Hel…in fiksu poliitikko tämä Li Andersson

Li  Andersson ajaa Annikka Saarikon kanssa päinvastaiseen suuntaan, mitä tämä kurjistusautomaatti, kauhukabinetti Orpon hallitusharjoitelma yrittää sotea sotkea alkuperäisestä tavoitteestaan.

Yksityiset keikkalääkärit, kela korvauksineen ajavat talouden päin seinää ja soten solmuun.

Kaikki nämä ongelmat tiedettiin  etukäteen ja rahoitussuunnitelmat valmiit sekä ongelmien ratkaisumallit.

…mutta nyt, hallitustontut touhuissaan.

Kannattaa ehdottomasti lukea ennen ensimmäistäkään kommenttia !

HS-haastattelu | Koko sote-uudistuksen tärkein tavoite uhkaa romuttua, sanoo Li Andersson: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009894737.html

8 vastausta artikkeliin “Hel…in fiksu poliitikko tämä Li Andersson”

  1. Saarikko ja Andersson olivat luomassa koko sote-mallia kuin myös sen rahoitusmallia.

    Marinin hallitukselle kyllä annettiin viestiä, että suunnitellussa sote -mallissa on isoja ongelmia niin sotealueiden rakenteiden kuin rahoituksenkin osalta. Varoitukset kaikuivat kuuroille korville ja Marinin hallitus runnoi sotesuunnitelmansa kauhealla kiireellä väkisin läpi.

    Asiantuntijoiden mukaan viisi hyvinvointialuetta olisi riittänyt. Tämä ei kelvannut Saarikon Kepulle vaan se halusi ja sai iltalypsyjen avulla 21 hyvinvointialuetta. Tämän myötä mm. koko sotesysteemin hallinnolliset kulut ovat tänä päivänä moninkertaiset verrattuna viiden hyvinvointialueen malliin.

    Se, että Andersson laittaa hyvinvointialueiden budjettialijäämän pääosin sotehenkilöstön palkkaratkaisun piikkiin on jo melkoista vastuun pakoilua.

    Hyvinvointialueiden budjetit olivat alijäämäisiä heti vuoden alussa eikä alijäämiin vielä kerinnyt vaikuttamaan palkkaratkaisut, jotka lopullisesti rakentuivat ja astuivat voimaan vasta keväällä 2023.

    Summa summarum. Niin Andersson kuin Saarikkokin olivat sorvaamassa systeemiä, joka on täynnä niin rakenteellisia kuin rahoituksellisiakin valuvikoja. Nyt he kuitenkin kehtaavat tyylilleen uskollisina syyttävät asiasta Orpon hallitusta.

    1. Andersson tiesi niin kuin hallituskin rahoitukselliset ongelmat, jotka johtuivat pääosin kuntien jatkuvasta alibudjetoinnista. Ja tämä kuntamalli tuli kantokyvyllisesti ja rahoituksellisesti katastrofaaliseen pisteeseen ml. kansan ikä ja sairaudet.
      Päällekkäisyyksien poisto entisen ja uuden välillä on menneillään.
      Mutta uusi katastrofi on yksityisten keikkalääkäriarmeijan tulo yhdeksi ongelman ratkaisuksi julkisen kylkeen ja siinä kela-korvauksen nosto.
      Tämä pirstaleisuus lääkärijärjestelmässä juuri on koko ongelma ja kustannuspommin ydin.
      Se ei muutu ellei lääkärijärjestelmä muuteta palvelemaan yrittäjä/omalääkärimallin kautta tai nostamalla palkkoja koko julkisessa lääkäripalvelussa.

  2. ”Andersson tiesi niin kuin hallituskin rahoitukselliset ongelmat, jotka johtuivat pääosin kuntien jatkuvasta alibudjetoinnista.”

    Jos edellinen hallitus tiesi rahoitukselliset ongelmat ja kuntien alibudjetoinnin, niin miksi Marinin hallitus kuitenkin rakensi sote -mallinsa rahoituksen tältä pohjalta? Sitä jatkuvasti ihmettelen.

    Keikkalääkäreitä on siitä syystä, että lääkäreistä on ylipäätään pula. Myöskään yksinäinen työskentely syrjäseuduilla ei lääkäreitä houkuttele. Syitä on monia.

    Julkisen puolen johtamisongelmat ja ongelmat työilmapiirissä ovat myös merkittävä syy siihen, että ammattilaiset eivat välttämättä pyri julkiselle puolelle, jos muualtakin töitä on saatavilla.

    Palaan vielä tuohon avauksessa esttämääsi syytökseen Orpon hallituksen aiheuttamasta sotealueiden rahoituskurjuudesta.

    Jos luit tämän päivän (5.10) Aamulehden pääkirjoituksen, niin jo pelkästään siitä selviää, että esim. Pirhan alijäämä on kasvamassa tältä vuodelta 95 miljoonaan alkuvuoden noin 60 miljoonan arviosta, vaikka valtion rahoitusta on kasvatettu 62 miljoonalla.

    Olisikohan alijäämän kasvuun osasyynä myös se, että rahaa käytetään kaikenmaailman konsulttipalveluiden ym. hankintaan ilman kilpailutusra ”varsin avokätisesti”, kuten tarkastuslautakunnan puheenjohtaja toteaa.

      1. Kuten aiemmassa kommentissasi sanoit Li Andersson ja kumppanit tiesivät kuntien harrastamasta alibudjetoinnista.

        Kysymykseni kuuluukin. Miksi Marinin hallitus ei ottanut tuota seikkaa huomioon sorvatessaan soten -rahoitusta?

        Miksi päätökset tehtiin vain kuntien ja kuntayhtymien sekä sairaanhoitopiirien alibudjetoitujen lukujen perusteella? Miksi alibudjetointia ei huomioitus, jos siitä niin hyvin tiedettiin?

  3. Huippututkijoilta täystyrmäys PIRHA:n saneeraus(säästö) suunnitelmiin, joka koskee vahuspalveluja. Taustalla geriatrian ammattilaiset. Tutkimustulos julkaistiin siksi, että Pirha on Suomen suurin sote-yksikkö ja tutkimuksella on valtakunnallista merkitystä.
    Eli, talous ja raha ei voi ohittaa vahuspalvelujen laatua.
    Tässäkin tullaan poliittiseen arvojärjestelmään, jossa raha ohittaa ihmisarvon.
    Rahan raamit määrittelee valtio.
    Huippuyksiköltä murska-arvio Pirhan suunnitelmista: Tuhannet ikäihmiset jäisivät tyhjän päälle https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000009902677.html

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *