Hyvinvointi it-tuki jumissa – älkää soittako?

Taas kerran se it joka ei pelaa.
Vaikuttaa jo potilasruuhkaan ja sitä kautta ihmisten turvallisuuteen.
Miksi ostetaan keskeneräisiä vajaatehoisi eikä kouluteta käyttäjiä?
– Aikanaan olin ottamassa it-uudistusta käyttöön, niin käyttäjät koulutettiin ja aloitusviikolla käyttäjillä oli it-tuki huutoetäisyydellä.
– Mitä teki työryhmät joiden piti valmistella?

https://www.valkeakoskensanomat.fi/uutiset/art-2000009303851.html

– Vanhukset pois Acutaruuhkasta kolumni AL.

11 vastausta artikkeliin “Hyvinvointi it-tuki jumissa – älkää soittako?”

    1. ”Ikääntyneen ihmisen terveyttä ja hyvinvointia voivat nakertaa myös yksinäisyys, masennus, huono ruokavalio ja lihasvoimien heikkeneminen. Ehkä hänellä on muistihäiriöitä tai aistivajetta, jotka vaikeuttavat oikean diagnoosin tekemistä. Vanhuksen ongelmien haltuunotto ei onnistu sairaalan kiirepäivystyksessä, jossa tarkoitus on antaa vain ensiapu vakaviin ja äkillisiin vaivoihin. Ikääntyneet potilaat tarvitsevat kokonaisvaltaista kohtaamista, jossa on aikaa käydä läpi kaikki vaivat ja lääkitykset sekä miettiä myös kuntoutuksen ja ravitsemusneuvonnan tarvetta.”

      — Katselin, että seniorit ja ei-niin-seniorit taitavat jäädä myös psykologipalveluiden ulkopuolelle siinä mielessä, ettei Kela katsone yli 67-vuotiaiden henkilöiden kuuluvan tuetun psykoterapiankaan piiriin, mikä on mielestäni ikävää ja vähän syrjivää, kun miettii että esimerkiksi raskaana olevat ja täysin terveet naiset saavat vaikka millaista tukea sekä palveluita sekä ohjausta psykologille vaikkapa vain synnytykseen liittyvien pelkojensa vuoksi.

      Mielestäni senioritkin ansaitsisivat kattavammin huolenpitoa.
      Esimerkiksi jutussakin mainittuihin ikääntymiseen liittyviin monitahoisiin asioihin, kuten fyysisen terveyden, mielialan, yksinäisyyden, kognitiivisten rappeutumisen ja/tai pelkojen sekä huolien kanssa…

    1. Tein työurani ITssä, isossa yrityksessä, siellä eivät IT-osaajat olleet haisevia nörttejä, yhteisymmärrys ja luottamus vallitsivat. Hommat sujuivat.

  1. Tietohallinnon kokonaisosaajat ovat kadonnutta luonnonvaraa niin ostajilla = toimeksiantajilla kuin järjestelmätuottajilta/myyjiltä.
    Eli kumpikaan puoli ei osaa määritellä, mitä pitää ratkaista eri tasoilla saati, että myyjä määrittelee, mitä ostaja tarvitsee, koska ostaja ei tiedä, mitä on ostamassa.

  2. Tietohallinnon kokonaisosaajat ovat kysyttyjä, mutta kadonneet he eivät ole. Julkiselle sektorille he eivät kuitenkaan herkästi mene. Vain aate vie huippuosaajia julkiselle sektorille, mikään muu ei houkuta.

    Tämä johtaa siihen että pitää ostaa yhä enempi konsulteilta. He tekevät de facto julkiselle puolelle työtä, mutta saavat yksityiseltä asialliset työolot. Useampikin tuttu tekee tällaista työtä. Se on turhamaista, mutta rahaa tulee. Ja tämän myötä käy just kuten Heikki sanoo.

    Tästä ei voi moittia kukaan muu kuin julkinen sektori itse itseään. On haluttu säästää ja optimoida, tuloksena tuhlataan hulluna.

  3. Acutan ruuhkan toinen puoli: Nyt AL kolumnisti ehdottaa vanhuksille eri kaistaa tai keriatriapisteitä ympäri kyliä.
    Minkä ikäinen on vanhus ja onko keriatrin tarkoitus todeta ei kiireelliseksi?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *