko Putin sotarikollinen? Millä perusteilla?”

    Kysy vielä, hah – Putin on sotarikollinen osin samoista syistä kuin Hitler.

    Mielestäni Putin joutaisi hirttää aivan kuten tehtiin Saksassa entisille natsi-johtajille.

    In my opinion, Putin should be hanged just like what was done to former Nazi leaders in Germany.

    На мой взгляд, Путина надо повесить так же, как это сделали с бывшими нацистскими лидерами в Германии.

  4. Juhak, pyydän anteeksi epätarkkuutta. USA ei ole aina ollut imperialistinen.
    USA on ollut alkuperäiskansojen vuosituhansia.
    USA on Englannin Ranskan ja Espanjankin muodostama siirtomaa.
    Jonka alkuperäiskansat lähinnä tuhottiin.

    USAn imperialismin varsinainen kausi alkoi yksinapaisena toisen maailmansodan jälkeen.
    USA sitä ennen oli enemmänkin kapitalismin edistyksellinen osa finanssiosaamisineen.

    Siirtomaakausi sai loppunsa toisen maailmansodan jälkeen, jonka Neuvostoliitto voitti.

    Neuvostoliittoa hajotettiin 1991, jolloin alkoi uuskolonialismin kausi.

    juhak, luulisin sinun tietävän tämän kaiken, kun Putinistiksikin minua nimittelet.

    Historiaa on tärkeä tuntea, jotta voi tuntea nykyisyyttä, ja luoda katseet tulevaan (lainaus markku huhtala).
    Vai mitä juhak?

  5. ITSENÄISEN VALTION TUNNUSMERKKEJÄ.
    TULEEKO JOTAIN MUUTA MIELEEN?
    Oma valtiojärjestys.
    Oma virallinen kieli.
    Omat puolustusvoimat.
    Oma politiikkakoneisto.
    Omat kansalliset perusoikeudet.
    Oma kulttuuri ja omat perinteet.
    Oma kansantalous ja budjetointi.
    Oma järjestysvalta ja kontrollikoneisto.
    Oma verotusoikeus ja sosiaalipolitiikka.
    Oma maa, lippu, vaakuna ja kansallislaulu.
    Oma perustuslaki, valtiovalta sekä hallintokoneisto.
    Oma raha, valuuttapolitiikka ja keskuspankkijärjestelmä.
    Oma lainsäädäntövalta, toimeenpanovalta ja tuomiovalta/oikeuslaitos.
    Kansallinen itsemääräämisoikeus, suvereniteetti ja riippumattomuus.
    Oikeus itse päättää sotilaallisesta liittoutumattomuudestaan.
    Täysvaltaisuus, yhtenäinen ja keskitetty universaali valta.
    Oikeus itse päättää sotilaallisesta liittoutumisestaan.
    Taloudellinen riippumattomuus ja kauppapolitiikka.
    Oikeus itse määrätä ulkopoliittista suhteistaan.
    Kansainvälinen tunnustus ja vahvistetut rajat.
    Mitä näistä on jäljellä Suomessa?

    1. Kaikki ..
      – mutta myös tämä:

      Oikeus itse päättää sotilaallisesta liittoutumisestaan [ – vaikkapa NATO’on]

      *
      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a86365ba-412b-4d90-934a-0fc242233281

      Ulkoministeriön salatut asiakirjat: Venäjä jylisi Suomelle, ettei anna Baltiaa koskaan Natolle – virhearvio saattoi ratkaista Suomen Nato-kannan

      Ulkoministeriön julkisiksi tulleet asiakirjat paljastavat, kuinka Venäjä vakuutteli Suomelle, ettei se anna Baltiaa ikinä Natolle.

  6. Onneksi Suomessa ei tätä Huhtalan levittämää sontaa usko kuin kourallinen idiootteja ja heillä ei ole mitään merkitystä yhtään mihinkään koskaan.

  7. jaajas Albanus…
    Putin on syyllistynyt sotarikoksiin?
    Minkälaisiin?
    Kuka tai mitkä instanssit ovat ne todenneet?

    Ukrainan fasistit USAn ohjauksella ovat yksinomaan ne joko rekonstruoineet tai keksineet ne kokonaan.

    USAn sotarikoksia ei ole mitenkään ”läntinen yhteisö” käsitellyt. Suomen USAn käsissä oleva mediapooli vaikenee kaikesta.

    USAn sotarikokset ovat karmaisevia. Niistä emme vain tiedä mitään.
    Venäjä puolestaan suojelee myös Ukrainan siviilejä.

    Buchan kaupungin keväällä tapahtumat ovat hyvä osoitus, mistä on kyse.
    Ukrainan fasistit Venäjän poistumisesta kaupungista rankaisi jokaista Venäjän kanssa olleita tappamalla ja raiskaamaalla, ja otti kuvat levitti niitä länteen Venäjä tekeminä.

    Sain eräältä Buchan kaupungin laidata epätoivoiselta naiselta sydäntäsärkevän viestin sähköpostiin yksityiskohtaisesti…
    julkistin sen. se luonnollisesti sensuroitiin. kuten kaikki totuus Suomessa.

  8. Mika: Minä en valehtele koskaan. Ei ole tarvetta.
    Olen isänmaallinen Suomalainen.

    Osoita edes yksi sanomani lause virheelliseksi.

    Mielipide ja tieto ovat eri asioita.
    Minun ovat tietoa!

    1. Huhtala, et valehtele vaan ihan oikeasti uskot ja elät omaa todellisuuttasi, mutta sillä ei ole mitään tekemistä oikean todellisuuden kanssa.

      Ole huoletta, kukaan ei ota sinua vakavasti joten jatka vaan

  9. Albanus: sekoitat tiedon ja mielipiteen.

    USA itse vakuutti Gorbatsoville, ettei laajene itään, Venäjän ympärille.

    Gorbatsov oli naiivi. Uskoi retoriikan.
    USA pettää kaiken ja kaikki.
    Siitä meillä on todisteita. Mutta emme voi sitä valtamediasta saada lukea.

    Sosiaalinen media on jo tappolistalla.
    Meidät vaietaan. Uskokaa pois.
    Samaa mieltä saa olla mutt ei eri mieltä.
    Tiedättekö miksi sitä sanotaan?
    Fasismiksi.

  10. Mitä näistä on jäljellä Suomessa?
    markku huhtala , 6.11.2022 18:59
    *
    MH – Kerropa oma vastuksesi

  11. Albanus: mitä näistä on jäljellä Suomesta?
    ööh…mistä?

    1. markku huhtala – tiedätkö kysymisesi toistaminen ei ole vastaus.

      Kommarien kulttuuriin kuulunee selvien vastausten välttely.

  12. MH. ”USA itse vakuutti Gorbatsoville, ettei laajene itään, Venäjän ympärille”

    Koska ja missä? .hihassako ,,

    Markku Huhtala, ajatuksesi harhailee siellä sun täällä.
    Miten viimeaikaiset väittämäsi liittyvät Putinin sotasyyllisyyteen?

    .

  13. Yritätkö sekoittaa minua, vai etkö itse osaa hahmottaa kokonaisuuksia?

    1. Selkeyden vuoksi:

      markku huhtala – tiedätkö kysymisesi toistaminen ei ole vastaus.

      Kommarien kulttuuriin kuulunee selvien vastausten välttely.

  14. Kysyt yhtä, ja viet sitten asian ihan muualle.
    Porvarit tekee näin, joilla on itsellä sirpaletietoa ja toisaalta hallitsee sillä.
    Oletko Albanus jompikumpi vai molemmat…?

  15. Gorbatsoville on todella USA vakuuttanut, ettei laajene itään, Venäjän ympärille. 1980 lopulla. Näin oli. Neuvostoliitto hajotettiin 1991, Gorbatsovin toimesta.
    Kansanäänstyksen tulos oli: 86%Neuvostoliiton kansasta eivät olleet Neuvostoliiton hajottamisen kannalla.
    Gorbatsov, joka oli nobelin miljoonapalkinnon saanut, eli ostettu, hajotti silti lopulta Neuvostoliiton USAn ohjeiden mukaisesti.
    Muistatko Albanus?

  16. MH sontaa : ”Se sotii ja ryöstää omaisuuksia eri maissa. Alaskan se vuokrasi Venäjältä aikoinaan, ja sopimuksen muotoseikkaan vedoten sanoikin, että ei ollut vuokra vaan se on nyt USAn omaisuutta. Otti sen tuosta vaan.”

    Muuten kerropa MH millä oikeudella ryssät ryöstivät Siperian ja Alaskan alkuperäiskansoilta?

  17. Tyhmä Grobatsov, joka oli naiivi, kuvitteli kansojen olevan ystäviä.
    USA havitteli Venäjän suuria luonnonrikkauksia.
    Saksa ja Suomi aiemmin.

    Jeltsin 1991 jälkeen melkein sai tuhottua Venäjän myymällä sen kännipäissään USAlle. ”jumala teitä suojelkoon”. Muistatko?

  18. MH : ”Onko Putin sotarikollinen? ”

    На мой взгляд, Путина надо повесить так же, как это сделали с бывшими нацистскими лидерами в Германии.

  19. Albanus…mennään vaan satoja vuosia taaksepäin…
    Venäjä oli suurvalta satoja vuosia sitten.
    Tsaari oli mahtiruhtinas. USAa ei ollut olemassakaan.

    Englanti Ranska ja Espanja otti valtaansa Amerikan.
    Se oli silloin kolonialismin aikaan.
    Venäjäkin oli kolonialismin isäntä.

    Mitä Albanus haluat sanoa?

    Sitäkö: ettei Venäjällä ollut Tsaarin aikaan oikeutta, mutta muilla oli? Niinkö?
    Nyt et ole kartalla Albanus!

  20. Gorbatsov – johtaja, jolla oli sydän paikallan.

    – toista kuin psykopaatti Putinilla
    *
    MH. ”USA itse vakuutti Gorbatsoville, ettei laajene itään, Venäjän ympärille”

    Koska ja missä? .hihassako ,,

    Vastauksen saaminen kommarilta on mahdotonta.

  21. Albanus: älä sotke asioita!
    Älä luule, että paljastaisit minut trolliksi Venäjän kielellä.
    Kyuu tuntee minut henkilökohtaisesti…

  22. Albanus (ja muut): Niin kauan kuin et ymmärrä USAn roolia Ukrainan kriisissä, emme etene.

    1. Markku Huhtala – niin kauan kuin hyväksyt ryssien hyökkäyksen ja sotarikokset Ukrainassa, emme etene.

  23. Entä tämä ?

    MH sontaa : ”Se sotii ja ryöstää omaisuuksia eri maissa. Alaskan se vuokrasi Venäjältä aikoinaan, ja sopimuksen muotoseikkaan vedoten sanoikin, että ei ollut vuokra vaan se on nyt USAn omaisuutta. Otti sen tuosta vaan.”

  24. Tämä Alaskavuokrasopimus on faktatietoa.
    Otapa nyt kerrankin selvää itse Albanus.
    Vai etkö osaa lukea ja kirjoittaa?

  25. Vastausta odottaen:

    Albanus , 6.11.2022 19:36
    Albanus , 6.11.2022 19:22
    *
    No ei kommari mitään vastaan – se heittää ilmoille uusia ja uusia väitteitä

  26. Selkosuomella Huhtala: Ukrainan siviilien murhaaminen on sotarikos ja siihen syyllinen on fasisti putina.
    Sitä et voi puolustella millään USA:n teolla.

  27. https://fi.wikipedia.org/wiki/Alaskan_osto

    Alaskan osto (engl. Alaska Purchase, ven. Продажа Аляски,

    Prodaža Aljaski) oli tapahtuma, jossa Yhdysvallat osti noin 1,5 miljoonan neliökilometrin suuruisen Alaskan alueen Venäjältä vuonna 1867. Kauppahinta oli 7,2 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.

  28. Jaahas jaahas:

    Venäjä vuokrasi Alaskan. Ei myynyt.
    Sopimuksessa se lukee.

    juhak.: entäpä ne yli 14 000 murhattua 2014 vallankaappauksen jälkeen, jota Ukrainan sisällissota oli ja on?

    Entäpä se provokaatio 18.2.2022? Kerrotko siitä? Ennen Venäjän erikoisoperaatiota.

    1. Markku Huhtalan suoltama sontaa: ”Venäjä vuokrasi Alaskan. Ei myynyt.
      Sopimuksessa se lukee.”

      Markku, esitä sopimus -olethan nähnyt sen, vai mitä?

    1. Niin kauan kuin puolustelet putinan sotarikosta, emme etene.
      V. 2014 tapahtumissa pääsyyllinen oli ryssän lakeija, joka koitti upottaa Ukrainan ryssän vasalliksi neukkulan rikosten jatkeeksi.
      !4 000 ”murhattua” on ryssän valetta, mille ei ole mitään kansainvälisesti todettua pohjaa – vain ryssän valeet.
      Mikä ”provokaatio”?
      Sekin tyypillistä ryssän ja ryssämielisten paskaa ilman mitään kansainvälisesti todettua pohjaa.

      1. Järjestään on todettu ihan lansainvälisesti, että ryssän ja ryssämielisten propaganda on pääsääntöisesti totuuspohjaa vailla olevaa paskaa.

  29. Jaahas.
    juhak:
    en puolustele Putinin sotarikoksia.
    Niitä ei ole.
    Luettelehan nyt joitain. Edes yksi.

    Minä voin luetella tuhansia, joissa USA ja Ukrainan fasistit ovat tehneet.

    Noh: anna tulla juhak:

    1. Markku Huhtala: ” Minä voin luetella tuhansia, joissa USA ja Ukrainan fasistit ovat tehneet”

      Aina totta kirjottava (hahah..) Markku Huhtala, alappa luetelle, vaikka muutama ..

  30. На мой взгляд, Путина надо повесить так же, как это сделали с бывшими нацистскими лидерами в Германии.

  31. Ryssien sotarikoksia:

    https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/86e05627-68c8-432b-adfd-83f0e66dae67

    Miksi venäläiset kuvaavat äärimmäisen raakoja sotarikoksiaan videolle? 5 syytä: ”Minkälaisia ihmisiä sotilaiksi värväytyy?”
    Brutaali video venäläistaistelijoiden kuvaamasta kidutusvideosta on noussut kansainväliseksi uutisaiheeksi.
    *
    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yk-n-tutkijat-vahvistavat-venaja-syyllistynyt-useisiin-sotarikoksiin-ukrainassa/8519726#gs.hecibf

    YK:n tutkijat vahvistavat: Venäjä syyllistynyt useisiin sotarikoksiin Ukrainassa – kidutusta, teloituksia, siviilialueiden pommittamista

  32. Ryssien sotarikoksia:

    [jo kahdeksan vuota siten]

    https://www.amnesty.fi/lisaa-todisteita-sotarikoksista-ja-venajan-osallisuudesta-ukrainassa/

    Lisää todisteita sotarikoksista ja Venäjän osallisuudesta Ukrainassa

    8.9.2014 08:25

    Sekä Ukrainan hallitusta tukevat miliisit että Venäjän-mieliset separatistit ovat syyllistyneet sotarikoksiin. Lisäksi Venäjä yllyttää separatisteja rikoksiin. Amnestyn julkaisemista satelliittikuvista näkyy, että Venäjän tykistö vahvistaa asemiaan Itä-Ukrainassa.

    **********************************************************************
    https://www.youtube.com/watch?v=rr5NLy7OsaM

    Ukrainan sodan viimeisimmät käänteet hetki hetkeltä

  33. Huhtala elää varjotodellisuudessa joten turha kiistellä. Kun muille ihmisille fasismiin liittyvät tietyt tuntomerkit, se on poliittinen järjestelmä, niin Huhtalalle fasismi on Venäjän vastustamista. Venäjä ei siis voi olla eikä ikinä tulla fasistiseksi koska se ei voi vastustaa itseään.

    Kun muille ihmisille historia perustuu lähteisiin ja niistä tehtyihin tulkintoihin niin Huhtalalle historia perustuu hänen mielikuvitukseensa.

    Eihän kenellekään voi perustelemalla vakuuttaa mitään jos henkilö on jo löhtökohtaisesti eri mieltä käsitteistä ja siitä mitä on tieto.

    1. Totta.
      Sokeaan uskoon ja ideologiaan ei tosiasioilla ja järjellä voi vaikuttaa.
      Toki ymmärrän, että Huhtalalta sortuisi maailma, jos myöntäisi neukkulan ja venäjän olevan missään asiassa edes hiukan väärässä.
      Pieni ja ahdas on uskovaisen kupla.

  34. ”USA on työntänyt tällä tavoin typerän kyrpänsä Suomineidon perseeseen, ja syvälle!”

    Tähän asti luin väkisin, loppu jäi omaan arvoonsa

  35. Kuplassa elävälle Markku Huhtalalle luettavaa ja katsottavaa – tosin, niin luulen, ilman vaikutusta

    ***
    https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009184283.html

    Ote artikkelista:

    AP: Valvontakameratallenteet paljastavat venäläisten raakuudet – näin Butshan verilöyly tapahtui

    Uutistoimisto tutki satoja tunteja valvontakameratallenteita ja puheluita, jotka paljastavat, miten venäläisten julmuudet toteutettiin Butshan pikkukaupungissa maaliskuussa.

    Uutistoimisto AP pureutuu tuoreessa artikkelissaan siihen, kuinka venäläisten hirmuteot tapahtuivat. Selvitys on tehty yhteistyössä amerikkalaisen Frontline-dokumenttiohjelman kanssa. Lähteenä on käytetty muun muassa satoja tunteja valvontakameratallenteita sekä venäläissotilaiden puheluja.

    Kaduilla maanneiden siviilien ruumiiden voisi nopeasti tulkita kertovan mielivaltaisesti tapahtuneista teloituksista. Butshan verilöylyssä kyse oli kuitenkin organisoiduista julmuuksista, jotka toistuisivat laajassa mittakaavassa Venäjän miehittämillä alueilla eri puolilla Ukrainaa tulevina kuukausina.

    AP kertoo venäläissotilaiden puhelinliikenteestä saatujen tietojen perusteella, että nämä kutsuivat maaliskuun 4. päivän tapahtumia ”puhdistukseksi”.

    Venäläisten kerrotaan jahdanneen kaupungin asukkaita tiedustelupalveluilta saamiensa listojen perusteella. He kulkivat ovelta ovelle ”tunnistaakseen mahdolliset uhat”.

    Ne, jotka eivät läpäisseet tätä suodatusta – kuten vapaaehtoiset taistelijat ja siviilit, joiden epäiltiin avustaneen Ukrainan joukkoja – joutuivat kidutetuiksi ja teloitetuiksi. Tästä todistavat ääni- ja videotallenteiden lisäksi paikallisten haastattelut.

  36. Vaikka Huhtala olisi ollut itse paikalla katsomassa hän väittäisi että sen tekivät valepukuiset CIAn agentit.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *