Hyvinvointi lähti hyvin alkuun

No ainakin pieniä juttuja on sillä tällä hetkellä ei puhelimella saa yhteyttä
eikä saanut viikolla 2.
Laitoin sitten sähköpostilla Tays hyvinvointiin kyselyn johon en ole saanut vastausta parissa viikossa.
– No ainakin laskutus pelaa: Kävin tutkimuksessa 5.1. ja lasku tuli tänään 41,80 € sama tutkimus viime vuoden puolella oli 11,60 €.
– Ilmeisesti hyvinvointivajetta paikataan sillä tutkimusmaksu on noussut lähes nelinkertaiseksi?
En muista nähneeni missään uutista hintojen noususta – onko joku meistä ollut valppaampi?
En valita sillä yksityisellä vastaava olisi ollut yli satasen.

11 vastausta artikkeliin “Hyvinvointi lähti hyvin alkuun”

  1. Sitä sopii ihmetellä vähän kaikkien en tiedä mitä Ruotsi siihen kuuluu terv tepivaari

  2. Niilo, on hieman vaikea ottaa kantaa kun et kerro mikä tutkimus olis kyseessä,mutta fakta on se, että julkisella puolella jaoit maksusi muiden veronmaksajien kanssa, et suinkaan saanut reaalisesti edullisempaa palvelua.

  3. Noin tunti sitten yritin varata sähköisesti aikaa sairaanhoitajalle Hatanpään terveysasemalla.

    Eipä tietenkään onnistunut. Ainoa asiaan liittyvä sivusto, jonka löysin pirha.fi sivustolta antoi varata aikoja vain korona- tai influenssarokotteita varten. Muita ajanvarausmahdollisuuksia en löytänyt vaikka kolusin pirhan sivuja pää märkänä. Lääkärille minulla olisi asiaa, mutta ainoa keino edes päästä lääkärin kanssa nokikkain on kiertää s- hoitajan kautta. Ja sekin onnistuu näköjään vain ja ainoastaan puolipäivää jonottamalla.

    Toisekseen pirha.fi sivusto on vielä sekavampi, kuin aiemmin käyttämäni tampere.fi/sote- palvelut. Kalliilla ostettiin ja varmuudella sutta ja sekundaa saatiin.

    Puhelimella on turha yrittää. Takaisinsoitto ei toimi, kuten ei ennenkään jne.

    Ymmärrän että alussa on käynnistämisvaikeuksia mutta jos ihan perusasiat tökkii, niin on aika turhauttavaa potilaan kannalta kehotus hoitaa asiointia sähköisesti.

      1. Vaan eipä voi Teliaa syyttää Pirhan sähköisen asioinnin tökkimisestä. Tai toki syyttää voi..

  4. Ihme tapahtui ja minulle vastattiin hatanpäältä jättämääni takaisinsoittopyyntöön.

    Hyvä niin, mutta tuon puhelun aikana sain lisää ihmeteltävää.

    Kysyin minulle soittaneelta sairaanhoitajalta, että miksi pirhan sivuilta voi sähköisesti varata vain kahteen rokotukseen ajat, mutta ei esim.aikaa sairaanhoitajalle.

    Hän minulle ystävällisesti selitti, että näin on linjattu. Potilas/asiakas ei voi itse varata sähköisesti aikaa sairaanhoitajalle, vaan ensin on soitettava hoidontarpeen arviointiin, josta sitten saa ajan, jos saa.

    Tämä selitys selvensi minulle hyvin julkisen terveydenhoidon byrokraattisuutta ja jonojen hidasta lyhenemistä.

    Tuntuu käsittämättömältä, että nykyisen laajuisen henkilöstöpulan vallitessa, samaa asiaa käsittelemään käytetään kahden sairaanhoitajan työpanosta.

    Ensin selitän puhelimessa asiani ensimmäiselle hoitajalle ja käytän vaivani kuvailemiseen monta minuuttiä hänen arvokasta työaikaansa ja sitten selitän samat asiat uudestaan toiselle hoitajalle jos ja kun pääsen henkilökohtaiseen tapaamiseen.

    No näin se byrokratia jauhaa ja on omiaan venyttämään jonoja.

    1. JuhaU, joskus taannoin Pirkanmaalla, asiakas soitti hoidon arviointiin koska oli aivan päivänselvää tarvetta lääkärille, mutta hoidon arvion mukaan sairaanhoitajan pitää tavata josko se vaikka riittäisi, mutta ei riittänyt vaan asiakas ohjattiin lääkärille joka teki diagnoosin ja määräsi hoidon,jonka yhtenä osana oli myöhemmin tehtävä toimintaterapeutti konsultaatio.

      No toimintaterapeutti konsultaatiossa toimintaterapeutti oli sen kannalla, että asiakas tarvitsee käteensä lepolastan edistämään sekä kuntoutumista, että toimintakyvyn ylläpitämistä.

      Sen sijaan, että toimintaterapeutti olisi tehnyt sen lastan siinä ja nyt niin suositus lepolastasta käsiteltiin kokouksessa johon osallistui se alkuperäinen lääkäri yksi ylihoitaja, kaksi osastonhoitaja, toimintaterapeutti ja pari sairaanhoitajaa ja tuloksena oli se, että toimintaterapeutti sitten teki asiakkaalle lepolastan.

      Yksityisellä tilanne olisi mennyt niin, että asiakas olisi saanut ajan lääkärille joka olisi tehnyt diagnoosin, määrännyt hoidon ja lähettänyt asiakkaan toimintaterapeutti ole joka olisi tehnyt sen lepolastan.

      Ikävä kyllä tämä on vain yksi ihan oikea esimerkki ja näitä vastaavia tapahtuu kymmeniä ellei satoja tuhansia vuosittain.

  5. Tuo sairaanhoitajan hoidon arviointi on ihan oleellinen juttu puhelimitse olla kuormittamatta suurinta osaa käynneistä, turhaan.
    Minäkin ole joskus saanut hyviä neuvoja arvioinnista ja välttänyt käynnin luukulla, jossa on yleensä jonoa.
    Tämä nimenomaan purkaa byrokratiaa, jos nopeasti pääsee linjoille. Se pääsy linjoille on ainoa ongelma.
    Ihmiset muuten ovat helvetin sairaita.

Kommentoi