Saapas nähdä lähteekö vanha (n. 30 vuotta) autoni huomenna temppuilematta käyntiin

Kaivoin autoni tänään valmiiksi esiin lumikasan alta – joten kiristyvä pakkanen pääsee vapaasti kohmettamaan sen.

Autossani ei ole koskaan ollut lohkolämmitintä, mutta silti se on yleensä hörähtänyt kiltisti käyntiin – paitsi kun akku on jo mennyt ikivanhaksi, eikä sitä ole ladattu pitkän seisokin aikana.

Huomiseksi ei ole luvattu mitään paukkupakkasia, vaan paikallissääennusteen mukaan kello 10 pitäisi olla vain -26 astetta ja vasta kello 15 olisi -30 astetta. Käytännössä asuinpaikassani on yleensä pari astetta kylmempää kuin on luvattu, saapas nähdä miten huomenna.

Öljytkin ovat vanhat, on tarkoitus vaihtaa ensi kesänä.

Ellei akussa potku riitä, niin otan sitten lisäkeinoja käyttöön – eikä edes ole mikään pakko ajaa.

Tiistaiaamuksi lupailee -33 astetta – saapas nähdä mitä toteutuu.

17 vastausta artikkeliin “Saapas nähdä lähteekö vanha (n. 30 vuotta) autoni huomenna temppuilematta käyntiin”

  1. Suunnilleen lännen puolella oleva ulkolämpötilamittarini näyttää -17,7 astetta, suunnilleen pohjoisen puolella oleva (korkeammalla) -16,3 ja etelän puolella oleva -19. Ilmatieteenlaitos väittää Varkaudessa olevan -18,7 astetta.

  2. Jos akku on kunnossa ja sytytys muuten niin pitäisi varmaan lähteä. Kovillehan siinä moottori joutuu. Itselläni hajosi kerran Talbotista tiiviste ja öljyt liritti pihalle. Ei ollut silloin tarkoitus käynnistää ilman lämmitystä mutta naapuri joka oli temppuillut vanhan akun kanssa jo pitempään pyysi apuvirtaa.
    Nykyisessä on lohkolämmitin ja sisätilanpistoke, on varmaa, mukavaa ja turvallista lähteä töihin.

  3. Voipi olla Volkkarin kanssa myös ensi viikolla hauskaa mennä töihin, mutta jos se ei lähde niin sitten kävellään. Karvalakki sentäs lähtee käyntiin kovallakin pakkasella.

  4. Jos vaihtaa öljyt ajoissa ja katsoo että akku toimii ja pakkasnesteet on ok, niin lähtee käyntiin mikä vaan. Se on jo peruskyky.

  5. Pikku lapsena katselin ihmeissäni, kun äijä panivat klapeja Gazin moottorin alle ja nuotio palamaan. Siitä se sitten hörähti. Siinä taisi olla myös veivistartti.
    Vaimon punainen Amazon lähti aina, samoin Saab.

  6. Kun käyttää autoa joka päivä se toimii parhaiten. Pakkasella johdon päähän ja sisätilan lämmitin, niin on mukavampi istua penkille.
    Juu oma auto seisoo viikonkin ja aina se on arvoitus. Joku viisas on asennuttanut autoonsa ylläpitolaturin sillä akku vaatii lisäapuja .
    Itse jouduin lataamaan akkua erillislaturilla.
    – Kyllä ratikka on paree paitsi sinne pysäkille on matkaa ja määränpää ei ole reitin varrella…

  7. Minulla oli kolmisenkymmentä vuotta sitten pieni avo International (hieno nimi) traktori. Kun oli savotalle lähtiessä yli 20 astetta pakkasta ei suostunut käynnistymään. Hehkutin grillihiiliä 5 litran kurkkupurkissa ja astein sen öljypohjan alle, muutaman minuutin hehkutuksen jälkeen hörähti käyntiin. Konstin opin pikkupoikana naapurin äijältä, oli kuorma-autoilija, Bedford oli autonsa merkki, sorakuormat teki lapiolle, kippi oli mekaaninen.

  8. En kehtaisi, mutta kuutenkin. Kavereilla on auto katuparkissa, maksaa, sakotkin, lumiröykkiöt, auraussumppu jne.
    Minä menen hissiin ja sillä kylmäautohallin ovelle. Lämpötolpassa kiinni ja ajo ulos. Erotushinta katuparkkiin kannattaa maksaa.
    Joskus ehkä Tampereen Pali- kyyti voi korvata tuon, mutta maksaako vaivan ?

  9. Ei sitä kunnon pakkasta tullut Varkauteen kuitenkaan, parhaimmillaan taisi olla noin -25. Ennustajaeukot eivät osaa hommaansa.

    No, vanhan autoni moottori hyrähti kiltisti käyntiin, kuten oletinkin tapahtuvan. Auton lasien raaputtamisesta puhtaaksi jäästä en ole koskaan osannut nauttia – en tälläkään kertaa.

  10. Meillä on pikkuChevy (bensa) 18- vuotias. Se on hyvä lähtemään käyntiin kylmänäkin, mutta käytän lohkolämmitystä jos on vähänkään kylmää: terveellisempää autolle.

    1. Olet oikeassa Lasse – moottori kuluu vähemmän jos se lämmitetään pakkasilla ennen käynnistystä. Rupeaa tulemaan nopeammin myös lämmintä ilmaa laseille.

      1. Kylmäkäynnistys on sama koneen ”kukumiselle” kuin sillä ajettaisiin noin 750 km matka. Toisaalta nykyajan ”lohkolämmittimet” on yhtä tyhjän kanssa.

  11. Tästä ”kovasta luvatusta pakkasesta” jää kysymyksiä:
    – miksi meitä ensin peloteltiin aivan kauheilla ennätyspakkasilla, joita ei tullut;
    – sitten luvattiin (Varkauteen) edes 30 asteen pakkasta, jota sitäkään ei tullut;
    – tiistaiaamuksi lupailtiin lopulta edes 33 asteen pakkasta, mutta tätä kommenttia kirjoitettaessa enää 31 asteen pakkasta, toteutuneeko sekään lupaus?

    Mistähän näille ennustajaeukoille oikeastaan maksetaan palkkaa.

    Entäpä jos lakkautettaisiin koko Ilmatieteen laitos ja jätettäisiin jäljelle pelkästään meteon porukka – kertomaan millaista sää on juuri parhaillaan ja miten se näyttäisi kehittyvän seuraavan vuorokauden aikana.

    Säästettäisiin Piiitkä penni veronmaksajien rahaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *