Tietotekniikkaa

– Aiheesta jauhan vaikken itse mitään ymmärrä.
– Aikanaan olin ostamassa eräänlaista hallintajärjestelmää ja halusi sellaisen josta oli jo kokemuksia ja käyttäjät sanoivat sitä toimivaksi joten isoja soveltuvuusmuutoksia ei tarvinnut tehdä – se oli hintansa väärtti enkä saanut pyyhkeitä.
– Apotti järjestää koulutusta lääkäreille ja he pettyvät? Kenen vastuu ja onko paras hylätä kokonaan vai ottaako toimittaja tosissaan ja rakentaa toimivan sillä nyt varmaan tiedetään mitä pitäisi tehdä?

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009215394.html

7 vastausta artikkeliin “Tietotekniikkaa”

  1. Se, että tiedetään, mitä pitäisi tehdä, ei tarkoita, etä apotista voitaisiin tehdä toimiva.
    Kun se on rakenteeltaan paskaa, eivät kosmeettiset viritykset auta.

  2. Jostakin syystä tietojärjestelmähankkeet julkisella sektorilla taitavat järjestään olla huonoja. Virheitä, vaikeakäyttöisiä, myöhästyvät vuosia, …

  3. Sovelluspuolella tuppaa olemaan hyvin yleistä että markkinoidaan pr:ää, järjestetään juhlia, hienoa grafiikkaa, lööppitason viestintää. Se on melkein sääntö kuin poikkeus. Käyn yhtenään tällaisissa tilaisuuksissa ja hyvin harvoin sieltä löytyy syvää asiaa. Kotimainen Withsecure erottuu positiivisena joukosta: heidän tuotetilaisuuksissa on asiaa.

    Sen sijaan ostajaa voi ja pitää haukkua voimakkaasti, jos eivät vaadi parempaa.

    1. Oikein Kyuu! Ostajan pitää osata määritellä tarkasti mitä haluaa, tehdä hyvä ostosopimus, ja valvoa, että saa mitä halusi.

      Julkiselta sektorilta se osaaminen yleensä puuttuu, eikä virheistä joudu vastuuseen.

  4. En malta olla kommentoimatta ”armeijan” hankintoja.

    Siellä upseerit ostavat virkavastuulla – joten esimerkiksi sopimuksia jauhetaan pitkään ja perusteellisesti. Paperia syntyy paljon ja neuvotteluja pykälien viilaamiseksi pidetään – vaan yleensä ne hankkeet sitten onnistuvat ainakin kohtalaisen hyvin – ei toki aina.

  5. Julkinen sektori menee vipuun jis hankinnoista päättävät voidellaan ja ”sitoutetaan” sopivasti. Eikä kukaan päätöksiä tehnyt koskaan myönnä virheitään, pusketaan eteenpäin kuin Putin Ukrainassa ja yritetään korjata toimimattomia asioita. Työntekijät ovat kuin Venäjän värväämät, pakko vaan yrittää selvitä vaikka varusteet ovat surkeat.

    Yksi asia mitä ei tunnuta osaavan on selkeä käyttöliittymä. Se on kuin lentokoneen ohjaamo. Samaan olen törmännyt myös joissain kaupallisissa sovelluksissa, esimerkiksi Telialla ja Amazon Primella. Jos kivijalkakauppa toimisi samalla tavalla niin asiakas ryömisi kauppaan pienestä luukusta, kulkisi pimeän tunnelin läpi ja päätyisi hölmistyneenä kaupan takapihalle kädessään brosyyri jossa olisi ohje ryömiä siitä luukusta josta hän juuri yritti.

  6. Julkisen sektorin hankintojen perusongelma on että sen tekevät tahot, joilla…
    a) ei ole kompetenssia
    b) ei ole pienintäkään insentiiviä tehdä hyvä päätös
    c) ei ole virkavastuuta, josta Juhani fiksusti mainitsi
    d) ei ole kokonaiskuvaa

Vastaa käyttäjälle Juhani Putkinen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *