Sanomalehtien uskottavuus/sananvapaus

Sanomalehdet ovat riippuvaisia kauppojen mainostuloista joka estää lehtien sananvapautta oikean tiedon suhteen ja usein käy niin että kriittisistä asioista vaietaan tai kirjoitetaan päätä silitellen.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008969374.html

Sanomalehtien taustalla on lisäksi omistajataho joka jo sinänsä asettaa raamit toimittajilleen.

75 vastausta artikkeliin “Sanomalehtien uskottavuus/sananvapaus”

  1. Tuo väitteesi ei pidä paikkaansa JSN:oon kuuluvilta valtakunnallisilta, maakuntalehdiltä, eikä aikauslehdiltä, ei alkuunsakaan. Villit ilmaislehdet ovat eri asia.
    Kerroin joskus aikaisemmin CM-kauppiaan painostusyrityksestä isoon maakuntalehteen. Joutui perääntymään uhkailustaan huolimatta ja tämä pätee kaikkialla.
    Samaa yritettiin aikauslehdissä. Ei mennyt lävitse.

    Sen sijaan käydään jatkuvasti rajanvetoa, mikä on toimituksellistsa ”huoraamista” asuntoesittelyissä, autojutuissa, matkailutoiminnassa.
    Aikakauslehdissä taas muodin, tuote-esittelyjen jne. kanssa, mikä on aitoa lukijapalvelua, mikä ylittää mainonnan ja journalismin kynnyksen

    Media | Loviisan Sanomat toimi oikein K-kauppiaan kanssa, mutta paikallislehdissä on jatkuva vääntö journalismin ja markkinoinnin välillä: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008969374.html?share=a43fda295c6f68a353001359844ef59d

  2. Lisää: omistaminen ei vaikuta lehden sisältöön, vaan määritelty, päätoimittajan valvoma ja hallituksen hyväksymä linja, joka voi myötäillä oikeistolaista, kepulaista tai vasemmistolaista yleislinjaa.
    Yksittäinen toimittja voi kolumnoida näkökulmiaan, mutta ei astua linjan yli.
    Pääosa ip-lehdistöstä ja maakunralehdistä ovat oikeistolaisen linjan tukijoita ml. Tv- mainosrahoitteiset kanavat.
    Yle ja HS tutkitusti ankaran riipumattomia.

    1. ”Tutkitusti” ja potaskaa.
      Kun seuraa ylen toimittajien juttuja, niistä pistää selkeästi esiin tietynlainen ideologia, mikä viitta lähinnä punavihreään ja kulttuurimarksismiin sekä telaketjufeminismiin.

      1. Yle on parlamentaarisesti valvottu kokonaismedia, jonka tehtävä ei ole miellyttää ketään, ei vihreitä, ei persuja, ei kokkareita, kepuja tai demareita, eikä muitakaan.

        1. ”Yle on parlamentaarisesti valvottu kokonaismedia, jonka tehtävä ei ole miellyttää ketään, ei vihreitä, ei persuja, ei kokkareita, kepuja tai demareita, eikä muitakaan.”

          Ja tämä tulee ehkä historian suurimman innovaattorin, journalistin, johtajan, keksijän, humanistin, muusikon, arkkitehdin, insinöörin, matemaatikon jne.jne.jne suusta, mikä voisikaan mennä pieleen 😉

  3. Yksittäistapaus, vai?
    *
    https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008968389.html
    .
    Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja, kauppa veti ilmoituksensa lehdestä pois: ”Meni liikaa tunteisiin”, kauppias sanoo

    LOVIISAN K-Supermarket irtisanoi vuosia jatkuneen ilmoitussopimuksen Loviisan Sanomia julkaisevan Etelä-Suomen Media Oy:n kanssa sen jälkeen, kun Loviisan Sanomat oli julkaissut kirjoituksia kaupan hinnoitteluvirheistä.
    .
    ”Lähetin kirjoituksen kauppiaalle ja tarjosin hänelle Journalistin ohjeiden 21. kohdan mukaisesti mahdollisuutta kertoa asiasta oman näkemyksensä sekä korjata kirjoituksen mahdolliset virheet”, Henriksson kirjoittaa.

    Kauppias ei kuitenkaan halunnut kommentoida mielipidekirjoitusta ennen sen julkaisua eikä osoittanut siinä virheitä. Sen sijaan kauppias oli Henrikssonin mukaan sanonut, ettei mielipidekirjoitusta tulisi julkaista ollenkaan.

    Tämän jälkeen kauppias soitti vielä Loviisan Sanomien ilmoitusmyynnistä vastaavalle johtajalle ja pyrki vaikuttamaan julkaisupäätökseen tätä kautta, Henriksson kirjoittaa.

    Koeostojen perusteella selvisi, että Loviisan K-Supermarketin kassalla joidenkin tuotteiden hinnat nousivat jopa yli 17 prosenttia hintalapussa ilmoitettuun hintaan nähden. Loviisan Sanomien tietojen mukaan hinnoittelujärjestelmän häiriöistä johtuva hinnoitteluongelma on vaivannut Loviisan K-Supermarketia keväästä lähtien.

  4. Sen verran olen journalismissa toiminut (juu, ihan töissä, juu ihan palkkaa vastaan, juu useammassa laitoksessa) että opin nopeasti perusteen: raha määrää jutun. Johto määrää mistä aiheesta tehdään juttuja ja mitä kulmia. Ei päätoimittaja, ei toimituspäällikkö, vaan toimitusjohtaja. Aina. Joka mediassa.

    Puheet muusta ovat kaunista hevonpaskaa jota sanotaan vuodesta toiseen ja toivotaan että valheen toistaminen tekisi siitä totuuden.

    Tietenkin on lukematon määrä hyviä toimittajia jotka tekevät erinomaisen, puolueettoman, tasokkaan jutun siitä aiheesta ja kulmasta minkä johto määrää.

    Vaan semmoisia ”etsinpä itse jutun ja teen sen” toimittajia ei ole kuin kourallinen – ja hekin ovat asemassaan vain siksi että he etsivät juttuja jotka myyvät.

    1. Missä JSN:n lehdessä olet toiminut ? Kukaan kunniallinen tj. tai päätoimittaja ei tuollaista allekirjoita ja noilla kriteerein toimittajaa palkkaa, en minäkään julkaisujohtajana.
      Ihan puuta heinää jo pelkästään journalistin ohjeiden mukaisesti.

      1. Olet oikeassa. Kukaan kunniallinen TJ tai päätoimittaja ei tuollaista allekirjoita. Silti he toimivat niin. Tämä on täysin julkinen salaisuus. Pitää vaan ylläpitää show’ta että toisin olisi.

        Pätee mm. erään Sanoma-nimisen yhtiön laitoksissa.

        En minä tähän takerru. Ei se poista sitä että hyvä toimittaja on hyvä ja minulla on pitkä lista toimittajia joiden työtä arvostan. En kuitenkaan hyväksy että heille laitetaan joku pyhyyden viitta. He ovat ihmisiä, hyvää työtä hyvällä ammattitaidolla tekeviä ihmisiä, eivät pyhimyksiä.

  5. Rakel Liekki työskentelee Ylen uutis- ja ajankohtaistoimituksen kolumnien ja blogien tuottajana.

    Rakel Liekillä ei ole journalistista koulutusta. Hän on valmistunut kuvataiteilijaksi 2001 Pohjois-Karjalan AMK:sta, pääaineenaan maalaus. Tätä taustaa vasten on erikoista, että Yle on antanut Liekin käsiin poikkeuksellisen paljon mediavaltaa.

    Liekillä on näpeissään huomattavasti enemmän kirjoittajia ja mediavaltaa kuin keskimääräisellä suomalaisella päätoimittajalla.

    Hän toimii tuottajana Ylen kolumnien verkkoalustalla, ja hän pyörittää kahta eri kirjoittajarinkiä, joissa on pitkälti yli 50 kirjoittajaa. Osa kirjoittajista on Ylen ulkopuolisia – he tekevät kolumneja. Osa kirjoittajista on Ylen omia työntekijöitä – he puolestaan tekevät blogeja.

    Rakel Liekki päättää koko tämän suuren joukon kirjoituksista. Hän sanelee koko tälle ihmisjoukolle, mitä nämä saavat kirjoittaa ja mitä eivät. Hänen päätettävissään on, mistä ylipäätään Ylen ammattitoimittajat saavat blogeissa kirjoittaa. Liekki päättää, keitä Ylen kolumnien kirjoittajaksi nostetaan ja keneltä kirjoituksia ei enää tilata. Suomen Uutisten useista lähteistä saamien tietojen mukaan epämieluisiksi koettujen kirjoittajien kirjoitustahtia harvennetaan. Liekki määrittelee myös aiherajaukset.

    Kolumnisteina ja bloggareina toimii yli 50 ihmistä. Heidän joukossaan on kymmeniä vihervasemmistoon kuuluvia. Arvokonservatiiveja ei ole ainoatakaan. – Suomen uutiset 17.5.2020.
    ————————————————–
    Tämä edellä oleva on on pieni esimerkki siitä, millainen on ”parlamentaarisesti valvottu kokonaismedia” nimeltä Yle.

      1. ”Tiedätkö, mikä on toimittajan koulutus tai vaatimukset toimittajaksi ? Et näy tietävän.”

        No kerrohan ihmeessä, tämä julkinen tieto onkin aivan hämmästyttävän mystistä.

  6. https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/julkisen-sanan-neuvosto-napertaa-eika-kykene-puuttumaan-oikeasti-isoihin-asioihin-onko-jsn-rikki/

    11.3.2016
    Julkisen sanan neuvosto näpertelee eikä kykene oikeasti puuttumaan isoihin asioihin- onko JSN rikki?

    Oikeustieteilijä Jukka Kemppinen hahmotteli asetelmaa blogissaan vuonna 2007:
    ”Julkisen sanan neuvoston toimena on varjella sanoma- ja aikakauslehtiä oikeudenkäynneiltä. Jottei tätä huomattaisi, JSN sanoo liikuskelevansa sananvapauden asialla.”

    Kemppistä pidettiin aikoinaan kyynisenä, mutta yhdeksän vuotta myöhemmin kysymykset ovat entistä ajankohtaisempia.

  7. ”Tiedätkö, mikä on toimittajan koulutus tai vaatimukset toimittajaksi ? Et näy tietävän.”

    Vieläkö hakkaatte vaimoanne?

  8. Tietääkö Liekki, mikä on toimittajan koulutus tai vaatimukset toimittajaksi ? – kuka tietää tiesikö hän ..

    ”Liekki valmistui kuvataiteilijaksi vuonna 2001 Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulusta pääaineenaan maalaus”

    ***************************************************************************
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Rakel_Liekki

    Tiina-Rakel Liekki (ent. Tiina-Rakel Koponen,[1][2] s. 20. syyskuuta 1979 Suonenjoki),[3] taiteilijanimeltään Rakel Liekki, on suomalainen media-alan toimija, kuvataiteilija[4] ja toimittaja. Liekki työskentelee Ylen uutis- ja ajankohtaistoimituksessa kolumnien ja blogien tuottajana.

    Aiemmin Liekki työskenteli muun muassa toimittajana Yle Uutisten verkkotoimituksessa[5] sekä tuottajana, toimittajana ja televisiojuontajana Yle Kioskissa.[6] Hän on myös työskennellyt markkinointi- ja viestintäpäällikkönä Nenäpäivä-kampanjaa järjestävässä Nenäpäivä-säätiössä[7] sekä toiminut kolumnistina ja radiojuontajana
    .
    Liekki valmistui kuvataiteilijaksi vuonna 2001 Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulusta pääaineenaan maalaus.[9][10] Liekki on tehnyt myös käsite- ja performanssitaidetta.[2] Taideteoksissaan Lieska on käsitellyt erityisesti sukupuolen ja seksuaalisuuden teemoja.

    1. Siinä on todella ammattitaitoa journalismin johtamiseksi – eli punaviherfemakkoideologian edistämiseksi.

  9. Toimittajissa on laaja koulutuskirjo, joka riippuu toimituksien sisällön laajasta kirjosta taiteesta, tieteisiin. Politiikasta, sotakirjeenvaihtoon. Kuvajournalismista kirjallisuuteen ja kulttuuriin jne.. Johtamisesta ja yrittukulttuureihin.
    Pääosalla on joku viestinnän linja takanaan. Osalla HS:n toimittajakoulu, josta siirtyneet myöhemmin muihin medioihin.
    Mutta on myös pitkän linjan lahjakkaita ns. ”oppisopimusperiaatteella” töissä lahjakkuutensa näyttäneitä.
    Mutta unohdetaan, että jutut pitää ensin hankkia kentällä haastatteluin, kohtaamisin ym. Käytännön facetoface osaamisin. Se onkin aivan eri juttu, kuin kirjoittaminen, joka on vasta huipennus, lopputulos.

    Ps. Suomen Kuvalehden arvostetuin ex-päätoimittaja Mikko Pohtola oli lähetti ja mainospiirtäjä ennen hänen pitkää nousuaan yhdeksi Suomen kovimmaksi toimittajaksi ja päätoimittajaksi, jota Kekkonenkin pelossaan kunnioitti.
    ”No, ehkä syy oli kuitenkin se, että Mikko oli Pohjanmaalainen kovan tason painija.”

    1. Lisäksi täytyy muistaa, että työkiertoa tapahtuu uran aikana. Joku osoittaa kykynsä päällikkönä, tms. vastaavana olipa koulutustausta mikä tahansa.
      Kuvaajakin voi edetä kuvajournalistiksi, eikä juosta vain kuvaajana kameran kanssa toimittajan perässä.

  10. Vastuu painaa niin toimittajaa kuin lopuksi päätoimittajaa.
    Aikanani lehtemme Seuran päätoimittaja Hannu Parpolan ja toimittaja Eero-Pekka Rislakin aikana paljasti lahjusepäilyn Helsingin metrosopassa, jossa ”rappareihin” kuulunutta tuomaristoa syytettiin tuomitsematta jättämisestä rapparikollegaansa Unto Valtasta. Näyttö oli luja.
    Ainoa tuomion saanut oli päätoimittaja 10 kk ehdollista, joka tietenkin se aiheutti päätoimitranan eron syystä, että pienikin uusi ”virhe” toimituksessa olisi pannut Hannun tekien taakse.
    Olin itsekin poliisin kuukusteluissa lehden saanasra mahdollista taloudellisesta hyödystä.

  11. Tietenkin esimerkiksi kauppias valitsee median, jossa ilmoittaa.

    Yleisesti ottaen kauppias ei kuitenkaan vaikuta siihen mistä media vaikkapa uutisoi ja miten. Sellaisesta en ole huolissani.

    Siitä olen kuitenkin huolissani, että toimittajakunnan enemmistö on punaisia tai vihreiksi naamioituneita punaisia. Oikeistolaisia, kuten kokoomuslaisia, toimittajissa on hyvin vähän. Esimerkiksi YLEssä tämä näkyy edelleen varsin hyvin.

  12. Median kirjo on laaja jax toimittajien kirjo myös sekä omistajuus ja ns päätoimittajat, mutta kyllä raha ratkaisee.
    Olin aika lähellä niitä tahoja n 30 vuotta ja se aika oli vielä sitä kun yritettiin.
    Näin myös erään paikallislehden kaatuvat kun suurin ilmoittaja veti rahansa pois.

    1. Mutta se ei päde ja rakaise Aamulehdessä, HS:ssa eikä muuallakaan. Rahalla ei kukaan pysty ostamaan juttuja ja toimitusta taakseen, se olisi niin iso juttu, ettei sitä kukaan tee vastuullisessa JSN mediassa.
      Kyllä vasuullisia lehtiä on kaatunut ilmoitusmyynnin sakkaamiseen ei ”huoraamiseen”.

  13. Mikä on ”vastuullinen” JSN-media?
    Tämäkö:Oikeustieteilijä Jukka Kemppinen hahmotteli asetelmaa blogissaan vuonna 2007:
    ”Julkisen sanan neuvoston toimena on varjella sanoma- ja aikakauslehtiä oikeudenkäynneiltä. Jottei tätä huomattaisi, JSN sanoo liikuskelevansa sananvapauden asialla.”

  14. ”Tampereen yliopiston journalistiikan ja viestinnän opiskelijoista kolme neljästä kannattaa vihreitä tai vasemmistoliittoa – perussuomalaisia tai kristillisdemokraatteja ei yksikään. Vapaa tiedetoimittaja Marko Hamilo jatkaa niin sanottua Punavihreää kuplaa käsittelevää artikkelisarjaa.” – Ingressi: Suomen Uutiset 17.6.2021.

    1. Niin kuin se edustaisi koko Suomen lehdistöä ja toimituskuntaa. Mutta parempi, että nuoret kasvavat oikeaan suuntaan kuin äärioikeistolaisuuteen.

    2. Niin siis kysyn, että jos raha ohjaa, ja tällaisen ajan hengessä ajatus minkään median riippumattomuudesta olisi absurdi mahdottomuus, niin miksi ei kysytä, että miksiköhän kenties suuri osa viestinnän tai journalismin opiskelijoista ehkä ohjaa tietoisestikin itseään johonkin ideologiaan?

      Toinen asia kenties mitä siitä seuraa.

      Mutta mitä jos tilanne olisi toisenlainen; toimittajakunta sekä mediatalot uuskonservatiivisella uudistusliikkeellä korjattu millaisiksi? Puhdasoppisiksi, lahjomattomiksi pikkuporvareiksiko?

  15. ”Informaatio- ja teknologiaoikeuden professori Jukka Kemppisen mukaan JSN:n toimena on ”varjella sanoma- ja aikakauslehtiä oikeudenkäynneiltä”, ja ”jottei tätä huomattaisi, JSN sanoo liikuskelevansa sananvapauden asialla”.

    JSN:n toiminnasta ei voi tehdä kantelua esimerkiksi oikeuskanslerille, koska JSN ei ole viranomainen. Suomen Kuvalehti julkaisi lokakuussa 2016 viiden sivun jutun, jossa käsiteltiin JSN:n ongelmia. Artikkelissa kritisoitiin muun muassa puheenjohtajan valtaa karsia kanteluita ennen käsittelyjä. Puheenjohtaja voi esimerkiksi karsia kantelun silloin, kun siinä esitetty virhe on hänen mielestään ”epäolennainen tai vähäinen”. Näin ollen neuvosto ei koskaan ottanut käsittelyyn esimerkiksi sanomalehden virheellistä väitettä, että makkara olisi Maailman terveysjärjestön mukaan syöpäriskiltään yhtä vaarallinen kuin tupakka, todetaan jutussa sarkastisesti.

    JSN:n karsintaprosessia on kritisoinut myös tiedetoimittaja Jani Kaaro. Esimerkiksi Pohjolan Sanomat väitti pääkirjoituksessaan 16.6.2013, että Espanjassa yli puolet nuorista on työttöminä. Väite oli virheellinen, sillä tuolloin vain joka viides espanjalaisnuori oli vailla työtä. JSN:n puheenjohtajan mielestä Pohjolan Sanomien väite ei ollut olennainen asiavirhe.”- Wikipedia-artikkeli otsikolla ”Julkisen sanan neuvosto”.

    1. Lehditösssä on edelleen oikaisuvelvoite viheellisiin lähdetietoihin.

      Muuten, jatkuva äärioikeiston narina on turhaa. Oikeistolehdet ovat erinomaisesti edustettuina lehdistössä.

      1. Se, että jsn:n käskystä oikaisee virheen, ei todista mitään vastuullisuudesta.

        1. Ei, vaan JSN:n sääntöjen mukaisesti lehti itse luonnonnollisesti ja oma- aloitteellisesti tai ulkopuolisen ilmoituksesta asiavirheestä.
          Jutun sisältöä ei muuteta haastateltavan vaatimuksesta.

  16. https://www.sttinfo.fi/tiedote/vastuullinen-ja-kannattava-media-ala-2021–tutkimus-suomen-media-ala-antaa-hyvan-arvosanan-vastuullisuudelleen-mutta-vain-alle-kolmannes-kuluttajista-on-samaa-mielta?publisherId=69818993&releaseId=69922656


    Vastuullinen ja kannattava media-ala 2021 -tutkimus: Suomen media-ala antaa hyvän arvosanan vastuullisuudelleen, mutta vain alle kolmannes kuluttajista on samaa mieltä.
    .
    Vaikka tahtotilaa löytyy, vastuullisuuden mittaaminen on vähäistä. Jopa 46 prosenttia media-alan yrityksistä raportoi, että johdon palkitseminen ei riipu mitenkään vastuullisuuteen liittyvistä tavoitteista. Samalla noin puolet media-alan yrityksistä mittaa korkeintaan hyvin harvoin vastuullisuuden kustannuksia tai tuottoja.

  17. Löytyykö jostain luettelo medioista, jotka pitävät itseään vastuullisina medioina.

    Pitäisikö tiedustella jsn:stä?
    .
    © Julkisen sanan neuvosto 2018
    Fredrikinkatu 25 A 8 00120, Helsinki Finland
    .
    jsn@jsn.fi

    **********************************************************************

    Näin media saadaan vastuulliseksi mediaksi:
    .
    https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005601102.html
    .
    12.3.2018
    .
    Vastuullisen journalismin merkki nähdään Helsingin Sanomien pääkirjoitussivulla tiistaista lähtien.

  18. Journalismin uskottavuus meni jo 1960 luvulla pohjamutiin ja enpä tuota journalistin kirjoittelua pidä korkeasti koulutettuna
    Kunhan kirjoittelen aina voi mennä paino virha paholaisen piikkiin terv tepivaari

    1. Perustele miksi ja mikä sen aiheutti silloin.
      … ja perustele myös vastuullisiset mediast nyt- en tarkoita mitään sen aikaisa lööppilehtiä.
      Nyt sitä manttelia kantavat lähinnä ip-lehdet, mutta nekin kuuluvat JSN:oon ja joutuvat mahdollisia valheista kiinni.
      Perätönta tietoa jonkun muun sanomana voi levittää joutumatta kuseen kuten tapaus Rydman ja ip-lehdet.

      1. Eipä mun tarvii perustella sitä miksi minun luottamukseni meni jo 1960 luvulla niin vaan kävi enkä luota journalistien höpinöihin ei palaa se joka meni on mennyt lopullisesti
        JSN aivan sama oli tai ei terv tepivaari

          1. En minä ollut v 1960 mikään kymmen vuotias luotto meni aivan muista syistä terv tepicvaari

  19. Totta se että perätöntä ei saa kirjoittaa sanomalehden nimissä, mutta paljon voi jättää pois ja paljon voi ottaa toisarvoista esiin joka muuttaa sanoman sisällön,
    Aamulehtikin on tuttu -70-80 eikä ne kaikki jutut menneet julkaisuun vaikka asiassa olisi ollut perää.
    Pois jätetyt kirjoitukset olisivat mielenkiintoista luettavaa historian tutkijoille, mutta yleensä ne taisi tulla huolella tuhotuiksi.

  20. On ole tavannut missään perusteluja miksi jonkin median pitäisi katsoa olevan vastuullinen media vain sen vuoksi, että se itse julistaa olevansa vastuullinen media.

  21. Jos JSN:n alainen media kertoo etusivulla, että koira sanoo miau, valittaa joku JSN:lle, joka tutkii ja tuomitsee, jonka myötä media tekee korjauksen.

    Vaan jos JSN:n alainen media sekoittaa faktaa ja mielipidettä, valikoi juttuja äärimmäisen kapeakatseisesti (josta esim. IL ja HS ovat saaneet tutkijoiltakin huomiota), valikoi haastateltavia luovasti, jättää pikkufaktoja tarkistamatta, lisää subjektiivisia kulmia sinne tänne, yms., todennäköisyys on aika pieni että se johtaa mihinkään, koska ei ole mitään yhtä ns. savuavaa asetta.

    JSN on hyvä toimija, mutta ei kaikkivoipa. Eivät he sitä väitäkään olevansa, eivätkä he voi olla.

    Sen sijaan JSN:llä olisi potentiaalia enempään, jos he hieman selkeyttäisivät pykälistöä, madaltaisivat rimaa pienemmille toimijoille ja tekisivät selväksi että vastuullisuus ei tarkoita trendien seuraamista, vaan ajatonta valppautta.

  22. https://www.ku.fi/artikkeli/4197114-mielipide-harha-median-puolueettomuudesta-ja-monipuolisuudesta

    Länsimaissa huomattavan osan niin sanotusta riippumattomasta mediasta omistaa rikkain promille. Sanan ”riippumaton” merkityskin on epäselvä. Julkisessa keskustelussa saa käsityksen , että media on sitä riippumattomampi, mitä pienemmän joukon määräysvallassa se on. Vaikkapa The Washington Post on siten erityisen riippumaton, koska sen omistaa yksin Jeff Bezos.

    Suomessa määräysvalta esimerkiksi Sanomissa, Alma Mediassa ja Turun Sanomissa on muutamalla superrikkaalla perheellä (Herlin, Seppälä, Reenpää, Ketonen). Tämä heijastuu niiden hallituksiin, jotka edustavat omistajaa. Kävin läpi Sanoman ja Alma Median hallitukset. Niiden jäsenet kuuluvat lähes poikkeuksetta suurituloisimpaan promilleen (vuosiansio yli 300 000 euroa) todennäköisesti myös rikkaimpaan promilleen, mutta sitä on nykyään lähes mahdoton selvittää.

    1. Kantelun voi tehdä kuka tahansa median ”loukatessa”, mutta mutta…kannattaa olla hereillä, mistä kantelee ja ottaa ensin yteyttä neuvontaan.

    1. HK : ”JSN ohjaa ja valvoo vain jäseniään” – onko tosiaan näin?
      *
      Mitkä ovat JSN: jäseniä? – JSN:n kannatusyhdistyksen jäsenet, vai?
      Alla olevasta saa kyllä käsityksen, että kuka tahansa voi tehdä kantelun kohdistuen mihin tahansa mediaan.

      *
      https://www.jsn.fi/uutiset/jsn-n-uudet-mediaa-edustavat-jasenet-on-valittu/

      Julkisen sanan neuvoston kannatusyhdistys valitsi syyskokouksessaan 24.11. JSN:n uusiksi jäseniksi kaudelle 2021–2023 MTV Uutisten toimituspäällikön

      *************************************************************************
      https://www.jsn.fi/kantelun_ohjeet/

      Kuka tahansa voi tehdä Julkisen sanan neuvostolle kantelun hyvän journalistisen tavan rikkomisesta. Käsittely on nopeaa, puolueetonta ja ilmaista. Ennen kuin kantelet, muista kuitenkin seuraavat asiat, koska muuten kanteluasi ei voida ottaa käsittelyyn.

        1. HK : ”JSN ohjaa ja valvoo vain jäseniään” – onko tosiaan näin?

          Väitteesi ei ilmeisesti pidä paikkaansa, kun et kerran vastaa.

          Heikki Karjalaien uskoo enemmän omaan mielikuvitukseensa, kuin mitä JSN kertoo itsestään.

          Linkkien takana olevan tekstin lukeminen olisi tietenkin ollut liian rasittavaa Heikille.

  23. Aivan sama vaikka tekis JSK valituksen sen kesto on sen verran pitkää ettei anna aihetta terv tepivaari

  24. JSN on pukki kaalimaan vartijana. Ei se jänkkäämällä muuksi muutu.
    Ei myöskään se, että puolueeton/riippumaton media on eliitin manaama illuusio.

    1. Kallo uskoo vain ”oikeamedioihin”(valemedioihin) ja Mikko Paunioon ja persujen Suomen Uutisiin jotka ovat pahimpia esimerkkejä puolueellisuudesta ja roikkumisesta ties mihin oksaan kuten tv-kanava Foxi:in tyyliin ( Trump).

  25. Tässä on malliesimerkki siitä, miten lehtiin yritetään vaikuttaa. Omalla kohdallani, mistä kerroin oli kyseessä iso CM- kauppias.
    Lehti ei hyväksynyt kauppiaan yritystä vaikuttaa lehden sisältöön, vaikka kauppias hyökkäsi kuin raivohärkä vielä lehtiyhtiön pääomistajan puhelimeen.
    Miksiköhön juuri K-kauppiaat, eivät esim. S-kauppiaat ?

    Päätoimittaja sai kauppiaan raivon valtaan Loviisassa – pian repesi taloudellinen sota­tila https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008973010.html

    1. HK: ”Miksiköhön juuri K-kauppiaat, eivät esim. S-kauppiaat ?”

      Oliko jutussa montakin K-kauppiasta? – eihän olut

      ’.. esim. S-kauppiaat” – no niin. Loviisan S- kauppiailla oli, ilmeisesti, hinnoittelu kunnossa, vai?

    1. Jos luit oiken, päätoimittaja oli aikaa sitten päättänyt lähteä eläkkeelle.

      Meillä edeltäjäni kyrpii…i niin paljon CMn toimintaan, että otti ja lähti ja vielä siitä syystä, että tj oli hyvin myötäsukainen CMn kauppiaaseen, kun taas päätoimittaja ei mitenkään ollut samoilla linjoilla CMn kanssa, ei myöskään hall. Pj.

  26. Heikki karjalainen:”Kallo uskoo vain ”oikeamedioihin”(valemedioihin) ja Mikko Paunioon ja persujen Suomen Uutisiin jotka ovat pahimpia esimerkkejä puolueellisuudesta ja roikkumisesta ties mihin oksaan kuten tv-kanava Foxi:in tyyliin ( Trump).”

    Eliitin edusmiehet ja EU-totalitarismia kannattavat nyt puhuvat mitä puhuvat. Sanovat esimerkiksi, että Suomen suurin työväenpuolue, PerusS. olisi muka oikeistopuolue. Hyvin on Göbbelsit luettu!

  27. ”Kun valhetta toistaa riittävän monta kertaa, se muuttuu totuudeksi.” -Joseph Goebbels

  28. Mainonta on tuotteen/palvelun myynnin edistämistä ja siinä haetaan rajapintoja . Nyt ministeri ärähti yksityisen terveydenhuollon mainonnasta:
    https://www.is.fi/politiikka/art-2000008972480.html
    Eräs K-kauppias keksi keinon kun joku tuote jäi hyllyyn: Nosti sen käytäväkoriin ja laittoi lapun tarjous jossa oli kuitenkin se sama hinta tarjoussanalla lisättynä.

  29. Kertoo enemmän ministeristä kuin mistään muusta. Eli nyt kun terveydenhuoltofirma on ostanut suomalaiselta, verot maksavalta firmalta markkinointipalveluita – ja siten rahoittanut julkista terveydenhuoltoa – se on kauhean paha juttu. Olisivat vain jakaneet osinkoina ulkomaille.

    1. Moraalistahan tässä on kysymys. Tervysjäteillä on kassassa, millä mällätä, kun kaupungit ovat maksaneet ostamistaan tereyspalveluista, miinus veronmaksajan osuus, tolkuttoman erotushinnan. Ja, kun samalla sote pitää saada lävitse puhtaasti
      verovaroin.
      Ei mitään selitettävää. Markkinat toimivat eri säännöin(=voiton maksimointi) sairauksien kustannukselka kuin kaikille tarkoitetut palvelut.

      1. Tuohan on moneen kertaan tutkittu, että julkisen sektorin itse tuottamat palvelut ovat yhteiskunnalle vähintään yhtä kalliita elleivät kalliimmatkin kuin yksityispuolelta ostetut palvelut.

        Se ainakin on varmaa, että julkisen puolen toiminta on huomattavasti tehottomampaa kuin yksityisellä sektorilla. Julkinen puoli saa eurolla aikaan paljon vähemmän.

        1. … johtunee siitä, että yksityinen voi poimia vain hyvät marjat maasta, jukinen korjaa myös huonon sadon eli myös yksityisen tekemät virheet sekä vastaa koko järjestelmän koulutuksesta.
          Yksityinen on tehokkaampi, jos vertaa pala palalta järjestelmää. Se hoitaa tuottoisimman osuuden työterveyshuoltoineen.
          Yksityisiä tarvitaan ehdottomasti, mutta se ei elä ilman julkista tukea ts. yhteistyötä ostopalveluin.
          Sen sijaan ns. hoivapalvelut kertovat karmea tarinaa päivittäin rahalla pelaamisen moraalista.

  30. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008967511.html

    .28.7.2022

    USEAT potilaat kertovat Husin sairaaloiden päivystyksen ruuhkista ja pitkistä jonotusajoista. Monet HS:n kyselyyn vastanneet kokevat, että sairaalahenkilökunnan ahdinko on silmin nähtävissä.
    .
    ESPOOSSA asuva Antti Miettinen haettiin kaksi viikkoa sitten ambulanssilla ensin Jorvin, ja myöhemmin Meilahden sairaalan päivystykseen.

    ”Päivystyksessä oli aivan kauhea tilanne. Hoitajat painoivat töitä niska limassa ja ihmiset jotka eivät kaivanneet kriittistä hoitoa, olivat aika pitkälle oman onnensa nojassa.”

    Miettinen kertoo, että töissä olleet hoitajat olivat pahasti ylityöllistettyjä. Hoitoa saivat hänen mukaansa vain ne, jotka jaksoivat huutaa ja valittaa.
    .
    ”Hoitajat olivat koko ajan liikkeellä ja sinkoilivat valittavien potilaiden luo. Toivottavasti kukaan hengestään taisteleva ei joutuisi menemään sinne, sillä en tiedä miten heidän kävisi.”

    Miettinen kertoo odottaneensa päivystyksen vuodeosastolla hoitoa yli kahdeksan tunnin ajan. Ensimmäiset kipulääkkeet hänelle annettiin vasta kolmen tunnin odottelun jälkeen.

Vastaa käyttäjälle teuvo mast Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *