Sotako enään voi meidät pelastaa rappiolta.

Kun kuuntelee tätä jatkuvaa narinaa ja valitusta, että kuinka huonosti minulla/meillä menee ja kaikki mikä itseltä puuttuu niin se täytyy saada.

Minä taas toivon, en sotaa, mutta niin kireät ajat että loppuisi tämä materian ihannointi ja ruuassa ja juomassa piehtarointi.  Nykyään näkyy olevan monilla, että eletään syödäkseen, kun sodan ja sodanjälkeiset sukupolvet söivät elääkseen.

Kun ajatellaan minkälaisessa yhteiskunnassa meidän isämme/äitimme ja isoisämme/isoäitimme  sodanjälkeisissä vuosikymmenissä joutuivat elämänsä kynnyspuut rakentamaan, kun kaikesta oli pulaa ja ruokakin oli kortilla.

Ensiksi miehet rintamalla ja naiset kotirintamalla pelastivat maamme joutumisen ryssän ikeeseen ja  sodan päättymisen jälkeen he kasvattivat suuret ikäluokat ja näiden raivaajasukupolvien ansiosta meillä on nyt hyvinvointiyhteiskunta.

Mies kun tuli sodan päätyttyä kotiin rintamalta niin häneltä kysyttiin, että mikä oli se toimi jota ensimmäiseksi teit kotiin palattuasi, johon mies vastasi, että rakastelin vaimon kanssa.  No, sitten kysyttiin että mikä oli se toinen asia mihin ryhdyit kotiin tultuasi, niin hän vastasi että rakastelin vaimon kanssa.  Siitä haastattelija jo vähän siuvaantuneena vielä tiedusteli sitä kolmatta asiaa johon mies kotiintultuaan ryhtyi, niin mies vastasi että otti repun pois selästään.

Rintamamiehet ja kotirintaman naiset pelastivat itsenäisyytemme ja rakensivat vielä sen hyvinvointivaltion perustan, josta nyt saamme nauttia.

Isot perheet sodan jälkeen oli yleistä ja monissa ruokakunnassa oli kymmenen lasta, niin myös meillä ja siihen päälle vielä mummot ja ukit ”lapsenlikkoina” ja puhdetöiden ja askareiden tekijöinä, mutta koskaan en kuullut että olisi rahasta saatikka sen puutteesta puhutta vaikka tiukkaa olikin.  Ruokaa riitti pöydässä, eikä varmasti ostettu sellaista mitä ei välttämättä tarvittu ja elettiin muutenkin kaikessa suu säkkiä myöden.  Ei ollut viikorahoja mukuloille jaettavaksi ja jos nyt karkki ja jäätelörahan sai, niin se oli omalla työllä ansaittu naapurin pernaa nostamalla tai tappipoikana isojen talollisten heinäpelloilla. Monet kesälomani alakouluikäisenä olin naapurissa olevalla sahalla taaplaamassa ja purua lapioimassa.  Sahan omistaja antoi meidän viedä puruja pehmukkeeksi seiväs ja korkeushyppypaikolillemme.

Nykyään ei muuta kuin valitetaan ja nyt hyvinvointiyhteiskunta onkin muuttunut/muutettu pahoinvoivaksi liiallisesta hyvinvoinnista, jossa materia ja raha on se arvo, joka on onnen tae.

Sitä sanotaan, että kun rikkaus tulee sisään ovesta, niin samalla lentää rakkaus ulos ikkunasta.

Jumala kun paratiisissa antoi ihmisillä kaiken mitä he tarvitsivat, jossa pöydät notkuivat herkkuja ja mistään ei ollut puutetta.  Mutta joka päivä kun Jumala pöydän kattoi niin hän toi pöytään myös kannellisen astian ja sanoi, että tätä kantta ette saa koskaan avata.. Pitkään siinä elettiin kantta nostamatta, mutta kaikesta hyvästä mikä heillä oli, niin silti utelijaisuus ja odotus jostain vieläkin paremmasta saatta kannen alla olla, joten he nostivat kannen ja sieltä hyppäsi valtava rotta ulos ja samalla he joutuivat ulos paratiisista Jumalan käskyä rikottuaan.

Rahasta on tullut rengin asemasta isäntä taloon ja kuten nyt nähdään joka paikassa yhteiskunnassamme, niin sen nimeen huudetaan ja vannotaan kaiken ratkaisijana ja Raamattua käytetään kärpäslätkänä vääräuskoisten liitsaamisessa.

10 vastausta artikkeliin “Sotako enään voi meidät pelastaa rappiolta.”

  1. Rahaa tarvitaan, mutta ei sitä keräämään pidä alkaa,etkä lanttiakaan saa matkan kun on aika päästää kylmä pieru ja siirtyä kausi vuorten taa.

    Ihmiset valittaa kaikesta.

    Milloin jotain on liikaa, milloin jotain toista liian vähän ja ellei muuta valittamista keksitä niin siten valitetaan säästä, niin kuin sille nyt sitten jotain voisi tehdä.

    Kun aamulla on asenne kohdillaan niin kyllä se päivä siitä lutviutuu kunhan muistaa nauraa välissä ja mielellään myös itselleen.

  2. Kukaan Suomessa ei halua sotaa minnekkään maapallolla terv tepivaari

    1. Soon tepi korkeemman käres, ei meidän halussamme.
      Jos ja kun nyt näyttää, että täällä eletään kuin Somorossa ja Comorrassa, niin ei se Jumalankaan tiimalasi ole loputon.

  3. No kyllä se on ihmisten kärees
    Mitä sitten somoraan tai komoraan tulee en saa valtiolta yhtikäs mitään jotenka ei koske minua terv tepivaari

    1. ”No kyllä se on ihmisten kärees
      Mitä sitten somoraan tai komoraan tulee en saa valtiolta yhtikäs mitään jotenka ei koske minua terv tepivaari”

      Aika hyvin olet erakkona selvinnyt korkeaan ikään. Moni erakko on kuitenkin vanhempana viety joko omasta tahdosta tai puoliväkisin yhteiskunnan palvelujen pariin.

      1. Aika hyvin Tepi on kuitenkin oppinut lukemaan ja kirjoittamaan. Ehkä on pienenä löytänyt jonkun pois viskaaman Aku Ankka -lehden. Aika moni on oppinut lukemaan Aku Ankkaa selailemalla. Niin nuorempi veljenikin. Minä sen sijaan jouduin turvautumaan kansakoulun opetuksiin.

        Kansakoulujen rakentamiseen oletan valtion eli veronmaksajien antaneen rahaa, mutta kai se oli rasitus kunnillekin. Sotien jälkeen rakennettiin lukuisia kansakouluja suurille ikäluokille ja kustannettiin opettajat. Kyllä meikäläiselle on koitunut kohtuuton kiitollisuuden velka. Muutaman kerran meikäläinen pelle on ollut lähellä poistua tuonpuoleiseen, mutta tähän mennessä on aina löytynyt se hius eli haiven, jonka varassa olen pelastunut.

    1. Kun henkinen ja moraalinen pohja pettää niin kuin nyt on käynyt Suomessa, niin se on juuri raha joka tähän on johtanut, ei sen puute.
      Kun Jumalan sana on vaihdettu saatanallisiin säkeisiin, niin ei Jumalakaan määrättömästi tätä jumalattomuutta salli, kosto tulee.
      Ihmiset kuvittelevat olevansa tekojensa herroja, mutta kyllä se on korkeampi voima joka meitä ja meidän tekojamme ohjailee.

  4. Jeesus -vainaa meni Johanneksen antaman kasteen jälkeen 40 päiväksi erämaahan joko käytännössä tai kuvaannollisesti. Tuli aika tutkia, valitseeko mammonan vaiko hengen osoittaman tien.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *